Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Het wordt een gezellige boel bij de PVM tijdens de verkiezingscampagne

    De nummers 1 t/m 3 van de PVM kieslijst zijn, althans voor mij, geen verrassing.
    Esmiralda Thieme is en blijft de partijleider en dus lijsttrekker voor de PVM.
    Natuurlijk!!
    Ik denk dat zelfs de politieke tegenstanders van Esmiralda hier niet raar van opkijken.
    De logische nummer twee is en blijft Tiny Meese. Niet echt verwonderlijk, al heb ik met personen, van buiten de PVM (voor alle duidelijkheid!) gesproken die het om tactische reden logischer zouden hebben gevonden als Tiny zo rond plaats 5 gezet zou worden.
    Hun theorie was dat Tiny dan op voorkeursstemmen gekozen diende te worden en dat ze daardoor extra gemotiveerd aan de verkiezingscampagne zou beginnen.
    Ik ben geen aanhanger van die theorie, maar het was mogelijk geweest.

    De nummer 3, Niels Peeters, werd door mij al in 2011 als groeibriljant gekwalificeerd, zoals HIER destijds te lezen was.
    Dat hij nu dus op plaats 3 staat vind ik niet verrassend.

    Maar vanaf plaats 4 wordt het zo nu een dan een gezellige boel.
    Math Haaken is een bekend feestnummer in Maastricht. Zijn kandidatuur was al eerder uitgelekt en ook was al duidelijk dat hij redelijk hoog zou komen te staan.

    Helemaal plezierig wordt het met de kandidaten op plaats 8, 9 en 12, met respectievelijk Gino Fey, Ludy van Dijk en Saskia Theunisz.

    Persoonlijk vind ik dit opmerkelijk voor de PVM.
    Dat wil niet zeggen dat de genoemde artiesten geen politieke talenten zijn en/of kunnen worden, maar toch vind ik het iets te veel van het goede.
    Ik denk dat de PVM in deze toch iets te veel inzet op het vergaren van stemmen i.p.v. kwaliteit.
    Anderzijds is ieder extra stem één extra stem!

    Overigens is Jo Smeets, een van de oprichters van de Stichting Belangenbehartiging Coffeeshoppersoneel Nederland, geen onverwachte nieuwkomer bij de PVM.
    Jo Smeets liet al eerder blijken dat zijn belangen en die van zijn Stichting het best zijn gewaarborgd bij de PVM.
    Met Jo Smeets zal de partij zeker veel stemmen trekken uit een bepaalde groep.
    Nadeel is echter dat de PVM zich, door zich openlijk te verbinden met deze Stichting, wellicht ongeschikt maakt voor een coalitie met het CDA, de SPM en de VVD.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    GroenLinks geeft ook de eerste namen van haar kieslijst

    Nadat de huidige fractieleden werden bedankt voor hun inzet de laatste vier jaar, komt GL Maastricht nu met de namen naar buiten van de nieuwe nummers 1 t/m 5.

    Dit zijn respectievelijk:
    1) Gerdo van Grootheest,
    2) Gert-Jan Krabbendam,
    3) Coen van der Gugten,
    4) Marlise Korsten en
    5) Hans Passenier.

    Het feit dat Gerdo van Grootheest de lijsttrekker wordt vind ik zéér opmerkelijk!
    Ik had gegokt op de nummer 2, Gert-Jan Krabbendam.

    Even laten bezinken, maar voor een pierlementariër is er thans genoeg (spit)werk te doen.....

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Ton is weer goed geinformeerd!!

    Onze Ton is weer goed geinformeerd!

    Op de website van de PVM is, tot dit moment !!, de kandidatenlijst t/m no. 24, Victor Thal, te lezen.
    De nummer 25, Lou Toulouse, wordt (nog) niet genoemd.

    Maar ja, wat wil je met een trouw MO-lid met de naam "TON"!!!

    Was de PVM niet bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen lijst TON???

    Later zal ik een (objectief!?!) commentaar geven op de kandidatenlijst.

    AANVULLING/RECTIFICATIE
    Ik constateer net dat de PVM rond 14.00 een persbericht heeft verspreid met alle namen, dus inclusief nummer 25, dhr. Lou Toulouse.
    Last edited by Pier; 1 november 2013, 15:36.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Pvm 2014

    Een zeer gemêleerde groep. Ik ga geen vrouwen en mannen tellen, dat vind ik niet belangrijk. Volg gewoon het lijflied van Feyenoord en liefst de goede daden.

