Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Sneltram Maastricht - Hasselt

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Fallor ergo sum

    Opmerking


    • Tram Vlaanderen-Maastricht

      Ik realiseer mij dat ik op dit forum in de minderheid ben, maar ik vind het een prachtig project!!!

      Ik had, als ik invloed op de besluitvorming zou hebben gehad, persoonlijk een paar kleine veranderingen in het traject doorgevoerd, maar grosso modo zie ik deze spoorverbinding wel zitten.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Geinig filmpje Rubke,
        Het is altijd spannend zo'n 3d animatie.
        dank daarvoor!

        Ziet U hoe "de lijn" straight forward, recht door zee het tracé plant?
        enkel in Maastricht heeft men kronkels ingepland
        enkel daar moet men weer de omweg via het Bassin, de van Hasseltkade en Wilhelminabrug oppakken
        enkel in Maastricht denkt men altijd complexer dan noodzakelijk


        kronkels die niks met een relevante meerwaarde verbinden wil, maar een gewilde chaos opzoekt.
        laat staan de overlast

        Dat wetende; is het stukje van het tracé op Nederlands grondgebied zo kort dat het opvalt en echt pijnlijk wordt hoe de kosten voor die kronkel en omweg uitpakt / zal uitpakken.

        De NS rail als commerciële partij vraagt u ook niet om zo maar even een perron op of nabij de markt te bouwen.

        een groot(s) 2025 Project vindt ik het alleszins niet.
        met vriendelijke groet
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • Rekenhof schiet mobiliteitsplan De Lijn helemaal af

          De tramprojecten in Limburg, Antwerpen en Gent zijn niet objectief, te weinig onderbouwd en tot drie keer duurder dan gepland. Het Rekenhof haalt in een auditrapport snoeihard uit naar De Lijn. De kritiek op de aanpak van de regering zwelt aan. "Ik ben gedegouteerd door dit rapport", zegt Jan Peumans (N-VA).

          Het lijkt wel een doodsteek, dat ene zinnetje in het rapport van het Rekenhof: "De onderzochte tramtracés zijn te laat, te beperkt en te weinig objectief onderzocht." Veel duidelijker kun je een mobiliteitsplan niet afschieten. De formulering sluit aan bij de vernietigende kritiek van het Rekenhof in een auditrapport over de plannen van De Lijn. Het rapport van 94 pagina's werd op 18 februari afgeleverd aan het Vlaams parlement.

          Het gaat om vijf belangrijke tramprojecten in Vlaanderen. Ten eerste het Spartacusproject in Limburg, of de lijn van Hasselt naar Maastricht. Ten tweede de tramlijn vanuit het oosten naar Antwerpen, ofwel LIVAN. Ten derde gaat het om drie lijnen rond Gent: de verlenging van tramlijn 21/22 in Zwijnaarde, de aanleg van een tramlijn naar de campus van het UZ in Gent en het tramproject op de Flanders Expo-site, ofwel 'The Loop'.

          223 procent duurder
          Het Rekenhof is niet mals voor De Lijn. "De beslissing tot aanleg van de tramlijnen zijn onvoldoende onderbouwd", luidt de conclusie. Zo is het onduidelijk waarom sommige trams prioriteit kregen en andere niet. "Voor de onderzochte projecten ontbreekt meestal een duidelijke probleemanalyse en doelstelling. Andere oplossingen dan een tram overwoog De Lijn meestal pas na de initiële uitvoeringsbeslissing of zelfs niet."

          Er hangt ook een dichte mist over het prijskaartje van de trams. De bouwkosten van de infrastructuur stegen tussen de eerste en laatste raming "met 14 tot 223 procent." Daartegenover staat dat de Vlaamse regering de lijn tussen Hasselt en Maastricht goedkeurde zonder enige informatie over de kostprijs. Bovendien stelde De Lijn het reizigerspotentieel van die lijn te positief voor. De kosten van het Spartacusproject worden inmiddels op 200 miljoen euro geschat, een veelvoud van de oorspronkelijke 55 miljoen.

          Het Rekenhof stoort zich aan de moeizame medewerking van De Lijn in het onderzoek. "De Lijn verstrekte tijdens de audit maar moeizaam en langzaam de gevraagde informatie", schrijven de auditeurs. Directeur-generaal Roger Kesteloot houdt het erop dat De Lijn in haar archieven moest grasduinen "en dat is niet makkelijk in tijden waarin De Lijn het met zo weinig mogelijk personeel moet doen." De Lijn heeft uiteindelijk meer dan 1.500 documenten ter beschikking gesteld.

