Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Politiek café

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Mag ik nog even terloops opmerken dat ik een voorstander ben van afschaffing van de Provinciale Staten en een voorstander ben van Regio Belangen Besturen de zgn. R.B.B.'s.
    Dat mag je zeker even opmerken Breur.
    Sterker nog, ik geloof dat we het wel eens kunnen worden op dat punt.
    Maar helaas zitten we nu wel nog met "de provincie" EN, wat nog erger is, de getrapte verkiezingen van de Eerste Kamer vanuit die Provinciale Staten.

    De PNL is momenteel geen grote speler in hetr provinciaal politiek spectrum. Momenteel heeft de PNL slechts één zetel in de PS, of zoals men het tegenwoordig noemt het Limburgs Parlement.
    Piet Franssen, wethouder in Gulpen-Wittem, zit namens PNL in het Limburg Parlement.

    Hier een stukje geschiedenis van de PNL.

    De PNL is landelijk aangesloten bij de Onafhankelijke Senaatsfractie (OSF)

    De OSF heeft momenteel één senator, nml. Henk ten Hoeve uit Friesland.

    Misschien is dit al reden genoeg (voor mij) om niet op de PNL te stemmen.
    Maar, eerlijk is eerlijk, ik kan mij wel redelijk goed vinden in hun programa.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
      Kijk ook eens naar de Partij 50+!
      De Partij 50+ heeft wel een onoverzichtelijke site.
      Ik heb mij nog niet 'verdiept' in hun verkiezingsprogramma, maar ik heb wel alvast mijn bedenkingen bij de lijsttrekker voor de Eerste Kamer Jan Nagel

      Die man is oprichter cq lid van meer politieke partijen geweest dan ik stukjes worst op mijn boterhammen heb gehad......
      En wat doet Jan Nagel in de Eerste Kamer richting wel/geen steun voor het kabinet Rutte I?
      Gelet op de historie van Jan Nagel (o.a. Leefbaar Nederland en de partij van Peter R De Vries) denk ik dat hij het huidige kabinet zal steunen.

      Maar voor de geinteresseerden:

      Landelijke speerpunten:
      1. Het moet afgelopen zijn dat ouderen het meest in koopkracht achteruit gaan. Nu leveren zij vaak 10% in. ***
      2. De provinciale belastingen (opcenten motorrijtuigenbelasting) worden de komende vier jaar bevroren.
      3. Artsen en niet de zorgverzekeraars blijven verantwoordelijk voor uw medische zorg.
      4. De overbodige functie van Commissaris van de Koningin wordt afgeschaft en komende vacatures worden niet ingevuld. Een gedeputeerde vervult de functie.
      5. De vakantietoeslag voor AOW’ers gaat wettelijk verplicht net als voor werkenden naar 8% (is nu 5,5 %).
      6. Gratis openbaar vervoer in bus (tram en metro) voor senioren na 09.00 uur ’s ochtends. Speciaal seniorentarief in treinen mede om koopkracht op peil te houden.
      7. Het verouderde pensioenstelsel wordt vervangen door een systeem met keuzevrijheid en zeggenschap over het eigen pensioen. Het gaat immers om “uitgesteld loon”.
      8. De burgemeester kiezen we zelf.
      9. Ook voor pensioenen en levensloopregelingen geldt: beloofd is beloofd.
      10. Starters en ouderen verdienen meer kans op de arbeidsmarkt.
      *** Door pensioenen niet te indexeren en soms zelfs te korten, fiscale verslechteringen, uit de pan rijzende zorgkosten en stijgende provinciale en gemeentelijke belastingen.
      +++++++++++

