Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Hoe zit het eigenlijk met die geheime interventie van de gemeente inzake de ENCI... waarvan ik alleen de krantenkop gelezen heb afgelopen week? (geen abonnement)
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      Hoe zit het eigenlijk met die geheime interventie van de gemeente inzake de ENCI... waarvan ik alleen de krantenkop gelezen heb afgelopen week? (geen abonnement)
      Mij ontbreekt momenteel even de tijd daar dieper inhoudelijk op in te gaan, daarom beperk ik mij even tot het onderstaande persbericht.

      Persbericht
      Voormalig ENCI-terrein krijgt status van voorbescherming met voorbereidingsbesluit van de gemeenteraad
      Het voormalige ENCI-bedrijventerrein aan de Lage Kanaaldijk in Maastricht krijgt de status van voorbescherming. De gemeenteraad van Maastricht heeft dit bepaald met zijn voorbereidingsbesluit op dinsdag 27 september. De status moet de industriele erfgoedwaarde van het terrein beschermen totdat een nieuw bestemmingsplan in procedure wordt gebracht.

      Status van voorbescherming
      Het plangebied aan de Lage Kanaaldijk, dat sinds april 2022 in eigendom is van Limburg Real Estate (LRE), heeft de status voorbescherming gekregen. De gemeenteraad heeft dit bepaald met een voorbereidingsbesluit tijdens zijn septemberzitting. Door de voorbeschermingsstatus is het op het ENCI-bedrijventerrein verboden om: (i) gebruikswijzingen door te voeren, (ii) werken, (iii) bouw- en (iv) sloopwerkzaamheden uit te voeren. Er mogen dus gn nieuwe functies of activiteiten op het terrein worden gestart. Zolang het voorbereidingsbesluit geldt, is wel afwijking mogelijk op basis van een omgevings-vergunningsaanvraag. De gemeente toetst zulke aanvragen dan ook aan de voorwaarden die in het voorbereidingsbesluit staan.
      Wethouder voor Stedelijke Ontwikkeling en Cultureel Erfgoed Frans Bastiaens: Met het voorbereidingsbesluit en de status van voorbescherming sluiten we aan op de ambitie van zowel de nieuwe eigenaar als de partners die het gewijzigde plan van transformatie hebben vastgesteld. We gaan nu werken aan een nieuw bestemmingsplan voor dit belangrijke industriegebied in aansluiting op het proces dat door LRE is ingezet om te komen tot een ambitieplan. Totdat het nieuwe bestemmingsplan is vastgesteld kunnen geen onomkeerbare ingrepen worden doorgevoerd, die een aantasting zouden kunnen betekenen van de monumentale waarde van het gebied en de hierop aanwezige gebouwen en installaties.

      Het besluit gaat over het bedrijventerrein inclusief de zogenaamde overgangszone op 50+ NAP en de Maaskade. De lager gelegen overgangszone op 38+ NAP en de diepe groeve vallen buiten het besluit.
      Behoud cultuurhistorische waarde
      Het hele voormalige ENCI-terrein heeft een grote cultuurhistorische waarde. Vooral het zogenaamde oven 8-complex en een aantal bedrijfsgebouwen geven een goed beeld van de bloeiende periode van de Maastrichtse cementindustrie, die van nationaal belang is geweest. De Rijksbouwmeester heeft deze industrile erfgoedwaarde erkend en geadviseerd om het hele ENCI-complex aan te wijzen als rijksmonument. De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed moet nu bepalen of het complex een rijksmonument wordt. De Rijksdienst wil dit besluit in goed overleg met de provincie, de gemeente en de eigenaar nemen.

