Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Sneltram Maastricht - Hasselt

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • van 1limburg.nl

    Belgisch-Limburgse toppolitici van alle grote partijen en gouverneur Herman Reynders hebben maandagavond topoverleg over de sneltram Maastricht-Hasselt.

    Volgens de Belgische krant Het Belang van Limburg is dat overleg bedoeld 'om de plooien glad te strijken'.
    Plooien
    Vorige week woensdag maakten de gemeente Maastricht en de provincie Limburg bekend dat er een akkoord was met Vlaams minister Ben Weyts van mobiliteit. Daarbij gaat Vlaanderen akkoord met Mosae Forum in de binnenstad van Maastricht als eindhalte en niet langer het station. In ruil daarvoor wordt van Nederlandse kant zes miljoen euro extra op tafel gelegd en geld voor een reeks maatregelen om het openbaar vervoer tussen beide Limburgen te verbeteren.

    Coalitie
    Maar de partij van minister Weyts - de Vlaams-nationalistische N-VA - ziet het akkoord niet zitten. Vandaar dat Weyts liet weten dat er nog geen definitieve overeenstemming is en er nog meer scenario's denkbaar zijn. "Maar feit is dat Weyts op donderdag 26 mei een gedetailleerd compensatieakkoord bereikte met de Nederlanders" , zo schrijft Het Belang van Limburg.

    Impasse
    Dat werd diezelfde avond nog goedgekeurd door de twee andere regeringspartijen, de christendemocratische CD&V en de liberale Open VLD. Ook de sociaal-democratische oppositiepartij SP.A stemt ermee in. Om uit de politieke impasse te komen, is er maandagavond het topoverleg. Donderdag komt de kwestie ook aan de orde in de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement.



    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Markie Bekijk bericht
      van 1limburg.nl

      Belgisch-Limburgse toppolitici van alle grote partijen en gouverneur Herman Reynders hebben maandagavond topoverleg over de sneltram Maastricht-Hasselt.

      (...) Donderdag komt de kwestie ook aan de orde in de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement.
      Nou, dan horen of lezen we a.s. vrijdagochtend wellicht een nieuwe tussenstand in dit dossier......
      Voorlopig zie ik nog geen tram rijden.
      Helaas!

      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • van 1limburg.nl Het overleg van Belgisch-Limburgse toppolitici van alle grote partijen en gouverneur Herman Reynders over de sneltram Maastricht-Hasselt heeft niet tot een gezamenlijk standpunt geleid.

        Dat meldt de Belgische krant Het Belang van Limburg (link is external).
        Nationalisten
        Het akkoord dat Vlaams minister Ben Weyts heeft gesloten met de gemeente Maastricht en de provincie Limburg blijft moeilijk verteerbaar voor de partij van Weyts, de Vlaams-nationalistische N-VA. Die ziet liever dat eerst werk wordt gemaakt van een tramverbinding Hasselt-Diepenbeek-Maasmechelen. Ook ziet N-VA liever trambussen dan sneltrams rijden omdat dat een stuk goedkoper zou zijn en ook sneller te realiseren.

        Lees ook: Topoverleg in België over tram naar Maastricht
        De twee andere regeringspartijen - de christendemocratische CD&V en de liberale Open VLD blijven het akkoord wel steunen. Dat geldt ook voor de sociaal-democratische oppositiepartij SP.A.
        Parlement
        De Vlaamse regering en in het bijzonder minister Weyts moeten nu de knoop doorhakken, aldus Het Belang van Limburg. Donderdag komt de kwestie aan de orde in de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement.

        Eindhalte
        Vorige week maakten Maastricht en de provincie bekend dat Vlaanderen akkoord gaat met Mosae Forum in de binnenstad van Maastricht als eindhalte van de tram Maastricht-Hasselt en niet langer vasthoudt aan het station. In ruil daarvoor wordt van Nederlandse kant zes miljoen euro extra op tafel gelegd en geld voor een reeks maatregelen om het openbaar vervoer tussen beide Limburgen te verbeteren.

        Opmerking


        • van 1limburg.nl

          Het overleg van Belgisch-Limburgse toppolitici van alle grote partijen en gouverneur Herman Reynders over de sneltram Maastricht-Hasselt heeft niet tot een gezamenlijk standpunt geleid.

          Dat meldt de Belgische krant Het Belang van Limburg
          Nationalisten
          Het akkoord dat Vlaams minister Ben Weyts heeft gesloten met de gemeente Maastricht en de provincie Limburg blijft moeilijk verteerbaar voor de partij van Weyts, de Vlaams-nationalistische N-VA. Die ziet liever dat eerst werk wordt gemaakt van een tramverbinding Hasselt-Diepenbeek-Maasmechelen. Ook ziet N-VA liever trambussen dan sneltrams rijden omdat dat een stuk goedkoper zou zijn en ook sneller te realiseren.

