Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Landelijke verkiezingen 9 juni 2010

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Landelijke verkiezingen 9 juni 2010

    Op veler verzoek heb ik de thread "Landelijke verkiezingen 9 juni 2010" maar geopend.

    Oorspronkelijk geplaatst door Olijfje
    Ik ben er 100% voor om op korte termijn de Tweede Kamerverkiezingen door te lichten. Er zijn al dingen het bespreken waard : de machtswisselingen bij de SP en de weigering van Balkenende om in de kamer zitting te nemen mocht hij geen premier worden...
    Ik zal proberen om enkele 'plaatselijke prominenten' te bewegen een reactie en/of stemadvies te laten schrijven.

    Hopelijk komen er wat pittige discussies los, maar met slechts één doel.....

    LAAT JE STEM NIET VERLOREN GAAN EN MAAK EEN BEWUSTE KEUZE

    Als het maar niet op GroenLinks of D'66 is..... GRAPJE !!!!
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    en vooral niet op de blonde god uit Venlo !
    En volgens mij bedoelde je dit niet als grapje, toch?

    Ik vrees dat er te weinig mensen naar je luisteren, Olijfje.

    Heb je nog wat krachtige argumenten voor de eventuele 'zwevers' ?

    Omwille van de discussie zal ik een punt noemen.

    Wilders (de PVV) wil absoluut niet dat Turkije toetreedt tot de EU.
    (Deze stellingname was ooit HET breekpunt voor Wilders om weg te gaan bij de VVD.
    Dus deze stelling is a.h.w. de basis van de PVV.)

    a) Dat is goed, want een Islamitisch land heeft niets te zoeken in het Christelijk-Joods-Humanistische Europa
    b) Grote onzin. Turkije is (op termijn) van harte welkom !! Het is goed dat een Islamitisch land zich aansluit bij Europa. Op die manier kan Turkije een goede buffer vormen met het (extreme) Midden-Oosten en is het een bondgenoot van 'Europa'.
    Last edited by Pier; 11 maart 2010, 07:32. Reden: typefout
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Ik mis een c)
      c) Met de huidige staatsinrichting en het huidige niveau van democratie hoort Turkije niet thuis in een democratisch Europa, een democratisch Turkije hoort wel thuis in Europa.

      Opmerking


      • #4
        Neen, Bulgarije en Roemenië horen er wel in thuis zeker........


        Maar dit even terzijde.
        Vannacht schrok ik wakker.
        'Hij' heeft het weer geflikt. Al na één bericht gaat het weer over 'hem' !!!

        Misschien moeten we in Nederland 'hem' er niet steeds bijslepen.
        Als er reden is om 'hem' te bekritiseren, n.a.v. een opmerking en/of geventileerde mening van 'hem', moeten we dit zeker doen.
        Ook als 'hij' iets positiefs weet te melden of de vinger (terecht) op de zere plek legt mag 'hij' geciteerd of, zo men wil, geroemd worden.

        Maar moeten we, zoals nu gebeurd en waar ik ook aan mee heb gedaan, 'hem' nu alweer bespreken ????
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Hans van Mierlo (D'66) overleden

          Misschien hoort het niet helemaal thuis op de site van Mestreech-online, maar dat risico neem ik, te meer daar ik mij altijd laatdunkend heb uitgelaten over D'66.

          Neemt niet weg dat hier een grote persoonlijkheid is gestorven.

          TT-pagina 116, 11 maart 2010.

          D66-partijcoryfee Hans van Mierlo is
          overleden.Hij is 78 jaar geworden.Van
          Mierlo was voorzitter van het comité
          dat in 1966 de politieke partij D66
          oprichtte.De partij kwam in 1967 direct
          met zeven zetels in de Tweede Kamer.

          De charismatische Van Mierlo werd in
          1981 minister,toen D66 als winnaar uit
          de verkiezingen was gekomen.Dat kabinet
          hield maar een jaar stand.In 1994 was
          Van Mierlo een van de initiatiefnemers
          voor een paars kabinet zonder CDA.Hij
          werd vicepremier onder Wim Kok.

          In 1998 verliet Van Mierlo de politiek
          en werd benoemd tot minister van Staat.
          Ook werd hij erevoorzitter van D66
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Hans van Mierlo overleden

            Laatst gewijzigd:11 maart 2010 22:58

            AMSTERDAM - D66-oprichter Hans van Mierlo is donderdag overleden. Hij is 78 jaar geworden.


