Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2010 - 2014

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Óf Hoes heeft slechte raadgevers, óf hij schuift de schuld vakkundig af op Coenegracht.

    Tja..... en eigenlijk hoeft hij alleen maar Mestreech Online te lezen, toch?
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Raadsvergadering 25 jan. 2011

      Beste MO'ers,

      Jullie zijn natuurlijk allemaal wakker gebleven om het laatste nieuws van mij te vernemen over de gemeenteraadsvergadering van vandaag.

      Nou, laat ik het (voor nu) kort houden. Zoals jullie weten is dat een hele opgave voor mij, maar vooruit.

      Ik heb mij wel eens afgevraagd waarom...., waarom boeit mij de (gemeente)politiek zo?
      Vandaag heb ik, geloof ik, het antwoord gevonden.
      Ik kan genieten van het non-verbaal gedrag van een politicus die absolute onzin ligt te verkondigen of die vandaag, met stelligheid, iets anders beweert dan gisteren.
      Het leuke is dat die politicus weet dat hij onzin verkoopt en dat hij ook weet dat jij het weet. En toch is hij heel stellig in hetgeen hij verkondigd. Dat gedrag vind ik enorm boeiend.

      Wie mijn passie deelt verwacht ik volgende keer op de publieke tribune

      Waar gaat dit over?
      Nu, MVV is gered!
      De raad heeft MVV een achtergestelde lening van 1,7 mln. euro kwijtgescholden. Dat is geen verrassing. En persoonlijk vind ik het nog prima ook, maar dat terzijde.
      Maar als je dan ziet hoe sommige partijen dit verkopen.... geweldig !!
      Ik zal kijken dit morgen wat verder toe te lichten.

      Voor de rest gebeurden er geen schokkende dingen, of het venijn moet in de staart hebben gezeten.

      De SP (Leny Eijssen) diende als laatste agenda punt, mede namens de PVDA, GroenLinks, D'66, TON, SBM en CVP, een motie in die uitspreekt
      - Geen voorstander te zijn van de invoering van de door minister Opstelten beoogde wietpas, zonder extra politiecapaciteit;
      - Dat met gecontroleerde legalisering van de zogehete "achterdeur", de politie- en opsporingscapaciteit volledig ingezet kan worden voor de bestrijding van illegale teelt en illegale straat- en huishandel van oftdrugs en harddrug
      en verzoekt de voorzitter van de raad
      - deze motie met stemmingsuitslag ter kennis te brengen van de minister van Veiligheid I. Opstelten.

      Dit laatste agendapunt had nogal wat voeten in de aarde bij de tegenstanders, zijnde de VVD, CDA, LPM en SPM.

      Maar, om het kort te houden, de motie werd dus wel aangenomen met 21 tegen 17 stemmen.

      Feitelijk is het een symbolische overwinning van de tegenstanders van de wietpas waarbij de toon is gezet voor de komende vergaderingen waar dit onderwerp op de agenda staat.
      Dat wordt nog een hele kluif en ik gok erop dat de wietpas er nooit zal komen.
      Maar ja, sommige politici zijn niet zo snel van begrip als de gemiddelde MO'er en zullen daar eerst nog vele uren vergaderen aan besteden, vrees ik

      Wil iemand een fles wijn inzetten?
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Jullie zijn natuurlijk allemaal wakker gebleven om het laatste nieuws van mij te vernemen over de gemeenteraadsvergadering van vandaag.
        Ik wel! Bedankt voor de heet-van-de-naald verslaggeving, Pier. En de bestemmingsplannen (Klevarie, Geusselt, UWC)? Allemaal vastgesteld met ruime meerderheid van stemmen?
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Wil iemand een fles wijn inzetten?
        Ik niet. Ik denk dat je gelijk hebt en dat de wietpas er niet komt. Wederom geeft men de voorkeur aan nietsdoen m.b.t. de drugsproblematiek. Jammer voor de stad.

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          Ik wel! Bedankt voor de heet-van-de-naald verslaggeving, Pier. En de bestemmingsplannen (Klevarie, Geusselt, UWC)? Allemaal vastgesteld met ruime meerderheid van stemmen?

          Ik niet. Ik denk dat je gelijk hebt en dat de wietpas er niet komt. Wederom geeft men de voorkeur aan nietsdoen m.b.t. de drugsproblematiek. Jammer voor de stad.
          Ahhh.... doet mij deugt dat tenminste één iemand wakker is gebleven....

          En héél goed El Loco dat je je in de agenda hebt verdiept betreffende Klevarie, UWC en Geusselt Masterplan+ 2011 Geusseltpark.

