Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Drukke maand november 2022

    Onze (burger)raadsleden hebben het de komende 2 weken druk!
    Dan hebben we het nog niet eens over jullie pierlementair verslaggever ....

    Allereerst waren gisteren de domeinvergadering Sociaal en een domeinvergadering Fysiek.
    Voor geinteresseerden onderstaand de links voor het terugkijken.
    Sociaal: https://maastricht.parlaeus.nl/user/...82aaa8830746d3
    Fysiek: https://maastricht.parlaeus.nl/user/...822020a3a5cc52

    Vandaag, woensdag 2 november, zijn de domeinvergaderingen Algemene Zaken en de domeinvergadering Economie en Cultuur
    Algemene Zaken: https://maastricht.parlaeus.nl/user/...82a8aa212f4cd7
    Economie en Cultuur: --- volgt ---

    PvdD verkoopt weer onzin:
    Het staat iedereen natuurlijk vrij om deze vergaderingen nog terug te kijken, maar ik vrees dat u dan wel veel zitvlees moet hebben, want spannend wordt het niet, althans dat is mijn mening.
    Maar.... ik erger mij wel aan de Partij voor de Dieren, of wellicht moet ik zeggen aan de passieve houding, wellicht in de veronderstelling dat het politiek niet correct is om de PvdD kritisch te bevragen, van de andere partijen.
    Een voorbeeld.
    Tijdens de domeinvergadering Fysiek (spoel door tot 2.33.15 uur), houdt Jules Vaessen een betoog over biodiversiteit m.b.t. tot (oude) bomen.
    Dat is prima, maar dan beweert hij plotseling dat uit onderzoek blijkt https://forum.mestreechonline.nl/for...843#post105843 ).

    Als vanavond de domeinvergaderingen voorbij zijn, volgt volgende week dinsdag, 8 november om 10.00 uur (!!), de raadsvergadering die in het teken staat van de begroting 2023!
    Deze vergadering staat gepland van 10.00 uur tot 23.00 uur, met een uitloopmogelijkheid naar woensdag 9 november 2022, vanaf 17.00 uur

    Ik vrees echter dat jullie pierlementarier, dinsdag zelf hard moet werken en geen tijd heeft om jullie op de hoogte te houden van de begroting 2023.
    Los daarvan is zo'n begrotingsvergadering ontzettend technisch en langdradig. Dus, eerlijk gezegd, ben ik er niet rouwig om het feit dat ik dan verstek moet laten gaan.
    Wellicht ga ik eens even neuzen om de sfeer te proeven, maar verder....

    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Komt er in 2026 een einde aan de lange vergaderingen?

      In Maastricht duren raads- en domeinvergaderingen extra lang omdat we met 16 partijen zitten opgescheept. Dat is wellicht heel democratisch, maar feitelijk en praktisch absurd.
      Al die partijen willen op iedere dossier zelf het woord voeren. Soms kort, maar helaas vaak te lang!
      Daarom duren de vergaderingen in Maastricht een eeuwigheid.
      Maar, eerlijk is eerlijk, soms is het ook hilarisch welke (nieuwe) argumenten er soms bij de haren bijgesleept worden om je als partij toch nog een beetje te profileren.

      Maar goed, er is hoop op verbetering.
      Ook in "Den Haag" ziet men nu in dat de gemeenteraden in Nederland ontzettend versnipperd zijn.
      Daarom is een wetswijziging in de maak.
      Als het goed is, is de Kieswet in 2026 aangepast en kun je als kleine partij alleen in de raad komen als je genoeg stemmen hebt gekregen om tenminste 1 zetel op eigen kracht te hebben behaald.
      Pas dan mag je mee doen in de verdere verdeling van de restzetels.

      Stel dat deze wetswijziging al in 2022 was doorgevoerd, dan hadden we in Maastricht nu niet 16, maar "slechts" 11 partijen in de raad gehad.
      Dat zijn er nog altijd veel, maar in ieder geval een stuk beter.
      Onderstaand een overzicht van de partijen (en zetels) als de wetswijziging van de Kieswet al in 2022 was doorgevoerd.
      CDA (5);
      SPM (5);
      GroenLinks (5);
      D66 (5);
      PvdA (4);
      VVD (3);
      SP (2);
      PVM (4);
      PVV (1);
      VOLT (2);
      PvdD (3).