            Hans van Mierlo overleden

            Van Mierlo stond in 1966 aan de wieg van de partij. Hij was voorzitter van het comité dat D66 oprichtte. De partij kwam in in 1967 met zeven zetels in de Tweede Kamer. Van Mierlo was getrouwd met schrijfster Connie Palmen.

            Pechtold noemde Van Mierlo in een eerste reactie ''een democraat in hart en nieren''. ''Hij heeft de afgelopen decennia velen geïnspireerd. Hij was meer dan een politicus alleen. Hij was ook een verpersoonlijking van een tijdsbeeld.'' Volgens Pechtold was Van Mierlo al een tijdje ziek en werd hij een paar weken geleden opgenomen in het ziekenhuis.

            De oud-D66-ministers Els Borst zei dat Van Mierlo uiteindelijk is bezweken aan zijn getransplanteerde lever, die hij ruim tien jaar geleden kreeg. Volgens haar gaat zo'n orgaan ongeveer vijf jaar mee, maar deed Van Mierlo er al twee keer zo lang mee. ''Hij was zo'n ongelooflijk vitale man. Hij wilde leven'', aldus Borst.

            Pechtold zegt blij te zijn dat Van Mierlo de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen nog heeft mee kunnen maken. ''Hij genoot er zichtbaar van dat onze partij de weg omhoog weer heeft gevonden. Hij heeft tot een paar weken geleden steeds nog adviezen gegeven. We zullen hem missen.''

            Oprichting
            Van Mierlo, afkomstig uit een katholieke Brabantse familie, begint zijn carrière als journalist bij het toenmalige Algemeen Handelsblad. In de jaren zestig richt hij met een aantal geestverwanten Democraten '66 op, dan nog met apostrof afgekort als D'66.
            Doelstelling van de nieuwe groepering is het 'opblazen' van het verzuilde politieke bestel, dat in de ogen van de D66-oprichters totaal verouderd is.

            Succes
            Eind 1966 valt het kabinet-Cals tijdens de fameuze Nacht van Schmelzer. D66 besluit als nieuwe partij mee te doen aan de verkiezingen van januari 1967, onder leiding van de charismatische Van Mierlo. Het draait uit op een spectaculair succes: D66 komt vanuit het niets met zeven zetels in de Tweede Kamer.
            De opmars van D66 houdt begin jaren zeventig op. Na een verkiezingsnederlaag treedt Van Mierlo af als partijleider. In 1977 houdt hij de politiek helemaal voor gezien, om in 1981 terug te keren als minister van Defensie en vanaf 1986 weer als leider van het dan zeer noodlijdende D66.

            Paars
            In Van Mierlo's tweede periode als partijleider groeit D66 gestaag. In 1994 krijgt de partij 24 zetels en boekt Van Mierlo zijn grootste succes: de vorming van een paars kabinet, het eerste ooit waarin het CDA niet meedoet.
            Het 'opblazen' van het politieke bestel is niet gelukt, maar deze mijlpaal heeft Van Mierlo wel tot stand gebracht.

            Minister
            Zelf wordt hij vicepremier en minister van Buitenlandse Zaken. In die functie is hij medeverantwoordelijk voor het drama van Srebrenica, waar onder de ogen van Nederlandse VN-troepen duizenden moslimmannen worden weggevoerd en vermoord. Het zal hem altijd blijven achtervolgen, zegt Van Mierlo daarover in een interview.
            Na Paars-1 trekt Van Mierlo zich terug uit de politiek, ditmaal definitief. Hij zit nog in veel besturen en commissies, vooral op cultureel gebied. Ook is hij kortstondig lid van de Europese Conventie, die een Europese grondwet moet opstellen, maar stapt op wegens meningsverschillen met het kabinet.
            © Novum/ANP
            Last edited by Pier; 15 december 2014, 18:23. Reden: Verwijderen foto ivm ontbreken auteursrecht

            Opmerking


            • #7
              Wouter Bos verlaat politiek

              12 maart 2010, 11:03 uur | FD.nl

              PvdA-leider Wouter Bos vertrekt uit de Haagse politiek. Dat maakte hij zojuist bekend op een persconferentie in Den Haag. Job Cohen is de beoogd opvolger als politiek leider van de PvdA.



