Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Stemwijzer Maastricht lijkt een goede weergave van de partijprogramma's te zijn.

    Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
    Er is weer een stemwijzer uit. De stemwijzer stelt vragen vanuit de Maastrichtse situatie. De eerste vraag gaat over de wietpas.

    http://maastricht.stemwijzer.nl/

    Het advies was 1SP 2GL 3PvdA 4LPM. Daar kan Kermit mee door, voor de komende 4 jaar dan maar weer.
    (..)
    Met dank voor de link van Kermit, heb ik vanavond ook de stemwijzer ingevuld.
    Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat ik, vlgs mij, nog nooit het eindadvies van de stemwijzer ook daadwerkelijk heb gevolgd, maar desalniettemin geeft het advies wel altijd een goede indicatie.

    Toch heb ik het idee dat ik dit jaar het stemadvies eens ga volgen, want van de vijf/zes potentiële partijen die voor mijn stem ik aanmerking komen, zaten er 4 in de top 5, eentje op plaats 7 en toch enigszins teleurstellend één op plaats 9.

    Kortom, ik adviseer een ieder om deze stemwijzer eens in te vullen.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Beetje een gluiperig gevoel.........

      Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
      Groot nieuws vandaag vanuit de liberale hoek van Maastricht: LPM-groeibriljant Bram Vos (student, uitgesproken liberaal) heeft na een jaar actief te zijn geweest voor Kitty Nuyts besloten haar partij nauwelijks een maand voor de gemeenteraadsverkiezingen te verlaten en terug te keren naar de "partij, die mij aan het hart ligt, de VVD.
      (....)
      Ik moet zeggen dat mij dit nieuws verbaast!!
      Terecht geeft Greune aan dat Bram Vos op 'een perfecte schoonzoon' leek en ogenschijnlijk een politieke groeibriljant was.
      Ik schrijf nadrukkelijk 'was' i.p.v. 'is', want voor mij heeft de politicus Bram Vos afgedaan.
      Ik begrijp best dat iemand in zijn (politiek) leven van partij switcht, zeker als het overstapt naar een min of meer bevriende partij, maar als hij dat één maand voor de verkiezingen doet, terwijl hij op plaats 2 staat, dan getuigt dit niet van enige loyaliteit, of hij de afgelopen maanden een vuil spelletje gespeeld!
      In beide gevallen heeft deze politicus in spe zijn geloofwaardigheid bij mij verloren.

      Oorspronkelijk geplaatst door Greune
      (..) Het is ook niet de eerste keer dat een fractielid na een relatief korte tijd de partij van Nuyts de rug toe keert. Integendeel, het is een van de fracties met relatief gezien de meeste personele verschuivingen de afgelopen vier jaar. Enkel de fractievoorzitter lijkt een stabiele factor te zijn binnen de partij. (..)
      Ik kan mij héél goed voorstellen dat het moeilijk is om samen te werken met het karaktermens Kitty Nuyts. Maar Bram Vos is niet vorige maand pas komen aanwaaien bij de LPM. Hij moet zijn twijfels minstens al in december 2013 hebben gehad.
      Toch is hij toneel blijven spelen.
      Sterker nog, begin februari weet Bram Vos in het RTV Maastricht programma "BeStemming 19 maart" nog overtuigend te melden:
      De LPM is groener dan GroenLinks, socialer dan de PvdA en liberaler dan de VVD".

      Amper 2 weken later is Bram Vos dus kennelijk niet meer zo liberaal en sluit hij zich aan bij de VVD.
      Ik vertrouw zulke schoonzonen niet!!!

      Wat ik nu even niet weet is of de kieslijsten al definitief zijn?
      Dat kan ik mij haast niet voorstellen, maar mocht dat zo zijn, dan zit de LPM dus echt diep in de problemen.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • @pier. Het is ook nooit goed... De aanloop naar de verkiezingen is ook een belangrijke testfase. We willen toch kwalitatief goede raadsleden? Nou dan... Er is hier ook een fijn spreekwoord voor "beter te halve gekeerd, dan...." Bovendien gaat het niet allemaal over rozen, partijpolitiek dat is vaak simpele spielerei met name in de media, maar het is net zo dun als het voetbalshirtje van de tegenstander. Het alom heersend populistisch geneuzel doet er alleen nog maar een schepje bovenop door het scheppen van schijntegenstellingen en door er een soap van te maken. Het raakt aan het fundament van onze democratie.
        Last edited by Pier; 15 december 2014, 14:00.