      SAB, M:OED, FvD, LPM en 50PLUS zouden dan niet meer vertegenwoordigd zijn in onze raad.

      Maar ja.... het is wachten tot 2026!

      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Begroting 2023

        Vandaag, 8 november 2022, om 10.00 uur, is de gemeenteraad begonnen aan de - naar verwachting - langste raadsvergadering van het jaar.
        Op de agenda staat de begroting voor 2023.

        Bijgaand de link om deze vergadering en agenda te bekijken: https://maastricht.parlaeus.nl/user/...82a2002987658a

        Ik kan en zal deze vergadering niet (uitgebreid) behandelen.
        Het lukt mij namelijk niet, ook ik moet nog steeds werken, om deze zeer lange vergadering (in z'n geheel) bij te wonen cq online te bekijken.
        Bovendien zitten we met 16 partijen in de raad en iedere partij heeft - en dat is hun democratisch recht!! - wel een mening.
        Kortom, het is net geen Poolse Landdag, maar het scheelt niet veel.

        Maar, met de bijgevoegde link kan eenieder wel alle moties bekijken en eventueel luisteren en kijken naar wat iedere partij zegt.
        Last edited by Pier; 9 november 2022, 13:41.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • Moties rond de Begroting 2023

          Betreffende de moties die er nu liggen, 15 stuks, zijn er wel enkele "aparte" bij.
          Als daar behoefte aan is wil ik later daar wel aandacht aan besteden.

          Maar het zal naar alle waarschijnlijkheid niet bij deze 15 moties blijven. Op dit moment overweegt SAB een motie in te dienen voor het plaatsen van de regenboogvlag in de raadszaal gedurende het WK in Qatar en overweegt GroenLinks een motie in te dienen om de regenboogvlag op te hangen bij het stadhuis.
          De motie van GroenLinks is in zoverre apart, omdat men (lees: de raad) eerst vroeg om een besluit van het presidium in deze.

          Bennie van Est (50PLUS) wees de raad er echter op dat het presidium geen beslissingsbevoegdheid (namens de raad) heeft!
          Daar had niemand over nagedacht

          Met deze wetenschap gaf Mark Mulders, fractievoorzitter van GL, aan dat hij dan een motie zal indienen.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Middelvinger.........

            Om 21.00 uur, was de begrotingsvergadering gedaan.
            In totaal werden slechts 3 ingediende moties aangenomen!
            Dat waren de moties over
            - het ouderenbeleid van de Seniorenpartij: https://maastricht.parlaeus.nl/user/...erenbeleid.pdf
            - het (onderzoek naar het) schoolontbijt van de PvdA: https://maastricht.parlaeus.nl/user/...oolontbijt.pdf
            - Muziekonderwijs op scholen van het CDA: https://maastricht.parlaeus.nl/user/...op_scholen.pdf

            De motie van de PvdD over het afschermen Spoorpad Frontensingel (Zie HIER) werd door het college overgenomen en daarom niet in stemming gebracht.
            Alle andere moties werden verworpen, dan wel ingetrokken.

            Maar, op het einde was er toch nog een klein incident.
            GroenLinks gaf in een stemverklaring aan dat zij tegen de motie over de scootmobielenAriane Schut de middelvinger op richting Mark Mulders, die het gebaar wel opmerkte!

            Mark Mulders vroeg onmiddellijk het woord van de voorzitter, gaf aan dat een lid van de gemeenteraad richting hem de middelvinger opstak en eiste excuses.
            Burgemeester Annemarie Penn had dit gebaar, zoals de meesten, niet gezien.
            Het sierde Ariane Schut dat zij onmiddellijk aangaf dat zij het bewuste raadslid was.