      Provinciale speerpunten Limburg

      Werkgelegenheid staat bovenaan in ons programma met speciale aandacht voor kennisindustrie, hoogwaardige technologische industriële ondernemingen en telewerken.
      1. Meer samenwerking tussen de Academische Ziekenhuizen in Maastricht, Aken en Luik. Speciale aandacht voor HBO opleidingen verzorgende beroepen in verband met toekomstig tekort aan arbeidskrachten in deze sector.
      2. Aandacht voor duurzame, levensbestendige en kwalitatief hoogwaardige woningen voor ouderen.
      3. Bestrijding van de zware criminaliteit, vooral de internationale drugshandel.
      4. Naadloze aansluiting van openbaar vervoer systemen. De provincie trekt de regie naar zich toe.
      5. Meer senioren nemen desgewenst deel aan het arbeidsproces, de provincie geeft zelf het voorbeeld.
      6. Behoud en versterking van het voorzieningenniveau, met name in de dorpen.
      7. Het treinvervoer naar Antwerpen wordt gerealiseerd door de aanleg van een spoorlijn tussen Weert en de bestaande verbinding die er al in België ligt tot aan de Nederlandse grens.
      8. Het budget voor Startersleningen voor jongeren wordt sterk verhoogd, de doelgroep wordt uitgebreid met leningen, bestemd voor 50-plussers.
      9. De terugloop van inwoners van de provincie wordt teruggedrongen met vestigingspremies voor hen die voor de eerste maal in Limburg gaan wonen.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • eerste grote TV lijsttrekkersdebat

        Vanavond was op Nederland 2 het eerste grote TV lijsttrekkersdebat voor de verkiezingen van de Provinciale Staten op 2 maart 2011.
        Heeft er, buiten mij, überhaupt een iemand gekeken?
        Ik heb er zelfs mijn favoriete wekelijkse cabaretvoorstelling (Voetbalinternational met de sterren J. Derksen, W. Genee en René van der Gijp) voor afgezet!

        Oeppsss.... en daar gaat ook Pier al gelijk de mist in. Het was nml. helemaal geen lijsttrekkersdebat voor de Provinciale Staten, maar voor de Eerste Kamer.
        Dat is nu net het probleem!
        Het werd ook nog eens besproken in Nieuwsuur, na het debat.
        Waar gaat dit "verkiezingscircus" eigenlijk over?
        Weet de gemiddelde burger überhaupt waarvoor hij naar de stembus moet?

        Formeel gaan we stemmen om de nieuwe Provinciale Staten te kiezen.
        Vervolgens kiezen de Provinciale Staten getrapt de leden van de Eerste Kamer.
        Feitelijk gaat het er om of de (gedoog)coalitie (VVD en CDA, met gedoogsteun van de PVV) een meerderheid haalt in de Eerste Kamer.
        Zo niet, is dat dan erg?
        Valt dan automatisch het kabinet? (Neen, dus....)

        Wat ik dus alleen maar wil aangeven is dat "niemand" geïnteresseerd is in de Provinciale Staten en dat degenen (vermoedelijk minder dan 50% van de kiesgerechtigden :( ) die nog de moeite nemen om te gaan stemmen, niets, nada, niënte weten van de Provinciale politiek en daar ook totaal niet in geïnteresseerd zijn !!

        Wordt het daarom niet eens tijd om die Provinciale Staten op te heffen of in iedergeval nog verder te minimaliseren, zoals bijvoorbeeld de Waterschappen?

        Maar nog belangrijker, wordt het niet eens tijd dat "wij" rechtstreeks en dus niet getrapt de leden van Eerste Kamer mogen kiezen?

        En wil nog iemand weten hoe de lijsttrekkers het deden en wat hun ideëen waren?
        Kan de gemiddelde MO'er of burger, zonder google te raadplegen, überhaupt 3 lijsttrekkers noemen?
        Ik vrees van niet.....

        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • Marleen Barth (PvdA) Elco Brinkman (CDA), Loek Hermans (VVD).. Die van de PVV heet geloof ik De Graaf.

          Ik heb er stukjes van gezien. Ik denk dat CDA en VVD peentjes zweten of ze wel een meerderheid gaan krijgen. ,,Anders is het kabinet niet stabiel" zei Brinkman zowaar, en daar slaat hij de spijker op zijn kop. Hij mag het CDA in twee weken tijd vooruit helpen in de peilingen. Volg hem, Pier!!!!
          Don't PRESS me....

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door elvis Bekijk bericht
            Marleen Barth (PvdA) Elco Brinkman (CDA), Loek Hermans (VVD).. Die van de PVV heet geloof ik De Graaf.