        Opmerking


        • GroenLinks heeft uiteraard een vegetarische taart.

          Ik heb een tijdje gedacht om vooraf te vermelden dat ik gok dat één partij waarschijnlijk met een vegetarisch gerecht zou komen, nml. GroenLinks.
          Et voilá, Gert-Jan Krabbendam en Marlise Korsten van GroenLinks komen in het RTV Maastricht programma "BeStemming 19 maart" met een vegetarische taart......

          Bestaat het woord "duurzaamheidssnobs" al?
          Mocht het nog niet bestaan, dan introduceer ik het bij deze voor de leden van GroenLinks.
          Dat GroenLinks allang niet meer zo links is als de toenmalige oprichters PPR, CPN, PSP en EVP, weten we natuurlijk al lang. Vermoedelijk was de VVD van Hans Wiegel in de jaren zeventig nog linkser dan GroenLinks nu. Waar ik echter echt op afknap is dat pseudo duurzaamheidsgedoe van deze partij.
          Jeetje, je kunt ook overdrijven zeg!
          Zo vraagt men zich tijdens het koken bijvoorbeeld af of het restafval wel verantwoord gescheiden wordt
          Dan komt ook nog een heel verhaal dat men verantwoordde prei uit België heeft gehaald, want dat is erg duurzaam!!!

          Marlise Korsten gaat ook duurzaam en ecologisch verantwoord op wandelvakantie
          Maar wat blijkt? De koffers/bagage worden wel iedere dag met een auto na gebracht. Dat noem ik nu snobisme!
          Dan heb ik het er nog niet over dat op het einde blijkt dat de ingrediënten voor de maaltijd gewoon gekocht zijn bij Albert Heijn........

          Het moge duidelijk zijn, maar ik heb helemaal niets met de ideologie van DuurzaamRechts.... sorry GroenLinks, hetgeen niet wegneemt dat ik denk dat Marlise Korsten, als persoon, een hele sympathieke vrouw is.
          Ik moet ook toegeven dat ik met enige regelmaat met Gert-Jan Krabbendam (via mail) heb gecorrespondeerd en dat dit ook prettige gedachten uitwisselingen waren.

          Dan nog even hun voorspellingen voor de verkiezingen.
          Gert-Jan Krabbendam is héél reëel en hoopt, als nummer 2, op ongeveer 300 stemmen.
          Marlise Korsten daarentegen gelooft in sprookjes en gokt op 500 stemmen . Weet echter dat ze in 2010 niet verder kwam dan 36 stemmen!!!
          In totaal verwachten beide kandidaten dat GroenLinks in Maastricht weer 4 zetels haalt.
          Wellicht wishfull thinking van 2 sympathieke duurzaamheidssnobs.....
          Last edited by Pier; 16 februari 2014, 00:26.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Et voilá, Gert-Jan Krabbendam en Marlise Korsten van GroenLinks komen in het TVM Maastricht programma "BeStemming 19 maart" met een vegetarische taart......
            Heheh, ik maak op uit je reactie dat je geen interesse hebt in het recept, Pier ?
            Last edited by GroenLinkser; 16 februari 2014, 17:01.
            ...

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door GroenLinkser Bekijk bericht
              Heheh, ik maak op uit je reactie dat je geen interesse hebt in het recept, Pier ?
              Neen, helaas!
              Maar sympathiek dat je het nog even navraagt......
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • Misschien out of topic, maar zelf maken wij ook vaker heerlijke taarten ergo oven gerechten.

                Daarbij gebruiken wij o.a. prei uit Sint Pieter !

                Wie dat ooit geproefd heeft zou nooit meer anders willen, en ... van 'eigen' bodem en van korter bij dan België.