            Ze verklaarde dat ze reageerde uit woede en emotie, dat dit ongepast was en dat ze haar excuses aanbood!
            "Dit hoort niet thuis in onze raad en ik bied hiervoor mijn excuses aan" .

            De excuses werden aanvaard en de raad ging over op de orde van de dag, de stemmingen.

            De begroting en de belastingverordeningen en tarieven voor 2023 werden tot slot aangenomen.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • 600 miljoen...... en de middelvinger krijgt alle aandacht.

              Gisteren, 8 november 2022, was de begrotingsvergadering voor 2023 in Maastricht.
              Een begroting van pakweg 600 miljoen euro en een positief resultaat van (naar verwachting) 14,2 miljoen.
              (Zie Raadsvoorstel 66-2022)

              Maar in de laatste paar minuten van deze vergadering stak een lid van de SP een middelvinger op tegen de fractievoorzitter van GroenLinks.
              Ik berichtte er gisteren min of meer live over in bovenstaande posting.

              Vandaag had ik zowel telefonisch, dan wel via mail, contact met enkele aanwezigen bij de raadsvergadering van gisteren.
              De terechte verbazing was er dat de gemeenteraad gisteren sprak over een belangrijke begroting, maar dat De Limburg vandaag enkele berichtte over het "Middelvinger-incident".
              Ongetwijfeld zal De Limburger morgen, dan wel later deze week, nog van enkele punten uit deze vergadering verslag doen, maar het is wel opmerkelijk, niet?​
              Last edited by Pier; 16 mei 2023, 09:26.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • Wie volgt de gemeentepolitiek nog?


                Dat valt even vies tegen!
                Tenminste tot nu toe!

                Als ik het wel heb heeft De Limburger gisteren een artikel aan de begrotingsvergadering gewijd, namelijk aan de aangenomen motie onderzoek schoolontbijt van de PvdA.

                Dan kunnen de lezers van MO toch maar van geluk spreken dat ik ze nog eens wijs op de agenda en de (aangenomen) overige moties, zodat ze desgewenst tenminste kunnen lezen wat hun volksvertegenwoordigers allemaal bespreken.

                Toch dringt zich hier de vraag op of onze raadsleden niet eens moeten nadenken waar ze eigenlijk mee bezig zijn!
                Minder dan 50% van de Maastrichtenaren gaat uberhaupt niet meer stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen.
                Ik schat dat hooguit 20% van de inwoners van Maastricht - en ik vrees dat dit al een hoge schatting is - 5 raadsleden en/of 2 wethouders weten op te noemen.

                Als ik die vraag zou voorleggen aan onze lokale politici denk ik dat ik als antwoord krijg "Ja maar, we doen veel aan burgerparticipatie! Volgend jaar gaat dat budget zelfs omhoog!"

                Neem van mij aan dat de vorm van burgerparticipatie die daarmee bedoeld wordt echt niet helpt in het inzichtelijk maken van de handelingen rond de gemeenteraad en/of het college van B&W.
                De mensen die participeren bij de burgerparticipatie cq de burgerbegroting zijn, bij wijze van spreken, op 2 handen te tellen en zijn sowieso al mensen die zich inzetten voor hun buurt of omgeving.
                Als de lokale partijen slim zijn rekruteren ze uit deze participanten alvast hun potentiele nieuwe kandidaten voor op de kieslijst in 2026. Deze mensen hebben meestal wel een achterban die ze vertegenwoordigen.
                Maar voor de rest..... 90% van de burgers van Maastricht volgen het niet!

                Heb ik de oplossing?
                Neen, natuurlijk niet!
                Ik weet wel dat het goed zo zijn als er wat minder gesoebat zou worden in alle raads-, domein-, of-wat-dan-ook-vergaderingen.
                Het is allemaal niet meer te volgen....
                "Door de bomen ... ziet het kalf ... de klok niet meer" is uiteindelijk de uitkomst van al dat vergaderen.

                Wat mijzelf betreft..... Ik amuseer mij kostelijk bij wat ik allemaal zie en hoor, maar heel serieus neem ik het ook niet.
                Ik zal jullie voorlopig dus nog wel even lastig blijven vallen met alle perikelen rond het stadhuis.

