Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Landelijke verkiezingen 9 juni 2010

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
    'Adviseert' c.q. 'akkoord gaat met een dergelijk advies' lijkt mij een betere weergave van de staatsrechtelijke werkelijkheid.
    Ik wist dat dat ging komen.

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
      (...)
      Mocht er inderdaad een coalitie over rechts komen, dan ploft die nooit eind dit jaar (wil je verkiezingen voorjaar 2011 hebben). Wilders heeft dan nog geen vieze handen gemaakt.

      Ik bedoel, zelfs de LPF heeft het 3 maanden volgehouden. Wilders is veel slimmer, die vertrekt niet eind dit jaar. Ook zijn de risico`s van de stekker uittrekken voor VVD & CDA vermoedelijk veel groter (de kans op LPF praktijken acht ik veel geringer).

      Verkiezingen dus voorjaar 2011 indien de koningin nieuwe verkiezingen uitschrijft, en anders is er pas een mogelijkheid vanaf 2012.
      Burgemeester,

      Ik moet zeggen dat het een vlijmscherpe analyse van je is
      Ik zie hier een ontspruitende politieke carrière ontstaan (al hoop ik dat het niet bij GroenLinks is..... :( )

      Oké, ik ben niet te oud (en eigenwijs) om niet van je te leren en kan mij vinden in het bijstellen van mijn stelling.

      Als er inderdaad een (minderheids)coalitie over rechts komt zou het kunnen zijn dat de verkiezingen in het voorjaar van 2011 niet haalbaar blijken. Maar, dan wellicht eind 2011, er zullen dat jaar verkiezingen komen.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        Het schijnt te gaan gebeuren: 'n rechtse regering met gedoogsteun van Wilders

        Pier, kom op en vertel ons wat dit gaat betekenen voor ons allemaal en hoe lang dat gaat standhouden :(
        En vooral of we dan een emigratie moeten gaan voorbereiden.

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
          En vooral of we dan een emigratie moeten gaan voorbereiden.


          Beste Ivo,

          Zo je al emigratie overweegt, bedenk dan dat je zeker vandaag, Zwarte Zaterdag, niet erg ver komt....

          Wat is aan de hand?
          Feitelijk helemaal niets
          Een beoogd minderheidskabinet van VVD en CDA heeft 52 zetels.
          Tel daar de gedoogsteun va de PVV bij op en je komt op 76 zetels.

          Dit is een meerderheid van 3x niks
          Verder geloof ik nog steeds niet in die variant, maar misschien is de wens de vader van de gedachte.

          Zeker, er zou dus in theorie een minderheidskabinet gevormd kunnen worden maar in praktijk houdt een dergelijk kabinet geen half jaar stand.
          Vervelend als we 'een regering over rechts' krijgen, dat zeker, maar we zijn er dan snel van verlost.

          Echter..... het gevaar schuilt erin dat, bij een val van een dergelijk kabinet, er bij de vervroegde verkiezingen weer een winst is voor de PVV.
          Dat is een punt waar, als ik me niet vergis, 'onze' Burgemeester eerder op attendeerde.
          Dus ook bij volgende verkiezingen is het zaak dat andere partijen flink moeten winnen, wil er een stabiel meerderheidskabinet (zonder PVV) gevormd kunnen worden.

          Andere partijen die 'kabinet-fähig' zijn, zijn uiteraard CDA, VVD en PvdA.
          Nou als de PVV wint dan zal de VVD niet winnen, dus die valt af.
          CDA en PvdA moeten dan de (rest)buit gaan verdelen. Dit zou ten koste kunnen gaan van de diverse kleine partijen, mn. GroenLinks, CU, D'66 en de PvdD.
          Als mij nu verweten wordt dat ik per definitie anti GroenLinks en D'66 ben, is dit feitelijk wel juist, maar heb ik mijn gelijk wel aan mijn zijde. Immers wie wou met de VDD in zee gaan????? :(
          De SGP heeft een vaste aanhang.
          Ik hoop dat de SP inmiddels ook een vaste aanhang heeft en dat een stem op SP 'zekerheid' geeft voor een 'kabinet over links' en dat de SP dus wint.