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    Oké, excuses geaccepteerd!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
    Sorry Pier, niet goed gekeken! Er staan 3 vrouwen op de lijst!
    Geloof je mij als ik nu beweer dat dit een test was.....

    Sorry!!

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    Sorry Pier, niet goed gekeken! Er staan 3 vrouwen op de lijst!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Concept kieslijst Seniorenpartij Maastricht (SPM)

    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    Concept senioren partij (voorlopig
    moet op 2 nov door de leden goed gekeurd worden.)

    1. André Willems, wethouder
    2. Ed Sabel, raadslid/fractievoorzitter
    3. Gea van Loo, raadslid
    4. Ad Frijns, raadslid
    5. Jan Erckens, oud politiecommisaris
    6. Pie Frijns, raadslid
    7. Wiel Nelissen, raadslid
    8. Ludo Wijnands, burgerlid
    9. Bert Kessen, bestuurslid SPM
    10. Hans Reuser, trainer/coach /teamontwikkelaar(sint klaas)
    11. Ger Thelosen, burgerlid
    12. (....)
    13.
    .....
    27. Wijbe van der Werf, oud raadslid SPM
    Goed dat Ton zo snel de lijst van de website van de SPM pikte en publiceerde!!

    Een lijst met enkele opmerkelijke zaken.

    Het feit dat de huidige wethouder André Willems op één staat geeft aan dat de SPM er alle vertrouwen in heeft dat ze vanaf april 2014 weer in het college zitten en dus minimaal één wethouder mogen leveren!!
    Die wethouder wordt dan André Willems.
    Terecht!
    Met André Willems heeft de SPM een aimabele en kundige wethouder in haar gelederen. Niet voor niets staat hij er als lijsttrekker.

    Ed Sabel, de huidige fractievoorzitter, en Gea van Loo-Habets op respectievelijk plaats 2 en 3 is niet echt een verrassing.

    Wel Pie Frijns op plaats nummer 6.
    In de wandelgangen werd al enige tijd gefluisterd dat Pie Frijns zelf had aangegeven er na deze raadsperiode mee te stoppen.
    Kennelijk heeft men Pie toch kunnen overhalen voor een nieuwe periode of hij heeft zich bedacht.
    In 2010 was Pie Frijns, weliswaar als lijsttrekker, goed voor 2.623 stemmen.
    In 2006 was hij met 495 stemmen ook bijzonder populair!
    Door Pie op de lijst te plaatsen blijft een stemmenkanon voor de SPM behouden.

    De nummer 7, Wiel Nelissen, is voor mij ook een verrassing.
    Ik ging er vanuit dat we Wiel niet meer terug zouden zien op de lijst. Wiel oogstte zowel in- als extern nogal wat kritiek en erg tactisch was hij ook al niet.
    Wiel schitterde buiten de officiële raadsvergaderingen ook vaker door afwezigheid en hoe langer hoe meer was hij alleen nog maar bezig met het Vrijthof e.o..
    Maar, ook voor Wiel geldt dat hij stemmen trekt.
    Op een zevende plaats kan hij, gelet op het verleden, best veel stemmen trekken (2010: 649 en in 2006:1657 (als lijsttrekker!)).

    Kortom, de SPM heeft enkele stemmenkanonnen op haar lijst en die genereren zeker wel enkele (extra) zetels.

    Tja, en nu de (Maastrichtse) Sinterklaas op plaats 10 staat is het wel verwonderlijk dat op de hele lijst geen zwarte Piet staat......
    Laat de VN dit maar niet horen!

    Gelukkig staan er wel twee vrouwen op de kieslijst.
    Anders zou Staatkundig Gereformeerd Nederland zich welicht kunnen identificeren met de (katholieke) SPM.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Dank.
    Wat mij vaak verwonderd is de aanwezigheid in het politieke debat van een verwante zuster partij 30 km oostwaarts. Daar weet men meer dan 10% van de kiezers aan zich te binden, terwijl in Nederland sprake is van een neergang.
    Ik weet ook wel een andere cultuur en politiek klimaat maar toch. Het gaat over dezelfde thema's, maar links zit hier in een diepe crisis.

    Het is aan de websites af te lezen:
    http://www.gruene-aachen.de
    http://maastricht.groenlinks.nl

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Goede analyse!

    Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
    (..) Verder bedreef men af en toe, graag enige symboolpolitiek, beleid bleef hangen in goede bedoelingen of men had eigenlijk helemaal weinig idee hoe het beleid handen en voeten te geven.

