Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht

    Hier had nu één verslag, nee twee verslagen, moeten staan van het bezoek aan de Maasvallei te Heugem (handicaptenzorg) en van het bezoek aan het verkiezingsdiner van Resto van Harte in het trefcentrum in de Edisonstraat WVV. Beide verslagen had ik netjes uitgewerkt en voor publicatie klaar. Het noodlot wilde echter dat ik vanavond boven mijn toetsenbord in slaap ben gevallen en mijn "noeste type-arbeid" van vier kantjes A4 geheel verloren is gegaan. .
    Meestal schrijf ik hier mijn eigen meningen en geef ik mijn visie weer. Omdat ik u op de hoogte wil houden van de aktiviteiten rond de verkiezingen plaats ik hier een link naar een artikel van de Heer L. Bouvrie handelend over het debat tijdens het Resto van Harte verkiezingsdiner.

    Ik kan me helemaal vinden in de strekking van zijn artikel en heb reeds eerder opgemerkt dat ik de debatten maar erg slapjes vind. Houden de partijen nu al rekening met een komende coalitievorming. Ze vertellen om de beurt hun eigen standaard verkiezingspraatje, bij het Resto van harte debat was Dhr. Jan Mans (PvdA) de debatleider en ik kon me niet aan de indruk ontrekken dat hij dit alles wel goed vond waar door het debat voort kabbelden. Iedereen was het met elkaar weer eens en men was o zo bereid tot samenwerking. Zelf was ik voor OPA deelnemer aan het debat en zag mijn kans waar om te vragen waarom dit dan de afgelopen 4 jaar niet gebeurd is. Natuurlijk (zo als verwacht) bleef het antwoord uit daarop volgens wilde ik op een, aan het onderwerp gerelateerde, vraag van het publiek ingaan maar dat werd door dhr. Mans niet toegestaan met de opmerking daar komen we later op terug. Vervolgens werd ik duidelijk genegeerd in het debat. Herhaaldelijk zwaaide ik met mijn hand om het woord te krijgen. Het was zo opvallend dat de Gerdo Grootheest (GL) Jan Mans bijna letterlijk aan zijn jasje trok om zijn aandacht op mij te vestigen. Hiervoor, vanaf deze plaats, nogmaals mijn dank! Tijdens het debat waren er maar enkele spannende momenten maar dat zette mede door de inzet van de debatleider niet door en verzandde dan al snel. Vervolgens mochten de deelnemers (alle partijen m.u.v SBM) ingaan op de vragen de toekomst van Maastricht en waarop wel of niet te bezuinigen. Ik kwam netjes aan de beurt en kon mijn zegje doen doch op mijn poging om op een vraag van de zaal in te gaan werd mijn betoog onderbroken met de mededeling u heeft uw punt gemaakt en Jan Mans liep vervolgens naar Jan Hoen. Deze zorgde telkens voor de humoristische noot door mans telkens de microfoon af te pakken. Helaas waren de microfoons van slechte kwaliteiten en vielen regelmatig uit, ze zijn tot 3 of 4 keer toe omgewisseld. Op de vraag van de mevrouw in de rolstoel wilde ik graag in gaan doch kreeg de kans niet. Aan het woord kwam Albert Nuss (PvdA) die de probleemstelling negeerde en glashard verzekerde dat "iedereen de zorg gaat krijgen en krijgt die hij nodige heeft" hij vervolg de zijn betoog met wat "peptalk" in de trant; van dat we het allemaal samen moeten gaan doen, samen was het toverwoord en dat er niemand aan de kant mag blijven staan" Het thema werd gewisseld en het debat was wederom een aan een schakeling van monologen. Jammer al die stereotype uitlatingen spijtig dat er geen levendig debat kon ontstaan tussen politici onderling en politici en de zaal.

    Lees hier het verslag van dhr. L Bouvrie http://maastricht.gezien.nl/nieuws/column-sprookjes.html#.UyVjYS19XRM.facebook
    Last edited by Painterartist; 16 maart 2014, 12:15.

    Opmerking


    • Het Kalimero effect in de politiek!?