                En als er vragen zijn, post ze gerust en we kijken of we die vragen kunnen (laten) beantwoorden
                Last edited by Pier; 16 mei 2023, 09:25.
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • hallo Pier
                  Ik volgt nog steeds de Maastrichtse politiek en zeer zeker uw uitgebreide versie op M.O.
                  diverse mensen hadden de hoop dat er verandering zou komen in de Maastrichtse politiek
                  niks is minder waar.
                  De mensen van het kommelkwartier hadden de hoop dat de nieuwe raad.
                  een rem ging zetten op de huisjes melkers in het centrum. (kruimel Contr )
                  waar ze met 38 app tegelijk worden geplaats.
                  als klapper op de vuurpijl 123 app in Calvarieberg .met het verhaaltje merendeels voor af gestudeerde studenten..
                  een mooi sprookje welke afgestudeerde gaat op een kamertje van 18 vierkante meter wonen.
                  dan het verhaal van de kruimel contr..daar heeft de vorige raad .Waarschijnlijk bij geslapen.
                  al met al zullen in 2026 nog minder mensen gaan stemmen (met dank aan ..... )
                  gr ton.
                  Last edited by Ton.2014; 11 november 2022, 19:49.

                  Opmerking


                  • er info Nieuwsbrief Actie Comit Calvarinberg, November 2022 Beste medestanders, Wat voorafging Na de druk bezochte informatie bijeenkomt 5 september j.l. in caf Abrahamslook is er gewerkt aan een compromis in woningaantal, zoals toen al voorgesteld. Ook de politiek gaf aan, dat een oplossing uit goed overleg zou moeten komen. Sinds 5 september is er meerdere keren informeel overleg geweest tussen het Actiecomit en project-ontwikkelaar Mulleners en ook met de wethouders Pas, Bastiaens en Mackus. Naast informele contacten met raadsleden is de voltallige raad uitgebreid voorzien per brief van onze visie op de gang van zaken. Dit leidde niet direct tot een oplossing, maar er lag nog wel een opdracht van de gemeente om samen (gemeente, Mulleners en AC) te zoeken naar een compromis. Die opdracht was voor Mulleners om dit op korte termijn op te zetten, met woningcorporatie Wonen Limburg er ook al bij, die later het project gaat beheren en verhuren. Mulleners was bereid tot zon gesprek. Situatie nu Als onaangename verrassing, waarschijnlijk voelt dat voor u ook zo, is op 1 november de omgevingsvergunning, in vrijwel onveranderde staat, door de gemeente aan de ontwikkelaar verleend. Nog vrdat we de kans hebben benut om met alle partijen rond de tafel te zitten. De gemeente toont zich hier een zeer onbetrouwbare partner om nog voor het overleg had plaatsgevonden deze stap te zetten. De 77 (!) bezwaren geuit in alle zienswijzen zijn terzijde geschoven en slechts kleine aanpassingen worden aan de ontwikkelaar opgelegd. U heeft in De Limburger vast al gelezen wat zoal de gang van zaken is. De 123 micro-units gaan er zonder verdere actie van ons dan ook komen in het klooster, met alle genoemde nadelen voor de leefbaarheid van de buurt. Vervolg Wij gaan uiteraard hier niet mee akkoord. Dit betekent dat we binnen 6 weken een beroepschrift moeten indienen. Om de start van bouwwerkzaamheden onmogelijk te maken is ook een verzoek tot schorsing nodig. Samen met onze jurist wordt hier nu druk aan gewerkt. Wat vragen wij van u als medestander? 1. Voor een zo breed mogelijk gedragen beroepschrift is uw instemming nodig. Een e-mailtje aan het Actiecomit (actiecomite.calvarienberg@gmail.com) dat u het beroepschrift ondersteunt is voldoende. Vermeld wel uw naam en adres, alleen uw e-mail volstaat niet. 2. Aan de juridische procedure zijn flinke kosten verbonden. We kunnen dat niet neerleggen bij enkelen, zoals tot nu toe het geval, maar hebben ook uw financile ondersteuning nodig. Graag horen we wat en hoe u kunt bijdragen: (a) het inschakelen van uw rechtsbijstandsverzekering en/of (b) een rechtstreekse financile ondersteuning. Pas in een later stadium volgt het verzoek het toegezegde bedrag ook over te maken en op welke manier dit kan. Bedenk wel dat deelname aan het beroepschrift noodzakelijk is als u later aanspraak wilt maken op eventuele planschade. Wij houden u op de hoogte van het beroepschrift en schorsingsverzoek. het Actiecomit Calvarinberg
                    Last edited by Pier; 16 mei 2023, 09:33. Reden: Tekst is verloren gegaan door een technische fout. Vandaag, 16 mei 2023, teruggeplaatst

