Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verdwenen zaken in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Het Paradijs

    Volgens mij is deze café (Paradijs) in de Grote Staat ook weg. Hoop dat ik me vergis. Ik weet nog goed dat daar toen ik een jaar of 10 was op de achterwand van het buffet, dat meteen rechts lag als je binnenkwam, een opgezette leeuw stond die nog kon brullen en met zijn kop draaien. Deze café werd toen die tijd gerund door Pie Stols. een forse en dikke man.

    Opmerking


    • [QUOTE=Harry Veenhof;140415]Volgens mij is deze café (Paradijs) in de Grote Staat ook weg. Hoop dat ik me vergis. Ik weet nog goed dat daar toen ik een jaar of 10 was op de achterwand van het buffet, dat meteen rechts lag als je binnenkwam, een opgezette leeuw stond die nog kon brullen en met zijn kop draaien. Deze café werd toen die tijd gerund door Pie Stols. een forse en dikke man.

      Opmerking


      • Fotostudio VELOX

        De genoemde fotozaak lag in de Grote Staat en als ik me niet vergis tussen de Nieuwstraat en Spilstraat. Ik heb er nog 2 foto's van hangen in de gang van mijn huis. Op de ene foto ben ik 3 jaar verkleed als picolo met het hondje van mijn grootouders en op de andere ben ik 4 jaar en verkleed als boertje.
        Ik denk als je GOED nadenkt er nog wel veel meer zaken zijn op te noemen, zoals Maussen en frituur Moonen in de Wijker Brugstraat.

        Opmerking


        • Click image for larger version

Name:	Hack, Gerard.jpg
Views:	2
Size:	87,6 KB
ID:	89781


          ...en de winkel van Gerard Hack , Wolfstraat 10, niet te vergeten ...
          Bestanden bijvoegen

          Opmerking


          • Verdwenen zaken

            Op de hoek Stationstraat en Alex. Batalaan had je banketzaak Moulin liggen. Schoenenzaak Smit op de hoek Wijker Brugstraat bij de Maasbrug.
            Hoek Membredestraat St. Antoniuslaan de winkel van de Wed. Niel en daar schuin tegenover de winkel van Jeng Creemers ( hoek St. Antoniuslaan-Gebr. Hermanstraat ). Rijwielhandel Dressens op de Fr. Romanusweg.
            Loodgieters bedrijf Sondijker op het Sterreplein.

            Opmerking


            • Mercie esuubleef

              Op de Pieterstraat naast Café het Forum was een patisserie een echtpaar zonder kinderen, het kind was de bakkerij / zaak
              Vroeg je 2 appelflappen dan zei de bakkersvrouw mercie esuubleef, na het ingepakt te hebben weer mercie esuubleed.
              Vroeg je vervolgens om een taartje kwam het weer merci esuubleef, bij het betalen weer mercie esuuubleef, vinden jullie het gek dat ik de naam niet meer weet van de zaak van merci esuubleef
              Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                In ieder geval was dat Bakkerij St. Pierre, heerlijke croissants hadden ze, die ook verkocht werden in hun zaak aan de Kesselskade, maar hun familienaam is me even ontschoten.
                Hé weet je zeker dat dat ook een zaak van hun was?
                De familienaam was Smeets en ze woonde buiten Maastricht vertelde ze mij eens, waar ze aan huis land hadden en groente en fruit kweekte
                Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                Opmerking




                • Deze drogisterij aan de Stenenbrug is ( nog) niet verdwenen maar het zal zeker geen jaren meer duren .
                  Giel Braeken is ver achter in de 80 jaar en al die tijd is er iets aan de zaak veranderd behoudens een likje verf

                  Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                  Opmerking


                  • Smeets

                    Ik meen me vaag te herinneren dat op de Kesselskade ook een slagerij Smeets zat. Een van de jongens Smeets zat bij mij in de klas op de Aloyisiusschool in de Lage Barakken.