      Als nieuwe kleine partij lijkt het wel of iedereen je over het hoofd ziet. Bij debatten wordt je niet of nauwelijks uitgenodigd ja soms zelfs regelrecht geweigerd. Het kan zelfs zo zijn dat je mooi aangemeld op een debat verschijnt en dan te horen krijgt dat je toch niet aan het debat mag deelnemen. Ja al die dingen is de groepering OPA-Maastricht de afgelopen tijd overkomen. De schrijvende pers vergeet OPA bijna unaniem en zelfs op het gemeente huis gaat het uiterst moeizaam om bijvoorbeeld correct opgenomen te worden op de internetsite. Weken lang doet de groepering OPA-Maastricht wat alle politieke partijen doen. Ze flyeren, plakken posters, bezoeken debatten, nemen deel aan debatten, bezoeken zorginstellingen, bejaardenhuizen, wijkcentra, verenigingen, staan op de verkiezingsmarkt, komen op de regionale en landelijke televisie. Ondanks dit alles lijkt het alsof de media de laatste zijn die van OPA gehoord hebben. Het lijkt soms wel of nieuwe partijen, groeperinegen zoals OPA geboycot worden. Alle aandacht gaat uit na de grote partijen. Ja zelfs in het debat is het soms merkbaar dat de gespreksleider meer aandacht lijkt te besteden aan de grote partijen. Als een kleine partij inhoudelijk op iets wil ingaan wordt dit al gauw afgekapt. Als nieuwe partij heb je geen verleden en heb je nog een blank palmares je kunt alleen maar op problemen in gaan en kunt niet bogen op (vermeende) successen in het verleden. Anderzijds heb je het voordeel dat je nog niks verkeerd hebt gedaan. Feit blijft dat het een gevecht lijkt van David tegen Goliath. Natuurlijk kan het toch ook wel voor een gedeelte zijn oorzaak vinden dat de publiciteitsmiddelen van kleine partijen erg beperkt zijn. Maar dat mag voor een plaats zoals Maastricht toch niet echt een grote beperking zijn. Zo als het kleine kuikentje Kalimero zei “Zij zijn groot en ik ben klein”. Waarom worden kleine/nieuw groeperingen als OPA zo graag dood gezwegen, is het wellicht angst voor de nieuwe ideeen, angst dat kleine partijen ook kiezers naar zich toe trekken? Wie het weet mag het zeggen voor mij en OPA is het een raadsel. Nu zijn we enkele dagen voor de verkiezingen en lees ik tot mijn schrik in ons aller huis aan huisblad “de Ster” in plaats van: OPA (Ouderen Politiek AKTIEF) OPA Oudere (zonder n) Politiek Anders.

      Nu zullen er best bij OPA mensen zijn de “anders” zijn OPA is immers een partij die anti discriminatie hoog in het vaandel heeft staan, maar is toch beslist geen gay-groepering.

      Merkwaardig aan de publicatie is ook dat OPA op de laatste plaats vermeld wordt. Er word geen alfabetische volgorde noch een lijstvolgorde aangehouden! Toeval of Kalimero effect?
      Last edited by Painterartist; 16 maart 2014, 22:52.

      Opmerking


      • Verslag verkiezinsbijeenkomst Maasveld

        Belofte maakt schuld en daarom ook nog een beknopt verlag van het bezoek van OPA aande verkiezingsbijeenkomst in Huize Maasveld in Heugem.

        Alle politieke partijen waren uitgenodigd en deze partijen mochten elk een marktkraam inrichten in de grote zaal. Er was voldoende ruimte en er was goed gezorgd voor koffie, water en er waren rijkelijk kleine warme hapjes. In de Algemene Bewonersvergadering werd in het bijzijn van de aanwezige partijen een goede en heldere uitleg gegeven hoe de bewoners van Maasveld hun stemrecht gebruik konden maken, op welke wijze gestemd moest worden en de noodzaak van verkiezingen in het algemeen. Men kon alvast onder begeleiding oefenen in een echt stemhokje. De ondersteuning, om hun stemrecht te kunnen uitoefenen, was nodig omdat in Maasveld mensen met een verstandelijke beperking verblijven.