                Probeer het eens, want zo leren wij ook van een andere kant eens iets van elkaar !
                Mestreechter Geis mage beleve
                en dat door te kinne geve.
                God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  Neen, helaas!
                  Maar sympathiek dat je het nog even navraagt......
                  Ik dacht al zoiets . Mocht je je bedenken, het is ook erg lekker met gewone spekreepjes.
                  ...

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
                    Misschien out of topic, maar zelf maken wij ook vaker heerlijke taarten ergo oven gerechten.

                    Daarbij gebruiken wij o.a. prei uit Sint Pieter !

                    Wie dat ooit geproefd heeft zou nooit meer anders willen, en ... van 'eigen' bodem en van korter bij dan België.

                    Probeer het eens, want zo leren wij ook van een andere kant eens iets van elkaar !
                    Graag, Wim! Waar is die Sint Pieterse prei precies verkrijgbaar?
                    Last edited by GroenLinkser; 16 februari 2014, 16:57.
                    ...

                    Opmerking


                    • Inderdaad een beetje out of topic, maar zo laat in de nacht mag dat wel (hoop ik)

                      Ik lust echter geen prei, in de soep en de bami uitgezonderd!
                      Ik haal wel een kippetje bij de Hazedans, dat is nog dichterbij!
                      Last edited by Pier; 16 februari 2014, 09:46.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door GroenLinkser Bekijk bericht
                        Graag, Wigo! Waar is die Sint Pieterse prei precies verkrijgbaar?
                        Bij de plaatselijke kleine middenstanders en ... rechtstreeks van 'het land' oftewel de Sint Pieterse telers.

                        Jammer genoeg heeft, bij gebrek aan 'steun' en interesse', een mooi biologisch stukje land het enkele jaren geleden moeten opgeven. :(
                        Mestreechter Geis mage beleve
                        en dat door te kinne geve.
                        God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                        Opmerking


                        • Marlise Korsten haalt wellicht toch meer stemmen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          (...)
                          Dan nog even hun voorspellingen voor de verkiezingen.
                          Gert-Jan Krabbendam is héél reëel en hoopt, als nummer 2, op ongeveer 300 stemmen.
                          Marlise Korsten daarentegen gelooft in sprookjes en gokt op 500 stemmen . Weet echter dat ze in 2010 niet verder kwam dan 36 stemmen!!!
                          In totaal verwachten beide kandidaten dat GroenLinks in Maastricht weer 4 zetels haalt.
                          Wellicht wishfull thinking van 2 sympathieke duurzaamheidssnobs.....
                          Hebben jullie dat ook weleens dat je midden in de nacht wakker schiet en je realiseert dat je een fout hebt gemaakt?
                          Nou, ik wel!
                          Vraag mij niet waarom ik om 5 uur 's nachts plotseling aan GroenLinks moet denken, maar plotseling schoot mij door mijn kop dat Marlise Korsten als eerste vrouw op de GroenLinks kieslijst in Maastricht staat.
                          Dat de eerste vrouw bij GroenLinks pas op de vierde plaats staat is op zich al zéér opmerkelijk, maar dat even ter zijde.

                          Dat ik niet de enige ben die 's nachts over mijn posting heeft, bleek uit het feit dat ik inmiddels ook een e-mail had ontvangen, waarin op een aardige manier ook al commentaar werd gegeven op mijn posting....

                          Het blijkt dat in 2006, de nu afgeserveerde, de op 3de plek als hoogstgeplaatste vrouw op de kieslijst van GroenLinks staande Saskia Hermens destijds 1592 (!!) stemmen haalde.
                          Daar staat tegenover dat Saskia Hermens in 2010, toen weer als 3de, maar achter Roos-Marie Bal, ze nog "slechts" 338 stemmen haalde.

                          Zeker bij GroenLinks wordt dus erg naar "de eerste vrouw" gekeken en om die reden is het wellicht nog niet eens zo heel onlogisch dat Marlise Korsten flink wat stemmen haalt.
                          Persoonlijk denk ik dat 500 nog steeds iets aan de hoge kant is, maar 350-400 stemmen zitten er wel in.

