Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Op het forum Skyscrapercity bestaat een draadje over alle A2-werkzaamheden van Amsterdam tot Maastricht. Maar over de Maastrichtse tunnel lees je vrijwel nooit iets. Ik heb helaas momenteel weinig tijd, maar misschien iets voor Equinoxske om de rest van het land op de hoogte te houden van de werkzaamheden hier?
Zal ik die eer op mij nemen, morgen eens kijken voor registratie.
Begin augustus start Avenue2 met de eerste voorbereidingen voor de fiets- en voetgangerstunnel Geusselt, als toekomstige verbinding tussen de wijken Nazareth en Wyckerpoort-Noord.
Wat gaat gebeuren?
Voorbereidende werkzaamheden Ongeveer op de plek van de oude tunnel onder de Viaductweg komt in de definitieve situatie ook een fiets- en voetgangerstunnel. De bouw daarvan start in augustus dit jaar. Maar daarvoor moet eerst het werkterrein (zie foto aan bovenkant van deze pagina) vrij worden gemaakt. Dat gebeurt vanaf begin augustus 2012. Een gedeelte van het asfalt van de ‘oude Viaductweg’ – dat er nu nog ligt – wordt dan opgebroken. Ook vindt grondwerk plaats. Binnen het werkterrein worden keten geplaatst en twee in-/uitritten voor werkverkeer aangelegd.
Start bouw noordelijk deel fietstunnel Geusselt De daadwerkelijke bouw van de fiets- en voetgangerstunnel Geusselt start medio augustus 2012. Dat bouwen gebeurt in twee fasen: eerst wordt gewerkt aan het noordelijke deel van de tunnel. Pas later – in de loop van 2013 - is het zuidelijke deel aan de beurt. Op die manier kan het verkeer op de Viaductweg gewoon doorgaan en ervaren weggebruikers zo min mogelijk overlast.
Aan de noordkant van de huidige Viaductweg brengt Avenue2 een stukje damwand aan, net zoals dat eerder is gedaan voor de bouwkuip van de A2-tunnel bij Geuselt-Noord. Die damwand ontstaat door losse planken van staal één voor éen de grond in te trillen. Samen zorgen ze voor een stevige en veilige afscherming. Het werkterrein van het noordelijke gedeelte van de fiets- en voetgangerstunnel Geusselt grenst namelijk direct aan de bestaande Viaductweg, waarover verkeer rijdt.
Zodra de damwand staat, wordt begonnen met het graafwerk. Voor de tunnel Geusselt moet ongeveer 4,5 meter diep worden gegraven. Is de bouwkuip eenmaal op diepte, dan start het betonwerk voor de vloer, de wanden en uiteindelijk het dak.
Waar en wanneer? Het vrijmaken en inrichten van het noordelijke werkterrein gebeurt na de bouwvak -vanaf 6 augustus 2012. Het intrillen van de damwandplanken gebeurt overdag in de week van 13 augustus. Aansluitend start het graafwerk voor de tunnel. Het eerste betonwerk speelt naar verwachting in het najaar van 2012. Werktijden zijn van 07.00-18.00 uur. Als dat nodig is, wordt ’s avonds doorgewerkt.
Hoe? Voor het intrillen van de damwandplanken en het ontgraven van de bouwkuip, worden grote kranen en graafmachines ingezet. Daarnaast zijn vrachtauto’s en dumpers nodig voor de aan- en afvoer van grond en materialen.
Wat zijn gevolgen?
Hinder voor omwonenden Omdat wordt gewerkt met machines, ondervinden omwonenden geluidsoverlast. Bijvoorbeeld tijdens het opbreken van asfalt of het aanbrengen van de damwand. Het intrillen van de damwandplanken kan ook trillingshinder met zich meebrengen. Avenue2 houdt de hoeveelheid trillingen in de gaten via zogenaamde trillingsmeters. Tot slot kunnen omwonenden last hebben van bouwverkeer. A2maastricht.nl
Hinder voor verkeer Tijdens het aanbrengen van de damwand voor het noordelijk deel van de fietstunnel medio augustus 2012, gelden verkeersmaatregelen. Verkeer vanaf de A2 (komende vanuit Eindhoven), N2 (komende vanuit Luik) of Terblijterweg richting Viaductweg moet op maandag 13 en dinsdag 14 augustus (reservedag) tussen 9.30 uur en 15.30 uur rekening houden met rijstrookafzettingen, maar kan wel gewoon door. Ook verkeer vanuit de Viaductweg blijft mogelijk.
Vooruitblik De bouw van het noordelijke deel van de fietstunnel Geusselt duurt naar verwachting tot april 2013. Op dat moment kan de Viaductweg over dit stuk fietstunnel heen worden gelegd. Precies zoals dat eerder gebeurde met de Terblijterweg over de Paardentunnel. Zo ontstaat ruimte om te kunnen werken aan het zuidelijke deel van de fietstunnel, tot ongeveer eind 2013. Daarna kan kruispunt Geusselt opnieuw worden aangepast en kan de fiets- en voetgangerstunnel Geusselt in gebruik worden gesteld.
Opmerking