          De twee andere regeringspartijen - de christendemocratische CD&V en de liberale Open VLD blijven het akkoord wel steunen. Dat geldt ook voor de sociaal-democratische oppositiepartij SP.A.
          Parlement
          De Vlaamse regering en in het bijzonder minister Weyts moeten nu de knoop doorhakken, aldus Het Belang van Limburg. Donderdag komt de kwestie aan de orde in de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement.

          Eindhalte
          Vorige week maakten Maastricht en de provincie bekend dat Vlaanderen akkoord gaat met Mosae Forum in de binnenstad van Maastricht als eindhalte van de tram Maastricht-Hasselt en niet langer vasthoudt aan het station. In ruil daarvoor wordt van Nederlandse kant zes miljoen euro extra op tafel gelegd en geld voor een reeks maatregelen om het openbaar vervoer tussen beide Limburgen te verbeteren.

          Opmerking


          • van 1limburg.nl

            De Vlaamse regeringspartij N-VA lijkt toch in te stemmen met het akkoord dat minister Weyts heeft gesloten met de gemeente Maastricht en de provincie Limburg over de sneltram Maastricht-Hasselt.

            Daarmee zou de komst van de tram zo goed als zeker zijn. Dat bleek in de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement.
            Goedkoper
            Tot nu toe vond de Vlaams-nationalistische partij het akkoord moeilijk verteerbaar. Ze zag liever dat eerst werk werd gemaakt van een tramverbinding Hasselt-Diepenbeek-Maasmechelen. Liefst met trambussen omdat die een stuk goedkoper zijn dan sneltrams en ook sneller te realiseren. Ben Weyts heeft nu toegezegd te bekijken of deze verbinding inderdaad zo snel mogelijk alvast met trambussen kan worden gereden op een apart wegvak.

            Faire deal
            Hij verdedigde ook de gesloten sneltram-overeenkomst. "Het was mijn voorstel. Het is een faire deal als je ervoor hebt gekozen om met de tram door te gaan. Daarmee hebben we het onderste uit de kan gehaald", aldus Weyts in de commissievergadering.

            Hij sprak ook van de 'uitvoering van het regeerakkoord' en wees erop dat aan Vlaamse zijde al voor 17 miljoen is geïnvesteerd in de sneltram Hasselt-Maastricht. Weyts zei wel dat de Vlaamse regering nog moet instemmen met de deal.
            Steun
            De christendemocratische regeringspartijen CD&V en de liberale Open VLD spraken in de commissie nogmaals hun steun uit voor de overeenkomst. Ook de sociaal-democratische oppositiepartij SP.A en de partij Groen deden dat.

            Het liberale kamerlid Marino Keulen - ook burgemeester van Lanaken - zei richting NV-A dat de partij een groot probleem krijgt met zijn partij als ze dwars blijven liggen. "Ik zeg dat namens de nationale Open VLD", stelde Keulen.
            Mosae Forum
            Het akkoord houdt in dat Vlaanderen zich erbij neerlegt dat Mosae Forum in de binnenstad van Maastricht de eindhalte van de tram Maastricht-Hasselt wordt en niet langer vasthoudt aan het station als eindpunt. In ruil daarvoor wordt van Nederlandse kant zes miljoen euro extra op tafel gelegd voor een reeks maatregelen om het openbaar vervoer tussen beide Limburgen te verbeteren.

            CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck noemt het in een reactie "goed dat er nu duidelijkheid is. Dan kunnen we samen eendrachtig aan de slag om de grenzen op het gebied van het openbaar vervoer te slechten."

            Opmerking


            • update van 1limburg.nl

              De Vlaamse regering heeft ingestemd met het akkoord met de gemeente Maastricht en de provincie Limburg over de sneltram Maastricht-Hasselt.

              Dat komt niet als een verrassing omdat donderdag tijdens een commissievergadering van het Vlaams Parlement bleek dat bijna alle partijen minister Ben Weyts groen licht gaven.
              Toezeggingen
              Eerder was de deal voor de partij van Weyts - de Vlaams-nationalistische NV-A - moeilijk verteerbaar. Maar na een aantal toezeggingen over andere openbaar-vervoerverbindingen in Belgisch-Limburg stemde NV-A toch in.

