Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Politiek café

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • SJEF †
    replied
    Het ethisch wachten beu.

    Tegen de zin van het kabinet in, hervat het AZM selectie van embryo’s op erfelijke borstkanker.
    Joep Geraedts, hoofd afdeling Klinische Genetica noemt het 'ethisch onverantwoord' patiënten nog langer te laten wachten op de politiek.
    Het mediacircus heeft hem overvallen.
    De hele dag was het gisteren in het AZM een komen en gaan van cameraploegen.
    Geraedts had steeds dezelfde boodschap.
    "De politiek heeft een probleem, daar mogen onze patiënten niet de dupe van worden.
    Twee jaar heeft Den Haag de tijd gehad een beslissing te nemen, maar nog altijd is er geen standpunt.
    Je begint je langzaam af te vragen of ze er überhaupt ooit uitkomen".
    Geraedts duidt op de brief die toenmalig staatsecretaris Ross in mei 2006 aan de Tweede Kamer stuurde.
    Daarin nam ze afstand van een advies van de Gezondheidsraad, waar ze eerder zelf om had gevraagd.
    "Het betrof de precieze invulling van een ons al in 2003 verleende vergunning pré-implantatie genetische diagnostiek (PGD) te verrichten, een techniek waar bij reageerbuisbevruchting wordt gebruikt om onderzoek te doen bij vrouwen met een verhoogd risico op ernstige erfelijke ziekten.
    Tot dan toe hadden we als AZM naar eigen goeddunken beslist welke vrouwen en ziektes in aanmerking kwamen.
    De grens werd per individu bepaald.
    Een hazenlip bijvoorbeeld, die is goed behandelbaar en geen reden voor selectie.
    Nu besliste de staatssecretaris dat erfelijke borstkanker daar niet bij hoorde."
    Het AZM stopte daarop met die onderzoeken, in afwachting van wat de Kamer op de brief van Ross zou besluiten.
    "De vijf vrouwen die zich hadden aangemeld, werden op een wachtlijst gezet.
    Waar ze, tot Ross’ opvolgster Bussemaker vorige week terugkwam op dat besluit, op bleven staan.
    Dezelfde week nog kregen ze post van het ziekenhuis: ze worden alsnog geholpen.
    Een week later trok de staatssecretaris, na heibel in het kabinet, haar brief terug.
    Maar het ziekenhuis niet.
    Die biedt de vijf, dertigers met een grote kinderwens, de zekerheid waar ze al zo lang naar uitzien.
    "Straks zijn die vrouwen veertig, je kunt ze niet eindeloos laten wachten.
    Het heeft lang genoeg geduurd, wij nemen onze verantwoordelijkheid".

    Foto verwijderd ivm onbekendheid omtrent auterursrechten
    Joep Geraedts.

    Zonder een politiek standpunt te willen innemen, twijfelt de geneticus er niet aan dat de brief van Bussemakers "heel anders zou zijn ontvangen" als de ChristenUnie, een partij die principieel tegen embryo- slectie is, niet in het kabinet had gezeten.
    "Ik respecteer hun standpunt, maar vind wel dat ze als kleine partij rekening moeten houden met grote partijen die hier anders over denken."
    Tot 2006 is overigens niemand in het AZM met behulp van PGD getest op erfelijke borstkanker.
    Volgens Geraedts "omdat we technisch nog niet zo ver waren".
    Tests op andere ziektes leverden, met het in de baarmoeder plaatsen van goedgekeurde eicellen, honderd procent gezonde baby’s op.
    De geneticus weerlegt de kritiek van mensen die nadrukkelijk verschil maken tussen ziektes als die van Huntington, cystische fibrose (taaislijmziekte) of de spierziekte van Steinert waarvan vaststaat dat ze overerven, en borstkanker, een ziekte die niet in alle gevallen wordt doorgegeven.
    Zo wordt, volgens tegenstanders, met Bussemakers voorstel een ‘grote stap’ gezet richting genetische manipulatie.
    "Er zijn ook kankersoorten die in 90 procent van de gevallen overerven en vrouwen die daarbij ook nog het risico op eierstokkanker met zich meedragen", werpt Geraedts tegen, "dan zit je al boven de honderd procent.
    Uit pure angst kiezen ze vaak voor preventieve borstamputatie, dat zijn drama's".
    Eigenlijk vindt Geraedts dat de kwestie überhaupt niet des politieks is, maar louter een zaak van mensen die er echt verstand van hebben: artsen.
    Die moeten het hier samen met hun patiënt in de spreekkamer over hebben.
    "Iedereen moet in vrijheid kunnen kiezen: wel of geen onderzoek.
    Ja, daar gaan bevruchte eicellen bij verloren.
    En ja, dat is menselijk leven, maar als het dit doel dient, heb ik daar absoluut vrede mee."