      Duurzame toekomstvisie
      Eigenaar LRE werkt samen met een designteam van architectenbureaus Mecanoo en Rademacher de Vries Architects aan een Ambitiedocument en Masterplan voor het voormalige ENCI-terrein. Het Ambitiedocument en het Masterplan kunnen als basis worden gebruikt voor een nieuw bestemmingsplan. De gemeente heeft vertrouwen in het proces om samen met de betrokken partners een nieuwe toekomstvisie voor het gebied uit te zetten en werkt hieraan positief mee. Het voorbereidingsbesluit biedt ruimte en tijd om tot een goede toekomstvisie te komen. Tegelijk zorgt de voorbescherming ervoor dat het complex in de tussentijdgoed beschermd blijft en wordt geborgd dat gedurende het proces geen ongewenste en onomkeerbare stappen genomen worden.
      Wethouder Frans Bastiaens: Met dit voorbereidingsbesluit voor de voormalige ENCI-site geven we uitvoering aan de ambitie uit het coalitieakkoord om als gemeente de regie te willen voeren in belangrijke en strategische ruimtelijke ontwikkelingen in onze stad in de eerste plaats in het belang van de Maastrichtenaren.

      Terrein niet op slot
      Op basis van het Plan van Transformatie uit 2009 mogen onder andere innovatieve bedrijven (bijvoorbeeld ontwikkellaboratoria, duurzame maakindustrie, enz.) zich vestigen op het ENCI- terrein. Maar het huidige bestemmingsplan laat ook (grote) industrile bedrijven toe, die binnen de bestemming passen. Om zulke bedrijven alsnog te kunnen weren, staat er een gebruikswijzigingsverbod in het voorbereidingsbesluit.
      Ook staat er een zogenaamde afwijkingsmogelijkheid in het voorbereidingsbesluit. Dit zorgt ervoor dat de panden in de planningsfase wl kunnen worden gebruikt voor activiteiten of functies die de erfgoedwaarde intact laten en gewenste ontwikkelingen niet blokkeren. Dit kan alleen via een vergunningsaanvraag. De gemeente toetst zon aanvraag ook aan voorwaarden die in het voorbereidingsbesluit staan. Op die manier kan de gemeente al op korte termijn beslissingen nemen over het terrein. Dit betekent dat ook van het sloop- en bouwverbod en van het verbod op het uitvoeren van werken, werkzaamheden kan worden afgeweken.

      Omgevingswet
      Zodra het voorbereidingsbesluit geldig is, is de gemeente wettelijk verplicht om een nieuw ontwerp van bestemmingsplan te presenteren. Dit neemt dan de status van voorbescherming over. Naar verwachting wordt per 1 januari 2023 de Omgevingswet van kracht. De geldigheid van het voorbereidingsbesluit wordt dan verlengd tot 1 juli 2024. Voor deze datum moet de gemeente een concept omgevingsplan beschikbaar maken voor het publiek.​
      Last edited by Pier; 20 maart 2023, 18:46. Reden: Tekst teruggeplaatst. Deels van de tekst was verdwenen, verm. door een bug
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Bedankt Pier
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • Raadsvergadering 18 oktober 2022

          Vanavond is er weer een Raadsvergadering.
          De vergadering is live te volgen en tevens is op onderstaande link de agenda te vinden.
          https://maastricht.parlaeus.nl/user/...n=view/id=5035

          Helaas is het mij niet gelukt om op tijd klaar te zijn om de raadsvergadering, vanaf 17.00 uur, te bezoeken.
          Ik moet het dus vanaf nu (circa 18.20 uur) doen met de live-stream.
          Maar als ik het goed zie, zijn ze al bij agendapunt 9!!
          Dat is het laatste agendapunt en is een motie van het CDA over "Onderzoek Maastrichts noodfonds voor verenigingen en maatschappelijke organisaties"
          Deze motie is HIER te lezen.

          Om 18.30 uur wordt de motie, ingediend door het CDA, unaniem aangenomen.
          Direct daarop wordt de wel hele korte raadsvergadering gesloten.
          Last edited by Pier; 18 oktober 2023, 19:42.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking




          • Helaas kan ik op dit moment de korte raadsvergadering van vandaag niet terugkijken.
            Ik denk dat de ambtenaren even zijn eten en de link van "live" naar "terugkijken" nog niet hebben geactiveerd.