          Maar, hoe je ook blijft rekenen, de komende jaren zit een stabiel meerderheidskabinet, zoals het er nu uitziet, niet in. De enige hoop die IK dan nog koester is dat de 'PVV-invloed' zo klein mogelijk is en de 'linkse-invloed' zo groot mogelijk.

          We moeten dus hopen, en ik ben ervan overtuigd, dat er snel nieuwe verkiezingen komen en dat er massaal PvdA of SP gestemd gaat worden.
          Last edited by Pier; 15 december 2014, 18:33. Reden: Verwijderen tekening ivm ontbreken auteursrecht
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • "Links" wordt toch inventief ??

            "PvdA-leider Cohen wil toch met de SP
            praten over een centrumlinks kabinet.
            Hij schrijft dat aan SP-leider Roemer,
            die met Cohen en Halsema (GL) een
            alternatief regeerakkoord wil maken.

            Dat akkoord zou aan het CDA-congres
            moeten worden voorgelegd,dat dan een
            keus tussen een minderheidskabinet met
            de VVD en een centrum-links kabinet met
            PvdA,SP en GroenLinks zou kunnen maken.
            D66 wil niet aan het plan meedoen.

            Morgen spreekt informateur Lubbers weer
            met de fractieleiders Rutte,Wilders en
            Verhagen.De andere fractieleiders
            noemden vandaag tegenover Lubbers een
            minderheidskabinet voorbarig
            . "

            (NOS - TT 2 aug. 2010)


            Een meerderheidskabinet CDA/PvdA/GroenLinks/SP kan ook (slechts) rekenen op 76 zetels.....
            Dit is net zo fragiel als een CDA/VVD/PVV (minderheids)kabinet.

            Alleen..... de CDA achterban heeft nu iets te kiezen. Over links of over rechts.
            Dit brengt het CDA in een ontzettende spagaat.... ik wens de CDA-leden ontzettend veel wijsheid toe

            Als er nml. na een kabinet, hetzij over links hetzij over rechts, binnenkort nieuwe verkiezingen komen wordt het CDA mogelijk flink afgestraft.
            Als we in de toekomst (dus op langere terijn) een sterker 'links' willen, is een CDA keuze 'over rechts' wellicht nu wellicht gunstiger
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Alleen..... de CDA achterban heeft nu iets te kiezen. Over links of over rechts.
              Dit brengt het CDA in een ontzettende spagaat.... ik wens de CDA-leden ontzettend veel wijsheid toe
              De bal ligt nu inderdaad in het kamp van de CDA leden. Zij zullen moeten beslissen op een partijcongres of ze meegaan met dit kabinet. In de media hoor je steeds meer prominente CDA'ers die absoluut tegen een kabinet met Wilders (of met gedoogsteun van Wilders) zijn. Tot het niveau dat ze dreigen hun partij te verlaten. Onder die prominenten hoeven maar een paar kamerleden te zijn en het plan voor de rechtse coalitie is al gesneuveld.

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
                Onder die prominenten hoeven maar een paar kamerleden te zijn en het plan voor de rechtse coalitie is al gesneuveld.
                Dat zou ik jammer vinden. Volgens mij doen 'de media' meer kwaad dan goed bij het bespelen van de sentimenten rond zo'n partijcongres.

                Rechts heeft zeker niet mijn onverdeelde sympathie, maar een rechts kabinet met incidentele gedoogsteun van de PVV zou heel wat nuttige zaken kunnen effectueren. Een deel daarvan zal - ondanks ideologische verschillen - alsnog door andere partijen worden onderschreven. Ook zou een dergelijk kabinet tijdens de rit stemgerechtigden tot nadenken kunnen stemmen. En dat is op de lange termijn dan weer pure winst.
                Last edited by Clio; 2 augustus 2010, 17:31.

                Opmerking


                • Het is een kwestie van geduld, dat heel Holland.....

                  Grappig,

                  Ik keek zojuist naar NOVA.
                  In de studio werd Han Noten (Swalmen, 20 febr. 1958 ), in zijn hoedanigheid als fractievoorzitter van de PvdA in de 1ste Kamer, geïnterviewd door Twan Huys (Sevenum, 24 maart 1964).

                  De conclusie was dat Maxime Verhagen (Maastricht, 14 sept. 1956) met vuur speelt als hij kiest voor de PVV van Geert Wilders (Venlo, 6 sept. 1963).