    FEITEN.
    Jaarlijks krijgen 8500 vrouwen borstkanker.
    Bij 5 tot 10 procent gaat het om een erfelijke vorm.
    Zij hebben een verhoogd risico op kanker in beide borsten.
    De kans dat erfelijk belaste vrouwen borstkanker krijgen is 60 tot 85 procent.
    Twee genen verhogen het risico op erfelijke borst- kanker: BRCA1 en BRCA2 (BReast CAncer).
    Bij embryoselectie worden bevruchte eicellen die BRCA 1 of 2 dragen gescheiden van cellen die BRCA-vrij zijn.

    Zet geen onomkeerbare stappen.
    Staatssecretaris Jet Bussemakers heeft de leiding van het Academische Ziekenhuis Maastricht opgeroepen de omstreden embryoselectie vooralsnog niet uit te voeren, ook al heeft het ziekenhuis daar juridisch gezien een vergunning voor.
    De bewindsvrouw wil het kabinet de kans geven eerst over de kwestie te kunnen debatteren.
    De ChristenUnie is fel tegen de selectie.

    © Serge Sekhuis; de Limburger 04-06-08.
    Last edited by Pier; 16 december 2014, 11:20. Reden: Foto verwijderd ivm onbekendheid omtrent auterursrechten

    Leave a comment:


  • Haas
    replied
    Heb zo mijn twijfels over het gevoeel dat die gristenen tonen.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    AZM begint weer met embryoselectie.

    Borstkankerpatiënten die gezonde kinderen willen krijgen, kunnen bij het Academisch Ziekenhuis Maastricht (AZM) weer terecht om hun embryo’s te laten onderzoeken op de aanwezigheid van een gen dat borstkanker kan veroorzaken.
    Het ziekenhuis heeft besloten deze behandelingen te hervatten ondanks onenigheid hierover in het kabinet.
    Volgens het ziekenhuis is het niet nodig te wachten op toestemming van het kabinet omdat het al een vergunning heeft voor de behandeling.
    Het ziekenhuis schortte die in 2006 op naar aanleiding van commentaar van voormalig staatssecretaris Clemence Ross die er een discussie over wilde.
    Die is echter nooit gevoerd.
    Vorige week trok staatssecretaris Jet Bussemaker (Gezondheid) haar toestemming voor het embryo-onderzoek ijlings in onder druk van ChristenUnie-leider en vicepremier André Rouvoet.
    Een dezer dagen volgt een spoeddebat over de kwestie.

    Volgens Joep Geraedts, hoofd afdeling Klinische Genetica van het AZM, is het hoog tijd dat het ziekenhuis de behandeling hervat.
    "We gaan niet nog eens wachten op een beslissing die niet komen gaat.
    Onze patiënten kunnen niet jaren wachten, we laten ze niet in de kou staan."
    Geraedts vindt dat het niet aan het kabinet is om embryoselectie toe te staan.
    "Je laat de politiek ook niet besluiten wat er met een ontstoken blinde darm moet gebeuren.
    Dat moet je overlaten aan de mensen die er wél verstand van hebben, doktoren in een ziekenhuis."
    Bang dat de ChristenUnie door dit eigen initiatief van het AMZ dwars gaat liggen, is het hoofd Klinische Genetica niet.
    Geraedts: "Wij zijn ook niet blij met de ChristenUnie, wat dat betreft kunnen we elkaar de hand geven."

    De ChristenUnie wil nog niet reageren op het besluit van het AZM.
    "Woensdag of donderdag is er een spoeddebat over de kwestie.
    Dat wachten we af, de bal ligt bij het kabinet", aldus een woordvoerster.

    Ook het ministerie van Volksgezondheid wil voor het spoeddebat niet reageren.
    Wel geeft het aan dat het ziekenhuis met de beslissing de embryoselectie toch toe te passen, zijn boekje niet te buiten gaat.
    "Ze hebben een vergunning waarbinnen dit kan.
    Formeel doen ze dus wat mag", aldus een woordvoerster.


