Waar DDL eerder het bedrag van 200.000 euro vandaan haalde weet ik niet precies, maar het kan best wel wat gaan kosten.
Als Niels Peeters op 13 april 2022 nog wethouder is, en dat is aannemelijk, dan heeft hij recht op wachtgeld.
Zie hier de regeling.
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR10426
Als de collegevorming, net al in 2018, duurt tot juli dan kost het een kleine 100.000 euro (schat ik).
Het salaris van een wethouder in Maastricht is ongeveer 1 ton per jaar.
Tot half juli verdiend hij dus regulier 50.000 euro.
Daarna nog 6 maanden 75% van 50.000 euro, dus pakweg 37.500 euro.
Dan zit je al op bijna 90.000 euro.
Uiteraard komen daar, gedurende het wethouderschap, nog wat extra kosten bij.
Uiteraard is dit alleen maar van toepassing als het CDA buiten het college valt cq Niels Peeters niet terugkeert als wethouder.
Als men had afgezien van het vervangen van de 6de wethouder had men sowieso pakweg 50.000 euro bespaard.
Ik kan niet goed inschatten of dit wel/niet verstandig zou zijn geweest.
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Stadsbestuur 2018-2022
Sluiten
X
-
Als Balkenende dat leest of hoort krijgt ie gelijk een hartverzakking.
Maar ditof Peeters wel/niet benoemd moest worden tot wethouder voor een periode van 2 tot 5 maanden, afhankelijk hoe lang de coalitiegesprekken zullen duren.
Leave a comment:
-
https://maastricht.parlaeus.nl/user/..._wethouder.pdf
Overigens wordt het bedrag van 200.000 euro in de motie niet genoemd.Last edited by Pier; 15 januari 2022, 13:48.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
Dit stukje 200.00 euro begreep ik niet Pier staat een punt verkeerd of moet het een komma zijn?
en
Al die anderen krijgen toch ook wachtgeld?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk berichtNiels Peeters (29) nieuwe CDA-wethouder in Maastricht
In maart 2022 zijn er nieuwe gemeenteraadsverkiezingen en daarom was er nogal wat discussie of Peeters wel/niet benoemd moest worden tot wethouder voor een periode van 2 tot 5 maanden, afhankelijk hoe lang de coalitiegesprekken zullen duren.
Als Niels Peeters 3 maanden wethouder is heeft hij recht op wachtgeld.
Volgens de PVM zou dat wel eens een rekening van ongeveer 200.00 euro kunnen opleveren voor de gemeente Maastricht.
en
Al die anderen krijgen toch ook wachtgeld?
Leave a comment:
-
Niels Peeters (29) nieuwe CDA-wethouder in Maastricht
Dinsdagavond, 11 januari 2022, is tijdens de gemeenteraadsvergadering in Maastricht Niels Peeters (CDA) benoemd tot wethouder Economie, (EU) regionalisering, Wonen en Sociale Innovatie.
Peeters volgt daarmee Vivianne Heijnen op die afgelopen maandag werd benoemd tot staatssecretaris in het kabinet Rutte IV.
In maart 2022 zijn er nieuwe gemeenteraadsverkiezingen en daarom was er nogal wat discussie of Peeters wel/niet benoemd moest worden tot wethouder voor een periode van 2 tot 5 maanden, afhankelijk hoe lang de coalitiegesprekken zullen duren.
Als Niels Peeters 3 maanden wethouder is heeft hij recht op wachtgeld.
Volgens de PVM zou dat wel eens een rekening van ongeveer 200.000 euro kunnen opleveren voor de gemeente Maastricht.
Daarom diende PVM een motie in tegen deze (korte?) benoeming.
Saillant detail is dat Niels Peeters in 2018 de overstap maakte van de PVM naar het CDA en daarmee een zetel 'roofde' van de PVM.
Ondanks dit gegeven gaf de PVM aan dat het zeker geen motie uit rancune was, sterker nog de PVM is trots op het feit dat zij het politiek talent Niels Peeters hebben ontdekt en gevormd, maar dat het vooral om de mogelijke kostenpost gaat.
