Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • De Gemeenteraadsverkiezingen zijn volgens mij niet bepalend voor de landspolitiek en hebben dus ook geen heel grote invloed op nationale vraagstukken of internationale vraagstukken.
    Het lijkt enkel een spiegel aan de wand wie er het schoonst is in ons Land.

    Die Gemeenteraadverkiezingen zullen een beeld geven van hoe men het "Rutten ~ Samson Kabinet" apprecieert gedurende al dat handelen de laatste maanden.
    En eigenlijk is het jammer dat de voorjaarsnota van het Kabinet te laat komt voor deze Gemeenteraad verkiezingen.
    Want die Nota voorspelt geen Suikerspin te worden.

    Daarmee wil ik zeer zeker niet op de belangrijkheid van de Gemeenteraad afdingen, maar het lijkt een tegenpool te gaan worden als de locale thema's niet voldoende behandeld worden. Het afstraffen van nationaal beleid en politiek, dat zal het zijn.
    Wil niet zeggen dat men alles met de haren erbij moet slepen.
    Liever niet zelfs.

    De bereikbaarheid van de binnenstad en de recreatieve gebieden voor ouderen zou best beter mogen zijn t.o.v. de uitgebreide voorzieningen voor studenten.
    Dat geldt echter ook voor die hun ouders of opa's en oma's wegens het slecht ter been zijn met het vervoer, artsenbezoek en inkopen helpen.

    Het economisch gezond houden van de stad moet hand in hand gaan met de leefbaarheid in de stad.
    De provinciestad Maastricht met al haar geannexeerde dorpen is een uitgestrekt areaal waar de afstanden van en naar, en de toplocaties ongelijk verdeeld worden uit oogpunt van economie. Dat heeft heel veel met structuurplannen en bestemmingsplannen te maken, die extreem onderbelicht zijn geweest de afgelopen 15 jaar.
    Het lijkt wel of daar geen bestuurlijke taak meer ligt voor gemeenteraad en politieke partijen. Of is het onkunde.

    Die oudjes in het scharweijerveld te dumpen met rollator is behoorlijk cynisch.

    mvg
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
      Verder en dat is ook bekend, valt het "spin-off" effect van de universiteit erg tegen. Te veel studenten vertrekken weer uit Maastricht omdat hier geen werk voor hen te vinden is. De gedachte dat de universiteit onderzoek- en wetenschappelijke- industrie zou aantrekken blijkt hierdoor niet te functioneren. Het is een vicieuze cirkel die doorbroken moet en kan worden. Naar mijn persoonlijk mening moet Maastricht er meer aan doen om weer moderne industrie aan trekken. Dat brengt arbeidsplaatsen voor academici maar ook voor laag geschoolde! Het zou tevens een positieve impuls kunnen geven aan de middenstand.
      Studenten en Mestreechtenere moeten het samen doen. Het gemeentelijk beleid mag echter niet zo zijn dat de ene inwonersgroep boven de andere bevoordeelt wordt. Dit werkt het ondelinge begrip en de verdraagzaamheid niet in de hand.

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
        Verder en dat is ook bekend, valt het "spin-off" effect van de universiteit erg tegen. Te veel studenten vertrekken weer uit Maastricht omdat hier geen werk voor hen te vinden is. De gedachte dat de universiteit onderzoek- en wetenschappelijke- industrie zou aantrekken blijkt hierdoor niet te functioneren. Het is een vicieuze cirkel die doorbroken moet en kan worden.
        Ik John van Kooten OPA lijst 11 nummer 7 wil de cirkel doorbreken ik heb het lef!

        Opmerking


        • Een aardig gesprek D66 Maastricht en het risico van een lijstverbinding

          Vorige week had ik een alleraardigst gesprek met Richard Schoffeleers, de huidige nummer 5 van de kieslijst van D66.

          Nu probeer ik mij over het algemeen redelijk objectief op te stellen in mijn postings, maar het zal de trouwe lezers, waaronder gelukkig ook enkele D66'ers, niet ontgaan zijn dat D66 en GroenLinks niet echt mijn favoriete partijen zijn
          Daarom extra prettig dat ik toch een uitnodiging kreeg van Richard Schoffeleers, om in ieder geval hun ideeën en standpunten mij eens goed uit te leggen.
          Uiteraard kon ik die gelegenheid ten baat nemen om mijn "problemen" met de meeste D66 standpunten uit te leggen.