    Zo, da's pas krasse taal van Joep; chapeau!

    Leave a comment:


  • Rubke
    replied
    dat Rouwvoet dit maar niet te horen krijg.. dan gaat er weer een vingertje de lucht in..

    Leave a comment:


  • elvis
    replied
    Op de radio was net dat het AZM gewoon doorgaat met het onderzoek en dat daar geen speciale toestemming voor nodig zou zijn. Hulde!

    AZM zet onderzoek kankergen door
    Het Academisch ziekenhuis Maastricht gaat toch door met de screening van embryo's op een gen dat een erfelijke vorm van borstkanker kan veroorzaken.

    Staatssecretaris Bussemaker (PvdA) trok vrijdag onder druk van de ChristenUnie een brief in waarin ze toestemming gaf voor dat onderzoek. Maar volgens het AZM is die toestemming niet nodig.

    Het AZM mag al enkele jaren als enige in Nederland gen-onderzoek doen naar embryo's die via reageerbuisbevruchting zijn verkregen. Dat onderzoek is gericht op twee andere erfelijke ziektes, maar het AZM zegt dat dat zonder toestemming uitgebreid kan worden naar borstkanker.

    Leave a comment:


  • parel
    replied
    @ Elvis Van mij mag het kabinet op een onderwerp als dit sneuvelen. Is het eindelijk duidelijk dat we met de christen unie terug moeten naar de samenleving van ot en sien!? En dit is nog maar het begin. Straks begint ie natuurlijk ook te piepen over euthanasie, zoals ie vorige week al enorm zat te draaien over het homohuwelijk.

    Met bovenstaande van Elvis ben ik het 100% eens, Rouvoet mag en kan niet zijn eigen overtuiging aan het Nederlandse volk, door de strot dringen.
    Baas in eigen lijf en eigen beslissing nemen, en niet door het lijkt wel, " een godsdienstwaanzinnige" Rouvoet, ons zijn wet voorschrijven.

    Tijdens een tv programma vernam ik indien de embryo onderzocht werd op dit gen, de verzekeringen jaarlijks ruim twee miljard euro bespaarde.
    Hoesten wij die niet samen op?
    Zeer kortbij maak ik mee, wat het doet met een kind (36 jaar) als je belast bent met de erfelijkheid van borstkanker.
    Ook haar dochtertje, loopt de kans dit gen in zich te hebben, deze jonge moeder heeft niet allen zorgen om zichzelf, ook voor haar kind, al is het nog wat vroeg.
    Ik wil hier nog e.e.a. aantoevoegen, maar mijn boosheid op Rouvoet, :( moet ik eerst even laten zakken.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Ik heb begrepen uit de TV-programma's van vrijdagavond dat er in Brussel dezelfde mogelijkheden en technieken worden toegepast als in het AZM-Maastricht.
    Wat ik in de hele zaak vreemd vind is het volgende.
    De brief van Jet Bussemaker (moedige vrouw) is een aanvulling op een reeds bestaande wetgeving waarvan reeds 2 jaar geleden de discussie in het parlement heeft plaatsgevonden; incl de CU.
    Maar nu is André Rouvoet vice premier en minister en heeft een fractie van welgeteld 6 kamerleden.
    En dan komt de (on)machtspolitiek weer boven drijven, a.h.w..
    Ten koste van (bijna) alles de zaak blokkeren en dwarsbomen.
    Laat Rouvoet en zijn medecompaan en aartsleugenaar Middelkoop (defensie) toch meteen opstappen als ze dat zo graag willen.
    Tot slot dit.
    De aanvullingen op de reeds bestaande wet in de brief van Jet Bussemaker betreft een relatief kleine groep van vrouwen.
    Maar wel een groep van vrouwen die het oh zo belangrijk vinden om die erfelijke keten van het steeds maar weer doorgeven van dat bewuste borstkanker-gen te doorbreken.
    En daar gaan die heren van de CU (en ook een paar van het CDA) totaal aan voorbij; de menselijke maat is ver heen en de emoties tellen dan niet meer mee.