            Ik ben namelijk heel nieuwsgierig naar de uitslag van de motie die de PvdD heeft ingediend,
            De motie is HIER te lezen.

            Deze motie lezende heb ik de indruk bij Jiskefet te zijn.
            Serieus wordt in deze motie gepleit, tenminste als ik de motie zonder achtergrond kennis lees, om mn. ratten de mogelijkheid te geven om te vluchten als de riolen vol lopen.
            Ik dacht altijd dat het grote voordeel van plotseling vollopende riolen nu juist was dat in een klap duizenden ratten het loodje leggen.
            Overigens wordt in de motie niet over ratten gesproken, maar over miljoenen kleine zoogdieren en amfibien die een wrede dood sterven in Nederlandse riolen.

            Ik kan me echt niet voorstellen dat deze motie serieus is besproken en is aangenomen, maar helaas moet ik even wachten op de werkende link.....
            Een mooie cliffhanger dus....
            Last edited by Pier; 31 januari 2024, 17:25.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

              Ik kan me echt niet voorstellen dat deze motie serieus is besproken en is aangenomen, maar helaas moet ik even wachten op de werkende link.....
              Een mooie cliffhanger dus....
              Nou, die cliffhanger duurt nu wel erg lang, want bij de griffie zijn ze of heel erg langzaam met het verwerken van live-opnamen, dan wel ze zijn het helemaal vergeten.
              Overigens heeft de nieuwe fractievoorzitter van GroenLinks, Marc Mulders, mij al via whatsapp laten weten wat er met de motie is gebeurd. Waarvoor dank overigens!

              Maar, een cliffhanger zou geen cliffhanger zijn, als ik het hier nu zou verklappen....

              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Maar, een cliffhanger zou geen cliffhanger zijn, als ik het hier nu zou verklappen....
                Ik vermoed: men gaat de problematiek onderzoeken en/of in kaart brengen.

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht

                  Ik vermoed: men gaat de problematiek onderzoeken en/of in kaart brengen.
                  We zullen zien....
                  Vanmiddag heb ik de raadsgriffie gemaild met de vraag waar de opnamen blijven.
                  Binnen 1 uur kreeg ik antwoord.
                  Men heeft de leverancier gebeld en de verwachting is dat de opnamen morgenvroeg online staan.

                  Dan eens kijken of onze raadsleden van de ratten besnuffeld zijn.....
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Zijn ze in de gemeenteraad van de ratten besnuffeld?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    (...)
                    Ik ben namelijk heel nieuwsgierig naar de uitslag van de motie die de PvdD heeft ingediend,
                    De motie is HIER te lezen.

                    Deze motie lezende heb ik de indruk bij Jiskefet te zijn.
                    Serieus wordt in deze motie gepleit, tenminste als ik de motie zonder achtergrond kennis lees, om mn. ratten de mogelijkheid te geven om te vluchten als de riolen vol lopen.
                    Ik dacht altijd dat het grote voordeel van plotseling vollopende riolen nu juist was dat in een klap duizenden ratten het loodje leggen.
                    Overigens wordt in de motie niet over ratten gesproken, maar over "
                    Het heeft even geduurd alvorens we het debat van de raadsvergadering van 18 oktober 2022 konden terugkijken, maar afgelopen vrijdag was het zover.
                    De betreffende raadsvergadering kun je via bijgevoegde link terugkijken.
                    https://maastricht.parlaeus.nl/user/...82088aa10feeedJaarverslag 2021 blijkt dat er heel veel beweerd wordt, maar weinig geconcretiseerd is.

                    Men schermt met veel samenwerkingsverbanden en contacten met diverse Nederlandse gemeenten, maar ik zie niet concreets.

                    Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hier een stichting aan het werk is die wellicht de beste bedoelingen heeft, hoewel rioolsleuven.... , maar dat het vooral een stichting is die op zoek is naar middelen om hun bestaan te rechtvaardigen.