                  Nou, wie durft nog te beweren dat Limburgers niet goed vertegenwoordigd zijn ??

                  Rowwen Hèze (America) schreef er in 1996 een toepasselijk liedje over, een kwestie van geduld.

                  En dan doet de PVNV-A (Maastricht, 2010) nog niet eens actief mee....
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Cabaret met een grote C

                    Prachtig……
                    Heerlijk vakantie vierend, niets te hoeven en/of te moeten en lekker kijken naar 2 uur Cabaret met de hoofdletter “C”
                    Dit alles met dank aan de NOS, die tegenwoordig, zo lijkt het, vrijwel elk debat dat er gevoerd moet gaan worden, live uitzendt en natuurlijk met dank aan Geert Wilders.
                    Zonder hem was dit niet mogelijk geweest.

                    Waar ging het Cabaret… sorry Kamerdebat vandaag over?
                    Heeft informateur Lubbers zich aan zijn informatieverzoek gehouden, namelijk het zoeken naar een (stabiel) meerderheidskabinet, en wil/kan hij inlichtingen verstrekken over zijn bevindingen?

                    Nou, het antwoord op die vraag is natuurlijk helemaal niet relevant.
                    VVD, CDA en PVV regelen het nu verder wel en of daar nog hulp bij nodig is van Ivo Opstelten is louter een procedureel toneelstuk.

                    Neen, laten we de Cabaretvoorstelling erbij halen, dat is veel vermakelijker.
                    Hoewel niet mijn vriend, moet gezegd worden dat Alexander Pechtold buitengewoon goed op dreef was en Maxime Verhagen keer op keer trakteerde op eigen quotes en persverklaringen waaruit tot voor kort, althans in woord, een duidelijke afkeer doorklonk m.b.t. enig begrip voor de PVV in het algemeen en Geert Wilders in het bijzonder.
                    Laat staan dat Verhagen ooit overwogen heeft, hetzij als partijleider a.i. hetzij als Minister van Buitenlandse Zaken, dat hij ooit en (minderheids)coalitie zou gaan vormen met Wilders PVV.
                    Maar zo gaat dat in een Cabaretvoorstelling….. je wordt eerst op het verkeerde ben gezet en dan blijkt het toch anders te zijn dan je dacht :035:

                    Dan het Twitter of SMS-gebruik van onze Tweede Kamerleden.
                    Er is geen beeld van de zaal te zien geweest waarin er niet minstens één kamerlid zat te spelen met zijn GSM, Blackberry of I-Phone, inclusief de fractievoorzitters.

                    O ja, het optreden van Cohen was ook “ijzersterk”.
                    Ja, hij heeft gezegd dat hij vond dat er eerst naar een rechts kabinet van VVD, CDA en PVV moest worden gekeken, en daar heeft hij nog steeds geen spijt van, maar nu is er met hem weldegelijk te praten over een VVD, CDA en PvdA middenkabinet…….. met D’66 en GroenLinks.
                    Dit is al geen Cabaret meer, dit is al bijna een sketch uit Benny Hill !!!

                    Dan komt er een “plaspauze” en wordt Maxime Verhagen kort geïnterviewd en krijgt hij de vraag of hij zijn principes niet verloochend.
                    Nu komt het….. HET citaat van de dag is het antwoord: “Ik vond en vind wat ik vond” !!!
                    Tja…. Beter kan zelfs ik het niet verwoorden.

                    En dan Ruud Lubbers.
                    Die man kan klinkklare onzin zo verwoorden en/of op schrift stellen dat het nog logisch lijkt ook !!
                    Ik vind dit een geweldige gave en kan daar echt en oprecht van genieten.

                    Als ik goed analyseer wat hij zegt, dan zegt hij eigenlijk dat hij het rechts ‘minderheidskabinet’ helemaal niet ziet zitten en dat hij liever nog de “Emiel Roemer-variant” (CDA/PvdA/GroenLinks/SP) had onderzocht, dan het advies van zijn eigen hand wat er nu ligt, nml. de rechtse minderheidsvariant. Maar, dat was niet mogelijk omdat de meerderheid, al was Emiel Roemer en Pechtold op dat moment nog niet geconsulteerd, een onderzoek naar ‘rechts’ wilde.
                    Nu dit is gebeurd, en het resultaat zien we, is hij, Lubbers, informateur af en valt er niets meer te onderzoeken.
                    Roemer, met de lachers op zijn hand, probeert overigens nog om Lubbers, een prominent CDA’er, te strikken om op het komend CDA congres te pleiten voor die variant, maar daar laat Lubbers zich niet voor vangen.