          Ik heb even mijn aantekeningen niet bij de hand, maar, uit mijn hoofd, heeft iedere partij ingestemd met het UWC, m.u.v. de SP, en heeft iedere partij ingestemd met het Masterplan+ 2011 Geusseltpark, m.u.v. de SP en LPM.

          Over "Klevarie" was er nog een hele discussie die zich hoofdzakelijk toespitste op de parkeergarage.
          Moeten daar nu 359 of 385 parkeerplaatsen komen?
          Uiteindelijk is dit voorstel verschoven naar de volgende vergadering. Mn. D'66 (Schoffeleers) attendeerde de wethouder, Grootheest, op mogelijke problemen bij de Raad van State als de procedure rond het vaststellen van het aantal parkeerplaatsen niet volgens de regels zou gebeuren.
          Iedereen, ook de wethouder, had er daarom geen probleem mee dit eerst nader te onderzoeken en daarom de zaak aan te houden tot de volgende raadsvergadering.
          Dus dat wordt nog vervolgd......

          Overigens over het raadslid Schoffeleers gesproken.
          Dat raadslid heeft zo'n apart loopje dat het mij doet denken aan een literair figuur uit, ik meen de jaren twintig van de vorige eeuw. Dit literair figuur had een wel zéér apart loopje en zwaaide overdreven met zijn armen.
          Wie weet de naam......?
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
            Kees de jongen en zijn zwembadpas..?
            Dat is hem !!!

            Kees de Jongen van de schrijver Theo Thijssen.

            Je haalt de ware literatuurkenners er zo uit....
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
              Kees de jongen en zijn zwembadpas..?
              Richard de Jongen dus vanaf nu. Zal-ie leuk vinden.

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Beste MO'ers,
                (..)
                Ik heb mij wel eens afgevraagd waarom...., waarom boeit mij de (gemeente)politiek zo?
                Vandaag heb ik, geloof ik, het antwoord gevonden.
                Ik kan genieten van het non-verbaal gedrag van een politicus die absolute onzin ligt te verkondigen of die vandaag, met stelligheid, iets anders beweert dan gisteren.
                Het leuke is dat die politicus weet dat hij onzin verkoopt en dat hij ook weet dat jij het weet. En toch is hij heel stellig in hetgeen hij verkondigd. Dat gedrag vind ik enorm boeiend.
                (..)
                Waar gaat dit over?
                Nu, MVV is gered!
                De raad heeft MVV een achtergestelde lening van 1,7 mln. euro kwijtgescholden. Dat is geen verrassing. En persoonlijk vind ik het nog prima ook, maar dat terzijde.
                Maar als je dan ziet hoe sommige partijen dit verkopen.... geweldig !!
                Ik zal kijken dit morgen wat verder toe te lichten.
                (..)

                Eigenlijk was vóór de vergadering al bekend dat de raad in ruime meerderheid zou stemmen voor het kwijtschelden van de achtergestelde lening van 1,7 miljoen euro aan MVV.
                Even los van het feit of je het daar mee eens bent of niet, het is gewoon leuk om de argumenten van alle partijen te horen.
                Zeker heeft Manon Fokke (PvdA) een punt als ze NU zegt "We zitten in een rijdende trein. Er valt niets meer te stoppen. Aan de noodrem trekken is geen optie meer".

                De raad zou zich dan moeten afvragen waarom ze überhaupt ooit in die trein zijn gestapt. Maar, dat is waar, als je als raad een keer bent ingestapt, dan is de noodrem geen optie meer.

                Duidelijk was ook de argumentatie van Esmiralda Thieme (TON). Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar het is een standpunt. Kortgezegd, en daar kun je TON voor laten lopen want ze zijn nooit langdradig van aard, zegt TON dat ze altijd voor de steun aan MVV zijn geweest en dat ze feitelijk MVV "altijd" zullen steunen.
                Dat is helder. Stem je TON, dan weet je dat MVV, in alle redelijkheid, altijd op steun kan rekenen. Kort, duidelijk, helder.
                Met die instelling is het wel leuk om een een veeg te geven richting GroenLinks en VVD.
                Esmiralda Thieme sprak haar verbazing uit over GL, Gerdo van Grootheest, nu wethouder en toen fractievoorzitter en de VVD, John Aarts, nu dus ook wethouder en toen eveneens fractievoorzitter.
                Zij citeerde uit de notulen en confronteerde GL en de VVD met citaten dat zij altijd tegen steun voor MVV waren geweest, maar nu plotseling voor!
                Van enige consistent beleid is dus geen sprake.
                Politiek heel slim.
                Jammer voor TON dat de verkiezingen pas over ruim 3 jaar zijn. Dan is ieder MVV supporter vergeten dat GL en de VVD niet erg consistent zijn.
                Maar het was een leuk steekspelletje.