              Bos voerde privé-redenen op voor zijn vertrek. Hij is vader van drie kinderen en zei meer tijd aan zijn gezin te willen besteden. 'Dat verhoudt zich slecht tot wat er van mij gevraagd zou worden als ik mij wederom zou kandideren als lijsttrekker van de PvdA.'

              In het weekeinde voor de gemeenteraadsverkiezingen heeft Bos zijn besluit genomen, meldde hij. 'Ik ben in al die jaren toegekropen naar dit besluit', verklaarde hij.

              Bos is twaalf jaar actief geweest in de landelijke politiek. Hij was zeven jaar politiek leider van de PvdA en in het laatste kabinet-Balkenende minister van Financiën.

              'Ik weet niet wat het betekent voor de verkiezingen in juni', reageerde Bos op een vraag van een van de journalisten. 'De partij heeft altijd een opvolger weten te vinden en het verhaal van de PvdA staat als een huis. Ik ben onverminderd hoopvol op een goed resultaat.'

              Cohen beoogd opvolger
              Bos meldde dat de Amsterdamse burgemeester Job Cohen kandidaat is om hem op te volgen. Cohen geeft vanmiddag om 15.00 uur een persconferentie. Bos vertelde de aanwezigen dat hij al langere tijd met Cohen in gesprek was over de mogelijke kandidatuur voor het leiderschap van de PvdA.
              Cohen werd tijdens de landelijke verkiezingen van 2003 al door de PvdA gevraagd om mogelijk minister-president te worden mocht de partij de verkiezingen winnen. Het CDA kwam als grootste partij uit de verkiezingen tevoorschijn en Cohen bleef toen op zijn post.
              De 62-jarige Cohen is sinds 2001 burgemeester van Amsterdam. Eerder was hij staatssecretaris van Onderwijs in het Kabinet-Lubbers III en staatssecretaris van Justitie in het Kabinet-Kok II.

              -----

              Uit de verklaring van Bos:
              'Er is nu behoefte aan een politiek die de kracht van eenheid, samenwerking en solidariteit centraal stelt. Een leiderschap ook dat verbindend werkt en ons land niet uiteen laat vallen in winnaars en verliezers, of in mensen die wel en mensen die niet mee mogen doen. We zullen iedereen nodig hebben en kunnen het ons niet veroorloven mensen aan de kant te laten staan. Dat zou niet alleen sociaal onwenselijk maar ook economisch onverstandig zijn.
              Dit is het verhaal waar ik voor de politiek ben in gegaan, het verhaal waar ik altijd in heb geloofd en me altijd voor heb ingezet. Het is ook het verhaal waar de Partij van de Arbeid op 9 juni mee naar de kiezer gaat, maar niet meer met mij als lijsttrekker.'
              Volledige verklaring Wouter Bos

              Opmerking


              • #8
                Het CDA ná Camiel Eurlings

                CDA belandt in leiderschapscrisis na vertrek Eurlings
                12 maart 2010, 7:50 uur | FD.nl
                Door: Correspondent Den Haag

                Het CDA is in een nieuwe leiderschapscrisis beland, nu kroonprins Camiel Eurlings (36) uit de landelijke politiek stapt.