De motie van de PVM werd met 12 tegen 23 stemmen verworpen.
Ik ken Niels Peeters als een groot politiek talent die in het verleden vaker aangetoond heeft te willen luisteren naar meningen en klachten vanuit de bevolking.
Niels Peeters heeft een juridische achtergrond en was werkzaam als bestuursadviseur bij de provincie Limburg.
Leave a comment:
-
Het gaat over geld geld geld. In Hasselt is het openbaar vervoer sinds maart 2021 niet meer kosteloos voor anderen dan de jeugd onder 19 jaar oud.
60 eurocent per rit.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk berichtToch klopt ook niet alles wat El Loco beweert!
Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk berichtWel is het zo dat je in Belgie vaker zgn. lintbebouwing ziet. Dat strekt de oppervlakte waarop de inwoners wonen inderdaad iets meer uit.
Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk berichtHoe El Loco erbij komt dat Belgen autoverslaafd zijn weet ik niet.
Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk berichtIk hoop nog altijd op een spoorverbinding tussen Maastricht en Hasselt.
Maar, ik heb ook al vaker gezegd dat ik uiteindelijk niet denk dat die er ooit zal komen.
Nu wordt wel gesproken om de verbinding te realiseren met een aparte busbaan. Dat zou wellicht een goed compromis zijn.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Loco(..) Tussen de regels door proef je nu toch wel dat ook de voorstanders van de tram gaan twijfelen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.(..)
El Loco heeft echter een punt als hij beweert dat zelfs voorstanders van de tram gaan twijfelen.
Maar ja.... dankzij (zogenaamde?) transparantie, sociale media en een steeds meer versnipperende democratische vertegenwoordiging wordt tegenwoordig aan alles getwijfeld.
Toch klopt ook niet alles wat El Loco beweert!
Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk berichtDe zoveelste tegenslag. (...) Ik heb het al eerder gezegd: het gebied tussen Hasselt en Maastricht is te dun bewoond. Belgen wonen het liefst verspreid in hun half verstedelijkte dorpen, waardoor er te weinig bevolkingsconcentraties zijn om een tram rendabel te maken. Bovendien zijn ze verslaafd aan de auto.(..) Even de tram naar Hasselt pakken om daar over te stappen op de trein naar Antwerpen of Oostende is er dan ook niet meer bij.
Het is een beetje moeilijk te vergelijken, maar tussen Heerlen en Maastricht - met een super goede treinverbinding! - wonen, als ik globaal tel, minder mensen.
Tussen Hasselt (centrum) en Maastricht heb je Diepenbeek (19.000 inwoners + veel forensen ivm de Universiteit-campus!!), (Munster-)Bilzen (32.000 inwoners) en Lanaken (25.000 inwoners).
Daartegenover staat Meerssen (18.000 inwoners), Valkenburg (16.500 inwoners) en Voerendaal (12.500 inwoners)
Dus het argument van te weinig bevolkingsconcentraties zie ik niet.
Wel is het zo dat je in Belgie vaker zgn. lintbebouwing ziet. Dat strekt de oppervlakte waarop de inwoners wonen inderdaad iets meer uit.
Hoe El Loco erbij komt dat Belgen autoverslaafd zijn weet ik niet.
Ik constateer in ieder geval dat de fietspaden in de regio rond Bilzen, Lanaken en Diepenbeek de laatste jaren enorm zijn verbetert en het tegenwoordig prettiger fietsen is in deze (Belgische) regio dan in het Heuvelland
Ik hoop nog altijd op een spoorverbinding tussen Maastricht en Hasselt.
Maar, ik heb ook al vaker gezegd dat ik uiteindelijk niet denk dat die er ooit zal komen.
Nu wordt wel gesproken om de verbinding te realiseren met een aparte busbaan. Dat zou wellicht een goed compromis zijn.
Tot slot.
