Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #76
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    Dat betekent dan voor jou ook vakantie, Pier, tenminste wat de dinsdagavonden betreft. Ik zal even moeten wachten op mijn volgende portie Maastrichtse politiek. Dank voor het afgelopen seizoen!
    Bedankt,
    Maar eigenlijk klopt dit niet, althans als we de dinsdagavonden even buiten beschouwing laten.

    Ik heb de komende maanden namelijk enkele gesprekken gepland met wat burgerleden en raadsleden.
    En morgen heb ik zelfs een afspraak met de wethouders Johan Pas (D66) en Frans Bastiaens (SPM).
    Kortom.... werk en burgerparticipatie genoeg en ik hou jullie op de hoogte
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #77
      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      Hubert Mackus (CDA) wordt de nieuwe wethouder in Maastricht.
      Gisteren melden regionale media al dat het CDA gekozen had voor Hubert Mackus uit Nederweert.
      Kan dat eigenlijk, een wethouder uit Nederweert? Moet hij niet in Maastricht woonachtig zijn?

      Opmerking


      • #78
        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
        Kan dat eigenlijk, een wethouder uit Nederweert? Moet hij niet in Maastricht woonachtig zijn?
        Gemeenteraden kunnen via een gemotiveerd besluit de woonplaatsvereiste opschorten.

        Opmerking


        • #79
          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
          Gemeenteraden kunnen via een gemotiveerd besluit de woonplaatsvereiste opschorten.
          Men leeft en leert!

          Opmerking


          • #80
            Rookruimte bij raadszaal nu definitief gesloten

            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            (...)

            Tijdens mijn bezoeken aan de gemeenteraad op 31 mei en 13 juni viel mij op dat een deel van de gemeenteraad zich terug trok in...... een rookruimte!
            (..)


            Het mooie is ook nog dat de nieuwe fractievoorzitter van D66, Claudia Demas, in augustus 2018 (antwoord 9 september 2018, ref. no 2018-25226) vragen stelde inzake streven naar een
            rookvrije generatie (zie HIER)

            Onderstaand een stukje uit deze briefwisseling.
            "(..)

            (..)
            Even terug naar de raadsvergadering van gisteren, 12 juli 2022.
            Tijdens de raadsvergadering van 13 juni 2022 constateerde ik nog dat er door raadsleden en ambtenaren voor-, tijdens- en na de raadsvergadering gerookt werd in de daarvoor (vroeger) bestemde rookruimte.

            Niet alleen is dit sinds 2022 verboden, maar zelfs het college gaf al in augustus/september 2018, n.a.v. vragen van D66 (Claudia Demas), aan dat het maatregelen richting een rookvrije generatie ondersteunde.
            Maar toch..... de praktijk is waarschijnlijk iets weerbarstiger.

            Verantwoordelijk wethouder Alex Meij (PVM) is op 13 juni 2022 door mij op deze rookruimte gewezen.
            De rookruimte was hem weliswaar opgevallen, maar hij had er nooit stil bij gestaan dat inmiddels de wetgeving ter zake was veranderd.
            Hij zei onmiddellijk toe het uit te zoeken en er werk van de zullen maken.
            Hij heeft woord gehouden.



            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #81
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
              Kan dat eigenlijk, een wethouder uit Nederweert? Moet hij niet in Maastricht woonachtig zijn?
              Oorspronkelijk geplaatst door Breur
              Gemeenteraden kunnen via een gemotiveerd besluit de woonplaatsvereiste opschorten.
              Breur heeft in wezen gelijk (art. 36a, lid 2 van de Gemeentewet), maar...
              "De raad kan voor de duur van een jaar ontheffing verlenen van het vereiste van ingezetenschap. De ontheffing kan in bijzondere gevallen, telkens met een periode van maximaal een jaar, worden verlengd."

              Er is dus een ontheffing (lees: toestemming meerderheid van de raad) nodig.
              Die ontheffing zal er dus wel komen, maar in het WIS (Wandelgang Informatie Systeem) heb ik inmiddels gehoord dat Hubert Mackus een appartement wil betrekken in Maastricht.
              Maar dat ga ik nog navragen en ik hou jullie wel op de hoogte.