          Het was een heel leuk en verhelderend gesprek, waarbij wij over en weer argumenten konden delen, met respect voor elkaars standpunten.

          Risico van een lijstverbinding
          Ter sprake kwam o.a. dat ik verwacht had dat de Maastrichtse afdelingen van D66 en VVD als een blok voor elkaar zouden vallen als het op een lijstverbinding zou aankomen.
          Niets bleek echter minder waar te zijn.
          Tijdens de openbare Algemene Ledenvergadering (ALV) van D66 had mn. Richard Schoffeleers een pleidooi gehouden tegen een lijstverbinding.
          Uiteindelijk werd door de ALV ook tegen een lijstverbinding met de VVD gestemd.

          Het is een vrij technisch verhaal, maar het komt er op neer dat een lijstverbinding ook tot gevolg kan hebben dat een partij net geen extra zetel krijgt.

          Even terug naar bovenstaande posting van Ton, waarin hij, helaas zonder enig commentaar :(, het krantenartikel van Stefan Gybels (Dagblad De Limburger) over "lijst 043" heeft geplakt.

          Als de (wiskundige) berekening/bewering van Richard Schoffeleers klopt, en ik heb geen reden om daaraan te twijfelen, is het feit dat de VVD een lijstverbinding aan is gegaan met de Liberale Partij Maastricht (LPM), geen echt slimme zet van de VVD.
          Dat zou tot gevolg kunnen hebben dat de VVD net geen extra zetel haalt en dat de LPM net wel die zetel haalt.
          Uiteraard is dit wederkerig, maar het risico dat de LPM, op eigen kracht, net wel/net niet een zetel haalt is een grote gok voor de VVD.

          Dat ligt net iets anders bij de lijstverbinding tussen de PvdA en GroenLinks.
          Die partijen halen sowieso één zetel op eigen kracht en GroenLinks wellicht zelfs twee.
          PvdA haalt op eigen kracht zelfs minstens 5 zetels.
          Die partijen kunnen vervolgens nog eens profiteren van de reststemmen van de ander, al blijft het een risico.
          Het zou zo maar kunnen dat de PvdA net geen zevende zetel haalt en GroenLinks, vanwege de lijstverbinding, daarvan profiteert.
          Als deze partijen geen lijstverbinding waren aangegaan zouden de stemmen nét iets anders geteld worden en zou de PvdA wellicht wel in aanmerking komen voor een restzetel.
          Ook hier geldt uiteraard dat dit wederkerig is, maar dat blijft een risico bij lijstverbindingen.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • D66 legt campagne stil ivm overlijden van Els Borst

            Vanwege het trieste nieuws over het overlijden van Els Borst heeft D66 Maastricht besloten om de campagne tot en met dinsdag 18 februari stil te leggen.
            Het overlijden van Els Borst en eerder deze week Ernst Bakker heeft D66 diep geraakt. Uit respect voor hen vindt D66 Maastrcht het gepast om hun campagneactiviteiten tijdelijk stil te leggen.

            Vandaag staat de presentatie van de Stemwijzer Maastricht op de agenda. Lijsttrekker Mieke Damsma zal deze presentatie niet bijwonen.

            De stemtent van morgen, zaterdag 15 februari 2014, in Sint Pieter wordt verschoven naar volgende week zaterdag.
            Bert Jongen zal niet deelnemen aan een debat georganiseerd door de Seniorenpartij Maastricht.
            Zondag nemen Mieke Damsma en Richard Schoffeleers niet deel aan het Ipanema-debat.

            (Bron: Persbericht D66)
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • OPA wil cirkel doorbreken, maar hoe??

              Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
              (...) Verder en dat is ook bekend, valt het "spin-off" effect van de universiteit erg tegen. Te veel studenten vertrekken weer uit Maastricht omdat hier geen werk voor hen te vinden is. De gedachte dat de universiteit onderzoek- en wetenschappelijke- industrie zou aantrekken blijkt hierdoor niet te functioneren. Het is een vicieuze cirkel die doorbroken moet en kan worden.
              (...)
              Ik John van Kooten OPA lijst 11 nummer 7 wil de cirkel doorbreken ik heb het lef!
              Ik twee afzonderlijke postings gaf John van Kooten aan dat hij de vicieuze cirkel wil doorbreken.
              Gemakshalve heb ik de posting even in bovenstaande quote samengevat.