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
                      hallo Pier
                      Ik volgt nog steeds de Maastrichtse politiek en zeer zeker uw uitgebreide versie op M.O.
                      (...)
                      gr ton.
                      Voor onze trouwe lezer Ton.2014 en alle andere lezers, bijgevoegd de (concept-)besluitenlijst van de afgelopen raadsvergadering over de begroting 2023.
                      https://maastricht.parlaeus.nl/user/...ember_2022.pdf

                      Op deze besluitenlijst kun je - op naam - zien wie voor dan wel tegen een bepaalde motie heeft gestemd.



                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Het stadsbestuur is wel iets anders dan een omgevingswet waaraan getoetst moet worden. Ergo wethouders en raadsleden zijn wel de opdrachtgevers van de plan toetsers maar ze zijn niet degene die een vergunning aanvraag zonder de wettelijke toetsing mogen stoppen. Probleem ligt bij het bestemmingsplan en dat mede wegens economische redenen =>

                        Het gemeentelijk grond-, en vastgoedbeleid is een ondersteunend middel om ruimtelijke en sociaal-maatschappelijke doelen in de fysieke leefomgeving te realiseren. Deze doelen heeft de gemeente Maastricht vastgelegd in de Omgevingsvisie Maastricht 2040.

                        Kadernota grond- en vastgoedbeleid 2022

                        In de Kadernota grond- en vastgoedbeleid Maastricht 2022 zijn de algemene uitgangspunten van het grond- en vastgoedbeleid opgenomen. De Gemeenteraad heeft eind september 2022 de Kadernota grond- en vastgoedbeleid vastgesteld.
                        en overigens zijn kloosters ook specifiek bedoeld voor veel bewoners

                        Het kloostergedeelte werd door de architecten Hermans en Soiron verbouwd tot 'Godshuis' voor 200 armlastige ouderen en gehandicapten ("gebrekkigen") en ten zuiden hiervan verrees een ziekenhuis met ruim 100 bedden.
                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • Mooi stuk met name stads bestuur, en hun taken/bevoegd heden.
                          Ook ik begrijp dat men niet alles weet diversen weten nog niet wat een kruimel regeling is .

                          niet verwonderlijk ik ook niet ..maar ik heb dan ook maar 6 klasjes gehad.
                          Wat ik wel geleerd heb is lezen/schrijven en rekenen. Ter verduidelijkend onze buurt werd al vanaf 2007
                          voorzien van info..
                          met name deze zin oa ((restauratie van het gebouw op de hoek abstr/calvariestraat (gebouw sociale zaken )
                          klink toch iets anders dan 123 appartementen.
                          maar dit is niet de eerste rechtszaak in 2014 heeft de buurt de bouw van Larisa kunnen stop leggen
                          zodat de plannen gewijzigd konden worden
                          dus ik wens de buurt veel sterkte en doorzetting vermogen

                          Opmerking


                          • Interview met wethouder John Aarts (VVD).

                            Donderdag 20 oktober 2022 heb ik een afspraak met wethouder John Aarts (VVD) van
                            Hospitality, Evenementen, Mobiliteit, Duurzaamheid, Stadsbeheer en natuurlijk ook stadsdeelwethouder (van het centrum).