              Dan is er nog iets.
              Oorspronkelijk geplaatst door Pier
              Vandaag was de laatste gemeenteraadsvergadering voor het zomerreces.
              Niet dus.
              Er is een extra raadsvergadering ingelast op dinsdag 19 juli 2022 van 19.00 uur tot 20.00 uur.
              https://maastricht.parlaeus.nl/user/...n=view/id=4990

              Het is de bedoeling dat Hubert Mackus (CDA) dan benoemd gaat worden tot wethouder.
              Feitelijk is dit een formaliteit, maar ja... een meerderheid van de gemeenteraad moet het wel goedkeuren.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #82
                Fractievoorzitter Menno Janssen (GL) verlaat de gemeenteraad

                Vandaag, zondag 17 juli 2022, is door GroenLinks Maastricht bekendgemaakt dat hun fractievoorzitter, Menno Janssen, na het zomerreces niet meer terug zal keren in de fractie van GroenLinks in de Maastrichtse gemeenteraad.

                Menno zal m.i.v. 1 oktober bij zijn huidige werkgever, de FNV, aan de slag gaan als vakbondsbestuurder (in opleiding).
                Hij geeft aan dat volgens hem de fractie een fractievoorzitter en raadslid verdient die zich voor de volle 100% voor de partij en de stad kan inzetten. Omdat hij vreest dat hij dit door zijn nieuwe baan niet meer (voldoende) kan, heeft hij besloten om een stap terug te zetten.

                Het bestuur en de fractie van GroenLinks willen de komende weken gebruiken om te kijken wie Menno gaat opvolgen en zullen hierover zo snel mogelijk informatie verschaffen.
                Volgens mij kunnen ze formeel niet anders dan deze plaats in eerste instantie aanbieden aan Anna Lucas, de no. 10 van hun verkiezingslijst.
                Anne haalde namelijk genoeg voorkeursstemmen om direct in aanmerking te komen voor een raadszetel. (zie HIER
                Last edited by Pier; 17 juli 2022, 21:35.
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #83
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  [B]
                  Even afwachten allemaal.

                  Persoonlijk vind ik het bijzonder jammer dat Menno Janssen de politiek verlaat. In de afgelopen maanden heb ik hem leren kennen als een bevlogen raadslid/fractievoorziter die altijd reageerde op mijn vragen, ook als deze zeer kritisch waren.
                  Ik kan me voorstellen dat alle raadsleden en fractie voorzitters bevlogen als ook kritisch zijn

                  of is dat niet de normale aanname?

                  ja mijn peet oom noemde mij een batteraof
                  helaas afgelopen week overleden, maar 92
                  ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • #84


                    Tijdens een extra ingelaste raadsvergadering (zomerreces) op dinsdag 19 juli 2022 is Hubert Mackus voorgedragen en beedigd als wethouder in Maastricht voor het CDA.
                    Hubert Mackus volgt Niels Peeters (CDA) op, die, amper een maand na zijn beediging, door ziekte zijn werkzaamheden moest neerleggen.
                    Mackus krijgt de portefeuille,
                    Economie, Sport, Water, Natuur en Landschap en Vergunnen.

                    Click image for larger version

Name:	Hubert%20Mackus.jpg?h=80ec2884&itok=aZ731qYd.jpg
Views:	188
Size:	104,1 KB
ID:	105495Ik zie ernaar uit om samen met inwoners en ondernemers te werken aan de toekomst van deze prachtige stad. Die toekomst ziet er glansrijk uit. Maar er is wel werk aan de
                    winkel. We moeten onze economie sterk houden, de sport- en beweegdeelname kunnen verder omhoog en we hebben een grote opgave om Maastricht beter te beschermen tegen droogte en
                    hoogwater. Ik heb er zin in om me daar de komende jaren samen met het nieuwe college en de raad sterk voor te maken.
                    aldus Mackus.
                    (Bron: Persbericht gemeente Maastricht)

                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #85
                      Ja; win win, zeggen ze dan.
                      wethouder worden in Maastricht + een woning in Maastricht
                      de geluksvogel

                      misschien win win win als hij de vergunningen even tot z'n prioriteit wil maken.
                      wat een ellendig langzaam en frustrerend traject zeg... te weinig vergunningsverleners in de ambtenarij
                      ik ben verguisd

                      Opmerking


                      • #86
                        Maak kennis met kersvers wethouder Johan Pas (D66).

                        Op woensdag 13 juli 2022 had ik een afspraak op het stadhuis met zeker niet de langst zittende wethouder van Maastricht ooit, Frits Gybels, maar wel met de langste wethouder ooit, Johan Pas (D66).
                        Johan Pas, sinds 5 weken wethouder voor D66, meet 2.03m.

                        Hij heeft de navolgende portefeuilles:
                        Wonen, Onderwijs, Studentenstad en Welstand.
                        Tevens is hij stadsdeelwethouder van Maastricht Zuid-West, zeg maar alles tussen de Maas en de Tongerseweg.