                          Dat is op zich dan weer grappig, want met 350 stemmen haalt ze wellicht wel de kiesdrempel. Dat zou dus ten koste kunnen gaan van de eventuele nummers 2 of 3!
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • zoals Paul de Leeuw een kookprogramma / Quiz presenteerde onlangs met die onderbroekenhumor er door heen gemengd (maar positieve respons volgens de dagbladen) mag ieder politicus en politieke partij natuurlijk mee liften op de kook en vreet-gekte in onze maatschappij.

                            wanneer was echter uw laatste ultiem positieve ervaring dat het voorgeschotelde gerecht, ingrediënten / recept en menu samenstelling dat buitengewoon lekker en betaalbaar gebleken is?

                            Modern of modernisten, dat is de vraag.

                            als ik het dan toch vergelijk met Paul de Leeuw productions waar ik braak nijgingen van krijg wil ik geen Prei boer corrumperen met de politieke aspiratie en ambities.
                            dan doe ik beste man/vrouw onrecht toe. dat wil ik niet.

                            Zo ook Plassterk die meer op TV was de laatste jaren in QUIZ shows dan zijn echte taak kweet; wijs bestuur, opheldering en leiderschap.

                            Hebben ze nu allemaal de AH allerhande in het Boekenrek staan i.p.v. het verkiezingsprogramma? Onze Politici?

                            mvg
                            Iets te oud voor re-educatie
                            iets te jong voor afdanking
                            m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                            Opmerking


                            • Ipanema-debat

                              Ah, Ipanema...

                              Het debat in het museum-café van afgelopen zondag had tot op zekere hoogte wel iets weg van het befaamde deel van Rio de Janeiro, al was het maar vanwege de benauwde hitte die zich vooral in het tweede deel van het debat liet gelden.
                              Maar ook in het eerste deel, waarin de deelnemers zich over de binnenstad bogen, was de link met de wijk waarnaar het café vernoemd is niet ver weg: zo loom als ouderwetse bossa nova voltrok de discussie zich, door de eindeloze monologen en uiteenzettingen nauwelijks een debat te noemen.

                              Heeft er één aanwezige bij dit PvdA-feestje iets nieuws gehoord? Misschien de liefdesverklaring van wethouder Van Grootheest aan de universiteit, die menig bezoeker even liet opveren.
                              Voor de rest was het, zeker voor de reguliere politieke beesten (of de lezers van Pier's raadsverslagen) allemaal wel bekend: de PvdA wil minder evenementen op het Vrijthof, de senioren willen een jeu de boules-baan, het CDA is tegen de tram, en Kitty... Kitty heeft alle dossiers gelezen maar weet hoofd- en bijzaken niet zo goed meer te scheiden.

                              Was er dan werkelijk niets meldenswaardig? Toch.
                              Het debat, dat als tweede 'grote' debat gezien kan worden na dat van Buurtplatform Jekerkwartier, was net als het debat een week eerder meer een vriendschappelijk voorleestoernooi dan een duel tussen politieke tegenstanders. Ook het publiek in de zaal was wederom in zéér grote mate bekend met elkaar: een dikke helft van de aanwezigen is zelf kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen, de andere helft bestaat vrijwel volledig uit bestuursleden en vaste gasten van de PvdA. Het aantal aanwezige kiezers zal dichter bij de nul dan de vijf liggen...
                              Ik ben benieuwd welke gezichten ik bij de volgende debatten zal herkennen.

                              Opmerking


                              • Het is net zoals bij het schaatsen. Je ziet ieder keer dezelfde gezichten en hoort van alles over schaatskleding en huiselijk leed. Ex voetballers en werkeloze trainers weten altijd waarom een trainer faalt. In het Maastrichtse weten we nu wel wie wat zou willen of niet. Velen pieken te vroeg. Men is zo vergeten wat gezegd of geprofeet wordt.
                                Het probleem is dat een gemeenteraad niet kan vallen! Af en toe glijdt er iemand uit, maar bijna altijd wordt deze persoon opgeraapt. Bovendien is het zo dat de gemeenteraad de wethouders benoemt. De benoeming is voor 4 jaar, gelijk aan de zittingstermijn van de gemeenteraad. Daar moeten wij het mee doen.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X