            Elvis,

            Proficiat met je persoonlijk Pierlementair stembewijs 3de klas,voor de Provinciale Statenverkiezingen van 2 maart 2011.

            Nu nog even de lijsttrekkers van CDA, VVD en PvdA (zonder te googlen!) opsommen in Noord-Holland en je krijgt het Pierlementair stembewijs 2de klas.
            Makkie, toch?
            Last edited by Pier; 16 december 2014, 12:22. Reden: Afbeelding/tekening verwijderd ivm onbekendheid omtrent auterursrechten
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • De slag om de Eerste kamer

              Vanavond was op Nederland 1 een live verkiezingsdebat onder de titel "De slag om de Eerste Kamer".

              Waarschijnlijk heeft bijna niemand gekeken, want op Nederland 2 was "uitgesproken WNL" te zien met in de studio Geert Wilders en op Nederland 3 was Europacup voetbal.

              Geert Wilders boycotte het verkiezingsdebat op Nederland 1 van de VARA i.v.m. de "Joop" Cartoon over hem cq de PVV.
              Wat die cartoon betreft geef ik GW gelijk in zijn stelling dat het een smakeloze cartoon was.

              Terug naar het waarschijnlijk slecht bekeken live verkiezingsdebat.
              Waar ging dit over????

              Noem mij gerust cynisch, maar dat verkiezingsdebat ging totaal niet over de Provinciale Staten.
              Het ging zelfs niet over de Eerste Kamer.
              Wat was gewoon een politiek debat over de coalitie VVD en CDA.
              De oppositie wilde zich onderscheiden van de coalitie en andersom.
              Het woord provincie is volgens mij niet één keer gevallen.

              Ik vind dit een totale minachting van de Provinciale Staten, nota bene door de partijleiders van de PvdA, D'66, GroenLinks en SP.
              Het CDA (E. Brinkman) en de VVD (L. Hermans) hadden tenminste nog hun lijsttrekkers van de Eerste Kamer afgevaardigd.

              Over de inhoud wil ik het nog helemaal niet hebben.
              Neen, de mensen die niet keken waar dit keer heen slim !!

              Voor mij mag "de Provincie" als politiek instituut worden afgeschaft.
              Maar op 2 maart 2011, zo rond 22.30 uur, spreken wel alle partijen schande over het feit dat de opkomst voor deze verkiezingen onder de 50% lag.
              Hoe zou dat toch komen......
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • T.a.v. burgemeester

                Ik heb zojuist alvast een krukkentrekker klaar gelegd voor het spoedig openen van een goede fles rode wijn.

                Ik keek vanavond nml. naar Nieuwsuur en zag de prognoses van de samenstelling van de Eerste Kamer na 23 mei 2011.

                Onderstaand een stukje tekst van de website van Nieuwsuur.

                "Vorige week had de coalitie nog een nipte meerderheid in de senaat van 38 zetels. Deze week kunnen de regeringspartijen CDA, VVD en PVV niet meer rekenen op die meerderheid. De drie partijen krijgen samen 35 zetels, 3 te weinig. Door het verlies van 3 zetels van de VVD ten opzichte van vorige week en CDA en PVV die respectievelijk één zetel verliezen en één zetel winnen, zakt de coalitie deze week naar 35 zetels.

                De winst gaat vooral naar de linkse partijen: de PvdA wint twee zetels, GroenLinks en SP ieder één, vergeleken met vorige week. Nieuwkomer 50+ van Jan Nagel krijgt genoeg stemmen voor 1 zetel"


                Op NOS TT las ik daarbij ook nog het navolgende:

                "Premier Rutte heeft de wens van de voltallige oppositie genegeerd door
                niet naar het debat te komen over de bezuinigingen in het passend onderwijs.
                Rutte zei dat minister Van Bijsterveldt het prima zelf afkan.

                De oppositiepartijen zijn ontevreden over het debat gisteren met minister
                Van Bijsterveldt,die bleef vasthouden aan de bezuiniging van 300 mln euro op
                de extra hulp voor probleemleerlingen.
                Ze eisten daarom dat Rutte zelf naar de Kamer kwam voor een spoeddebat.