                Overigens zou de VVD en ook GL onrecht worden gedaan als ik niet zou vermelden dat de VVD een amendement indiende dat, samengevat, erop neer komt dat "alle betrokkenheid of een financiële relatie tussen de gemeente en MVV" in de toekomst niet meer mag ontstaan, anders dan een reguliere aanvraag binnen bestaande subsidieprogramma's, zoals die voor eenieder geldt.
                Dit amendement werd gesteund door de PvdA, SPM, D'66, LPM en GroenLinks en werd dus ook aangenomen.

                Maar, geloof uw Pierlementair verslaggever dat het geen 3 jaar duurt voordat MVV weer bij de gemeenteraad aanklopt en dat er dan weer partijen zijn die MVV zullen steunen.
                TON zal dat zeker doen en de SP en de LPM zeker niet.
                Alle andere partijen...... die zullen dan, zoals dat tegenwoordig heet, een voortschrijdend inzicht hebben.
                Last edited by Pier; 27 januari 2011, 08:43.
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • Conclusie: Pier hoeft niet meer naar het theater.

                  Opmerking


                  • We worden al gelinkt....

                    Vandaag eens wat gesurft over de de internetsites van de lokale partijen.
                    Zie hier voor een leuk overzicht.

                    Nu had ik ongeveer 6 maanden geleden een lid van de Seniorenpartij gevraagd, waarom op hun site wel een link staat naar Maastricht Aktueel, maar niet naar Mestreech Online.
                    Men zou daar naar kijken en een link onder "service" zetten naar MO.
                    Helaas.... we zijn nog niet gelinkt :(

                    Maar wat schetst mijn verbazing?
                    De site van TON is venieuwd en.... jawel er is een directe link (media/internet) naar het politiek café van Mestreech Online.
                    En dat, voor er misverstanden ontstaan, zonder dat Pier er om heeft gevraagd tijdens bijvoorbeeld de monoloogsessie met Esmiralda Thieme.

                    Overigens las ik op de site van TON ook dat zij bezig zijn met een onderzoek/enquete naar de veiligheid in en om de 52 schoollocaties die Maastricht telt.
                    We laten ons eens verrassen met die uitkomst.

                    A.s. maandag heb ik weer een monoloogsessie met een fractievoorzit(s)ter van een lokale partij.
                    Een link naar Mestreech Online staat ook bij die partij nog niet op de site.......
                    Eens kijken of dat "spontaan" gaat veranderen
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Wietpas komt er echt niet.....

                      Elders op MO geeft RIKTH dit krantenartikel van DDL, d.d. 28 nov. 2011, weer met de kop

                      "MINISTERIE: Wietpas komt er ondanks kritiek".

                      Bijna alle partijen in de gemeenteraad van Maastricht hebben aangekondigd desnoods de Algemene Plaatselijke Verordenig (APV) te wijzigen om de wietpas tegen te houden.
                      Geloof mij nu maar, die Wietpas komt er echt never nooit in Maastricht.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • PDV, RMP en nog veel meer.......

                        Vandaag (15/02/2011) bezocht ik eens de Raadscommissie (Cie)Stadsontwikkeling.
                        Er stond slechts één agendapunt op het programma.
                        Maar wat voor een!!!
                        Het enige agendapunt betrof de locatiekeuze raadsvoorstel PDV.

                        Oké, op een enkele lezer na haakt nu iedereen af.
                        PDV? Locatiekeuze? Is dat interessant?

                        Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt.
                        Kortgezegd gaat het erom of en waar er een soort van clustering komt van alle bekende bouw- en tuinmarkten met de Praxis en Gamma voorop en wel of niet Hornbach.

                        Degene die veel tijd en zin heeft mag hier beginnen met lezen.
                        Degene die wat minder tijd of zin heeft kan gewoon lezen wat ik schrijf en dan maar hopen dat ik het goed uitleg.

                        Wat is het probleem? Want dat is er !!

                        Nou, er zijn drie locaties die in aanmerking komen voor de PDV (Perifere Detailhandels Voorzieningen), namelijk het Trega-terrein in Limmel, het Belvédère project en de Locatie Zuid (globaal grens Maastricht/Gronsveld).
                        Die laatste locatie daar kunnen we kort over zijn. Vergeet die maar.
                        Daar gaat wellicht wel een tuincentrum (Intratuin wellicht) naar toe, maar dat is voor deze discussie verder niet relevant.