              Een vicieuze cirkel dooprbereken is een nobel strevenm, tenminste als het een negatief effect betreft.
              Wat dat betreft zou dat wel een interessante discussie kunnen zijn, maar dan wijken we even te veel van het onderwerp af.

              Wat mij vooral interesseert is hoe John van Kooten, die, met alle repect, op een haast onverkiesbare plaats staat ondanks de interne OPA-afspraken, deze vicieuze cirkel wil doorbreken?
              Zelfs als hij gekozen wordt zit hij in zijn eentje in de raad.
              Dan moet hij toch wel een héél goed verhaal hebben, wil hij, om te beginnen, de handen op elkaar krijgen van de meerderheid van de raad om vervolgens ook nog eens de werkgevers in Maastricht en verre omgeving te enthousiasmeren om extra arbeidsplaatsen in Maastricht te creëeren.

              Ik kan ook van alles roepen, maar het is beter dat John van Kooten in een (globaal) plan beschrijft hoe hij dat wil doen!
              Ik ben benieuwd.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Ik twee afzonderlijke postings gaf John van Kooten aan dat hij de vicieuze cirkel wil doorbreken.
                Gemakshalve heb ik de posting even in bovenstaande quote samengevat.

                Een vicieuze cirkel dooprbereken is een nobel strevenm, tenminste als het een negatief effect betreft.
                Wat dat betreft zou dat wel een interessante discussie kunnen zijn, maar dan wijken we even te veel van het onderwerp af.

                Wat mij vooral interesseert is hoe John van Kooten, die, met alle repect, op een haast onverkiesbare plaats staat ondanks de interne OPA-afspraken, deze vicieuze cirkel wil doorbreken?
                Zelfs als hij gekozen wordt zit hij in zijn eentje in de raad.
                Dan moet hij toch wel een héél goed verhaal hebben, wil hij, om te beginnen, de handen op elkaar krijgen van de meerderheid van de raad om vervolgens ook nog eens de werkgevers in Maastricht en verre omgeving te enthousiasmeren om extra arbeidsplaatsen in Maastricht te creëeren.

                Ik kan ook van alles roepen, maar het is beter dat John van Kooten in een (globaal) plan beschrijft hoe hij dat wil doen!
                Ik ben benieuwd.
                Het is een groot probleem. Ik spreek met studenten die klagen dat ze niet geaccepteerd worden door de Maastrichtse bevolking. Echt een veel gehoorde klacht. Natuurlijk spreek ik ook veel met de "Mestreechteneer" en daar hoor ik dan de klacht dat de studenten zich afzonderlijk houden van de "Mestreechteneer". Nu komen we tot de kern van het probleem, wat was er eerder de kip of het ei. Het lijkt een vraagstuk waar geen oplossing voor is. Nu is het ook niet van belang om precies “oorzaak en gevolg” te analyseren. Duidelijk is dat men aan beide zijde niet tevreden is over elkaars houding. Het is dan ook in hoofdzaak een communicatieprobleem. Een probleem waar te weinig aandacht aan besteed wordt. Er zou meer gewerkt moeten worden aan het tot stand brengen van het onderling begrip. De Mestreechteneer ziet nog te veel de overlast die studenten bezorgen en te weinig van de voordelen die de universiteit brengt. Dit komt in hoofdzaak door het uitblijven van het gewenste “spin-off” effect van de Universiteit. De afgestudeerde studenten zouden een magneetfunctie voor de gehele regio kunnen hebben voor het aantrekken van nieuwe schone industrieën. Dus voor meer werk. Alleen moeten die industrieën daar wel zijn. Helaas is de gemeente Maastricht hiermee niet aktief. Maastricht zou zich meer moeten profileren als én universiteitsstad én industriestad. Gevolgen van het uitblijven van de nieuwe industrie laat zich raden, geen werk voor de afgestudeerde studenten dus deze verlaten Maastricht. De Maastrichtenaar ziet niets van de voordelen, die een universiteitsstad kan bieden, want deze voordelen blijven uit. Hier ligt een taak voor de gemeente om aktief nieuwe industrieën aan te trekken. Door te zorgen voor een industrie-vriendelijk klimaat en faciliteiten. Door naar de industrie toe meer te lobbyen met de universiteit. De gemeente laat hier toekomstkansen liggen De gemeente zou duidelijk het voorbeeld moeten zijn dat zowel studenten als Mestreechtenere SAMEN de stad Maastricht zijn. Zij zou dus alle inwoners hetzelfde moeten behandelen. Het verlenen van bijzondere faciliteiten (parkeerkaart) aan studenten vergroot alleen de wrevel die de studenten bij veel Mestreechtenere oproept. De politiek zal het onderlinge respect niet kunnen afdwingen. Zij kan wel zorgen voor meer onderling begrip, door meer en betere communicatie tussen de groepen onderling. Als onze gemeente succesvol publiciteitscampagnes kan houden, (voor b.v. vuilniszakken en afval scheiding) dan kan dat zeker voor dit intermenselijk probleem.