                ChristenUnie-voorman Rouvoet sprak "namens 74 Kamerleden" zijn treurnis
                uit,maar het kwam niet tot een motie
                ."

                Tel dat bij elkaar op en dan
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • Wat vinden jullie eigenlijk van die 50+ Partij ?
                  Ik krijg alle, maar dan ook alle berichten in mijn mailbox, soms meer per dag. Hun jongste actiepunt is: toiletten terug in de trein (vooral dan de sprinters).
                  Nou vind ik dat best een goed punt, maar wat is daar 50+ aan?
                  Of trap ik nu maar een open deur in?
                  Don't PRESS me....

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door elvis Bekijk bericht
                    Of trap ik nu maar een open deur in?
                    Volgens mij weet je het antwoord op die vraag heel goed. Maar waarom wordt uitgerekend jij door de 50+ partij gespamd? Elvis is toch eeuwig jong?

                    Opmerking


                    • 50+

                      Wat ik van die 50+ Partij vind heb ik al z'n beetje hier verwoord.

                      Ik heb nu echter hun site en speerpunten eens wat beter bekeken, maar waar halen ze het geld vandaan die hun plannen ongetwijfeld kosten.
                      Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de vakantietoeslag voor AOW'ers (van 5,5 naar 8%) en het bevriezen van de proinciale opcenten motorrijtuigenbelsting voor de komende 4 jaar.
                      Dan heb ik het nog niets over het gratis openbaar vervoer voor senioren buiten de spits.
                      Overigens lees ik nergens wat een "senior" is. Is dat een 50-plusser, of een 60-plusser of 65-plusser?

                      Kortom, ook ik kan een partij beginnen (PVNV-A bijvoorbeeld) en in het verkiezigsprogramma van alles roepen en beloven, maar ik moet dan wel vertellen waar het geld vandaan komt en waarop ik dan wel bezuinig.
                      Dat mis ik bij de 50+ partij.

                      En wat Jan Nagel betreft ben ik al duidelijk geweest.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                        Volgens mij weet je het antwoord op die vraag heel goed. Maar waarom wordt uitgerekend jij door de 50+ partij gespamd? Elvis is toch eeuwig jong?
                        Misschien heb ik ooit een keer ergens jan nagel ontmoet. Al kan ik het me niet heugen....
                        Don't PRESS me....

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door elvis Bekijk bericht
                          Misschien heb ik ooit een keer ergens jan nagel ontmoet. Al kan ik het me niet heugen....
                          Ik heb vaak de indruk dat wanneer er ergens een kip geslacht wordt, Jan Nagel van de partij (zowel letterlijk als figuurlijk) is.
                          Dus de kans dat je hem ontlopen hebt de laatste jaren is kleiner dan dat je hem ontmoet hebt.

                          Maar kennelijk heeft hij dus geen indruk op je gemaakt.......
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Verkiezingsflyer: 5 redenen om op de SP te stemmen

                            Vandaag (19/02/2011) viel bij mij de eerste verkiezingsflyer op de deurmat.
                            Althans de eerste verkiezigsflyer die ik heb gezien. Ik sluit niet uit dat mij eega eerdere flyers al direct naar het oud papier deporteerde.
                            Maar deze wist ik dus te onderscheppen.

                            Het was deze

                            flyer van de SP Limburg

                            Ook gekregen?

                            In de flyer staan 5 REDENEN OM OP DE SP TE STEMMEN

                            1) "De bezem door het Provinciehuis".
                            De SP stelt dat het afgelopen moet zijn met de machtspolitiek van het het CDA en alle prestigeprojecten.
                            Na tientallen jaren CDA, gesteund door PvdA en/of VVD, is het tijd voor nieuwe ideeën, stelt de SP.
                            Ten eerste willen we in Limburg niet spreken over een "Provinciehuis", maar over een "Gouvernement", toch?
                            Ten tweede kun je wel met een bezem gaan vegen, maar vrees ik dat in Limburg het CDA en/of de PvdA en/of de VVD onmisbaar zullen zijn voor welke coalitie dan ook.
                            De PVV zal mogelijk de grootste partij in het nieuwe Gouvernement gaan worden. De PVV zal dan niet naar de SP kijken, maar ongetwijfeld naar het CDA en/of de VVD.
                            Desalniettemin is het wellicht wel van belang dat de SP een machtsfactor blijft voor een goed tegenwicht.
                            Dus, in punt 1 kan ik mij wel enigszins vinden.