                    Overigens mocht nog iemand willen opmerken dat Lubbers gezegd heeft dat er mogelijk sprake is van een “Bijzonder meerderheidskabinet”, dan moet die iemand teleurgesteld worden.
                    Lubbers citeert namelijk uit zijn eindrapportage en daarin staat “dat anderen hem zeggen dat er misschien sprake is van een bijzonder meerderheidskabinet, dus die term is niet van Lubbers zelf.
                    Die man heeft zijn zaakjes goed voor elkaar.
                    Een brok (cabaret)ervaring!!!
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Ja, ik heb ook naar het 'toneelspel der zwijgenden' (partijleiders van CDA, VVD en PVV) gekeken, tot en met de antwoorden van Ruud Lubbers.
                      Toen moest ik toch even op de bank gaan liggen, en niet meer verder kijken.
                      Ik had buikpijn (van het lachen).

                      Maar nu serieus.
                      Wat zal er beslist gaan worden op het CDA congres, waar definitief ja of nee wordt gezegd tegen deelname aan een coalitie.
                      Zullen de kritieken van de 'CDA-prominenten', die de afgelopen dagen te lezen, te zien en te horen waren, ook doorklinken op het congres, of is het toch weer 'veel geschreeuw en weinig wol'?
                      Partijvoorzitter Henk Bleker benadrukt dat het congres besluit over deelname aan welke coalitie dan ook.
                      "Dit sluit aan bij een wens die ik de afgelopen dagen heel sterk heb gevoeld.
                      De partij wil sterk betrokken zijn bij dit type zaken en leden willen op cruciale moment ja of nee kunnen zeggen", aldus Bleker.
                      Het congres krijgt dan het laatste woord over regeringsdeelname.
                      "Dan is de vraag aan de orde of we überhaupt in een regering moeten stappen en de vraag of we in de dan voorliggende coalitie moeten stappen", aldus Bleker.
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                        (..)
                        Maar nu serieus.
                        Wat zal er beslist gaan worden op het CDA congres, waar definitief ja of nee wordt gezegd tegen deelname aan een coalitie.
                        Zullen de kritieken van de 'CDA-prominenten', die de afgelopen dagen te lezen, te zien en te horen waren, ook doorklinken op het congres, of is het toch weer 'veel geschreeuw en weinig wol'?(..)
                        Nou Sjef,

                        Die vraag heb ik mij ook gesteld, maar het antwoord daarop is al bekend.
                        Misschien heb je maandagavond Henk Bleker (CDA-voorzitter a.i.) en gisteravond Willem Aantjes (voor de jongere lezers: oud ARP'er en mede oprichter van het CDA) gezien bij Knevel & van den Brink.
                        Henk Bleker zei toen al dat hij niet verwacht dat de media nog één CDA prominent weet te vinden die tegen een dergelijke coalitie is. Volgens hem heeft de media, bij wijze van spreken, nog Charles Ruijs de Beerenbrouck gebeld om er eentje te vinden.
                        Dus alle CDA prominenten die tegen zijn, zijn al bekend.
                        Ook Willem Aantjes zei gisteravond in K&vdB te verwachten dat, in tegenstelling tot hemzelf, 95% van de CDA congresgangers VOOR zal stemmen.

                        Dus het CDA congres zal een veredelde stemmachinerie worden..... :(

                        De kans dat dit minderheidskabinet er komt is zéér reëel.
                        Dat laat onverlet dat ik blijf bij mijn voorspelling dat we in 2011 weer naar de stembus voor de 2de Kamer mogen.
                        In de tussentijd krijgt 'links' de kans om 'toe te slaan'
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • CDJA Maastricht

                          Even iets om 'gruuts' op te zijn.

                          Volgens een peiling van het CDJA Maastricht (stand 8 aug. 2010 te 18.00 uur) ziet 54% van de bezoekers van CDJA jongerensite (Maastricht) een (minderheids)coalitie van CDA, VVD en PVV wel zitten.