                    In de motie van de PvdD wordt gesproken over " en "kleine dieren [die] het riool in gesleurd worden".
                    Over welke (zoog)dieren hebben we het dan? Ik heb daar nog nooit van gehoord, tenzij ze hier ratten en muizen bedoelen.

                    Met het aanbrengen van rioolsleuven en uitklimvoorzieningen zou de gemeente kunnen voldoen aan haar zorgplicht voor wilde dieren (ratten??).

                    Dus heb ik een gekeken op google wat "rioolsleuven" of "uitklimvoorzieningen" zien.
                    Dan vind ik uiteindelijk onderstaande link van RAVON:
                    https://www.ravon.nl/portals/2/Besta...S-2010.071.pdf

                    Ik zou zeggen, lees het zelf maar eens, maar ik neem dit rapport niet erg serieus.....
                    Wel oogt het groots van opzet, maar .......

                    Nu heb ik geen uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de motie van de PvdD, maar mij lijkt dat de Maastrichtse bestuurders en gemeenteraadleden een back-out moeten hebben gehad toen ze unaniem deze motie hebben aangenomen.
                    Tenzij wij bestuurd worden door reptielen (zoals FvD beweert) en men de voedselvoorziening (ratten en muizen) veilig wil stellen..... Maar dat is natuurlijk een grap, mijnerzijds !!!
                    Voor de rest begrijp ik hier helemaal niets van......

                    Maar goed, zoals altijd geldt ook nu weer dat ik graag bereid ben mijn mening te herzien als iemand met goede argumenten komt waarom mijn bevindingen niet kloppen en het een fantastische motie blijkt te zijn.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Zijn ze in de gemeenteraad van de ratten besnuffeld?
                      Nou ken ik wel toevallig iemand die aan het Fatimaplein woonde, een raadslid uit 2015 in Maastricht, maar die ook een rat als huisdier had...
                      dus dat snuffelen moet kloppen

                      De buren / VVE leden waren "not amused" { vertaald ; waren niet blij met dat huisdier }
                      Er waren buren die ook gedurende enkele maanden hun vallen hadden geprepareerd om dat ongedierte te vangen.
                      Er bestond vroeger zelfs een vergoeding voor elke rat die men aantoonbaar als ongedierte verdelger kon overleggen bij desbetreffende instantie in Maastricht ten bate van de volksgezondheid.

                      Natuurlijk zijn er op de lijst van beschermde dierssoorten die een vrede dood sterven in de achtertuin als "we ons tuintje" aan het onderhouden zijn met 110 decibel bladblazers, maaimachines, en heggenscharen. Ja ook de Gemeente doet hier leuk aan mee m.b.t. de opdracht aan park, groen en plantsoenen diensten besteed aan externe firma's die zo snel mogelijk qua tijd en met zoveel mogelijk lawaai je buurt biotoop komen verstoren.

                      Als alle raadsleden die er nu eens voor die motie hebben gestemd ook een opvang bij hen thuis willen inrichten op eigen kosten.... (niet zijnde de gemeente belastingen die wij ophoesten) dan mogen ze wat mij betreft hun kruipluiken voor ratten en muizen in de riolering stelsels inbouwen.
                      Let wel na ter visie legging van de plannen en conform de omgevingsvergunning 2023.

                      Zodra je dochter of zoon, zwarte kleding draagt en nagellak of lipstick met op een schouder een RAT moet je ernstig beginnen twijfelen aan de opvoeding van je eigen kind, ergo jij hebt daar debet aan.









                      ik ben verguisd

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                        Zodra je dochter of zoon, zwarte kleding draagt en nagellak of lipstick met op een schouder een RAT moet je ernstig beginnen twijfelen aan de opvoeding van je eigen kind, ergo jij hebt daar debet aan.
                        Wel ja, ik ben zo'n vader die het houden van ratten thuis toeliet. Nagellak en lipstick stond niet op het verlanglijstje van mijn twee zonen. .