                        Click image for larger version Name:	profielfoto%20Johan%20Pas.png?h=2ac84ed4&itok=Y7hwkdBL.png Views:	0 Size:	813,6 KB ID:	105508
                        (Foto: Gemeentelijke website Maastricht)

                        Johan is geboren in Delfzijl en opgegroeid in Appingedam.
                        Op zn 19de zag Johan het licht en verhuisde hij naar Maastricht, nou ja Kanne (B ), om te gaan werken bij chateau Neercanne.
                        Een uitstekende beslissing uiteraard, maar alvorens zich helemaal te settelen in Maastricht ging hij ook nog eens kijken in Tegelen en hartje Amsterdam.

                        Maar uiteindelijk was het toch Maastricht dat bleef trekken, al was het maar dat hij een echte Mestreechse leerde kennen met wie hij nu al jaren gelukkig is.
                        Samen hebben ze twee kinderen en wonen ze in het Jekerdal, waarmee de cirkel richting Chateau Neercanne weer bijna rond is.

                        Johan, graag de voornaam want anders is het zo formeel, is van origine een echte horeca-man, maar in 2006 ging hij toch richting het onderwijs, uiteraard met horeca in zijn pakket.
                        In 2009 ging hij werken voor het LVO (Limburgs Voorgezet Onderwijs) en leerde hij Guido Mertens, toen raadslid voor D66 en nu burgerlid, kennen.
                        Guido enthousiasmeerde Johan om lid te worden van D66, de partij waarop hij sowieso volgens eigen zeggen altijd al op stemde.
                        In 2016 werd hij lid van D66 en vrijwel gelijk penningmeester in Maastricht.

                        In 2018 werd hij burgerlid voor D66 en toen in april 2019 de toenmalige fractievoorzitster van D66 in Maastricht, Franca Eurlings-Tonnaer, i.v.m. een verhuizing, haar raadsperiode moest beindigen, werd Johan raadslid en gelijk fractievoorzitter van D66.
                        En nu dus sinds een dikke maand wethouder.

                        Afkomstig van het LVO is Johan o.a. verantwoordelijk voor de portefeuille Onderwijs.
                        Bovendien, zo vertelt Johan heel open, heeft hij een terugkeergarantie van 4 jaar bij het LVO.
                        Wringt hier niet een beetje de schoen met de schijn van mogelijke belangenverstrengeling?
                        Er bestaan namelijk (LVO)-plannen om een grote campus te bouwen bij de Groene Loper en niet iedereen in de stad vindt dit een goed idee.
                        Volgens de wethouder is dit een punt, maar is dit heel goed besproken met zijn collega wethouders.
                        De uitkomst is dat hij Onderwijs in zijn pakket houdt, maar daar waar het zaken betreft richting LVO, bijvoorbeeld de mogelijk bouw van de campus, hij alleen in gesprek gaat met het LVO als hij vergezeld is van een andere wethouder.

                        Niet geheel terzijde moet ik, Pier, hierbij aantekenen dat het samen met een andere wethouder een belangrijk punt is binnen het huidige college.
                        Uit (korte) gesprekken die ik al heb gehad - en uitvoerige nog zal hebben - met andere wethouders, waarover later meer, blijkt dat dit college veel meer portefeuille-overschrijdend wil werken. Het scherp afbakenen van verantwoordelijkheden (portefeuilles) is als het gaat functioneren voorbij.

                        De kennismaking met wethouder Johan Pas was zeer prettig en laagdrempelig.
                        De komende 4 jaar zullen uitwijzen of hij gebruik gaat maken van zijn terugkeergarantie of dat hij de smaak te pakken heeft en Maastricht nog langer zal en mag dienen.​
                        Last edited by Pier; 5 april 2023, 16:41.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #87
                          Interessant figuur Johan Pas en van Pier een mooie introductie op Mestreechonline.nl

                          Niet zozeer dat er weer, of nog steeds, een campus idee is die door de stad rondwaart hoop ik dat ie der korte metten mee maakt.
                          Veel interessanter is natuurlijk de portefeuille Welstand voor ons aanzien en de Welstand visie historisch en architecturaal en ook portemonnee van ieder Maastrichtenaar die naar welstand streeft.