    Al met al een vrij matige vertoning en dan druk ik mij nog diplomatiek uit.
    Kermit,

    Een perfecte analyse

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Ik moet zeggen dat ik het opmerkelijk nieuws vind dat GroenLinks Maastricht afscheid neemt......
    Het is voor een partij als GL nooit gemakkelijk om zowel de (kritische?) achterban te dienen alsmede ook verantwoordelijkheid te dragen in het college, men raakt al snel in een spagaat.
    ik vond o.a. de communicatie en contact met de stad en burger nogal zwak en erg behoedzaam. Het belang van de coalitie stond voorop, dat was te merken.
    Verder bedreef men af en toe, graag enige symboolpolitiek, beleid bleef hangen in goede bedoelingen of men had eigenlijk helemaal weinig idee hoe het beleid handen en voeten te geven.

    Al met al een vrij matige vertoning en dan druk ik mij nog diplomatiek uit.
    Last edited by ; 29 oktober 2013, 07:08.

    Leave a comment:


  • Wigo
    replied
    Gert-Jan Krabbendam

    Pier zou wel eens gelijk kunnen krijgen.

    Ik denk dat Gert-Jan Krabbendam een geschikte kandidaat is voor de Maastrichtse politiek.

    Zou hij lijsttrekker worden, dan zal hij het moeilijk krijgen in de zin: Om wonden te helen bij Groen Links en zaken (opnieuw) op te zetten.

    Jammer dat Groen Links zo met de bezem erdoor is gegaan. :(
    Maar vrijdag krijgen wij waarschijnlijk meer te horen.
    Last edited by Wigo; 28 oktober 2013, 23:07.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    "GroenLinks blaast eigen fractie op"

    Ik moet zeggen dat ik het opmerkelijk nieuws vind dat GroenLinks Maastricht afscheid neemt van haar huidige voltallige fractie.

    Mn. het feit dat Saskia Hermens aan de kant wordt gezet verbaast mij!
    Saskia Hermens was in 2006 HET stemmenkanon van Maastricht met niet minder dan 1592 (!!).
    Dat is enorm veel voor een individueel lid, niet zijnde de lijsttrekker.

    In 2010 haalde ze beduidend minder stemmen, maar 338 is nog steeds behoorlijk veel!

    Ik denk dat Saskia Hermens misschien wel het actiefste raadslid van GL is/was.

    Hoewel het niet geheel duidelijk wordt in het artikel van Sjak Planthof van Maastricht.gezien, vermoed ik dat Gerdo van Grootheest zich ook niet meer verkiesbaar stelt in maart 2014.

    Kennelijk komt GroenLinks a.s. vrijdag naar buiten met hun kandidatenlijst.
    De vraag is wie ze dan als lijsttrekker uit de hoge hoed gaan toveren?

    Ik denk dat Gert-Jan Krabbendam, momenteel lid van Provinciale Staten en lid van het landelijk bestuur van GL de lijsttrekker gaat worden.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Wigo
    Volgens mij heeft de Gemeenteraad een controlerende taak op het College, waarbij de Gemeenteraad de hulp van de Raadsgriffier en de Rekenkamer kan inroepen.
    Ik moet even ingrijpen......
    Kort door de bocht genomen klopt bovenstaande stelling van Wigo allerminst.

    De Gemeenteraad bestuurt de stad!!!!
    Niet de burgemeester, noch het voltallige college van B&W.

    Alleen is het praktisch niet uitvoerbaar als 39 leden van verschillende politieke partijen als één gemeenteraad de stad gaan besturen.
    Dus onderhandelt men richting een meerderheid, de coalitie, die dan weer dagelijkse bestuurders benoemen (wethouders) die samen met de door de Kroon benoemde burgemeester.
    Zij, het college van Burgemeester & Wethouders (B&W), vormen dan het dagelijks bestuur.

    Terug naar de stelling van Wigo.
    De gemeenteraad controleert vervolgens inderdaad of hetgeen B&W, namens hun heeft gedaan, wel klopt!
    Dus praktisch gezien klopt de stelling van Wigo wel!

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    ... wat komt een gemeenteraad er toch maar bekaaid van af in de 'oude' journalistiek. Ipv. een gedegen analyse komt men met een 'stukje' met de kop 'de glazen verkiezingsbol'. Alsof het daar nog maar om draait, als je alleen maar koppen zou lezen.

    Prima aanvulling van Pier.
    Last edited by ; 1 oktober 2013, 21:43.

    Leave a comment:

Bezig...
X