                        Opmerking


                        • Reactie Partij voor de Dieren.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          (..)
                          Nu heb ik geen uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de motie van de PvdD, maar mij lijkt dat de Maastrichtse bestuurders en gemeenteraadleden een back-out moeten hebben gehad toen ze unaniem deze motie hebben aangenomen.
                          (..)
                          Maar goed, zoals altijd geldt ook nu weer dat ik graag bereid ben mijn mening te herzien als iemand met goede argumenten komt waarom mijn bevindingen niet kloppen en het een fantastische motie blijkt te zijn.
                          Uiteraard heb ik Jules Vaessen, de indiener van de motie van de PvdD en tevens fractievoorzitter, n.a.v. van mijn posting over hun MOTIE om een reactie gevraagd.

                          Ik waardeer altijd wanneer er dan (snel) een reactie komt.
                          Jules Vaessen reageerde binnen pakweg 3 uur

                          Onderstaand het antwoord van de PvdD.
                          "Dank voor uw uitgebreide aandacht voor mijn motie. Het zal u daarbij bekend zijn dat gemeenten sinds 2017 de wettelijke zorgplicht hebben voor dieren die op hun grondgebied voorkomen. Zo ook voor wilde dieren; in dit geval amfibien, reptielen en zoogdieren.

                          Het is daarbij bij RAVON een bekend fenomeen dat deze dieren (waarvan de amfibien in NL ook nog eens allen wettelijk beschermd zijn) verdrinken in straatkolken. Uit navraag uit de commissie blijkt dat het college, ondanks de wettelijke zorgplicht en de beschermde status, geen voorzieningen getroffen heeft hiervoor. Uiteraard is verdrinking is een natuurlijk fenomeen, maar niet als dit door toedoen gebeurt door een door de mens gemaakte constructie. Zeker als daarbij geen mogelijkheden zijn voor deze (beschermde) dieren om uit straatkolken te klimmen als ze daarin gevallen zijn door overstromingen. In zon geval is niet voldaan aan de wettelijke zorgplicht die de gemeente Maastricht heeft voor de wilde dieren die hier voorkomen, en zij zal hier dus wel aan moeten voldoen.

                          Mijn motie verzoekt dit tegen te gaan, om zo middels afleidingsvoorzieningen, preventieve maatregelen en uitklimvoorzieningen (die al toegezegd waren door de wethouder) te onderzoeken hoe aan deze wettelijk zorgplicht voldaan kan worden. Deze oplossingen zijn niet alleen laagdrempelig; een verdrinkingsdood blijft de beschermde soorten de verdrinkingsdood bespaard blijft. Hierdoor wordt dus voldaan aan voornoemde zorgplicht, en sterven er geen beschermde soorten. Daarenboven helpt dit hopelijk de al zwaar onder druk staande biodiversiteit, denk alleen al aan kleine zoogdieren als egels die steeds minder en minder voorkomen.

                          Bovendien is in de motie gevraagd om autoriteit op dit gebied RAVON te betrekken in deze onderzoeken. Zij hebben niet alleen heel veel kennis op dit vlak; zij nodigen gemeentes ook graag uit om in samenwerking tot oplossingen te komen voor dit probleem, waarbij nog veel onderzoek nodig is. (...) .

                          Kortom, door de motie wordt invulling gegeven aan de wettelijke zorgplicht voor dieren door de gemeente, komt dit de biodiversiteit (denk aan egels) ten goede, blijven beschermde soorten een verdrinkingsdood bespaard, betreft het een laagdrempelige oplossing om dit alles tegen te gaan, waarbij de autoriteit op dit gebied (RAVON) betrokken wordt. Gelukkig wordt hier nu eindelijk mee aan de slag gegaan, aangezien alle partijen alsook de bevoegde wethouder hier ook zo over dachten.

                          Ik hoop u hiermee voldoende uitleg over de motie verschaft te hebben en vertrouw erop dat u nu voldoende inzicht heeft om de problematiek die de motie wil ondervangen te begrijpen.
                          "


                          Helaas gaat Jules Vaessen niet in op het feit dat ik kritiek heb op het feit dat mn. ongedierte (ratten en muizen) zullen profiteren van deze maatregelen.
                          Ook toont hij m.i. niet aan dat RAVON een serieuze autoriteit is.