                          Hij zou eens met het eerste beginnende een goede introductie moeten krijgen door het centrum lopende en eens naar boven moeten kijken, de verloedering van panden en achterhuizen.
                          ik ben verguisd

                          Opmerking


                          • #88
                            Een gesprek met wethouder Frans Bastiaens (SPM)

                            Woensdag 13 juli 2022 had ik op ons mooie Stadhuis een afspraak met Frans Bastiaens, wethouder van de grootste partij in Maastricht, de Senioren Partij Maastricht (SPM), en tevens 1ste loco-burgemeester.

                            Click image for larger version Name:	2022%20frans%20bastiaens.jpg?h=7c11caed&itok=OmV93MIs.jpg Views:	0 Size:	110,7 KB ID:	105514
                            (Foto gemeente Maastricht)

                            Met regelmaat claimt de 1ste loco-burgemeester de wethouderskamer rechts van de hoofdingang.
                            Ik ben jaren geleden eens in die kamer geweest en in mijn herinnering was het een mooie klassieke kamer met veel licht.
                            Hoe dan ook, toen Vivianne Heijnen (CDA) in 2018 1ste loco-burgemeester werd, stond zij erop om die kamer te krijgen.

                            Dat vond de toenmalige bewoner John Aarts (VVD) niet zo leuk, want het was zijn kamer, met veel licht en uitzicht op friture Reitz, maar ja..
                            Nu Frans Bastiaens sinds kort 1ste loco-burgemeester is had hij natuurlijk die kamer mogen claimen, maar hij zag er vanaf.
                            Frans Bastiaens: Ik ben tevreden met mijn oude wethouderskamer en ik hoef die kamer aan de overkant van de hal niet. Het is prima zo!

                            Frans Bastiaens is jaren lid van de PvdA geweest en zat ook namens de PvdA in de Maastrichtse gemeenteraad. Hij was zelfs fractievoorzitter van de PvdA, maar eind 2017 ging er iets mis tussen Bastiaens en de PvdA.
                            (Zie november 2017)

                            Wat er formeel is gebeurd weet ik niet en daar kan ik wel naar gissen, maar laten we dit maar niet doen. Frans Bastiaens stapte uit de PvdA-fractie.
                            Maar het bleek geen definitief afscheid van de lokale politiek. Een paar maanden later, in maart 2018, staat Frans Bastiaens als nummer 2 op de lijst van de SPM.
                            Helaas haalt hij toch geen (directe) raadszetel. Twee lager geplaatste kandidaat-raadsleden halen meer stemmen en Bastiaens besluit om het raadswerk nu (voorlopig) wel achter zich te laten.

                            Ongeveer 3,5 jaar later maakt hij dan toch weer een comeback.
                            Als de zittende SPM-wethouder Jim Janssen eind maart 2021 aftreedt, n.a.v. een te hoge declaratie voor de extern ingehuurde interim-directeur Henk Dekkers, waarvoor Janssen uiteindelijk verantwoordelijk was, wordt Bastiaens op 28 april 2021 beindigd als wethouder.

                            Na de verkiezingen van 16 maart 2022 wordt hij, als leider van de grootste partij in Maastricht, belast met de procedure rond de (in)formatie van het nieuwe college (zie volgende posting)

                            Op 13 juni 2022 wordt het nieuw college van B&W, bestaande uit zeven partijen, te weten de SPM, het CDA, D66, PvdA, VVD, PVM en Volt, bedigd.
                            Frans Bastiaens wordt opnieuw wethouder met als portefeuille:
                            Stedelijke ontwikkeling, Cultuur, Veerkrachtige wijken, Ouderenbeleid en tevens stadsdeelwethouder voor Maastricht Noord-West.

                            Bastiaens ziet het coalitieakkoord 2022-2026
                            Maastricht, Stad van verbondenheid
                            vooral als een akkoord op hoofdlijnen waarbij samen met toverwoord is.

                            Meer nog dan het vorige college is er nu afgesproken dat alle wethouders (nog) meer samenwerken, in die zin dat hun portefeuilles niet strak zijn afgebakend, maar dat ze veel meer portefeuille-overschrijdend elkaar ondersteunen en zoeken naar de beste oplossing.
                            Samen moet ze de klus klaren en toekomstige vragen die ze nu nog niet kennen gaan ze gezamenlijk als college adresseren.
                            We zijn een (h)echte club en zijn bereid elkaar op alle gebieden te helpen en te ondersteunen. Dat voelen we heel sterk en is ontstaan tijdens de formatie. Dat was ook wel zo in het vorige college, maar daar was toch iedereen meer gefocust op zijn eigen portefeuille en zijn eigen aandachtsvelden.