We spreken logischerwijs over de tram Hasselt-Maastricht, maar vergeet niet dat mn. Diepenbeek en Lanaken 2 gemeenten zijn die enorm veel belang hechten aan de komst van deze verbinding.
Leave a comment:
-
(L1.nl)
(RTVMaastricht)
De zoveelste tegenslag. Tussen de regels door proef je nu toch wel dat ook de voorstanders van de tram gaan twijfelen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Schokkend vind ik dat pas nu naar buiten komt dat er helemaal geen gefundeerde reizigersprognose is. Ik heb het al eerder gezegd: het gebied tussen Hasselt en Maastricht is te dun bewoond. Belgen wonen het liefst verspreid in hun half verstedelijkte dorpen, waardoor er te weinig bevolkingsconcentraties zijn om een tram rendabel te maken. Bovendien zijn ze verslaafd aan de auto. Nu de tram ook in Hasselt niet doorrijdt tot het station, is ook de betekenis voor het interregionale verkeer verwaarloosbaar geworden. Even de tram naar Hasselt pakken om daar over te stappen op de trein naar Antwerpen of Oostende is er dan ook niet meer bij.
Leave a comment:
-
Ik kan me ook vinden in een betere opvang en behandeling van de mensen die onze hulp nodig hebben in de maatschappij en als een onderdeel van deze maatschappij.
In Duitsland heb ik enkele mensen leren kennen die vanuit de Rudolph Steiner Waldorfschule de zwakkeren en hulpbehoevende gewoon een plaats gaven in hun bedrijf waar ze met veel plezier en inzet werken konden.
Het zelfrespect dat deze mensen hadden was grotendeels te danken aan die echte functie die ze konden invullen in die omgeving/samenleving. Van echte tuinman tot en met boekbinder hulp met witte handschoenen en een engelen geduld.
Dat is iets anders qua opvatting dan participatie en wajong, dat is meedoen.
Overigens ben ik zelf door een heel lief mens/meisje destijds als hulp in de huishouding verschoond als baby omdat mijn moeder (na de bevalling) dergelijke mensen de kans gaf iets te leren en tegelijkertijd zich zelf leerden te respecteren. Dat kost tijd en inzet. Die tijd en inzet moeten we hebben.
Leave a comment:
-
Ik ben het hartgrondig eens met Breur. Als iets het leven en het werkplezier van (inmiddels oud-)MTB-ers onderuit gehaald heeft, is het wel de kortzichtige 'iedereen moet alles kunnen'- mentaliteit in de politiek.Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 februari 2021, 22:01.
Leave a comment:
-
Vraag om MTB vangnet (weer) in te richten
Dit weekend werd ik gewezen op een zgn. art. 47 Rvo (Reglement van Orde) vraag van de Partij Veilig Maastricht.
De volledige vraagstelling (no. 2021-05342) is HIER terug te lezen.
Als ik het mag samenvatting komt het erop neer dat in de Tweede Kamer een initiatiefnota van het CDA en de SP, om weer sociale ontwikkelbedrijven als vangnet in te richten, vorige week met brede steun is aangenomen.
HIER is de bewuste initiatiefnota van de Sp en het CDA te lezen.
In Maastricht hebben we het dan over de MTB (Maastrichtse Toeleverings Bedrijven).
In de brief aan het college van B&W in Maastricht vraagt de PVM of het college nu aan de slag wil gaan met de opstart van een traject bij de MTB, zodat de mensen die qua werk vanwege geestelijke of lichamelijke beperking zich veel prettiger voelen in een sociale werkplaats, achter de geraniums uit kunnen en weer de inhoud en ritme in hun leven terugkrijgen.
Ik moet zeggen dat ik altijd sympathie heb gehad voor de voorzieningen die de overheid had geschapen voor mensen werkzaam bij de dit soort sociale ontwikkelbedrijven.
Ik moet echter ook bekennen dat ik weinig oog heb gehad voor het beleid van de laatste jaren om deze sociale ontwikkelbedrijven stelselmatig af te bouwen.
