Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verdwenen zaken in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door Karel de Kale Bekijk bericht
    Een winkel met een schitterend, authentiek, interieur. In de tijd dat het verdween eigenlijk al van monumentale waarde.

    Trouwens; de ronde honingkoek was ook niet te versmaden.
    20-10-2008
    De 'verdwenen' engel weer terecht.
    Jarenlang gezocht naar IN DEN ENGEL die op een archieffoto van rond 1910 nog te zien is in de voorgevel van Wolfstraat 19. Maar toen dat samen met nr. 21 door bakker Franssen tot een nieuw huis werd verbouwd, verhuisde de engel naar de achterzijde van dat nieuwe pand, Wolfstraat 21.
    Rond 1980 de engel nog eens kunnen fotograferen heel, heel hoog in de achtergevel vanaf het binnenplaatsje achter de winkel van Franssen op nr. 21 (bij tout-Mestreech bekend van de peperkoeken).

    Na het vertrek van de Limburger uit de Wolfstraat en toen ook Wolfstraat 21 op de schop ging, wist Lou Franssen als rechtgeaarde 'engelbew
    20-10-2008
    De ‘verdwenen’ Engel weer terecht.
    Jarenlang gezocht naar IN DEN ENGEL die op een archieffoto van rond 1910 nog te zien is in de voorgevel van Wolfstraat 19.
    Maar toen dat samen met Wolfstraat 21 door bakker Franssen tot een nieuw huis werd verbouwd, verhuisde de engel naar de achterzijde van dat pand, Wolfstraat 21.

    Rond 1980 de engel nog eens kunnen fotograferen, heel, heel hoog in de achtergevel vanaf het binnenplaatsje achter de winkel van Franssen op nr. 21 (bij tout- Mestreech bekend van de peperkoeken).

    Na het vertrek van De Limburger uit de Wolfstraat en toen ook Wolfstraat 21 op de schop ging, wist Lou Franssen als rechtgeaarde ‘engelbewaarder’ de steen veilig te stellen en werd deze ingemetseld naast de toegang van zijn appartement op de tweede verdieping boven Wolfstraat 23, maar alleen vanaf de Havenstraat 4C te bereiken

    Bovenstaande informatie is afkomstig van de site :
    Maastrichtse gevelstenen
    aarder' de steen veilig te stellen en werd deze ingemetseld naast de toegang van zijn appartement op de tweede verdieping boven Wolfstraat 23, maar alleen vanaf Havenstraat 4C te bereiken.
    Last edited by Toller; 20 december 2014, 14:37.

    Opmerking


    • Patronaat

      Sinds wanneer is het patronaat van de St. Martinuskerk in Wijck afgebroken ? Dit lag tegenover de Ambachtschool.
      Ik weet wel, dat Sjef Dubois, thans wonende op het Albertiplein in het Roet Dörrup, tijdens de sloop het Maria beeldje nog heeft kunnen redden, dat door de KAJ die in het patronaat gehuisvest waren, tegen de muur was aangebracht. Ik was lid van deze KAJ afdeling. Waar is dat beeldje gebleven ?
      Last edited by Harry Veenhof; 8 december 2011, 19:23.

      Opmerking


      • Kwam dit nog tegen tussen mijn oude spullen van en over Maastricht
        kwam van "u zwegelduuske"



        en



        Opmerking


        • verder nog een rotanzaak op de hoek OLV plein - Koestraat

          Opmerking


          • Gorter, behang en stoffeerdersbedrijf Stenenbrug 6 .
            Later werd dit een muziekwinkel waar ik in 1963 mijn eerste ( en meteen ook mijn laatste) gitaar kocht.
            Last edited by Annefine; 14 januari 2012, 23:21.

            Opmerking


            • Wijck

              Even terug naar Wijck en wel naar de Wijcker Grachtstraat:

              Het Kogellagerhuis
              Sampermans autobanden
              Carrosseriebedrijf Nafzger & Zn.
              Friture van Netteke
              Brouwerij Bosch
              Wijnhandel Sauters (magazijn)
              Kruidenierswinkeltje (hoek Kattenstraat)
              Mestreechter Geis mage beleve
              en dat door te kinne geve.
              God, wat is dat sjiek ! © Wigo

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                Verder, hoe heette ook weer die speelgoedzaak op de Muntstraat, waar nu De Tuinen zijn gevestigd? Iets met American
                Intertoys.

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                  Rubberhuis is er wel nog, maar niet meer op de Markt, en ook niet meer op het Rondeel. Volgens mij zijn ze verkast naar Beatrixhaven.

                  De Muntstraat heeft heel wat platenzaken gehad, zo te lezen. Op de plek waar Camille Henfling zijn grote drogisterij had, kwam later modezaak King, zij verkochten ook platen. Als je even de Free Record shop niet meetelt, kom ik tot 4 platenwinkels in de Munt. Free Record Shop is immers in de plaats gekomen van Disco de Man.
                  Rubberhuis zit naast Autoparc in Randwyck.

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Louis Bekijk bericht
                    Whahaha geweldig item, ik dacht ook aan de supermarkt vroeger onder in bij de vroom en dreesman
                    De Edah zat eerst waar nu Perry sport zit en is later verhuist naar souterain V&D.

                    Opmerking


                    • Platenzaak op Amorsplein.

                      De Limburger in de Wolfstraat, later Virgin, ook weg.

                      Horn in de Grote Staat en op Scharnerweg.

                      Megapool op hoek Markt/Grote gracht

                      Opmerking



                      • Van Gend & Loos op de Statensingel
                        en omdat deze plek ook een omslagplaats van goederen was,
                        toepasselijk in deze tijd : alle kolenhandeleren in Maastricht !
                        en deze vaste vervoerder van de KNP ( Benelux en Frankrijk)
                        BOMA:
                        Last edited by ; 15 januari 2012, 18:43.

                        Opmerking


                        • nadat de (kleine) mini camping op St Pieter niet meer voldeed aan de nieuwe eisen of moest wijken, kwam er de Dousberg in Pottenberg, inmiddels helaas ook al jaren verdwenen (en nooit iets voor teruggekomen...)

                          Opmerking



                          • met hun toozaal van prachtige meubels op de St Annalaan
                            en last but not least ...de brouwer van mijn geliefd

                            nog steeds een traantje wegpink...
                            vaan Beerbrouwerijj De Ridder

                            Opmerking


                            • Wij gaan niet de brug over en blijven in het mooie Wijck,
                              daar zetten wij nog enkele verdwenen zaakjes te kijk.
                              In de Hoogbrugstraat weet men zeker wel hoe dat gaat,
                              God weet of men over deze pareltjes nog wel eens praat.

                              Het Kinderparadijs
                              American Stock
                              Leerbewerkingbedrijf / stoffeerder autostoelen
                              Autobanden La Brouche
                              Het ijzerwinkeltje (naast The Cottage)
                              Kruidenierswinkeltje (naast de kwartjesbar)
                              Chroom- en vernikkelbedrijf Lemmens
                              Mestreechter Geis mage beleve
                              en dat door te kinne geve.
                              God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                              Opmerking


                              • Hahaha, da's een goeie

                                Heb ik die nooit gekend, wonende aan de andere kant van de
                                Maas?
                                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X