                        Het gaat erom of die PDV in Limmel (Trega) moet komen of, wat het college wil, binnen het Belvédère project.
                        Probleem is, samengevat, dat Hornbach uitsluitend naar Belvédère wil.
                        Hornbach is met afstand de grootste investeerder en wil 30 miljoen euro investeren. Daarmee worden (in)direct 300 (laaggeschoolde) banen gecreeërd. Zowel economisch als sociaal dus zeer belangrijk.
                        Hornbach heeft wel 4 hectare nodig (2 hectare winkelruimte en 2 hectare parkeerplaats en opslag).

                        Klinkt allemaal goed, maar er zijn andere partijen die dat, om verschillende redenen, niet zien zitten.
                        Bijvoorbeeld de bewoners van Limmel.
                        Zij willen dat de PDV op het Tregaterrein komt.
                        Zij zien dat als een up-grading van hun wijk. Er komen dan immers ook woningen erbij. Sinds 1992 is er in Limmel niets wezenlijks meer veranderd en is Limmel afgegleden naar een Vogelaar-wijk.

                        Dan heb je Praxis en Gamma. Die vrezen (terecht?) Hornbach. Nu Hornbach aangeeft niet naar de PDV Trega te willen, willen zij juist dat er gekozen wordt voor Trega.

                        Tot slot Trega zelf. Logisch dat Trega er belang bij heeft dat de PDV op hun terren komt.

                        Wie heeft nu gelijk?
                        Voor iedere stelling is wel iets te zeggen.
                        Iedere partij had wel een hand vol vragen.
                        Het meest kritisch was toch alweer de LPM en de SP. Misschien niet in de zin dat ze de meest moeilijke vragen hadden, maar zij hielden wel vol aan een antwoord van wethouder Grootheest.
                        Betekent het misschien dat als er gekozen wordt voor "Trega", dat Hornbach dan niet naar Maastricht komt en er 300 (in)directe arbeidsplaatsen verloren gaan?

                        Bijna alle partijen hadden ook vragen over het gevaar of er schadeclaims komen als er gekozen wordt voor de ene locatie i.p.v de andere locatie.
                        De CVP had er zelfs hun huisjurist en burger-niet-raadslid dhr J. Sondeijker naar laten kijken.

                        Hoe het afloopt weten we nu nog niet. De beslissing valt komende week tijdens de raadsvergadering.

                        Maar het was weer boeiend.
                        O ja..... de RMP.
                        Ik was het bijna vergeten.
                        Dat betekent Ruimtelijk Mobiliteits Project. Dat staat alweer (samengevat) voor het Maas overschrijdend verkeer. En dat heeft alweer te maken met de nieuwe aanlanding van de huidige Noorderbrug, waarvoor 60 miljoen euro subsidie is binnengehaald.
                        En, zo blijven we even doorgaan met de mitsen en maren, dat is alweer van belang voor de bereikbaarheid van de PDV Belvédère.
                        Kortom, er speelt van alles en ik ben blij dat ik geen beslissing hoef te nemen.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • Buurtcomité Limmel

                          Op de publieke tribune zaten, tijdens de Cie Stadsontwikkeling van gisteren 15 febr. 2011, veel bewoners van Limmel.

                          Zij hadden o.a. (2x) 3 minuten spreektijd gevraagd om de raad ervan te overtuigen dat een keuze voor de PDV "Trega" het beste was (voor hun wijk).
                          Toch denk ik dat het buurtcomité Limmel er goed aan doet om dit stukje over het burgerinitiatief Recessenplein eens goed te lezen.

                          "Limmel" hoopt namelijk op een up-grading voor hun wijk als de PDV "Trega" er komt, door mn. de daarbij verwachtte woningbouw.
                          Maar als één ding mij gisteren duidelijk werd, dan was het dat er vóór 2020 geen woningbouw komt in Limmel. Niet rechtsom en niet linksom.
                          En waarom niet?
                          De gemeenteraad heeft dit eerder al zo besloten.
                          Dus, het is niet van belang wat het buurtcomité wil en/of krijgt m.b.t. de PDV "Trega".
                          Het buurtcomité moet eens kijken wat ze precies willen bereiken en daar hun pijlen op richten, nml. door te gaan lobbyen voor woningbouw vóór 2020 en daar een meerderheid voor krijgen in de raad.
                          Wat dat betreft is het ijzer misschien heet als er wordt gekozen voor de PDV "Belvédère".

