Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2010 - 2014

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Raad neemt afscheid van Manon Fokke (PvdA)

    Toch vrij verrassend heeft de gemeenteraad van Maastricht vandaag, 23 okt. 2012, nog vóór de dinerpauze, afscheid genomen van het gloednieuwe PvdA Tweede Kamerlid en nu dus oud fractievoorzitster, Manon Fokke.

    Ik ging er vanuit dat dit zou gebeuren in de raadsvergadering van november 2012, als haar opvolger, Antoine van Lune, haar plaats formeel in zal nemen.
    Dus voor mij was dit een totale verrassing.

    Burgemeester Onno Hoes nam natuurlijk uitgebreid de tijd om dit markant raadslid eens goed tegen het licht te houden.
    Terechr roemde hij o.a. de dossier kennis van Manon Fokke en het feit dat zij altijd zakelijk het debat voerde.

    Namens de fractie van de PvdA roemde de vice-fractievoorzitster, Nelleke Barning, haar collega en namens de rest van de raad voerde Kitty Nuyts het woord.

    Het PvdA raadslid Ursula Garnier had bovendien, samen met Kitty Nuyts, een lied gecomponeerd, waarmee de raad Manon Fokke officieel uitzwaaide naar Den Haag.

    Uiteraard was er ook een afscheidswoord van Manon Fokke.
    Zij keek terug op 6 jaar gemeenteraad en bedankte alle ambtenaren, raadsleden en het college van B&W voor de prettige samenwerking.
    Uitsluitend mooie en opbeurende woorden, maar toch permitteerde Manon Fokke zich, gelukkig, de vrijheid om ook met een kritische blik te kijken naar de laatste jaren.
    Zo constateerde zij dat ze bij haar aantreden in 2006 niets terug zag van het dualisme in de raad.
    Volgens haar was dit inmiddels wel een beetje aanwezig (ik persoonlijk zie dat nog niet zo, maar dat terzijde), maar zij sprak de raad toe om daar niet bang voor te zijn. In een regenboog-coalitie, zoals die momenteel in Maastricht is, kan het niet anders dan dat zo nu en dan een partij "Neen" zegt tegen een college besluit.

    Voorts riep zij de raad op om vooral te proberen om correct met elkaar om te gaan. "Altijd de bal spelen, nooit de man", zo verwoordde Manon Fokke het.

    Ik vond het een goede afscheidsspeech

    Met Manon Fokke, wat je ook van haar vind, verliest de raad en zeker de PvdA een zéér capabel raadslid.

    Tot slot deelde Manon Fokke de raad mee dat ze na vandaag één van de 120.000 inwoners van Maastricht zal zijn die de raad kritisch zal volgen.

    Kan dus niet anders dan dat ze weer een actief MO lid gaat worden
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Ook maastricht Dichtbij.
      volgt de maastrichtse politiek
      En het mag dan wel zo zijn dat geen bloedspatten in de ronde vliegen.
      Men heeft in ieder geval duidelijk gemaakt.
      dat men een heel verhaal moet vertellen en niet een half.

      En maastricht mag blij zijn dat diverse raadsleden niet als een lam schaap
      achter de kudde aan loopt..

      ZAKKENGATE Niet de kleinste bloedspetter tijdens interpellatie over afvalzak

      Opmerking


      • Beste Pier,

        Wederom hartelijk dank voor de informatie, maar zeer zeker voor jouw 'live verslag berichten'.
        Mestreechter Geis mage beleve
        en dat door te kinne geve.
        God, wat is dat sjiek ! © Wigo

        Opmerking


        • Geachte heer Jongen, beste Bert,

          Als ik goed ben geïnformeerd dan is het een feit,
          dat u gisteren in de Raadsvergadering heeft gepleit.

          Voor het benoemen van een Maastrichtse stadsdichter,
          onbezoldigd, voor de eer en ook niet voor een Trichter.

          Dus meer algemeen voor inwoners en stad, als erebaan,
          met uw lovenswaardig en mooi initiatief ben ik begaan.

          Naar aanleiding hiervan mijnerzijds toch enkele vragen,
          want wie zou een sollicitatie naar deze functie wagen ?

          Nooit maakt u verschil tussen jongeren of bejaarden,
          welke eisen worden er gesteld en zijn er voorwaarden ?