                De gemeente zou bij het verstrekken van subsidies en vergunningen voor studenten-evenementen e.d. aan studentenverenigingen ook zo iets kunnen eisen als “toegevoegde waarde voor de burgerij” Ik durf te wedden dat “onze” studenten daar creatief genoeg voor zijn. Ik geloof niet, dat het allemaal van vandaag op morgen op te lossen is, maar ik ben wel van mening dat er een begin gemaakt moet worden.

                Ik ben mij er van bewust, dat het niet realistisch is te denken dat plaats 7 op een lijst van een nieuwe partij mij direkt een zetel in de Gemeenteraad bezorgt. Ik ben echter een optimistisch mens en hoop dat er een weg is via de voorkeurstem. Geef mij de gelegenheid het te bewijzen.

                Ik ben er van overtuigd, dat mijn ideeën bij een aantal raadsleden, gevoelig voor een nieuwe invalshoek, gehoor zullen vinden.

                Opmerking


                • Nergens is het anders en toch is het in Maastricht erg op de spits gedreven.

                  Student > studeert > leest, leert en onderzoekt = een stille - geruisloze actie zoals men verwacht
                  Student > ver van huis > zonder toezicht en of enig gezag en eerbied onderling = een heel luide, zichtbare verstoring van de openbare orde zoals alle niet studenten in Maastricht dat ervaren.

                  stel dat maar eens aan de orde als je met studenten spreekt.
                  je bent jong, wild en wilt wat, ohne Father und Mutti.

                  er is niets aan de hand met of mis met het intermenselijk probleem en de uitwisseling
                  het zijn jonge wilden zonder teugels
                  accepteer dat nu maar

                  wel relevant is de hoeveelheid studentenhuizen per straat - wijck - gemeentelijke regio
                  Iets te oud voor re-educatie
                  iets te jong voor afdanking
                  m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                    het zijn jonge wilden zonder teugels
                    accepteer dat nu maar

                    wel relevant is de hoeveelheid studentenhuizen per straat - wijck - gemeentelijke regio
                    Tegen de wilde haren van de de jeugd is niks te doen!
                    Aan het bestrijden van overlast wel!

                    De Calatrava Campus is een voorbeeld van de verkeerde politiek. Duur, exclusief, prestigieus en ONHAALBAAR! Het onoverkomelijke gebeurde en het project liep vast! Vervolgens hult men (bouwverenigingen en gemeente) zich in stil zwijgen. Dit terwijl een campus wel in een behoeft kan voor zien. Een normale campus BETAALBAAR, modern, efficiënt gebouwd zou een uitkomst kunnen brengen voor een stukje van de problematiek

                    Opmerking


                    • Bram 'perfecte schoonzoon' Vos weg bij LPM

                      Groot nieuws vandaag vanuit de liberale hoek van Maastricht: LPM-groeibriljant Bram Vos (student, uitgesproken liberaal) heeft na een jaar actief te zijn geweest voor Kitty Nuyts besloten haar partij nauwelijks een maand voor de gemeenteraadsverkiezingen te verlaten en terug te keren naar de "partij, die mij aan het hart ligt, de VVD." Inderdaad, de partij waar LPM zojuist een lijstverbinding mee heeft gesloten...
                      Het is ook niet de eerste keer dat een fractielid na een relatief korte tijd de partij van Nuyts de rug toe keert. Integendeel, het is een van de fracties met relatief gezien de meeste personele verschuivingen de afgelopen vier jaar. Enkel de fractievoorzitter lijkt een stabiele factor te zijn binnen de partij. Maar wat vrij bijzonder blijft is dat Vos de partij verlaat terwijl hij juist als nummer 2 op de lijst van LPM was geplaatst, wat zeker geen onverkiesbare positie is als student met een groot netwerk van sympathiserende kiesgerechtigden.