                Premier Balkenende moest begin deze week intern al alle zeilen bijzetten om zijn positie te verdedigen. Met het onverwachte vertrek van politiek dier Eurlings is er geen vanzelfsprekende opvolger, mocht Balkenende de Kamerverkiezingen van 9 juni verliezen.
                Fractievoorzitter Pieter van Geel heeft al eens gesolliciteerd op de post van commissaris van de koningin in Brabant. Maxime Verhagen en Jack de Vries worden vooral gezien als de mannen achter het boegbeeld. Nu worden Jan Kees de Jager (Financiën) en Ab Klink (Volksgezondheid) genoemd als politieke nummers twee. Voor de verkiezingslijst wordt de tweede plaats vermoedelijk gereserveerd voor een katholiek, achter de gereformeerde Balkenende, en liefst ook een vrouw.
                Gezin
                Eurlings wil met zijn Hongaarse vriendin een gezin starten, zei hij donderdag. Hij komt niet op de verkiezingslijst en is niet beschikbaar voor het volgende kabinet.
                Donderdag berichtte De Telegraaf nog dat de Limburger tweede op de CDA-lijst voor de verkiezingen zou staan. Eurlings was op dat moment in Brussel, maar keerde meteen terug naar Den Haag. Hij zegt vorige week al met Balkenende te hebben gesproken over zijn vertrek. Die respecteert zijn besluit niet alleen, maar begrijpt ook dat Eurlings een gezin wil stichten.
                'Open sollicitatie'
                Volgens het Limburgse VVD-Kamerlid Frans Weekers gaat Eurlings voor het burgemeesterschap van Maastricht, waar Gerd Leers onlangs moest opstappen. 'Bij het afscheid verklaarde hij Leers bijna heilig. Het was één grote open sollicitatie', zegt Weekers. 'Het burgemeesterschap is rustiger, dichter bij huis en zo voorkomt het CDA dat weer een grote Limburgse stad naar de PvdA gaat, bijvoorbeeld Frans Timmermans.' Het CDA noemt deze theorie onzin.
                Het vertrek van de kroonprins roept herinneringen op aan het vertrek van Joop Wijn, die geen fractievoorzitter wilde worden. Volgens CDA-bronnen kon Eurlings echter kiezen en was er geen drang om deze ondankbare post de komende periode op te pakken.

                Copyright (c) 2010 Het Financieele Dagblad

                Opmerking


                • #9
                  De macht van Mestreech-online (MO)

                  Nou,

                  Eens even kijken !!

                  M.O. opent op 10 maart 2010, kort voor middernacht, een thread over de landelijke verkiezingen op 9 juni 2010.

                  Dan kijk je eens even niet... en voor je het weet blijkt op 13 maart,
                  - Een markant politicus te zijn gestorven;
                  - Kondigt de kroonpinsvan het CDA zijn vertrek aan;
                  - Vertrekt de partijleider van de PvdA;
                  - Heeft Amsterdam geen burgemeester meer
                  MAAR
                  - Moet een oud-inwoner van Maastricht de nieuwe premier worden en het 'hem' heel moeilijk gaan maken !!!!

                  Wie durft nu nog te beweren dat wij geen invloed hebben !?!
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Dat is nog eens een lijst!

                    Concept-kandidatenlijst D66



                    Oud presentatrice Pia Dijkstra staat op nummer zestien, bij de huidige peilingen net genoeg voor een plekje in de Kamer. Zoals bekend staat partijleider Alexander Pechtold op nummer één.

                    Tweede is Magda Berndsen, de vrouwelijke korpschef [dat zal Pier plezierig vinden ] in de regio Friesland. Ze was eerder burgemeester in Beverwijk en Obdam.

                    Nummer drie is Gerard Schouw, nu fractievoorzitter van D66 in de Eerste Kamer. Hij was eerder wethouder in Dordrecht en partijvoorzitter. Tweede Kamerlid Boris van der Ham staat op vier. Collega-Kamerlid Fatma Koser-Kaya staat op zeven.

                    Koolmees
                    Tussen hen in staan nog Wassila Hachchi, werkzaam op het ministerie van Defensie en in 2007 uitgeroepen tot jonge ambtenaar van het jaar. Op zes staat Wouter Koolmees, nu nog hoofd begrotingsbeleid bij het ministerie van Financiën.

                    Bij de eerste zestien op de lijst zitten acht vrouwen en acht mannen, waaronder vier politici uit Den Haag (de drie huidige Kamerleden en een senator) en vijf hoge ambtenaren bij ministeries.

                    © ANP
                    Last edited by Pier; 15 december 2014, 18:23. Reden: Verwijderen foto ivm ontbreken auteursrecht

                    Opmerking


                    • #11
                      Partijprogramma CDA: Kiesdrempel ???

                      Even voor de juiste chronologische volgorde:

                      Mestreech-online 3 april 2010
                      De vraag die 'wij' ons nu moet stellen is of wij de democratisch gekozen kleine partijen, hoe lastig het ook moge zijn om met 11 fracties te vergaderen, serieus willen nemen.
                      Is het antwoord hierop 'Ja', dan zouden zij ook recht moeten hebben op burger-niet-raadsleden.
                      Is het antwoord 'Neen', zou de volgende vraag moeten zijn of er geen kiesdrempel moet komen.”