                          Wellicht is het daarom zelfs gunstiger voor "Limmel" als de keuze niet op "Trega" valt.

                          Tot slot een aardigheidje.
                          Tot mijn genoegen zag ik het aantal MO'ers op de publieke tribune met 100% was gestegen!!!!

                          Voor mij zat nml. nog een bekende MO'er met een, dikverdiende, grote (wissel)beker op zijn schoot!
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                            Pier zal ons de details vertellen, daar ben ik zeker van, maar ik las op MaastrichtAktueel alvast het volgende

                            Het initiatiefvoorstel van de CVP inzake vrijstelling parkeerbelasting gehandicapten is vanavond door de gemeenteraad met een ruime meerderheid door de gemeenteraad door de raadsvergadering geloodst. Jan Hoen stond op het spreekgestoelte om het voorstel nog een keer te beargumenteren en te verdedigen. Mia Dircke, de stille en altijd actieve kracht van het CVP, is echter degene die maanden van intensief werk bekroond zag worden.

                            Nu nog de ouden van dagen
                            Dat zal ik zeker doen.
                            Maar ik kom nu net pas thuis van de raadsvergadering. Die is, als het goed is, nog gaande.
                            Er moesten nog 2 moties (SP motie over schoolzwemmen en CVP motie over subsidie electrische fiets voor 60-plussers) worden behandeld.
                            Maar het belangrijkste beslispunt vandaag was of de PDV in Belvédère zou komen of op Trega.
                            Nou, het is misschien wat technisch verwoord, maar er is nu besloten, zeer kort door de bocht!!, dat HORNBACH zich in de toekomst kan gaan vestigen op........ Belvédère.

                            Vanavond meer......
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Die electrisch ondersteunde fiets is al lang een droomwens. Ik ben benieuwd!
                              Last edited by Clio; 23 februari 2011, 23:09.

                              Opmerking


                              • Maaskruisend verkeer

                                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                                Maar het belangrijkste beslispunt vandaag was of de PDV in Belvédère zou komen of op Trega.
                                Nauw samenhangend met die vraag, was gisteravond het 'beslispunt' (om met Pier te spreken) Maaskruisend verkeer, ofwel het omleggen van het Noorderbrugtracee. Géén PDV's in Belvédère zonder betere bereikbaarheid van Maastricht-West. We zullen er vanavond van Pier vast meer over horen, maar hier alvast wat informatie van MaastrichtAktueel:
                                Het project Maaskruisend Verkeer, een van de twee pijlers van grootschalige Ruimtelijke Mobiliteitspakket Maastricht-Noord (RMP), is vanavond met een nagenoeg absolute meerderheid door de gemeenteraad goedgekeurd. Hierdoor is voor wethouder Albert Nuss de weg vrij gemaakt om aanstaande donderdag een intentieverklaring te tekenen samen met de Provincie Limburg. Door deze stap krijgt Maastricht van Den Haag een subsidie van zestig miljoen euro toegeschoven en staat de provincie garant voor een bijdrage van 35 miljoen. De stad zelf moet voor dit tweede grote infrastructuur project 35 miljoen vrij zien te maken.

                                Na alle commissievergaderingen en subbesluiten die de afgelopen anderhalf jaar al genomen waren, kreeg wethouder Albert Nuss vanavond vooral van doen met vermeende geheimhouding over afspraken met de provincie Limburg. Albert Nuss draaide er verder niet omheen. Van een dubbele agenda is geen sprake. De dertig miljoen die de Provincie steekt in het Maastricht Noord project, waardoor de het verkeer dat gebruikt maakt van de Noorderbrug een betere doorstroming moet gaan krijgen, is niet gekoppeld aan eisen waarvan de raad geen weet heeft.

                                Het CDA maakte zich vooral zorgen over de 35 miljoen die Maastricht zelf moet ophoesten voor dit project. Albert Nuss, vooral bijgestaan door Jan Hoen van het CVP, legde diverse keren uit dat Maastricht wat thema betreft twee keuzes had: nu niet akkoord gaan en in een later stadium vrijwel gegarandeerd zelf voor alle kosten opdraaien om dit project, dat een belangrijke bijdrage gaat leveren om de bereikbaarheid van Maastricht te behouden, te gaan financieren; of juist nu ja zeggen en te profiteren van negentig miljoen euro ‘vreemd kapitaal’ en zelf serieuze inspanning leveren om voor het resterende bedrag dekking te zoeken.

                                In de stemming bleek dat het CDA en alle andere partijen, behalve de SP, daarmee akkoord gingen.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X