Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2018-2022

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • El Loco
    replied
    Nou, laten we het even aankijken, maar zo te horen gaat dit geen hot item worden deze zomer in de stad of in de raad!

    Ik weet ook niet wat wel een hot item zou kunnen worden. Van de in post #18 genoemde grote dossiers, vind ik eigenlijk alleen de samenwerking Maastricht-Meerssen interessant. Ik denk dat het goed zou zijn als die twee gemeenten zouden fuseren. Maastricht is in de afgelopen decennia alleen maar verder afgezakt op de Lijst van grootste gemeenten in Nederland en wordt nu zelfs op de hielen gezeten door plattelandsgemeenten als Ede, Westland en Emmen. Met Meerssen erbij zou de fusiegemeente op 140.000 inwoners komen en weer bij de twintig grootste gemeenten behoren. En daarmee ook weer ietsje meer gaan meetellen in Nederland. Toch belangrijk.

    Het door jou genoemde Rosmalen-effect moet dan maar op de koop toe genomen worden. Dat effect slijt, denk ik, na een paar jaar ook wel weer. Hoe was dat eigenlijk bij de annexatie van Heer in 1970 (en de andere dorpen)? Volgens de Historische Encyclopedie Maastrichtdit forum meer dan 7.500 berichten wijdde!; dat zou toch een les moeten zijn voor Maastricht). Het zou natuurlijk ook kunnen dat het plan wel doorgaat, dat de tram een paar jaar voortsukkelt tot men erachter komt dat mensen er niet mee gebaat zijn. Waar mensen mee gebaat zijn is een trein, niet naar Hasselt, maar via
    Last edited by El Loco; 20 februari 2020, 23:13.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    https://l1.nl/agent-mishandeld-tijde...rmenie-155316/

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Wie denkt dat het staand drinken op het terras na de try-out nog wordt teruggedraaid mag het zeggen. Ik geloof er niets van!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Terrassenverordening - Raad wil proef met staand drinken op terras


    "(...) Het college op te dragen om:
    -
    Een try-
    - In samenwerking met de klankbordgroep horeca een versoepeling van de regelgeving omtrent het plaatsen van statafels i.p.v. zitplaatsen op het terras te onderzoeken;
    - Deze versoepeling van regelgeving ook te toetsen in de try-out periode;
    - De try-out periode het liefst voor de zomer van 2020 te laten beginnen en de gemeenteraad te voorzien van een tussenevaluatie en eindevaluatie;
    - Wanneer de try-out periode een succes blijkt, deze naar permanente regels om te zetten in de nadere concrete uitvoeringsregels;
    -
    Dit alles in goed overleg met de bewoners te doen."


    De motie werd met 19 stemmen voor en 15 tegen aangenomen.
    De crux zit in de laatste zin: "Dit alles in goed overleg met de bewoners te doen".
    De indienende partijen hadden er goed aan gedaan om dit eerst uit te zoeken, alvorens met een dergelijke motie te komen.
    Hebben de bewoners nu nog wel een stem?

    De indienende partijen zullen volmondig "ja" zeggen, maar de praktijk is dat de meeste cafes in Maastricht zich al rijk rekenen en wellicht de statafels al hebben aangeschaft.
    De (buurt)bewoners kunnen nu wel zeggen "Dat willen we niet, want we verwachten te veel overlast", maar dan stellen de indieners dat "het om een try-out gaat en dat je het de kans moet geven!
    Kortom, die try-out komt er!
    Wat het "goed overleg met de bewoners" ook zegt.

    Ik vrees dat de buurt (ernstige) overlast te wachten staat. Het CDA-cafe Zondag hangt echter de vlag uit!
    Burgerparticipatie is voor de zoveelste keer slechts een begrip wat bestuurders alleen gebruiken bij politiek-correcte discussies.

    Wie denkt dat het staand drinken op het terras na de try-out nog wordt teruggedraaid mag het zeggen. Ik geloof er niets van!