          Bron: DMorgen.be

          Opmerking


          • interessant bericht Breur,
            en ook al mocht dat inslaan als een BOM, is het nog op tijd voor de gemeenteraadsverkiezingen...
            eenS speuren naar reacties van de raad
            een beklonken zaak is ook zonder gezichtsverlies terug te draaien.
            met vriendelijke groet
            Last edited by Antonius; 6 maart 2014, 16:02. Reden: redactioneel aanpassing
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • Ik bedenk mij opeens als de NS/Gemeente dat derde kopperron aan de paralelweg niet had afgebroken dat daar een mooie plek zou zijn geweest om halteplaats te maken voor de tram ipv nu op het stationsplein.

              Opmerking


              • Ton kijk eens naar de link. Die leidt naar ijs.

                Opmerking


                • Over en uit voor de tram?
                  http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141121_0...-op-de-helling

                  Opmerking


                  • Tramverbinding Vlaanderen-Maastricht nog niet van de baan?

                    Vandaag, donderdag 10 maart 2016, heeft op het Gouvernement in Maastricht overleg plaatsgevonden tussen de Vlaamse minister Ben Weyts (NV-A) en onze Maastrichtse wethouder John Aarts (Financiën, VVD).
                    Nadat Maastricht had aangegeven dat het momenteel feitelijk onmogelijk is het tramtracé in Maastricht door te trekken tot aan het station, hetgeen de afspraak was met de Belgen, bestond het gevaar dat Vlaanderen de stekker uit het project zou trekken.
                    Na afloop van het overleg verklaarden zowel minister Weyts als wethouder Aarts dat men een constructief gesprek had gehad en dat het nog steeds de bedoeling is om gezamenlijk tot een oplossing te komen.
                    De doelstelling is dat er nog steeds een tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht komt, al zullen er nog wat hobbels moeten worden genomen.
                    In de voetbalwereld, als het bestuur het vertrouwen uitspreekt in hun trainer, betekent dit meestal dat de trainer binnen 3 dagen wordt ontslagen.

                    Persoonlijk vrees ik nog steeds dat er nooit meer een tram tussen Maastricht en Hasselt zal rijden.
                    Afwachten dus,,,,,,,
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • De Tram komt er......

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                      Tramverbinding Vlaanderen-Maastricht nog niet van de baan?

                      Vandaag, donderdag 10 maart 2016, heeft op het Gouvernement in Maastricht overleg plaatsgevonden tussen de Vlaamse minister Ben Weyts (NV-A) en onze Maastrichtse wethouder John Aarts (Financiën, VVD).
                      (...)
                      Persoonlijk vrees ik nog steeds dat er nooit meer een tram tussen Maastricht en Hasselt zal rijden.
                      Afwachten dus,,,,,,,
                      Deze week presenteerde wethouder John Aarts (VVD) met veel trots het bereikte akkoord met "de Belgen" over de tram Vlaanderen-Maastricht.
                      Immers, de tram schijnt er nu wel te komen.

                      Opmerkelijk.
                      Volgens mij was er echt niemand meer, zelfs niet onder de grootste voorstanders - waaronder ik -, die echt geloofde dat er ooit een tram tussen Hasselt en Maastricht zou gaan rijden.
                      Nu o.a. de (Nederlandse) provincie Limburg 6 miljoen extra op tafel legt en daarbij nog diverse toezeggingen doet oa. een bijdrage aan het versnellen van de elektrificatie van de spoorlijn Weert-Antwerpen, lijkt het erop dat "de Belgen" genoegen nemen met een in Maastricht (voorlopig) ingekort tracé met als eindhalte het Mosa Forum i.p.v. het station in Wijck.

                      Mijn politiek voorspellend vermogen is nooit zo erg hoog geweest.
                      Eens te meer blijkt dat politiek, zeker binnen de Maastrichtse muren, onvoorspelbaar is.

                      Mocht die tram ooit gaan rijden - eerst zien dan geloven - is dat voor mij wel een bewijs dat de mening van een meerderheid van de Maastrichtenaren niet gevolgd is.
                      Ook binnen de diverse coalities en raadssamenstellingen in het afgelopen decennium is er nooit een (overtuigende) meerderheid geweest voor de tram.
                      Die tram komt er, omdat coalitieafspraken werden en worden nagekomen door coalitiepartners die in de tijd dat ze in de oppositie zaten juist tegen de tram waren.
                      Ook omgekeerd geldt dit.
                      Het CDA, ooit de grote aanjager van dit dossier, is, sinds ze in de oppositie zit, fel tegen de komst van de tram. De PvdA, sinds 2014 in de oppositie, is weliswaar niet faliekant tegen, maar heeft zo zijn bedenkingen en/of eisen.

                      Persoonlijk denk ik dat het soms maar goed is dat er niet zoveel naar de mening van individuen geluisterd wordt.
                      Zeker niet als deze individuen, ook al hebben ze een meerderheid, niet goed op de hoogte zijn van een bepaald dossier.
                      Het gevaar, met het soms opzij zetten van de mening van de meerderheid, schuilt er echter in dat ons mooi en geprezen democratisch bestel soms onterecht genegeerd zou kunnen worden.
                      En wie bepaalt wanneer dat negeren terecht of onterecht is!?!
                      Een moeilijke discussie.
                      Na de Brexit weten ze in Groot-Brittanië daar inmiddels alles van.
                      Maar als die tram Hasselt-Maastricht er komt ben ik blij......