        Na afloop van de vergadering werden de bewoners begeleid en konden vrij bij alle stands om informatie vragen. De mensen van OPA hebben ongeveer een twintigtal mensen een gesprek mogen voeren en hebben getracht om in korte en eenvoudige, begrijpbare, bewoordingen de noodzakelijke informatie te verstrekken. De groepering OPA was erg blij dat ze naast met de bewoners ook nog kans kreeg om met het verplegend personeel te praten.

        De grote winnaar op deze middag was Frans Theunisz, de wereldberoemde Maastrichtse ambiance-zanger. Iedere bewoner van Maasdal gaat op Frans stemmen......... en liesfst meerdere malen
        Last edited by Painterartist; 16 maart 2014, 18:30.

        Opmerking


        • Het is heel bedenkelijk dat men met koffie en rijkelijk warme hapjes één "zogenaamd vergeten doelgroep" die een stem zouden mogen en kunnen uitbrengen gaat begeleiden in de voorbereidingen op de stemming van 19 maart zelve.

          Dat stelt voorop dat men er zonder enigerlei scrupules werft.

          Als men morgen met een zak snoep komt ( zegt u zelf ) zou men als bewoner anders stemmen / beslissen op 19 maart.

          Allereerst weten we dat niet zeker en die doelgroep had men ook zonder betutteling kunnen laten beslissen...
          Die betutteling is een ernstige vorm van indoctrinatie.
          Als men bedenkt dat geriatrische en gerontologische en/of mentale handicaps voorkomen bij de bewoners van Maasdal mag men zich niet voordoen als sinterklaas.
          Een verkiezingsbijeenkomst toestaan in Maasdal is daarmee een lobby van de leiding en of bestuur van Maasdal.

          Foei.
          ik ben verguisd

          Opmerking


          • Verslag van de verkiezingsmarkt.

            “De regen valt met stromen ‘t is een trieste dag”, zong Rob de Nijs ooit. Nou zo’n dag was het. Ik had besloten om met de fiets naar de markt te gaan, dit om de hoge parkeerkosten te vermijden. Halverwegen mijn fietstocht kreeg ik al spijt van mijn besluit, toch nog maar even door trappen. De brug op, hard labeur! De brug af ging tot mijn verbazing toch een stuk gemakkelijker. Even de fiets in de gratis fietsenstalling tegen over “de auwe Stiene” zetten. Vervolgens op naar de markt. Ik was inmiddels doorweekt van de regen en had het ook koud gekregen. Op de markt aangekomen was de marktmeester al drukbezig met het opzetten van 11 marktkraampjes. Met mijn collega Gerry Hooijenga hebben we, met lappen glanzende stof en posters, de zaak wat aangekleed.. Jammer maar her waaide, hierdoor werden onze flyers ook echte flyers en vlogen regelmatig door de lucht. Waarna we ze weer snel moesten oprapen. De posters hadden ook behoorlijk te lijden onder de wind. Op en gegeven moment drijgde zelfs de hele kraam om te vallen. Dit kwam echter niet door de wind maar door een electrische rolstoel die zich klem reedt tussen de OPA en de SP kraam.

            Tegen de klok van elf was alles gereed en stond iedereen in het gelid. Alle partijen waren met een kraampje aanwezig. Het enige minpuntjes was dat er op dat moment geen kiezers waren, hetgeen echter ook weer goed uitkwam want nu konden alle deelnemers van alle partijen Kitty (Nuyts LPM) toe zingen, zij was jarig. Na dit leuke intermezzo en fotomoment begaf iedereen zich weer na zijn kraampje om verder te verkleumen. De opkomst van de kiezers was bedroevend, wel mocht ik nog twee MO forumleden verwelkomen.

            Het liep tegen 1 uur en het SBS 5 team verscheen, voor de opname van Hart van Nederland. Deze hadden er lucht van gekregen dat de voorzitter van OPA-Maastricht een man van 86 jaar was en daarmee de oudste of een van de oudste kandidaten van Nederland. Er werden ijverig televisie opnames gemaakt, in totaal bijna 4 uur waarvan dan 3 minuten worden uitgezonden. Dit alles maakt de koude en de vochtigheid er niet minder om. De “standhouders” hielden trouw hun strategiesch posities bij hun kraampje in. Je voelt je op een gegeven momenten echt een circusclown als je onder het tentzeil van zo ’n marktkraam staat. Een circusclown met nauwelijks publiek, een natte, koude clown…..ik zou bijna zeggen die van een koude kermis thuis komt. Maar dit klopt niet het is immers een groot circus en geen kermis. Een verkiezingscircus waaraan iedereen deelneemt. Er worden door alle partijen ijverig flyers uitgedeeld. De meeste partijen werven zieltjes door het uitdelen van pennen, sleutelhangers en kleine gadgets. Een jonge, nieuwe partij als OPA heeft helaas niets om weg te geven. Daar zijn nog geen financiële middelen voor.

            Door het feit dat er zo weinig volk over de markt loopt wordt er door de partijen over en weer gebuurt. Iedereen kijkt naar en praat met iedereen, wellicht niet iedereen! Maar dat ik van af mijn plaats in het circus niet zo beoordelen ik heb er niet het zicht over. De kraampjes staan in een lang rij zij aan zij opgesteld. De solidariteit of beter gezegd de verbondenheid onderling van (vooral de kleinere) partijen was aandoenlijk. Natuurlijk heeft OPA het voordeel dat ze geen verleden heeft en dus ook nog met niemand van de aanwezige ruzie heeft of gemaakt heeft. OPA wordt door de opponenten wellicht gezien als een soort knuffelpartij. Maar niets is minder waar, OPA doet aan de verkiezingen mee en wil ook z’n tanden laten zien. Verder gaat alles op de markt zo rustig zijn gang. Er worden pamfletjes uitgedeeld, SBS filmt, Laurens Bouvrie fiets langs de kraampjes, dit alles onder een loodgrijze dreigende hemel.

            De kleine wijzer van de klok passeert de 4 en mijn voeten doen pijn. Gevoelig van het staan op de “kinderköpkes”. Ik voel me gesloopt en ga eindelijk geheel verkleumt een kop koffie drinken……..verdient vind ik!

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
              Het is heel bedenkelijk dat men met koffie en rijkelijk warme hapjes één "zogenaamd vergeten doelgroep" die een stem zouden mogen en kunnen uitbrengen gaat begeleiden in de voorbereidingen op de stemming van 19 maart zelve.

              Dat stelt voorop dat men er zonder enigerlei scrupules werft.

              Als men morgen met een zak snoep komt ( zegt u zelf ) zou men als bewoner anders stemmen / beslissen op 19 maart.

              Allereerst weten we dat niet zeker en die doelgroep had men ook zonder betutteling kunnen laten beslissen...
              Die betutteling is een ernstige vorm van indoctrinatie.
              Als men bedenkt dat geriatrische en gerontologische en/of mentale handicaps voorkomen bij de bewoners van Maasdal mag men zich niet voordoen als sinterklaas.
              Een verkiezingsbijeenkomst toestaan in Maasdal is daarmee een lobby van de leiding en of bestuur van Maasdal.

              Foei.
              Ik kan me in de strekking van het betoog wel vinden. Doch anderzijds is het zo dat zo'n zorginstelling zich verplicht voelt in het kader van hun educatieve taak, om zoiets te doen. De bewoners hebben dan wel een mentale handicap maar hebben ook het stemrecht. Dit is een recht en mag je mensen niet zomaar afnemen! Ze worden door de zorginstelling begeleid met oprechte bedoelingen. De organisatie maakt dan van de gelegenheid (ge)(mis)bruik om er een soort feestje van te maken er is immers al iets "anders dan anders" in de zorginstellling. Men doet dit tevens met het doel om de bewoners wat afwisseling in hun dagelijks bestaan te bieden. Persoonlijk vind ik dat dit laatste niet in deze context passen en ben ik, gezien de ernst van de zaak, voor een sobere zakelijke aanpak.