                    Opmerking


                    • Harry, de Aloyisiusschool heeft toch altijd op de Brusselsestraat gezeten of vergis ik mij.?
                      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                        Op de Pieterstraat naast Café het Forum was een patisserie een echtpaar zonder kinderen, het kind was de bakkerij / zaak
                        Vroeg je 2 appelflappen dan zei de bakkersvrouw mercie esuubleef, na het ingepakt te hebben weer mercie esuubleefmerci esuubleef
                        Click image for larger version

Name:	Saint Pierre.jpg
Views:	2
Size:	24,3 KB
ID:	89785

                        Deze foto ontdekte ik op een site van : De Molenhof.

                        Volgens mij was het deze dame.
                        Ze stond inderdaad in de banketbakkerswinkel Saint Pierre. Haar naam ben ik helaas vergeten,maar de mooie bruine glanzende en bovenaards smakende 'kedetsjes' en 'pistooleekes' die zelfs de deftige bewoners van het villapark na de Hoogmis met drie Heren bij haar kwam halen , vergeet ik nooit meer.
                        Zo worden ze niet meer gemaakt.

                        MERCI ESUUCHBLEEF !!!!
                        Bestanden bijvoegen
                        Last edited by Annefine; 24 november 2011, 23:34.

                        Opmerking


                        • Annefine ook voor jou een hartelijke mercie esuubleef dat is haar inderdaad, ze is eigenlijk niets veranderd.

                          Giel Braeken de drogist kun je hem nog herinneren, zie een paar post eerder, hoelang zou hij zijn drogisterijen zaak al hebben?
                          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                            Giel Braeken de drogist kun je hem nog herinneren, zie een paar post eerder, hoelang zou hij zijn drogisterijen zaak al hebben?


                            Ach, die man is 'n monument. Alleen al die etalage waar schijnbaar niets in verandert.
                            Ik kan me niet herinneren dat hij niet in zijn witte jas achter de toonbank stond. Dat gaat terug tot diep in de jaren vijftig toen ik nog elke ochtend naar de H.Mis van tien voor half acht(en 's zondags om 09:00 uur en om 17:00 uur naar het Lof) in de OLV ging.
                            En wat ziet hij er nog patent uit... zou dat komen door het consumeren van zijn eigen wondermiddelen ?Mijn vader had het altijd over 'dee jong vaan Braeke ', kun ja nagaan!
                            Wij betrokken onze krissiekes, superol, Agré-Cola, Pleegzuster Bloedwijn, levertraan en Davitamon, trouwens van een andere drogist, die er nu al lang niet meer is, maar Giel Braeken wel, die blijft totdat alle krissiekes op zijn.

                            Last edited by Annefine; 25 november 2011, 07:49.

                            Opmerking


                            • Ik zag vannacht plotseling een winkel uit mijn geheugen oprijzen die (het moet toch niet gekker worden...) volgens mij in de Wolfstraat lag ongeveer ter hoogte van De Gazet van Limburg, waar ze uitsluitend peperkoek(geen ontbijtkoek!) speculaas en enorme 'peperkokemennekes' verkochten ( en misschien ook wel pepernoten ) .Als ik mijn ogen dicht doe kan ik het nog ruiken. Heette de uitbater Franssen ?

                              Even in het telefoonboek van 1950 gekeken: het was de Koekfabriek van Franssen, Wolfstraat 21.
                              Last edited by Annefine; 25 november 2011, 09:50.

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
                                Kan iemand zich - met mij - nog herinneren dat er vroeger bij de ingang van V&D dames zaten die handmatig nylonkousen repareerden à raison van een dubbeltje per ladder?
                                En rond deze tijd kregen de nylonkousdames gezelschap van Sinterklaas die op de 1e (?) verdieping plaatsnam en audiëntie hield voor lange rijen Maastrichtse kindertjes .

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X