                      Opmerking


                      • aan beiden uit # 434 en #435

                        haalbaar en leefbaar zijn twee verschillende aspecten

                        haalbaar is een Campus niet
                        als men bedenkt dat ontwikkelaars met winstoogmerk daar achter zitten
                        als men bedenkt dat studenten helemaal niet in een closed community willen opgesloten zijn
                        als men bedenkt dat dat plan van "die Campus" sowieso een prestige object was

                        je kunt meer referenties aanhalen en opvoeren als bewijslast voor het falen van die gedachtenkronkel

                        leefbaar is een straat met twee studentenhuizen allerminst gezien de andere wereldtijden die studenten benutten om te slapen t.o.v. de werkende of gepensioneerde mens
                        leefbaar is het sowieso niet daar de huisjesmelker die dat pand tot studentenhuis heeft omgevormd geen maatregelen getroffen heeft bouwfysisch en bouwtechnisch
                        leefbaar is het als ze allemaal met vakantie naar oorspronkelijke locatie afgereisd zijn!
                        (mag je hopen dat ze het niet onderverhuren met timesharing aan andere wildebrassen)

                        leer mij nu niet de les inzake huisvesting en woningbouw en het overduidelijke winstoogmerk dat de huisjesmelkers of project ontwikkelaars hebben.

                        als er tweemaal per week een "party" wordt georganiseerd in het studentenhuis slaapt u als Buur tweemaal niet gedurende die week.

                        de acceptatie heeft niet met een hoofdelijke verdeling te maken
                        de acceptatie is bepaald door de ratten / muizen en ongedierte en de verstoring van de nachtrust. (edit: dat is ook gebleken in bepaalde straten waar studenten alle afval in de hof dumpten)

                        mvg
                        Last edited by Antonius; 14 februari 2014, 13:35.
                        Iets te oud voor re-educatie
                        iets te jong voor afdanking
                        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                        Opmerking


                        • Stemwijzer,

                          Er is weer een stemwijzer uit. De stemwijzer stelt vragen vanuit de Maastrichtse situatie. De eerste vraag gaat over de wietpas.

                          http://maastricht.stemwijzer.nl/

                          Het advies was 1SP 2GL 3PvdA 4LPM. Daar kan Kermit mee door, voor de komende 4 jaar dan maar weer. Jammer dat ik maar een hokje mag kleuren en op partijen moet kiezen. Het liefst zou ik op standpunten willen kiezen en mensen die zich voor de standpunten willen gaan inzetten. Democratie is wat mij betreft meer dan een vakje mogen kleuren. Democratie is dus niet alleen maar verkiezingen, hoewel men ons graag wil doen geloven dat verkiezingen onze democratische 'plicht' vervult.
                          Last edited by ; 14 februari 2014, 17:58.

                          Opmerking


                          • BeStemming 19 maart. Ook van de Partij. 6. GroenLinks

                            BeStemming 19 maart. Ook van de Partij (6) Gert-Jan Krabbendam en Marlise Korsten van GroenLinks

                            RTV Maastricht PLUS

                            Gert-Jan Krabbendam staat op plaats 2 van de lijst van GroenLinks voor de Gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart. Marlise Korsten op plaats 4. In 'Ook van de Partij' een menselijk, politiek portret van hen beiden terwijl ze praten en koken.
                            rtvmaastricht.nl/verkiezingenmaastricht

                            Opmerking


                            • Verantwoord aangepast. Mooi gezegd

                              Opmerking


                              • BeStemming 19 maart. 7. De VVD

                                BeStemming 19 maart (7) Ook van de Partij: de VVD met Michel Severijns en Bibi van de Wouw
                                RTV Maastricht PLUS

                                Michel Severijns staat op plaats 3 van de lijst van de VVD voor de Gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart. Bibi van de Wouw op plaats 5. In 'Ook van de Partij' een menselijk, politiek portret van hen beiden terwijl ze praten en koken.
                                rtvmaastricht.nl/verkiezingenmaastricht

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X