                      Volkskrant 6 april 2010.
                      Nederland moet bij verkiezingen zo snel mogelijk een kiesdrempel invoeren om verdere versnippering van de politiek tegen te gaan.
                      Dat pleidooi doet Gerd Leers, CDA-kopstuk en oud-burgemeester van Maastricht, vandaag in de Volkskrant.
                      Voor de bestuurbaarheid zou het een zegen zijn als veel kleine partijen verdwijnen en er vier of vijf grote stromingen overblijven, stelt Leers.
                      "We moeten van die versnippering af. Dat kan het makkelijkste via een kiesdrempel.
                      Heel eenvoudig: je komt er pas in als je minimaal 5 procent van de bevolking vertegenwoordigt.
                      Dan zijn er ook weer logische coalities te vormen."
                      L1 7 april 2010.
                      CDA Limburg pleit voor kiesdrempel
                      Een kiesdrempel van 5 procent bij landelijke, provinciale en gemeenteraadsverkiezingen. Daarvoor sprak het CDA-Limburg zich dinsdagavond uit tijdens een ledenvergadering in Roosteren. Volgens de Limburgse christen-democraten zorgt een kiesdrempel voor minder versnippering en dus voor een stabieler en beter bestuur. Het Limburgse CDA sprak zich ook uit voor het opheffen van de waterschappen en die te laten opgaan in de provincies.
                      Zoals we zien was Mestreech-online de eerste die de kiesdrempel aan de orde stelde en niet het CDA-limburg......

                      Maar dat terzijde.
                      In deze thread van de landelijke verkiezingen 9 juni 2010, heb ik eens het officiële partijprogramma Slagvaardig en samenvan het CDA erop nageslagen.

                      In hoofdstuk 10 van dit partijprogramma onder 10.1.1 respectievelijk 10.1.3 staat:
                      In de Tweede Kamer moet ruimte blijven voor de verschillende
                      opvattingen die onder de Nederlanders leven.
                      Daarom blijft de zetelverdeling in de Tweede Kamer evenredig
                      met het percentage stemmen dat de partijen halen
                      bij landelijke verkiezingen.
                      en
                      Volksvertegenwoordigers en politieke partijen zijn een
                      schakel tussen samenleving en overheid. Om meer ruimte
                      voor overtuigende politiek te scheppen, moet de volksvertegenwoordiging
                      (parlement, Provinciale Staten of
                      gemeenteraad) voor haar informatie minder afhankelijk
                      worden van het openbaar bestuur. Een deel van het budget
                      voor studie en onderzoek dat momenteel gaat naar
                      allerlei instellingen van en rond de overheid verschuift
                      naar de volksvertegenwoordiging en politieke instellingen.
                      De geboden faciliteiten voor volksvertegenwoordigers
                      moeten voldoende zijn om betrokken burgers niet te
                      ontmoedigen de rol als volksvertegenwoordiger op zich te
                      nemen.
                      Als ik dit goed lees is er dus totaal geen sprake van een kiesdrempel in het CDA partijprogramma.
                      Dus dat item kan Leers cq het CDA-Limburg verder vergeten.

                      Tevens lees ik onder 10.1.3 eigenlijk dat er eigenlijk middelen moeten komen voor de burg-niet-raadsleden, een discussie die gevoerd wordt/werd in de thread 'Stadbestuur 2010-2014'.

                      Betreffende beide punten ben ik het eigenlijk wel eens met het CDA.
                      Kiesdrempel
                      Stel immers dat wij een kiesdrempel van 5% zouden invoeren, en er zijn best wel argumenten te bedenken waar ik het mee eens zou kunnen zijn, dan zou dit betekenen dat partijen als de SGP, de Partij voor de Dieren en D'66 nu helemaal geen deel zouden uitmaken van ons parlement.
                      Die geluiden uit de bevolking zouden dan verloren gaan.
                      Pechtold had zich dan niet zo kunnen profileren.... (Nou ja, als ik daar zo over denk zou het misschien toch een goede zaak zijn die Kiesdrempel )
                      Neen, alle gekheid op een stokje, een kiesdrempel is niet echt democratisch, maar misschien wel voor de regeringspartijen handig.
                      Maar ja, als men dat wil, moet men maar streven naar een dictatuur. Dat regeert bijzonder handig.......