    Leave a comment:


  • elvis
    replied
    Toen ik eergisteren hoorde dat Jet Bussemaker van plan was om embryoselectie toe te staan (alsmede een interview met een dolgelukkige vrouw) dacht ik al: wat vreemd dat ze zo'n plan er weet door te jassen met de CU in het kabinet.
    Dus toen gisteren bekend werd dat Rouvoet op zijn achterste benen stond was ik niet verbaasd.
    Van mij mag het kabinet op een onderwerp als dit sneuvelen. Is het eindelijk duidelijk dat we met de christen unie terug moeten naar de samenleving van ot en sien!? En dit is nog maar het begin. Straks begint ie natuurlijk ook te piepen over euthanasie, zoals ie vorige week al enorm zat te draaien over het homohuwelijk.
    Vroeg ik me nog wel af: is in België embryosselectie wel toegestaan? In een privékliniek ofzo? Ik weet nog wel dat er een aantal jaren geleden een 'genderkliniek' in nederland geopend zou worden, maar dat daar ook een stokje voor is gestoken. Meestal zijn die belgen toch niet zo vooruitstrevend?

    Leave a comment:


  • parel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
    volgens hun kon je een donatie van 135 mil niet opeisen..
    tja dan ben je handig/professioneel bezig
    Zijn de beloftes opeisbaar, van welke politieke partij dan ook?

    Leave a comment:


  • Rubke
    replied
    volgens hun kon je een donatie van 135 mil niet opeisen..
    tja dan ben je handig/professioneel bezig

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    ijzeren Rita

    Wat zei ijzeren Rita ook al weer?
    "Niet gedogen, maar de wet handhaven".
    En nu is Rita voor 135 mille opgelicht.
    En wat doet Rita?
    Gedogen, en geen aangifte doen van een strafbaar iets.
    Het zou haar te lastig zijn, dat handhaven van de wet.
    En zo vlug is er het demasqué van Rita.
    Rita die als eerste zo goed wist hoe alles beter moest gaan in dit land, laat nu als eerste een grote dief gewoon lopen en zijn gang gaan.
    Nu weten we in ieder geval wat Rita's grote woorden eigenlijk waard zijn.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Waarom?

    In het jaar 2000 (dus 8 jaar geleden) kregen we 1 dollar voor 1,2 euro.
    1 vat ruwe olie kostte toen 60 dollar.
    Dus 1 vat kostte toen 72 euro.
    Aan de pomp betaalden we 0,82 euro voor 1 liter diesel.
    In maart 2008, krijgen we 1 dollar voor 0,65 euro.
    1 vat ruwe olie kost nu 110 dollar.
    Dus 1 vat kost nu 70,1 euro.
    Aan de pomp betalen we nu 1,25 euro voor 1 liter diesel.
    Als 1 vat ruwe olie nu goedkoper is (in euro's) dan in 2000, waarom betalen we nu dan 50% meer voor een liter diesel?

    Leave a comment:


  • elvis
    replied
    Ik geloof dat dat te maken heeft met sneller en efficiënter werken door justitie. En dat er meer taakstraffen ipv celstraffen worden opgelegd.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Kan iemand mij –in Jip en Janneke taal- uitleggen waarom de Albanezen in Kosovo een eigen staat moeten stichten..?
    Als ik ‘t goed heb, hebben Albanezen toch al lang ‘n land,..Albani?, of zie ik dat verkeerd ?
    Het gaat niet om de Albanezen als bevolkingsgroep, maar om het feit dat sinds de grondwetshervorming in 1974 het Albanees gebruikt werd als ambtstaal in Kosovo.
    Sinds 1999 is in wetten en andere offici?le documenten het Engels maatgevend, naast de Albanese ambtstaal.
    De offici?le taal is nu Albanees en in sommige gemeenten ook Servokroatisch, Bosnisch en Turks.
    Het gebied Kosovo kent een zeer kleurrijke, maar ook zeer ingewikkelde geschiedenis, waarbij diverse bevolkingsgroepen met elkaar een machtsstrijd aangingen, vaak gepaard gaand met diverse oorlogen en ander conflictuitingen.
    Op de pagina van Wikipedia vind je een leesbaar artikel over Kosovo en de geschiedenis.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    T O N

    Rita moet zelf wat meer aan beweging doen, dan proberen een beweging te zijn.
    Op die manier verliest ze aan (politiek) (over-) gewicht (letterlijk en figuurlijk) en wordt die TON (= 1.000 kilogram) ook stukken minder gewichtig.

    Leave a comment:

Bezig...
X