    De Maastrichtse raad gaat vervolgens over tot de orde van de dag om zich binnenkort weer eens af te vragen waarom hebben burgers steeds minder vertrouwen in de politiek hebben!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Regieorganisatie gemeente Maastricht-Meersen (III) ---- Peiling D66 Stemtent

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Regieorganisatie gemeente Maastricht-Meersen (II) -- "Ankerkadeberaad"

    Het mooie aan het dossier over de Regieorganisatie is dat je informatie vindt op zowel de site van http://www.gemeentemaastricht.nl en http://www.meerssen.nl .

    In de Meerssense raadsinformatiebrief d.d. 16 januari 2020, no. 563285 lezen we het navolgende.

    "Het vervolgproces voorziet in twee besluitvormingsmomenten voor beide gemeenteraden.

    Om te bewerkstelligen dat de gemeenteraden hun kaderstellende rol optimaal kunnen vervullen achten wij het wenselijk om voorafgaand aan elk besluitvormingsmoment en ter voorbereiding hierop een gezamenlijke raadsontmoeting te organiseren vergelijkbaar met het zogenaamde 'Ankerkadeberaad' op 25 november jongstleden.
    Tijdens deze raadsontmoetingen kan de voortgang van het traject worden besproken en kunnen de raden onder meer aandachtspunten meegeven c.q. richting geven.

    1. Het eerste besluitvormingsmoment betreft het bestuurlijk convenant. We koersen hiervoor op besluitvorming in de raadsvergadering van 19 maart, gevolgd door besluitvorming in Maastricht op 24 maart. Ter voorbereiding vindt een gezamenlijke bijeenkomst van beide gemeenteraden plaats in februari. Vervolgens start in elke gemeente het besluitvormingstraject waarbij het convenant uiteraard eerst wordt behandeld in een raadsadviesvergadering (Meerssen) c.q. raadsronde (Maastricht) alvorens bespreking plaatsvindt in de raadsvergadering.

    2. Het tweede besluitvormingsmoment voor de gemeenteraden betreft het vaststellen van de centrumgemeenteregeling (GR), waarvoor we koersen op begin juli. Onderleggers voor deze gemeenschappelijke regeling zijn de overige eerdergenoemde deelproducten: het organisatorisch detailontwerp, implementatieplannen voor personeel, ICT en huisvesting, uitkomsten vanuit de medezeggenschap, precisering van de implennentatie- en de exploitatiekosten en het door de Maastrichtse raad verzochte verificatieonderzoek. Ter voorbereiding op dit besluitvormingsmoment wordt een gezamenlijke bijeenkomst van de twee gemeenteraden gepland in mei. Hierna start in elke gemeente het besluitvormingstraject met behandeling in raadsadviesvergadering c.q. raadsronde en vervolgens raadsvergadering."


    Daar waar de gemeente Maastricht in haar tijdpad geen actie voorziet in de maand maart, vermeldt de gemeente Meerssen een besluitvorming op 24 maart 2020 in Maastricht!

    Op 8 januari 2020, aldus de raadsinformatiebrief van Meerssen, hebben beide burgemeesters de gedeputeerde Dritty geinformeerd over de uitkomst van de besluitvorming in beide raden.

    Verder vermeldt de Meerssense raadsinformatiebrief dat bureau Berenschot betrokken blijft als expertpartner.
    De kosten voor deze externe ondersteuning komen ten laste van de gemeente Meerssen en komen ten laste van het door de gemeenteraad van Meerssen beschikbaar gestelde budget van 400.000 euro's

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Regieorganisatie gemeente Maastricht-Meersen

    We worden op onze wenken bediend in het kader van onze verdieping in het bovengenoemde dossier.
    Afgelopen vrijdag, 25 januari 2020, ontving ik van D'66 Maastricht het navolgende persbericht.

    "www.gemeentemaastricht.nl of ga direct naar de navolgende link:
    https://maastricht.parlaeus.nl/user/...ion=view/ds=17December 2019
    Raadsbesluitvorming over voortzetting uitwerking regieorganisatie

    Januari/februari 2020
    Gezamenlijke raadsontmoeting over(1) bestuurlijk convenant en (2)

    Februari 2020
    Raadsbesluitvorming over bestuurlijk convenant en opdrachtformulering

    April/mei 2020
    Gezamenlijke raadsontmoeting over voortgang, toegespitst op het organisatorisch detailontwerp (inclusief proces van personele inpassing), het medezeggenschapstraject en de dienstverleningsovereenkomst

    Juni 2020
    Gezamenlijke raadsontmoeting over de gemeenschappelijke producten, met alsonderleggers alle voornoemde deelproducten alsmede het implementatieplan voor personeel, ICT en huisvesting.

    Juli 2020
    Raadsbesluitvorming over de gemeenschappelijke regeling, met genoemde deelproducten als onderleggers. Dit besluit geldt als het in het huidige raadsbesluit genoemde go/no-go-besluit. Indien de beide raden besluiten tot

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    WOW, dat is alweer een uitgebreid overzicht. Hartelijk dank, ik ben blij dat ik terug kom, maar voor eind van volgende week kan ik me er nog niet in verdiepen. Despereert echter niet, er komen betere tijden.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
    Beste Pier,

    Je hebt het nogal druk gehad de laatste achttien maanden. Ik ben blij dat er weer wat ruimte in het programma zit en dat je er ook weer een beetje zin in hebt.

    De laatste twee jaar heb ik zelf voornamelijk doorgebracht in Amsterdam. Ik heb de Maastrichtse politiek slechts op verre afstand gevolgd. Eigenlijk niet, mag ik wel zeggen. Want van de vier onderwerpen die je noemt, kan ik er maar twee - enigszins - thuis brengen. Ten aanzien van de tram-affaire - in mijn optiek een zinloze exercitie - en de spionage-affaire - ging dat niet over het ongeoorloofd lezen van ambtenarenmail? - heb ik althans de klok horen luiden. Het Shared Service Center Zuid-Limburg en een samenwerking van Maastricht met Meerssen? Noets neet van gehoord. En dan al die partijen! Da's ook nieuws voor mij.

    Nu ik weer terug kom naar de tweede mooiste stad van Nederland, zou een crash-course door jou de interesse misschien weer kunnen wekken. Ik houd mij aanbevolen.
    Hallo Clio,

    Allereerst welkom "terug" in de "tweede mooiste stad van Nederland"!
    Rest wel de vraag wat de mooiste stad is, maar dat is wellicht off topic.

    Ik moet zeggen dat het mezelf ook best tegenvalt wat betreft mijn zicht op de actuele lokale politiek.
    Ik merk dat ikzelf een enorme achterstand heb.
    Daar wordt dus aan gewerkt.

    Even terug op de door al mij genoemde dossiers.
    a) Ik denk dat de tram Maastricht-Vlaanderen wel een dossier is dat vrijwel iedereen kent. Of het een zinloze exercitie is weet ik niet, maar wel een te lange exercitie.
    Voorlopig schijnen de seinen weer op groen te staan, maar ik durf er geen goede fles whiskey op te verwedden dat er ooit een ram gaat rijden.

    b en c) De spionage-affaire is nauw verbonden met het Shared Service Center Zuid-Limburg (SSC). Doordat er problemen ontstonden cq dat de Maastrichtse ambtenaren weigerden naar het SSC te gaan in Heerlen ontstond "de spionage-affaire". Het werd nog problematischer toen de burgemeester zich met het SSC ging bemoeien en ze de woning kocht van Wim Lousberg, destijds directeur bij het SCC. Die "woning-affaire" lijkt inmiddels afgehandeld en burgemeester Penn-Te Strake heeft uitvoerig haar excuses aangeboden aan de raad. Mijn persoonlijke mening is dat die hele affaire behoorlijk overtrokken was.
    Blijft dat het erop lijkt dat het SCC niet van de grond komt. Ik moet hierbij dus wel aantekenen dat ik feitelijk nog te weinig feitenkennis heb om hier verder iets zinnigs van te vinden. Wordt dus aan gewerkt.

    d) De samenwerking, regieorganisatie, tussen Maastricht en Meerssen.
    Zo'n dossier waarbij - denk ik - mn. zaken worden gedaan in de achterkamertjes. Op zich ben ik daar niet op tegen. Voer je dit debat in het openbaar, lopen de (oneigenlijke) emoties veel te hoog op.
    Maar mocht je dit hele dossier gemist hebben, dan even een hele korte uitleg.
    De gemeente Meerssen leidt verlies en constateert dat ze al haar, althans het merendeel van haar werkzaamheden niet meer goed kan uitvoeren.
    Wat nu? Fuseren met Maastricht of Valkenburg a/d Geul?
    Valkenburg a/d geul wil niet cq Meerssen wil dit niet.
    Dan maar naar Maastricht?
    Vele Meerssenaren zien dit niet zitten en........ Maastricht wil wel, maar.......
    De raad van Maastricht, die bij een herindeling wordt uitgebreid - naar ik dacht 44 zetels- , is bang voor wat tegenwoordig heet het Rosmalen-effect.
    Rosmalen fuseerde met 's Hertogenbosch. Er kwamen nieuwe gemeenteraadsverkiezingen. Iedereen in Rosmalen stemde op een lokale partij. Eindeffect, de Bossche raadsleden waren dik in de minderheid t.o.v. hun nieuwe collega's uit Rosmalen.
    Dus voorlopig geen herindeling Maastricht-Meerssen, naar het lijkt.
    Nu is het idee dat alle ambtenaren van Meerssen naar Maastricht verhuizen. Enkele een handvol ambtenaren blijft ter ondersteuning van het zelfstandige college van B&W in Meerssen achter.
    Het college koopt als het ware (ambtenaren)werkzaamheden en expertise in in Maastricht.
    De regie ligt dan bij B&W Meerssen en Meerssen blijft zelfstandig.
    Maastricht stuurt dan rekeningen.

    Volgens mij hoef je geen genie te zijn om te bedenken dat dit (op termijn) niet gaat functioneren en het uiteindelijk uitmondt in een herindeling.
    Kortom een interessant dossier, toch?


    Daarnaast speelt er nog zoveel in de Maastrichtse raad dat ik voorlopig mijn ogen uitkijk en overal zaken en dossiers vind waar ik vol verwondering kennis van neem.


    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Beste Pier,

    Je hebt het nogal druk gehad de laatste achttien maanden. Ik ben blij dat er weer wat ruimte in het programma zit en dat je er ook weer een beetje zin in hebt.

    De laatste twee jaar heb ik zelf voornamelijk doorgebracht in Amsterdam. Ik heb de Maastrichtse politiek slechts op verre afstand gevolgd. Eigenlijk niet, mag ik wel zeggen. Want van de vier onderwerpen die je noemt, kan ik er maar twee - enigszins - thuis brengen. Ten aanzien van de tram-affaire - in mijn optiek een zinloze exercitie - en de spionage-affaire - ging dat niet over het ongeoorloofd lezen van ambtenarenmail? - heb ik althans de klok horen luiden. Het Shared Service Center Zuid-Limburg en een samenwerking van Maastricht met Meerssen? Noets neet van gehoord. En dan al die partijen! Da's ook nieuws voor mij.

    Nu ik weer terug kom naar de tweede mooiste stad van Nederland, zou een crash-course door jou de interesse misschien weer kunnen wekken. Ik houd mij aanbevolen.
    Last edited by Clio; 22 januari 2020, 11:55.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    https://maastricht.parlaeus.nl/user/councilperiod

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Goed dat alle fracties hier als een blok op reageren.
    Dit is echt ernstig.
    Onbegrijpelijk dat leraren en bestuurders dit hebben laten gebeuren.
    Dat scholen - lees: VMBO Maastricht - fouten maken is te billijken. Geen enkele instantie lukt het om nooit een fout te maken.
    Zoals het er nu echter naar uitziet is hier in grove mate geblunderd cq zijn diverse leraren en/of bestuurders bijzonder nalatig geweest.
    Bovendien, als het klopt wat de media schrijven/tonen, is de rol van de onderwijsinspectie in deze hl dubieus.

    Wat de reden of oorzaak van dit falen is zal zeker uitgezocht worden, maar feit is dat de 354 leerlingen en hun families nu ernstig gedupeerd zijn.
    Zelfs als er uiteindelijk een goede oplossing komt heeft dit ongetwijfeld bij een groot aantal gezinnen gezorgd voor (economische en) emotionele schade.
    Als dit een van mijn kinderen zou betreffen zou ik dit weekend en de komende weken slecht slapen.

    Ik hoop dat er een goede oplossing wordt gevonden en wens alle gedupeerden veel sterkte.​..
    Last edited by Pier; 4 april 2023, 11:04.

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied

    BELANGRIJK NIEUWS...


    Verklaring fractievoorzitters gemeenteraad Maastricht
    De fractievoorzitters van de politieke partijen van de gemeenteraad Maastricht hebben geschrokken kennisgenomen van het bericht dat 354 leerlingen van het VMBO-Maastricht geen eindexamendiploma zullen krijgen omdat er op de scholen grote fouten zijn gemaakt in de registratie van onderdelen van de examens. De fractievoorzitters willen hierover hun grote ongenoegen uiten. De leerlingen worden hierdoor zwaar gedupeerd, ouders en docenten zijn zwaar teleurgesteld. En deze gang van zaken is schadelijk voor het aanzien van het voortgezet onderwijs in Maastricht. Het verantwoordelijke schoolbestuur (LVO) kampte al eerder met problemen in de formulering van een toekomstbestendige visie op het onderwijs in Maastricht, nu lijkt ook de reguliere organisatie van het eindexamen niet naar behoren te worden uitgevoerd.
    De fractievoorzitters realiseren zich dat de lokale politiek geen directe invloed heeft op de gang van zaken in het voortgezet onderwijs. Ze vragen de wethouder van Onderwijs van de Gemeente Maastricht, Bert Jongen, om contact op te nemen met het verantwoordelijke LVO-bestuur en de grote zorgen over te brengen. We vragen om toelichting naar de oorzaken van dit debacle en om de raad op korte termijn te informeren over de maatregelen die genomen worden, zowel richting leerlingen en hun ouders als intern.
    Het is onaanvaardbaar dat juist de leerlingen de dupe worden van deze problemen vanuit de schooldirectie. Hierin vragen we de wethouder actief contact te houden met de Minister van Onderwijs en de Inspectie om gezamenlijk met de verantwoordelijke partijen te zoeken naar gepaste oplossingen voor de leerlingen. Ook vragen we de wethouder om zich op de hoogte te stellen van het oordeel dat de Onderwijsinspectie over de gang van zaken heeft geveld en de raad hierover te informeren.

    Namens de fractievoorzitters in de gemeenteraad Maastricht,
    o CDA, de heer Peeters
    o Seniorenpartij Maastricht, de heer Steijns
    o GroenLinks, mevrouw Korsten
    o D66, mevrouw Eurlings
    o PvdA, mevrouw Fokke
    o VVD, de heer Severijns
    o SP, de heer Gerats
    o Partij Veilig Maastricht, mevrouw Meese
    o M:OED, de heer Lurvink
    o PVV, de heer Betsch
    o Sociaal Actieve Burgerpartij, de heer Gorren
    o 50PLUS, namens deze fractie mevrouw Meijer-Coninx
    o Liberale Partij Maastricht, mevrouw Nuyts

    Contactpersoon: Marlise Korsten: 06-51410943

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Laatste nieuws Niels Peeters Fractie voorzitter CDA (Gemeenteraad Maastricht )

    Leave a comment:

Bezig...
X