Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verdwenen zaken in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Zoals Olijfje schrijft hoort de haring- en rolmopsinleggerij
    van Sijtema zeker in het rijtje op de Hoogbrugstraat er bij.
    Dit soort zaken zijn een gemis en dus ook zeker te roemen,
    echter gezien bericht #115 wilde ik hem niet dubbel noemen !
    Mestreechter Geis mage beleve
    en dat door te kinne geve.
    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
      Hahaha,.. ik begin toch ècht 'n dagje ouder te worden

      ik zie al ... een filosofe in ons midden en tevens liefhebster Immanuel Kant..
      "Mit dem Alter nimmt die Urteilskrag zu und das Genie ab."...


      on topic voordat ik een draai om m'n oren krijg....
      ( al zit Tuscho nu wel in de Beatrixhaven
      http://www.tuscho.nl/tuschohistorie)
      Bestanden bijvoegen
      Last edited by ; 3 februari 2012, 17:06.

      Opmerking


      • 't Reethoes

        Toen ik me honderd jaar geleden of zo hier vestigde, zag ik links langs de weg naar Gulpen het Reethoes op de Akerstraat in Heer. Altijd met de wagen op doortocht duurde het lang voordat ik iemand durfde vragen wat dat nu betekende: reethoes?

        Enfin, ze zijn al geruime tijd verhuisd, naar ik meen naar Smeermaas of Lanaken.
        Last edited by Clio; 3 februari 2012, 16:51.

        Opmerking


        • Platenwinkel Moonbeams

          Op de Hoogbrugstraat zat tot een jaar of acht (?) geleden ook een zaak in tweedehands grammofoonplaten en muziekpartituren en -literatuur. Ik ken mensen die daar met grote regelmaat 33 of 78 toeren bakelietplaten kochten. Maar de eigenaar had natuurlijk ook exemplaren op vinyl, en soms wat 'bijspul': stripverhalen, oude foto's en prentbriefkaarten.

          Het was een rommelige pijpenla, maar ook vertrouwd. Wie in de buurt was op koffie- of theetijd, kon een beker meedrinken. En altijd draaide er wel een oude jazzplaat, bijvoorbeeld Glenn Millers American Patrol.

          De naam van de winkel was Moonbeams.
          Last edited by Clio; 3 februari 2012, 17:16.

          Opmerking


          • Boekbinderij

            In Hoogbrugstraat 72 was twintig jaar geleden een boekbinderij gevestigd, naar ik meen 'Schreijen'. Een zeer prestigieuze firma die (ook) werkte met oude drukken en incunabelen. Ik denk dat de eigenaar niet zozeer is verhuisd, maar is opgehouden.

            Opmerking


            • De Nightlive in de Augustijnenkerk ook verdwenen.

              Opmerking


              • De Eurohal op de Griend, of dit een verdwenen zaak is laat ik even in het midden.

                De geschiedenis van MECC Maastricht gaat terug naar de jaren '50. In die tijd was in Valkenburg de Eurohal gevestigd. In deze hal werden beurzen, tentoonstellingen en evenementen georganiseerd. De activiteiten in de Eurohal richtten zich op de inwoners van Zuid-Limburg en de vele toeristen die deze regio jaarlijks bezoeken

                Het aantal activiteiten in de Eurohal groeide, maar de capaciteit van de hal was te gering voor alle evenementen die men er wilde organiseren. Daarom werd de Eurohal in 1974 naar Maastricht verplaatst. Een belangrijke reden voor deze verhuizing was de sociaal-culturele en economische betekenis, die een congres- en tentoonstellingscentrum voor de gemeente Maastricht zou vervullen. (mecc.eu)





                Opmerking


                • En niet te vergten onze * Staarzaal* waar ik op internet helaas geen foto van heb kunnen vinden
                  Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                  Opmerking


                  • Bogman toevallig?
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • Volgens mij wel, maar heb ik geen zin om terug te lezen?
                      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                      Opmerking


                      • Ook verdwenen; Vogelzang gelegen aan de Vissersmaas. Later heeft Xenos daar gezeten ivm herbouw Entre Deux.

                        Uit de oude Entre Deux en nu aan de fort. Willemweg; Leenbakker.
                        Zowel Xenos als Leenbakker in het soutterain van oude Entre Deux met ertussen de Zeeman.

                        Daarboven natuurlijk alle andere oude zaakjes op de begande grond.

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                          En niet te vergten onze * Staarzaal* waar ik op internet helaas geen foto van heb kunnen vinden
                          jawel !!!!

                          mooie zaal met vele prettige herinneringen (heb er nog een van de Woodstock coryfeeën Ten Years After (in orginele bezetting ) live gezien rond 1980)

                          maar de band op onderstaande foto zijn ze niet

                          Opmerking


                          • ook verdwenen...
                            het "Maastricht Redlight Area Distric" zoals de Amerikanen het noemden,
                            oftewel waar zich de lokaliteiten van &met "de Dames van Plezier" bevonden ( Jodenstraat -Mariastraat - Hoenderstraat).
                            Heb er nog midden jaren 70 als vakantiewerker voor de PTT de post mogen rondbrengen... als jong onschuldig mannetje van 16
                            Last edited by ; 3 februari 2012, 23:11.

                            Opmerking


                            • en nog twee ( helaas minder prettige) foto's van de staarzaal gevonden




                              Opmerking


                              • Mensen, ik ken de Staarzaal alleen van foto's zoals boven maar wat was de reden dat deze is gesloopt?

                                Is het niet zo dat men daarvoor toendertijd als vervanger de platte zoal in gedachte had? Maar dat deze achteraf na de bouw helemaal niet bleek te voldoen (akkoestic ivm vloeren staat me bij)/

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X