              Over het nut van dit alles heb ik ook zo mijn twijfels maar mijn collega's en ik vonden het toch leuk om deze mensen wat te amuseren en bezig te houden, Echte kiezers houden we er geen van allen aan over......maar dat is ook niet altijd de doelstelling. We laten ons ook graag eens gebruiken voor dit doel.

              Opmerking


              • Gestemd.

                Het was op deze locatie een komen en gaan. Hopelijk is dat overal zo.

                Opmerking


                • "Radiostilte"

                  Twee weken geleden moest ik een week radiostilte in acht nemen omdat ik even afwezig was om in Praag wat advies en menigen te ventileren over PCH Praag Culturele Hoofdstad. Vandaag legt de wet mij die stilte op, althans voor wat betreft mijn politieke aktiviteiten. Tot mijn verbazing zie ik op het internet dat vele collega's zich hier niets van aan trekken en toch nog proberen om de kiezer op het laatste te benaderen/beinvloeden. Ik zal me echter strikt aan de regels houden.

                  Citaat uit het rondschrijven aan de kandidaten van de gemeente Maastricht:

                  Geen campagne meer op verkiezingsdag


                  Tenslotte willen we u erop wijzen dat u op de dag van de verkiezingen (19maart) geen
                  campagne meer mag voeren. Dat wil zeggen, op de dag van de verkiezingen worden er geen toestemmingen verleend voor flyer/folder-acties, voor het innemen van standplaatsen het rondrijden met campagnebussen of benadering van burgers om het stemgedrag te beïnvloeden.

                  Opmerking


                  • Iedereen succes gewenst

                    Lieve allemaal,

                    na vandaag moet ik op zoek naar een nieuwe hobby en is campagnetijd voorbij. Via deze weg wil ik alle kandidaten en partijen heel veel succes wensen en tegen sommige ook zeggen dat het ook heel leuk was tegen, maar ook met elkaar te strijden.

                    Enorm spannend allemaal!

                    Tot snel,
                    Solange

                    Opmerking


                    • @Painterartist, voor 2018 stel ik als gadget of hebbedingetje een klein flesje smeerolie voor.


                      Te gebruiken voor de bewegende delen van de rollators....

                      Dit gadget verwijst uiteraard naar de partijnaam, niet specifiek naar de kandidaten.
                      I am not a complete idiot. Some parts are missing

                      Opmerking


                      • Nu vind ik het toch ineens jammer dat ze hier niet meedoen......
                        Last edited by Haas; 19 januari 2015, 18:31.
                        I am not a complete idiot. Some parts are missing

                        Opmerking


                        • Ik niet Haas. Die groepering...

                          En ja, ik vond het filmpje op Youtube van Hozny over Geert wel goed.

                          Opmerking



                          • verwijderd
                            Last edited by Haas; 19 januari 2015, 18:31. Reden: op verzoek
                            I am not a complete idiot. Some parts are missing

                            Opmerking


                            • Beste MO'ers,

                              Ik neem aan dat het jullie nog niet is opgevallen, maar de laatste 2 dagen had ik helaas andere werkzaamheden.
                              Mijn werkgever begrijpt maar niet dat ik eigenlijk helemaal geen tijd heb om voor hem te werken

                              Hoe dan ook, als het goed is heb ik de komende uren tijd en zal ik op zoek gaan naar nieuws, om te beginnen rond 21.00 uur op het stadhuis in Maastricht.
                              Ik weet niet of ik daar wifi heb cq de mogelijkheid heb om tussentijds iets te melden.
                              Mocht dat niet het geval zijn, dan zal ik trachten morgen een sfeer-impressie te geven.

                              In de tussentijd vertrouw ik erop dat Breur, of wie dan ook, alle MO'ers HIER iedereen op de hoogte houdt van de actuele (tussentijdse) uitslagen.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Hou ons op de hoogte, Pier!

                                Als die werkgever je ontslaat, kun je wellicht bij L1 beginnen!

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X