                            Hoewel oktober 2022 een prachtige warme maand is, zit het nu even niet mee, want op het korte stukje van Mosae Forum naar het stadhuis lukte het mij nog om behoorlijk nat te worden.
                            Maar goed, even later zit ik aan tafel met de langst zittende wethouder in het huidige college.


                            (Foto: website gemeente Maastricht)

                            Al op jonge leeftijd is John Aarts (1957) geinteresseerd in politiek en verslindt hij de dagbladen.
                            Mensenrechten zijn zijn ding en nadat hij op 18 jarige leeftijd Hans Wiegel hoort spreken in het toenmalige Staargebouw weet hij dat de VVD zijn partij is.
                            Desondanks gaat hij (sociaal) recht studeren aan de (rode) Universiteit van Havanna aan de Waal (Nijmegen).
                            I]Ik twijfelde nog over de Universiteit Leiden, maar praktisch gezien was Nijmegen dichterbij en was ik in het weekend relatief snel thuis[/I], motiveert de wethouder zijn keuze voor Nijmegen.

                            Deze studiejaren veranderen zijn politiek liberale inzichten niet en blijft hij loyaal aan de VVD.
                            Het woord loyaliteit wordt bij John Aarts in goud geschreven.
                            Nooit wisselt hij naar of kiest hij voor een andere politieke partij. Hij is van mening dat wanneer je een afspraak maakt, bijvoorbeeld een coalitie-afspraak, je ook loyaal moet blijven richting de groep met wie je afspraken maakt.
                            Maar, kennelijk geldt dit niet altijd voor iedereen en dan heb je een probleem met de huidige partijleider van de Maastrichtse VVD.

                            Van 1986 tot 1990 is hij VVD-burgerlid, maar bij de verkiezingen in 1990 staat hij slechts op plek 5 van de kieslijst.
                            De VVD haalt in 1990 maar 3 zetels.
                            Dat is het een grote teleurstelling en het doet hem pijn, omdat politiek een deel van zijn leven is evenals de daarbij betrokken mensen.
                            Hij is op dat moment 12 jaar bestuurslid geweest en besluit geheel met de actieve politiek te stoppen.

                            Achteraf blijkt dit een belangrijk leermoment en worden in die vier jaar ook zijn 3 kinderen geboren.
                            Terugblikkend zegt hij daarover:
                            De periode 1990-1994 was een roerige periode voor de VVD Maastricht. Onze wethouder
                            wethouder moest aftreden.
                            Dat ging toen aan mij voorbij, waardoor ik alle tijd aan mijn gezin heb kunnen besteden. Wat ik in 1990 als een teleurstelling zag, bleek later alleen maar goed voor mij.


                            In 1994 wordt hij gevraagd om weer actief terug te keren in de raad. Hij krijgt plek 3 op de kieslijst en wordt raadslid.

                            In 1998 wordt John Aarts voor het eerst wethouder.
                            In 2005 krijgt hij hartproblemen, maar al snel is hij weer gewoon aan het werk.
                            Hij blijft als wethouder aan tot 2006.

                            Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 behaalt de PvdA een grote zetelwinst en is de VVD niet meer nodig in de coalitie.
                            De PvdA, CDA en GroenLinks kunnen, zonder de andere partijen, een coalitievormen. Dat waren, getalsmatig bekeken, nog eens tijden
                            Anno 2022 hebben we 7 partijen nodig voor een (ruime) meerderheid!

                            John Aarts keert na zijn wethouderschap de gemeentepolitiek niet de rug toe. Hij gaat keurig in de raad oppositie zitten voeren.
                            Daar zou anno 2022 een buiten de boot gevallen GroenLinks wethouder in Maastricht een voorbeeld aan kunnen nemen, maar dat is mijn persoonlijke mening.
                            John Aarts is iets milder. Hij vindt dat het een individuele beslissing is en respecteert het besluit van zijn oud-collega.