          Mag de persoon vrijelijk gedachten schrijven en dichten,
          of kan de stad Maastricht hem of haar iets verplichten ?

          Immers in opdracht iets uitvoeren, lijkt meer op werken,
          mooier zijn gevoelens uit het hart over historie en kerken.

          Graag zou ik van u vernemen, anders gezegd willen horen,
          kan een stadsdichter het Maastrichts beleid ook storen ?

          Vriendelijke groeten, Wigo
          Mestreechter Geis mage beleve
          en dat door te kinne geve.
          God, wat is dat sjiek ! © Wigo

          Opmerking


          • Wigo for stadsdichter!

            Opmerking


            • Wigo for Stadsdichter!

              Opmerking


              • In een woord prachtig..

                Opmerking


                • Dichter des Vaderlands - analogie naar Maastricht?

                  Ik heb voor de zekerheid maar even de taken van "Dichter des Vaderlands" opgezocht.

                  De benaming Dichter des Vaderlands is een eretitel en de invulling van de post wordt door de betreffende dichter zelf vastgesteld. De Dichter des Vaderlands is ambassadeur voor de poëzie, maar is vrij om dit ambassadeurschap op zijn eigen manier te interpreteren; hij of zij kan zelf een project ontwikkelen om aandacht en enthousiasme voor poëzie uit binnen- en buitenland te genereren, maar kan ook alleen ingaan op verzoeken van personen of organisaties die op hem of haar af zullen komen. Het kan ook zijn dat de Dichter des Vaderlands wordt gekozen omdat hij of zij al op allerlei manieren poëzie onder de aandacht brengt.
                  De Dichter des Vaderlands hoeft niets in opdracht te schrijven, hij schrijft alleen wanneer hij zich daartoe bewogen voelt. Aan hem zal slechts worden gevraagd zo’n vier keer per jaar een gedicht te schrijven bij een (inter)nationale gebeurtenis van culturele, politieke, sportieve of maatschappelijke aard. Welke gebeurtenis dit is, bepaalt de dichter zelf, er zijn geen verplichte thema’s. De gedichten zullen worden geplaatst in NRC Handelsblad. Ook kan de Dichter des Vaderlands een rol spelen binnen de door de eerste Dichter des Vaderlands, Gerrit Komrij, opgerichte Poëzieclub.
                  De Dichter des Vaderlands wordt benoemd voor een periode van vier jaar.

                  Lijkt me helder.
                  Wigo is onze kandidaat!
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Yes, Wigo for Stadsdichter!
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • Stel dat Wigo stadsdichter zou worden, betekent dat dat hij dan nóg minder tijd zal hebben in de toekomst? Zucht.......................
                      't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                      is es Mestreechteneer te mage leve ...

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Koeleköpke Bekijk bericht
                        Stel dat Wigo stadsdichter zou worden, betekent dat dat hij dan nóg minder tijd zal hebben in de toekomst? Zucht.......................
                        Zal ik Jacques bellen?

                        Opmerking


                        • Een appartementje op het stadhuis boven in de toren? Een cursus beiaardier erbij ... Toezichthouder bij de Minckelersautomaat? En tevens watercontroleur bij het Gemeentelijk tappunt Pinckelers. Al die functies zijn te combineren. Het bodewerk kan Haas verrichten en de telefoon kan elletje opnemen; persberichten: daar zorgt Elvis wel voor. En wat doe ik: niets natuurlijk.

                          Opmerking


                          • De benoeming in ...Heerlen ging niet zonder slag of stoot. Het leverde wel een jonge dame op woonachtig in Amsterdam.
                            Dus zorg goed voor uw proza en poësie lieveling en kom dus eerst met een mooie verkiezing.

                            Opmerking


                            • Op de koffie no 25.

                              [video] Op de koffie bij Jan. Deel 25: Manon Fokke



                              op de koffie no 26 (wigo?)

                              Opmerking


                              • Ludiek afscheid Manon Fokke in Maastricht

                                PvdA-fractievoorzitster Manon Fokke heeft dinsdagavond afscheid
                                genomen van de Maastrichtse politiek omdat ze zitting heeft genomen in
                                de Tweede Kamer.

                                [ame]http://www.youtube.com/watch?v=BfLIBoayyMI[/ame]

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X