                      Goed gedaan Maastricht!!!!
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        De Tram komt er......

                        Het gevaar, met het soms opzij zetten van de mening van de meerderheid, schuilt er echter in dat ons mooi en geprezen democratisch bestel soms onterecht genegeerd zou kunnen worden.
                        En wie bepaalt wanneer dat negeren terecht of onterecht is!?!
                        Een moeilijke discussie.

                        Goed gedaan Maastricht!!!!
                        Het niet tijdig doorhakken van knopen kan wel eens leiden tot het meegesleept worden, met alle gevolgen van dien. Dan volgt er meestal een schuldvraag en zijn de verantwoordelijken vertrokken, wellicht met de tram . Overal zien wij een (wild)groei van petities en andere burgerinitiatieven. Heerlijk vind ik dat. Eindelijk komt men achter de beruchte geraniums vandaan. Niet iedereen krijgt zijn of haar zin, sommigen vallen op hun snuit, maar de politiek wordt er met de haren bijgesleept en zal gedwongen worden zich dieper in de dossiers te verdiepen en dat is terecht volgens mij. Op diverse sociale media komt steeds vaker het woord "actie" langs, een bijna vergeten politiek zelfstandig naamwoord, wellicht een soort evenement. Echter dit begrip werd niet concreet ingevuld en kan dus wat mij betreft naar de prullenbak verwezen worden. Hopelijk zullen de trambovenleidingen de Tempeleers niet tot wanhoop drijven. Mocht dat wel zo zijn: evenementen kun je verplaatsen of tijdig niet laten doorgaan.

                        Opmerking


                        • nieuwsblad.be:

                          Weyts tempert

                          Maar Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts tempert meteen de berichten. Het gaat over een voorstel, een van de scenario's, dat nog in bespreking is, luidt de boodschap. Er waren intensieve onderhandelingen met de Nederlandse collega's, stelt hij. "Ik ging er evenwel van uit dat zulke gesprekken en de resultaten ervan, vertrouwelijk zijn en blijven tot op het moment van beslissing. Daarnaast moet ik erkennen dat de communicatie van vandaag het enkel heeft over één der scenario's die ik aan de Nederlanders heb voorgelegd. Ik ga niet nader in op de andere scenario's die ik heb aangediend, ik wens de vertrouwelijkheid immers te respecteren", aldus de mobiliteitsminister.


                          http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160630_02364476

                          Opmerking


                          • Het zou mij niet verbazen als het akkoord dat er nu mogelijk ligt op termijn weer van de baan zal zijn.
                            Helaas vind ik de door Breur aangehaalde quote niet op de door hem aangegeven link.

                            Wat ik wel vind is dat Leo Maathuis, voorzitter van de fietsersbond in Maastricht, walgt van "de ambtenaren in Maastricht die een doorbraak proberen te forceren".
                            Maathuis, die naar veronderstel spreekt namens de fietsersbond in Maastricht (!?!), is een voorstander van een treinverbinding.
                            Althans dat was zijn mening in 2015.
                            Wat dat betreft ben ik het helemaal met hem eens, maar een treinverbinding zit er, het dossier lezende, voorlopig niet in. Dan is een tramverbinding zo gek nog niet

                            Misschien moeten we gewoon even afwachten.....
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Pier: Weyts tempert: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160629_0...t-komt-er-toch

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                                Bedankt Breur voor de juiste link
                                Evenwel is in deze link ook te lezen:
                                "(..) Vlaams Parlementslid Marino Keulen van Open Vld reageerde reeds tevreden op het Nederlandse voorstel. "Deze interessante piste maakt een doorbraak in het dossier op korte termijn mogelijk." "

                                Je ziet dat het nog alle kanten op kan.
                                Daarbij moet rekening worden gehouden dat Ben Weyts een minister van de N-VA is.
                                De Nieuwe Vlaamse Alliantie (NVA) is altijd tegen het plan van de Spartacus-tramlijn Hasselt-Maastricht geweest.
                                Nu de N-VA dus de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken levert, doet men moeilijk over het plan.
                                Marino Keulen op zijn beurt is ook burgemeester van Lanaken.
                                En Lanaken heeft er natuurlijk alle belang bij dat die tramverbinding richting Hasselt en Maastricht er komt.
                                Dat is de politieke realiteit van dit moment.

                                Nu kun je echter veel van onze wethouder John Aarts zeggen of vinden, maar ik geloof niet dat hij een persconferentie geeft over een bereikt akkoord met de Belgen als dat niet waar is.
                                Maar nogmaals..... afwachten!


                                Wethouder John Aarts (Foto: Richard Stark)

                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X