                            Ook na de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 valt de VVD in eerste instantie buiten het college.
                            Luc Winants (CDA) wil wel met de VVD in de coalitie, maar dan met een andere, vrouwelijke, VVD-wethouder.
                            En daar komt loyaliteit weer kijken.
                            De VVD-kandidaten, onder wie de vrouwelijke droom kandidaat van het CDA, hebben voor de verkiezingen afgesproken dat John Aarts de wethouder kandidaat is!!
                            Als de VVD zou groeien en recht zou hebben op meer wethouderskandidaten, hetgeen niet in de lijn der verwachting lag, kon uiteraard ook andere kandidaten naar voren worden geschoven.
                            Nu Luc Winants hem niet als wethouder wil, trekt hij zich niettemin intern terug en kandideert de VVD een andere wethouder, maar ook die kandidaat wil Luc Winants niet.
                            Het is nml. niet de vrouwelijke kandidaat die hij in gedachte heeft.

                            In en rond de wandelgangen van het stadhuis circuleert dan al het gerucht dat er (onderlinge) afspraken zijn tussen het CDA en de potentile vrouwelijke VVD-wethouderskandidaat.
                            De VVD blijft weigeren en kandideert de vrouwelijke, kandidaat wethouder niet. Dan nog liever in de oppositie.

                            Als in het najaar van 2010 Luc Winants als wethouder sneuvelt als ik mij goed herinner over een feit in het MVV-dossier valt het CDA uit het college en keren John Aarts en Gerdo van Grootheest (GL) terug in het college.
                            Nu, 12 jaar later, is John Aarts nog steeds wethouder.

                            Onvermijdelijk is natuurlijk de vraag of deze coalitieperiode de laatste is voor John Aarts?
                            Het antwoord verrast me eerlijk gezegd.
                            Neen, over 4 jaar ben ik geen wethouder meer!
                            Het is goed geweest. Sterker nog, ik heb serieus overwogen om mij nu al niet meer beschikbaar te stellen.
                            Sommige leden hebben echter een dringend beroep op mij gedaan om mij toch kandidaat te stellen. Uiteindelijk heb ik hiermee ingestemd.
                            Maar dit is mijn laatste periode!


                            Vorig jaar was John Aarts 40 jaar lid van de VVD, waarvan 20 jaar als actief professioneel lid.
                            Dat leverde hem de Mr. Stikker-penning op, genoemd naar de eerste voorzitter van de VVD in 1948.

                            Kortom, een (lokaal) politicus die hecht aan loyaliteit, die dag en nacht klaar staat voor zijn Maastricht en die zich niet gek laat maken door tendensen en/of de waan van de dag.

                            John Aarts heeft geen facebook en is niet actief op twitter.
                            Dat is iets wat ik wel kan waarderen, maar helaas leest hij ook MestreechOnline niet of nauwelijks, ondanks dat zijn hobby het lezen van boeken over Maastricht is.
                            Wellicht dat hij na zijn pensioen in 2026 op MestreechOnline nog eens iets over de Maastrichtse geschiedenis kan leren of opzoeken
                            Last edited by Pier; 20 maart 2023, 18:41. Reden: Tekst herstelt. Deel van de tekst was verdwenen na een update in maart 2023
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Ariane Schut, raadslid Maastricht, stopt ermee: Maar dat staat los van middelvinger
                              Last edited by Pier; 20 maart 2023, 18:33. Reden: Tekst teruggeplaatst na bug bij update maart 2023

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
                                Ariane Schut, raadslid Maastricht, stopt ermee: Maar dat staat los van middelvinger
                                Inderdaad..

                                Opmerkelijk dat op de site van de SP Maastricht niets staat, maar Joos Philippens van DDL meldt het inderdaad, met een quote van Ariane Schut.

                                Morgen eens tellen hoeveel procent van de in maart gekozen raadsleden inmiddels zijn opgestapt..
                                Volgens mij hebben zelfs de gekozen raadsleden geen vertrouwen meer in zichzelf.

                                Dit alles doet de lokale politiek geen goed.​
                                Last edited by Pier; 20 maart 2023, 18:33.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X