                            Bastiaans heeft er de komende 4 jaar zin in en vertrouwt op een goede collegiale samenwerking binnen het college en samen met de raad.
                            Wat hem wel nog van het hart moet is de verruwing in de gemeenteraad.
                            Toen ik na pakweg 3,5 jaar terugkeerde in de raadszaal constateerde ik dat het debat was verruwd. Dat is jammer en we moeten zorgen dat dit stopt. We kunnen het inhoudelijk oneens zijn, maar laten we er wel voor zorgen dat we met plezier onze taken kunnen vervullen.​
                            Last edited by Pier; 5 april 2023, 16:42.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #89
                              Frans Bastiaens over het informatieproces richting het huidige college

                              Tijdens het het gesprek dat ik op 13 juli 2022 had met wethouder Frans Bastiaens (SPM) vroeg ik hem specifiek naar de informatieronde die vooraf ging aan de vorming van het huidige college.
                              Want over de formatie van het college is dan wel veel lof, maar daaraan vooraf ging wel nog een informatieproces.

                              En daar zijn, wat mij betreft, wel wat kritische kanttekeningen bij te plaatsen.

                              Waarom wordt Wil Rutten (72), die tot 1 januari 2022 nog gemeentesecretaris a.i. was, gevraagd om als informateur aan de slag te gaan, samen overigens met Mireille Heijltjens?
                              Tot januari werkte Rutten nauw samen met het zittende college en kent hij alle gevoeligheden binnen en rondom het college.
                              Het informatieproces is een politiek instrument, met als uitgangspunt de uitslag van de verkiezingen.

                              Frans Bastiaens begrijpt deze kritische noot.
                              Er waren andere informateurs in het vizier, maar die wilden niet dan wel waren niet beschikbaar.
                              Wil Rutten was wel beschikbaar en bleek, zo was in het afgelopen anderhalve jaar gebleken, een uitstekende verbinder.
                              Toen Wil Rutten begin 2021 begon als gemeentesecretaris a.i. en daarmee tevens algemeen directeur van de gemeente Maastricht, was er veel onrust binnen het ambtenarenapparaat.
                              Het dieptepunt was de zgn samen
                              Last edited by Pier; 27 juli 2022, 15:12.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #90
                                B]Anne Lucas nieuw raadslid voor GroenLinks Maastricht[/B]

                                Zoals bekend zal de fractievoorzitter van GroenLinks, Menno Janssen, op 1 september 2022 stoppen als raadslid voor GroenLinks (zie HIER)

                                Hij zal worden opgevolgd door Anne Lucas (25).
                                Anne haalde bij de verkiezingen in maart 2022 met voorkeursstemmen (302) ruim de kiesdrempel en had direct recht op een raadszetel.
                                Mede om gezondheidsredenen besloot zij echter in maart 2022 af te zien van haar raadszetel.
                                De zetel van Anne werd destijds ingenomen door Menno, die nu dus vertrekt en zijn zetel als het ware teruggeeft aan Anne.

                                "Ik had in maart besloten op dat moment de zetel die mij toekwam nog niet in te nemen, onder meer vanwege onzekerheid rondom mijn gezondheidssituatie. Gelukkig is dat nu zodanig uitgekristalliseerd dat dat geen belemmering meer vormt", aldus Anne Lucas. "Hoewel het ook voor mij een grote verrassing was dat ik in maart met voorkeurstemmen werd gekozen, zie ik het als een eer en voorrecht om volksvertegenwoordiger te mogen zijn en stem te geven aan jonge progressieve inwoners die op dit moment ondervertegenwoordigd zijn in de Maastrichtse gemeenteraad."

                                Anne Lucas studeert European Studies en is met de afrondende fase van haar studie bezig. In de afgelopen jaren heeft ze zich onder meer via Amnesty International bezig gehouden met mensenrechten en heeft ze in de universiteit gewerkt als studentmedewerkster in het International Student Helpdesk, waar ze studenten hielp met onder andere zorgverzekeringen, belastingen en toeslagen.

                                Over haar drijfveren zegt Anne het navolgende:
                                "Al bijna 20 jaar woon ik in Maastricht en zet mij actief in voor minderheden en vrouwenrechten. Actievoeren zit mij in het bloed. Door me kandidaat te stellen, wil ik de vele themas, die mij na aan het hart liggen, zoals Mensenrechtenschendingen, Discriminatie, Duurzaamheid en Klimaat, in de gemeenteraad brengen. De normen en waarden van GroenLinks passen daarbij heel goed bij mij."

                                (Bron: Website GroenLinks Maastricht)[​
                                Last edited by Pier; 5 april 2023, 16:26.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X