                      Geboden faciliteiten
                      Als men kleine gemeenteraadsfracties (volksvertegenwoordigers dus...) serieus wil nemen, moet men deze volksvertegenwoordigers ook faciliteiten geven.
                      In onze thread 'Stadsbestuur 2010-2014' heeft Esmiralda Thieme al aangegeven dat een kleine gemeenteraadsfractie 1-2 man, nooit alle commissievergaderingen (terdege voorbereid) kan bijwonen. Dit wordt ook onderschreven door John Aarts van de VVD. Eigenlijk stelt het CDA in haar (landelijk) partijprogramma nu dus ook dat de kleine fracties toereikende middelen ter beschikking moeten worden gesteld.

                      Ben benieuwd of de CDA fractie in de Maastrichtse gemeenteraad haar landelijke verkiezingsprogramma volgt....
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #12
                        De grappen en grollen in de partijprogramma's

                        Partijprogramma TON, het Voorwoord.


                        Gisteren beloofde ik Esmiralda Thieme, in een e-mail die ik haar schreef, dat ik vandaag het partijprogramma van TON voor de landelijke verkiezingen van 2010 eens onder de loep zou nemen.

                        Inmiddels had ik al het CDA (concept) verkiezingsprogramma gelezen en gisteren heb ik een eerste blik geworpen op het Pvda (concept)programma.
                        Het moge bekend zijn dat partijprogramma’s natuurlijk niet zijn geschreven omwille van de literatuur.
                        Desalniettemin kan ik mij, bij het lezen van deze programma’s, wentelen in een bepaalde vorm van literair humorisme.
                        Ik kan er niets aan doen. Ik zie, bij het lezen van de partijprogramma’s, een vergaderkamer voor me, waarin enkele partijbonzen, waarvan we de meesten wel van radio en/of televisie kennen, wat bazelen over hun persoonlijke idealen, die vervolgens proberen in te passen in de partijideologie en daarop een begenadigd tekstschrijver verzoeken deze hersenspinsels te verwoorden in een propaganda verhaal, bij voorkeur enkele goedlopende one-liners.

                        De inmiddels door mij gelezen (concept)partij/verkiezingsprogramma’s van CDA, PvdA en TON zijn voor een leek als mij feitelijk onleesbaar, maar daarom niet minder leuk vanwege de vele grappen en grollen die er, waarschijnlijk volkomen onbewust, in staan.

                        Ik zal daarom proberen om in de aanloop van de verkiezingen enkele van deze grappen en grollen hier te verwoorden.

                        Laat ik vandaag starten met een passage uit het verkiezingsprogramma van TON, maar niet over de vlaktaks.

                        In het voorwoord van ‘Vertrouwen en Handhaven’ schrijft Rita Verdonk het navolgende

                        “(…)
                        De overheid moet zich weer op gaan stellen als neutrale scheidsrechter die ten dienste staat van de samenleving.
                        Een neutrale, krachtige, transparante en duidelijk afgebakende rol van de overheid zal een positief effect hebben
                        op verhouding tussen burger en overheid, tussen burgers onderling en tussen de verschillende religies en culturen in onze samenleving. Verantwoordelijkheden worden bij mensen weggehaald. Van de wieg tot het graf wordt men verplicht om aan allerlei sociale voorzieningen mee te betalen. Het huidige bestuursmodel leidt tot een onbehaaglijke vrijblijvendheid en een vals soort individualisme omdat vrijheid, verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid zijn ontkoppeld. Calculerende burgers en bestuurders kunnen vaak ongehinderd opkomen voor het eigen private belang, ten koste van onze welvaart en de minder weerbaren. De welwillende burgers in ons land hebben daar genoeg van. De overheid moet haar burgers dienen en beschermen, in plaats van uitmelken en betuttelen.(..)”