                          Mijn persoonlijke mening is dat de PvdD doorschiet in haar idealisme.
                          Jammer dat de andere politieke partijen daarin meegaan.
                          Maar het is hoe dan ook prima dat we hier wellicht van mening verschillen.
                          Last edited by Pier; 31 januari 2024, 17:22.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Mark Mlders nu officieel nieuwe fractievoorzitter van GroenLinks Maastricht

                            Na het vertrek van de G.J. Krabbendam en zijn officile opvolger, Menno Janssen, uit de Maastrichtse politiek, lag het erg voor de hand dat Mark Mulders de nieuwe fractievoorzitter zou worden. Feitelijk vervulde hij deze rol als sinds september.
                            Nu is het officieel.


                            Foto: Willem Verhaeg

                            Onderstaand het persbericht dat ik vandaag ontving:

                            "De 36 jarige Mark Mulders is de nieuwe fractievoorzitter van GroenLinks Maastricht. Afgelopen zaterdag koos de fractie unaniem voor Mlders als de nieuwe voorman.
                            In september werd Mulders beedigd tot raadslid na het vertrek van Saskia Hermens. Hermens kreeg een baan aangeboden bij de gemeente Valkenburg.
                            Mlders is geboren [Kerkrade, Pier] en getogen in Zuid-Limburg en woont sinds 2013 in Maastricht.
                            Hij werkte in het verleden voor culturele instellingen zoals De Domijnen in Sittard-Geleen alsmede Festival de Nederlandse Dansdagen.
                            "Ik ben vereerd met het vertrouwen van de nieuwe fractie om de
                            komende jaren samen met hen gestalte te geven aan het GroenLinks
                            geluid in Maastricht. Als fractievoorzitter van de grootste oppositie partij
                            hoop ik vooral dat GroenLinks zich positief kritisch, dus op een
                            constructieve manier, opstelt. Om zo onze groene en linkse idealen voor
                            de inwoners van Maastricht in de praktijk te brengen. Dit alles in de hoop
                            dat GroenLinks in 2026 weer onderdeel uitmaakt van het stadsbestuur.
                            Samen met Coen, Kim en Anne kijk ik uit naar de komende 3,5 jaar"

                            Coen van der Gugten kwam in navolging van Mark Mulders eind september ook in beeld als raadslid na het plotselinge vertrek van GertJan Krabbendam. Van der Gugten wordt de nieuwe vice-fractievoorzitter.
                            Het bestuur van GroenLinks Maastricht-Heuvelland wenst zowel Mark als Coen veel succes in hun rol, en ziet uit naar de samenwerking met de fractie in haar nieuwe samenstelling."
                            Last edited by Pier; 5 april 2023, 16:23.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • De zorgplicht voor flora en fauna is een belangrijk topic. Overal op deze wereld en vooral in Maastricht waar we natuurvriendelijker willen wonen, werken, leven, duurzaam opereren en besturen.

                              het siert Jules dat hij ons daarover wil onderwijzen en uitleg geven, echter ontbreekt volgens mij de realiteitszin zie beneden *1 )

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                              Reactie Partij voor de Dieren.
                              Uiteraard heb ik Jules Vaessen, de indiener van de motie van de PvdD en tevens fractievoorzitter, n.a.v. van mijn posting over hun MOTIE om een reactie gevraagd.
                              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                              Reactie Partij voor de Dieren.
                              Ik hoop u hiermee voldoende uitleg over de motie verschaft te hebben en vertrouw erop dat u nu voldoende inzicht heeft om de problematiek die de motie wil ondervangen te begrijpen.
                              *1 )En dan nu even heel pragmatisch!
                              ik ben verguisd

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht

                                Wel ja, ik ben zo'n vader die het houden van ratten thuis toeliet. Nagellak en lipstick stond niet op het verlanglijstje van mijn twee zonen. .
                                ik ben verguisd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X