                            2) "Beter openbaar vervoer"
                            De SP stelt dat de bussen en treinen in Limburg voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Ik neem aan dat de SP daarmee bedoelt dat het OV in Limburg om financiële redenen momenteel niet toegankelijk is voor iedereen.
                            De SP ijvert mn. ervoor dat Mbo'ers jonger dan 18 jaar ook een OV-jaarkaart krijgen. Dat is volledig terecht. Hbo'ers jonger dan 18 jaar krijgen het wel, alleen Mbo'ers (vaak afkomstig uit een economisch zwakker gezin) krijgen het niet. Goed punt.
                            Ook ijvert de SP voor gratis vervoer voor 65-plussers en dat de prijs van een dagkaart voor het Limburgs vervoer niet hoger mag zijn dan 2 euro.
                            Tja, dat is heel leuk, maar hoe betalen we dit?
                            Maar, in punt 2 kan ik mij wel vinden.

                            3) "Geen megastallen in Limburg".
                            Dit is hetzelfde verhaal als deze thread over de anti-bont demo.
                            Ook ik ben tegen dierenleed, op welke wijze dan ook. Maar, ik ga wel voor de kiloknaller!!! Ik ben ontzettend hypocriet. Ik weet het
                            Anderzijds, waarom mogen varkens niet in een flat en de mensen in bijvoorbeeld Daalhof aan de Veliahof, Quirinaalhof en Palatijnhof wel??
                            Moeten we die mensen dan nu ook maar huisveste op het platteland in een alleenstaand boerderijtje?
                            Neen, dit is geen punt voor mij, hoe sympathiek het ook in eerste instantie klinkt.

                            4) "Een Limburgs Energiebedrijf".
                            De SP stelt dat het belangrijker dan ooit is dat de provincie weer invloed krijgt op de manier waarop energie wordt geproduceerd. De SP wil daarom dat de provincie weer een eigen energiebedrijf opricht.
                            Ik ben op dit terrein geen deskundige, maar dit lijkt mij niet echt reëel.
                            Dit punt is voor mij te abstract.

                            5) "Voor iedereen een betaalbare woning"
                            De SP denkt dat door de bevolkingsafname er in gemeenten goede en betaalbare woningen worden afgebroken.
                            Toevallig ken ik enkele (deels) afgebroken wijken in Maastricht, Heerlen en Kerkrade erg goed. Maar in al die wijken heb ik geen goede woning gezien. Oké, betaalbaar waren ze wel. Maar ik denk dat we er niet meer naar moeten streven om het proletariaat in een betaalbare wonng te zetten en niet te kijken naar het goede.
                            Als je je al zorgen maakt over de varkens in megastallen, dan lijkt het mij toch dat goede woningen toch net een tikkeltje belangrijker zijn.
                            De stelling van de SP verderop in dit punt dat "hierdoor jongeren uit onze provincie vertrekken is echte onzin en verkiezingsretoriek.
                            Neen, dit punt slaat nergens op, al is het een zeer nobel, maar volstrekt theoretisch, streven.

                            Kortom, van de 5 redenen zijn er 2+ die ik wel min of meer onderschrijf.
                            Of dat genoeg is op 2 maart ........ ???
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                              Kortom, van de 5 redenen zijn er 2+ die ik wel min of meer onderschrijf.
                              Of dat genoeg is op 2 maart ........ ???
                              Zal wel weer Groen Links voor Pier worden....

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                                Zal wel weer Groen Links voor Pier worden....
                                Hahahaha....... Neen, ik ben misschien wel cynisch, maar geen hypocriete salonsocialist....
                                Last edited by Pier; 20 februari 2011, 12:09. Reden: Vervangen link
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X