                        Tja, iedereen heeft wellicht een tik, en de mijne is dat ik bovenstaande passage wel al tien keer met plezier gelezen heb, maar nog steeds niet begrijp hoe Rita Verdonk zo de mist in kan gaan .
                        Dat kan natuurlijk ook aan mijn beperkte intellectuele vermogens liggen.
                        Maar, lees ik hier nu, in Jip-en-Janneketaal, dat TON alle Nederlanders “van de wieg tot het graf verplicht om aan allerlei sociale voorzieningen mee te betalen” ????
                        Neen, natuurlijk wil TON dit niet, maar het staat er wel !!!!!!!
                        Wat TON/Rita Verdonk hier op een cynische wijze probeerde te zeggen, is dat de huidige regering verantwoordelijkheden bij mensen heeft weggehaald en de mensen van de wieg tot het graf verplichte om aan allerlei sociale voorzieningen mee te betalen.
                        Ik vraag mij overigens af of dat wel zo was, want ik heb net het gevoel dat onze verzorgingsstaat (van wieg tot graf) het laatste decennia helaas is opgeblazen.
                        Neen, na het voorwoord moet TON toch hééél goed haar best gaan doen wil mijn zwevende stem nog landen op het rode rondje naast de naam Rita Verdonk……… tenzij natuurlijk Rita bedoelde wat ze schreef

                        (Noot voor de taalpuristen onder ons, en verbeter mij als ik het fout zie, Rita had moeten schrijven:
                        Verantwoordelijkheden werden bij mensen weggehaald. Van de wieg tot het graf werd men verplicht om aan allerlei sociale voorzieningen mee te betalen.
                        )
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #13
                          De grappen en grollen in de partijprogramma's II

                          Het CDA concept verkiezingsprogramma ´Slagvaardig en Samen´ kan er ook iets van.

                          Onder hoofdstuk 3 ´een lerend en innovatief Nederland´ staat het navolgende.

                          "(..) LLL leidt ook tot talentontwikkeling van mensen die dat, om welke reden
                          dan ook, niet konden doen tijdens de initiële opleidingsroute.
                          Het biedt hen een tweede kans en is nodig voor het uitbouwen van talent met het oog op een goede positie op de arbeidsmarkt. Dit geldt temeer omdat mensen langer in het arbeidsproces zullen blijven. Het LLL bevordert ook de individuele algemene ontwikkeling ter versterking van actief burgerschap, participatie in de samenleving en gezond ouder worden.

                          De overheid is verantwoordelijk voor een goed dekkend stelsel. Voor het LLL ten behoeve van de arbeidsmarkt is dit een gedeelde verantwoordelijkheid met sociale partners. In dit kader is het van belang dat de toepassing van kwalitatief hoogwaardige EVC instrumenten wordt bevorderd.
                          (..)"

                          Daar waar ik mijn kinderen iedere keer terechtwijs als ze in SMS-taal schrijven "kzag", "idd" of "w8", heeft het CDA verkiezingsprogramma het over LLL en EVC.

                          (Noot: LLL betekent 'leven lang leren' en EVC 'Eerder Verworven competenties'. Is maar dat U het tzt weet.......)
                          Last edited by Pier; 8 april 2010, 20:56.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #14
                            De grappen en grollen in de partijprogramma's III

                            Nog eentje voor het slapen gaan......

                            In het voorwoord van de Maastrichtse Lilianne Ploumen (voorzitter PvdA) van het (concept) verkiezingsprogramma ''Iedereen telt mee, de kracht van Nederland’' staat al direct een grote dijenkletser.....

                            “(…) Uit de vele goede ideeën die aangedragen zijn, hebben we maar een beperkte selectie kunnen maken. (..)”

                            In Jip-en-Janneketaal staat hier dat de PvdA zoveel goede ideeën hebben gekregen, dat ze al talloze goede ideeën terzijde hebben geschoven!

                            Misschien doen ze de terzijde geschoven goede ideeën cadeau aan andere partijen
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #15
                              En wat dacht je van de volgende prachtige volzin?

                              De voorstellen die wij doen staan in Hoofdstuk 2.
                              Hoofdstuk 2 is uiteraard amendeerbaar.
                              Wij stellen voor dat Hoofdstuk 1 niet amendeerbaar is, maar door ons aangepast wordt op basis van eventuele amendementen in Hoofdstuk 2.
                              Daar de verkiezingen nu achter de rug zijn, en iedereen zijn of haar keuze kenbaar heeft gemaakt, zijn de door mij geplaatste verkiezingsprogramma's verwijderd.
                              Last edited by SJEF ; 10 juni 2010, 09:56. Reden: toevoeging informatie
                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X