                          Click image for larger version

Name:	CDJA Maastricht enquete.JPG
Views:	1
Size:	19,5 KB
ID:	89166
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Helemaal ontspannen terug van vakantie las ik in het vliegtuig 'Trouw' en het 'AD'. Ik heb de Telegraaf beleefd geweigerd.... Natuurlijk was ik al benieuwd wat Pier te melden had, en ben meteen maar even achter de computer gekropen.

                            Opmerkelijk dat verwacht wordt (al is dit natuurlijk maar een uitspraak) dat het CDA congress met 95 % van de stemmen het minderheidskabinet aanvaard wordt. Ik dacht dat naastenliefde een grote deugd voor christenen was? Overigens las ik laatst in de krant dat een onderzoek aantoonde dat de gemidelde priester niet ethischer is dan de gemiddelde autoverkoper. Een uitkomst die mij niet verbaast.

                            Maar naast deze ethische reden om niet aan deel te nemen lijkt mij toch echt een politieke reden zwaarwegend. De PVV manouvreert zich nu in een geweldig gunstige positie. Ze hoeven nooit hun handen vies te maken (zeker nu ook nog de 'agree to disagree' afspraak is gemaakt), ze hoeven geen bewindslieden te leveren -die onervaren zijn- en hebben alle macht om het kabinet tot een val te laten komen als de tijd daarvoor in Wilders ogen rijp is. Dat zal er m.i. toe leiden dat de PVV potentieel nog groter wordt. Wellicht ten koste van VVD en CDA.

                            Ik vind dit dus de meest negatieve uitslag die mogelijk is. Mijn voorkeur heeft het nog steeds om een 'gewoon' kabinet VVD/PVV/CDA te hebben - als het dan toch over rechts moet, natuurlijk.

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht

                              Rechts heeft zeker niet mijn onverdeelde sympathie, maar een rechts kabinet met incidentele gedoogsteun van de PVV zou heel wat nuttige zaken kunnen effectueren. Een deel daarvan zal - ondanks ideologische verschillen - alsnog door andere partijen worden onderschreven. Ook zou een dergelijk kabinet tijdens de rit stemgerechtigden tot nadenken kunnen stemmen. En dat is op de lange termijn dan weer pure winst.
                              Dit lijkt me een heel verstandige analyse, maar daarin schuilt het probleem. De verkiezingen hebben weinig van doen met 'verstand', maar veel meer met 'gevoel'. En dat weet Wilders heel goed.

                              Opmerking


                              • Welkom terug burgemeester!!!

                                Hoop dat je een verkwikkende vakantie hebt gehad

                                Betreffende de coalitiebesprekingen heb ik de afgelopen dagen/weken (nog) een schrikbeeld te horen gekregen.

                                Er werd, ik weet eerlijk gezegd niet meer door wie, gesteld dat het wel eens een verdomd stabiel kabinet zou kunnen worden.

                                Wat zou namelijk een mogelijk scenario kunnen zijn .......

                                Er komt een (minderheids)kabinet van CDA en VVD.
                                Vervolgens komt een controversieel onderwerp ter sprake. Bijvoorbeeld korting op de gezondheidszorg.

                                STEL:
                                De PVV kan niet instemmen met die bezuiniging en geeft geen meerderheid aan dit wetsvoorstel en gaat zelfs zover om te zeggen dat wanneer dit doorgaat zij het kabinet naar huis stuurt
                                MAAR:
                                In de peilingen staat de PVV op dat moment op winst richting de 33 zetels.
                                PvdA, D'66 en GroenLinks staan op dat moment op (groot) verlies.
                                PvdA, D'66 en GroenLinks denken er niet aan om het kabinet naar huis te sturen en stemmen in met het behoud van het kabinet.... :(
                                Dit scenaro kun je ook omdraaien. PVV staat op verlies en de 'linkse partijen' staan op winst. Dan zal PVV het kabinet blijven steunen.
                                GEVOLG:
                                We zitten wel met een stabiel kabinet, al is er van enige daadkracht geen sprake........

                                Kortom, de dagelijkse/wekelijkse peilingen van de diverse opiniebureau's gaan ons regeringsbeleid bepalen.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X