Dit is volledig aan mij voorbij gegaan realiseerde ik mij bij het lezen van de vragen van de PVM.
Ik ben benieuwd hoe het college hierop zal reageren, maar hoop echt dat hier werk van wordt gemaakt.
Leave a comment:
-
Ik kreeg een column van Claudia Demas (D66) toegestuurd over het onderwijs (in Maastricht).
Onderstaand de desbetreffende column.
Eindelijk aandacht voor onderwijs!
kopte De Limburger op woensdag 10 februari jl. over brugklassers die in september 2021 starten op de middelbare scholen.
Daarop riepen Limburgse scholenkoepels meteen, dat ze hebben afgesproken dat brugklassers twee jaar de kans krijgen om een zo hoog mogelijk schoolniveau te bereiken. Niet alleen vanuit de Limburgse scholenkoepels komen deze signalen en beloftes, ook minister Slob, onze onderwijsminister wil leerlingen zoveel mogelijk kansrijk laten plaatsen en begeleiden. Mooie beloftes, maar scholen moeten toch altijdalle leerlingen ondersteunen en begeleiden om het beste uit ze te halen? Er mag eigenlijk geen verschil
Beter is het om eerst structurele problemen aan te pakken.
Hoe kan het dat het de ene school wel lukt kleinere klassen te vormen en de andere niet? Zet dus vol in op kleinere klassen in het primair en voortgezet onderwijs! Hierdoor kunnen docenten en leerlingen immers nog beter functioneren. Dat lijkt mij een zeer waardevolle aanpak: meer aandacht voor het kind als individu.
Wat betreft onderwijs zijn de taken van een gemeente beperkt tot het bieden van een adequate huisvesting en het aanbieden van openbaar onderwijs. Er zijn zoveel problemen in het onderwijs, dat het beter is om ons als gemeente in te zetten voor meer dan enkel dat. Wij staan het dichtst bij de leerkrachten en kinderen. Laten we dan ook naar hen luisteren, zij zijn de professionals. De gemeente moet sturen op een kwalitatief goed aanbod van onderwijs. Het aantal locaties is niet relevant, het keuzeaanbod wel. Er moet een breed palet aan vakken behouden blijven, zodat er genoeg keuzevrijheid is voor de kinderen. Zo kunnen kinderen ook in de toekomst de juiste keuzes maken.
In deze coronatijd moeten we ons ook richten op het voorkomen van jeugdwerkloosheid, eenzaamheid en huiselijk geweld. Daarin heeft het onderwijs een belangrijke rol: kennisontwikkeling, ontwikkeling van sociale vaardigheden, maar zeker ook het bieden van een veilige omgeving. Het is een plek waar de jeugd gehoord wordt en waar problemen zichtbaar worden. Hiervoor is een goede samenwerking nodig tussen jeugdzorg en onderwijs.
Kortom: tijd voor nieuwe doelen en acties om de leerkrachten, maar vooral de kinderen in een positie te brengen waarin de ontwikkeling van het kind nog meer tot zijn recht komt. Als gemeente moeten we een krachtig signaal afgeven aan het Rijk, dat investeren in onderwijs en jeugdzorg uitermate belangrijk is voor alle schoolgaande kinderen, maar vooral voor de toekomst van ons land!
--------
Commentaar Pier:meer aandacht voor het kind als individu'.
Hiermee bepleit ik dus niet dat er geen individuele aandacht voor een kind mag zijn en/of dat niet iedereen een individuele mening of levensopvatting mag hebben, maar het doel moet zijn dat we als totale mensheid beter worden van onderwijs en wetenschap.
Uiteindelijk moet dat centraal staan en niet het individu.
Dus het doel moet niet zijn
de kinderen in een positie te brengen waarin de ontwikkeling van het kind nog meer tot zijn recht komt,
maar
kennisontwikkeling, ontwikkeling van sociale vaardigheden, maar zeker ook het bieden van een veilige omgeving.
Deze column spreekt zich, m.i. in alinea 4 en 5 dus zelf tegen.
Leave a comment:
Leave a comment: