Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2018-2022

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    (...)
    De bewuste raadsvergadering (over het Sappi-Landbouwbelangdossier) is voorafgegaan door een stadsronde en een raadsronde.
    In de stadsronde kan het publiek, belanghebbenden en of anderszins geinteresseerden, inspreken. Daarbij moet je bedenken dat zo'n stadsronde meestal niet langer mag duren dan een uur (!!).
    In de raadsronde, na de stadsronde, discussieren de raadsleden over het onderwerp. Meestal ook gelimiteerd tot maximaal 1 uur.
    In de raadsvergadering wordt het dan allemaal geformaliseerd en is het de bedoeling dat de discussie feitelijk niet meer gevoerd wordt. Dat diende immers te gebeuren in de raadsronde.
    Volgen jullie het nog??
    (...)
    Wordt hoogtijd dat dit systeem eens inzichtelijk en begrijpelijk wordt gemaakt. Daar heeft de gemeenteraad een schone taak aan...... hoop ik.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Tijden en inzichten veranderen.
    Maar blijf vooral schrijven op MO over (vermeende) fouten!
    Bij ons is niemand de pineut
    Hoezo > vermeende < tussen haakjes gezet?
    Als ik het over het kanaal heb dat gedempt nadien een van de grootste parkeerplaatsen in Maastricht was en daarna enkel een stuk dure straatweg tussen de ENCI en de Boschstraat waar verder niets meer op volgde, aan beide zeiden dan is dat een fout. Wat er nu van gebakken is, die Maasboulevard, dat belemmert ons burgers net zo als het oude kanaal dat er lag parallel aan de Maas.

    Daarmee is je vraag ook al beantwoord waar de F.Kennedy brug had moeten landen. Namelijk aan de ENCI poort.
    Maar ofschoon ik in de DAF 33 van m'n oom voor de eerste keer over die brug reed en we zelfs op het hoogste punt gestopt zijn en uitgestapt zijn (zondagochtend) om de Maas en omgeving te bekijken vroeg ik mijn Pa waarom die brug naar Heer voer.
    Last edited by Antonius; 7 november 2020, 12:50.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Je hebt (grotendeels) gelijk Antonius!
    Bedenk wel dat Stedenbouwers, planologen etc.... meestal geen goede stemmentrekkers zijn rond verkiezingstijd.
    Dus partijen gaan rond verkiezingstijd op zoek naar Popie Jopie. Die trekt stemmen. Gevolg de partij krijgt meer zetels en er is meer plaats voor planologen, architecten etc....
    Maar, als Popie Jopie te veel stemmen trekt, komt hij/zij met voorkeursstemmen in de raad. Dus dan snijdt de partij zichzelf in de vingers.

    De vele eenmansfracties zijn natuurlijk zand in de machine.
    Heel raar vind ik dat deze partijen/personen geen verbintenissen onderling aangaan.
    Bijvoorbeeld de LPM luistert op stedenbouwkundiggebied naar Groep Maassen en samen luisteren ze waar het gaat over het ouderenbeleid naar 50PLUS en waar het gaat over dierenrechten doet de LPM het woord.
    Maar kennelijk zit dat onderlinge vertrouwen er niet in en is het een janboel!

    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    (...)
    Maastricht heeft heel wat grote fouten gemaakt en als je dat zegt of schrijft ben je de Pineut in Mestreech maar het is wel zo in de politiek en onder haar bestuur.
    (...) .
    Het is onvermijdelijk dat er in een (gemeentelijke) organisatie fouten worden gemaakt.
    Sommige zijn te herstellen en andere (planologische) blunders zijn dat helaas niet meer.
    Denk je echt dat anno 2020 de John F. Kennedybrug zou landen in het villapark Sint Pieter??
    Maar bij het ontwerpen en plannen van de brug was het statusverhogend dat het villapark een brug kreeg die aansloot op de A2 en het Heuvelland.

    Tijden en inzichten veranderen.
    Maar blijf vooral schrijven op MO over (vermeende) fouten!
    Bij ons is niemand de pineut

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    waar men goedgelovig de weg vrij ruimde voor die plannen onlangs weer wat stoepgroente en eettenten hebben gezet op de Boulevard die nu een tunnel is. Vreemd eigenlijk.
    Last edited by Antonius; 3 november 2020, 12:23. Reden: verbetering

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    En dat ontbrak bij allen behalve de wethouder. Die had zijn zaak voorbereid. Zo krijg je dus ook geen beweging in die materie.
    Klopt helemaal. Krabbendam is een slimme jongen en een vlotte prater. Hij kent de materie door en door en had op elke vraag een antwoord. Die zelfverzekerdheid sprak ook uit de tekst van het raadsvoorstel. Zoals ik hierboven al ergens zei, de plannen werden gepresenteerd alsof de aankoop van Sappi-Zuidwest (en het omleggen van de Maasboulevard) de kip met de gouden eieren is voor Maastricht en je wel heel dom moet zijn om die kip te laten lopen. De meeste raadsleden zijn daarin meegegaan en hebben zich niet willen afvragen wat de lange-termijnconsequenties zijn voor het Sappi-gebied.

    Je hebt dat toen goed gezien, Pier. Daar ligt de kern van het probleem. Er is te weinig oppositie in deze raad.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    De laatste CBS-prognoses laten zien dat het met Maastricht als krimpgemeente wel meevalt.
    De groei is in Limburg wellicht minder snel dan in bijvoorbeeld de Randstad, maar dat is - vind ik - helemaal niet zo erg.
    Ja dat is echter niet de werkelijkheid gezien de 404040 regeling die ons allen nog steeds voor de voeten geworpen wordt. (ga der even van uit; u kent die regeling en dus een bouwbeperking)

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Ik hoor dit vrijwel dagelijks van leeftijdsgenoten.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    (...) Het blijft een Krimp Gemeente als je delen van de maatschappij uitsluit of wegjaagt. (...)
    De laatste CBS-prognoses laten zien dat het met Maastricht als krimpgemeente wel meevalt.
    De groei is in Limburg wellicht minder snel dan in bijvoorbeeld de Randstad, maar dat is - vind ik - helemaal niet zo erg.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Inloggen? Dat hoeft toch helemaal niet? Of had je mee willen praten?
    Zou niet verkeerd geweest zijn als ik had kunnen praten
    Neen, met inloggen bedoelde ik dat ik geen reactie/verbinding kreeg als ik op het icoontje (camera) drukte.
    Ik kreeg dan "no video" als melding.
    Wellicht deed ik iets fout?

    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Ik vond dat juist een extra dimensie toevoegen. (..) Jan Janssen en Bibi van de Wouw vonden het overdreven om met hun hele hoofd in beeld te komen; de ogen, daar gaat het toch om? Een enkeling worstelde met de verlichting: Alexander Lurvink had een verblindende lichtvlek naast zijn hoofd, terwijl Dennis Geurts de hele avond in het donker zat.

    Een echte bonus vond ik het binnenkijken bij de raadsleden. (...)

    Ik vond het best leuk om mee te maken, ook al was het niet live en al bleven de onderwerpen die mij het meest interesseerden onbesproken. Ik ga zeker vaker kijken!
    Grappig dat El Loco dat juist als een extra dimensie beschouwt
    Ik daarentegen vind dit behoorlijk storend. Die lichtvlek van Alexander Lurvink vond ik zelf buitengewoon irritant.

    Ik hoop dat dit digitale vergaderen, al is het - for the time beiing - een prima alernatief, weer snel voorbij is en er gewoon weer fysieke bijeenkomsten zijn.


    Leave a comment:


  • Antonius
    replied

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Ik was het niet vergeten en heb rond 20.00 uur geprobeerd om mij in te loggen.
    Inloggen? Dat hoeft toch helemaal niet? Of had je mee willen praten?

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Daar komt het digitaal vergaderen nog eens bij.
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Maar ik bedank al voor dergelijke raadsvergaderingen in de toekomst. Zal ze niet meer kijken.
    Ik vond het best leuk om mee te maken, ook al was het niet live en al bleven de onderwerpen die mij het meest interesseerden onbesproken. Ik ga zeker vaker kijken!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Heeft iemand de virtuele raadsvergadering van afgelopen dinsdag gevolgd? (...)

    Wat me verbaasde is dat er eigenlijk helemaal niet gesproken is over Sappi-Zuidwest. Het ging alleen maar over de locatie Landbouwbelang. Ik geloof dat Ben van Est van 50+ de enige was die de Bassinbrug even noemde. Over de affuitenloods: niets. Over de nieuwe route van de Maasboulevard: niets. Over de geplande woningbouw op Sappi-Zuidwest: helemaal niets! Over tien jaar kunnen we vermoedelijk in de krant lezen dat de gemeente het hele Sappi-terrein in handen heeft gekregen, maar dat ze geweldig in hun maag zitten met de Maasboulevard die dan dwars over het terrein loopt en een studentenflat uit de jaren 2020 die enorm in de weg staat...

    (...)
    Ik heb de raadsvergadering niet gezien. Ik was het niet vergeten en heb rond 20.00 uur geprobeerd om mij in te loggen.
    Dat lukte om de een of andere reden niet. Nu moet ik ook toegeven dat ik niet erg volhardend was en het na 2 mislukte pogingen heb opgegeven.

    Wat hier echter gebeurt is volgens mij het grote probleem rond de raadsvergaderingen en het onbegrip bij de burgers.
    De bewuste raadsvergadering (over het Sappi-Landbouwbelangdossier) is voorafgegaan door een stadsronde en een raadsronde.
    In de stadsronde kan het publiek, belanghebbenden en of anderszins geinteresseerden, inspreken. Daarbij moet je bedenken dat zo'n stadsronde meestal niet langer mag duren dan een uur (!!).
    In de raadsronde, na de stadsronde, discussieren de raadsleden over het onderwerp. Meestal ook gelimiteerd tot maximaal 1 uur.
    In de raadsvergadering wordt het dan allemaal geformaliseerd en is het de bedoeling dat de discussie feitelijk niet meer gevoerd wordt. Dat diende immers te gebeuren in de raadsronde.
    Volgen jullie het nog??

    Dat maakt dat een leek het onbegrijpelijk vindt en snel afhaakt.
    De kritiek van Antonius is volledig begrijpelijk, maar dat komt ook deels omdat hij waarschijnlijk het voortraject heeft gemist.

    De punten die El Loco aanhaalt, namelijk dat er niet of nauwelijks over bijvoorbeeld de Bassinbrug wordt gesproken, klopt op zich waarschijnlijk niet helemaal.
    Ik schrijf waarschijnlijk, omdat ik mij kan voorstellen (maar ik weet het dus niet zeker) dat dit al besproken is in de raadsronde en dat de partijen daarover al akkoord zijn.
    Daarom hoeft dit niet meer besproken te worden in de raadsvergadering.

    Ik ben het met iedereen eens die zegt dat het niet te volgen is.
    Daar komt het digitaal vergaderen nog eens bij.

    Wordt hoogtijd dat dit systeem eens inzichtelijk en begrijpelijk wordt gemaakt. Daar heeft de gemeenteraad een schone taak aan...... hoop ik.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Hou op zeg, ik heb me dat op uw advies aangedaan een dergelijke raadsvergadering aan te zien en te volgen.
    Soms kan je een en ander helemaal niet volgen omdat het kant nog wal raakt.
    Maar ik bedank al voor dergelijke raadsvergaderingen in de toekomst. Zal ze niet meer kijken.

    Daar zitten mensen die helemaal niets kennen weten en zouden kunnen sturen inzake een stadsontwikkeling.
    PUNT

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Heeft iemand de virtuele raadsvergadering van afgelopen dinsdag gevolgd? Ik was het zelf vergeten, maar heb het gisteren via deze link alsnog bekeken. Wat betreft Sappi-Zuidwest (agendapunt 11) kan ik kort zijn: de beide moties van de PvdA en het amendement van PVM werden verworpen en het raadsvoorstel is aangenomen.

    Wat me verbaasde is dat er eigenlijk helemaal niet gesproken is over Sappi-Zuidwest. Het ging alleen maar over de locatie Landbouwbelang. Ik geloof dat Ben van Est van 50+ de enige was die de Bassinbrug even noemde. Over de affuitenloods: niets. Over de nieuwe route van de Maasboulevard: niets. Over de geplande woningbouw op Sappi-Zuidwest: helemaal niets! Over tien jaar kunnen we vermoedelijk in de krant lezen dat de gemeente het hele Sappi-terrein in handen heeft gekregen, maar dat ze geweldig in hun maag zitten met de Maasboulevard die dan dwars over het terrein loopt en een studentenflat uit de jaren 2020 die enorm in de weg staat...

    Ik denk niet dat iemand zich dan nog deze vergadering zal herinneren, want ja, dat was toch die vergadering over het Landbouwbelang?

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Lijkt me een goed plan, maar ik ben bang dat het zo niet zal gaan. Als de bodemprijs wordt opgehoogd naar 18 miljoen, zoals nu wordt voorgesteld, sluit je dat soort creatieve processen uit. Je houdt dan de grote projectontwikkelaars over. Die laten eerst berekenen wat ze er maximaal aan kunnen verdienen. Vervolgens wordt een architect erbij gezocht, die al bij voorbaat aan handen en voeten gebonden is.

    Van de andere kant snap ik ook wel dat de gemeente maximaal wil verdienen aan het Landbouwbelang, bijvoorbeeld om de tekorten op verliesgevende onderdelen van Belvdre te dekken. En nu heeft men dus bedacht dat men met dat geld de Maasboulevard kan gaan verleggen om zo de Bassinbrug te ontlasten. Ik zou zeggen, laat Sappi-Zuidwest nog even voor wat het is en bewaar dat geld voor een definitieve oplossing voor de Maasboulevard (een tunnel?) als het hele Sappi-terrein beschikbaar komt.​
    Last edited by Pier; 4 april 2023, 11:18. Reden: Tekst weer ingevoerd nadat hij verwiderd was na een update in maart 2023

    Leave a comment:

Bezig...
X