              Mosae Forum eindhalte
              Het akkoord houdt in dat Vlaanderen zich erbij neerlegt dat Mosae Forum in de binnenstad van Maastricht de eindhalte wordt en niet langer vasthoudt aan het station als eindpunt. In ruil daarvoor wordt van Nederlandse kant zes miljoen euro extra op tafel gelegd voor een reeks maatregelen om het openbaar vervoer tussen beide provincies te verbeteren.

              2020
              Vlaanderen gaat nu afspraken maken met Maastricht en de provincie over de verdere procedure. Zo moeten de afspraken worden vastgelegd in een nieuwe overeenkomst. Ook moet Maastricht een nieuw bestemmingsplan opstellen. Dat moet dan nog een hele inspraakprocedure doorlopen.

              De verwachting is dat de eerste sneltram tussen Maastricht en Hasselt in 2020 gaat rijden.

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Pier op 3 juli 2016
                Nu kun je echter veel van onze wethouder John Aarts zeggen of vinden, maar ik geloof niet dat hij een persconferentie geeft over een bereikt akkoord met de Belgen als dat niet waar is.
                Maar nogmaals..... afwachten!
                Oorspronkelijk geplaatst door Markie op 8 juli 2016
                (..) De Vlaamse regering heeft ingestemd met het akkoord met de gemeente Maastricht en de provincie Limburg over de sneltram Maastricht-Hasselt.
                De N-VA minister Weyts heeft (om politieke redenen) dus nog even een show opgevoerd.

                Nu ziet het er dus naar uit dat de tram er gaat komen in 2020.
                Nog altijd 8 jaar later dan gepland!

                Ik geloof het pas als de eerste tram door Maastricht rijdt.




                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • is er een misverstand?
                  de tram in belgie
                  de tram uit belgie door plannen en financieren tot in Maastricht ?
                  Iets te oud voor re-educatie
                  iets te jong voor afdanking
                  m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                  Opmerking


                  • Eindhalte, trambus versus sneltram, kostenplaatje en vooral het opkrikken van prestige c.q, het verleggen van schuldvragen, het zal allemaal weer onderwerp van gesprek worden in de komende "beloftetijd" in aanloop naar verkiezingen. De Zwarte Piet wil niemand toegeschoven krijgen. Bovendien zal men de gebruikte gekleurde uitdrukking moeten hervormen om volgens sommigen correct om te gaan met onze medemens.

                    Opmerking


                    • beloften en verkiezingen is het steekwoord
                      (duurde het maar niet zo lang)

                      Iets ouder qua berichtgeving, maar hier kun je een en ander vinden betreffende de infrastructuur en nieuwe plannen klik op de onderstaande link
                      https://infrastruct.wordpress.com/tag/tk-2017/
                      Onderaan het stuk staat Limburg / Maastricht vermeld met plannen voor een nieuwe spoorbrug en directe verbinding naar Lanaken.
                      Heel interessant is ook de Hoge Snelheid Verbinding naar Luik, waar ik in 2010 reeds over schreef in een ander topic
                      Iets te oud voor re-educatie
                      iets te jong voor afdanking
                      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                      Opmerking


                      • Beste Antonius.
                        Het trieste van dit alles is dat Maastricht afhankelijk is van deze gemeenteraad die elke vier jaar een andere mening heeft..
                        zie de periode 2010/2014...en de periode 2014/2018.
                        afhankelijk of men in de coalitie zit of in de oppositie. dit bepaalt hun mening (Helaas )
                        Last edited by Ton.2014; 2 juli 2017, 20:55.

                        Opmerking


                        • Het is bijna niet meer te volgen, waarom die wethouder nu weer met die Tram aankomt zetten!
                          bron de Limburger
                          Gisteren om 15:07 door Joos Philippens

                          de Raad van Staten verwerpt een bestemmingsplan? dat niet vernieuwd is geworden???

                          je zou verwachten dat het met een visie en onderbouwd door feiten over vervoer en noodzaak van Krabbendam op een avond bij de gemeenteraad komt
                          we hebben toch echt meer aan het vervoer naar alibaba LUIK
                          Last edited by Antonius; 23 november 2018, 13:13.
                          Iets te oud voor re-educatie
                          iets te jong voor afdanking
                          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            (...)
                            Nu ziet het er dus naar uit dat de tram er gaat komen in 2020.
                            Nog altijd 8 jaar later dan gepland!

                            Ik geloof het pas als de eerste tram door Maastricht rijdt.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                              Weer lijkt het erop dat de tram er ooit zal komen. Politiek lijkt de strijd te zijn gestreden, zowel in Belgie als in Maastricht.
                              Maar, zoals ik al in 2018 en de jaren daarvoor schreef..... 'Ik geloof het pas als de eerste tram door Maastricht rijdt'.
                              Het lijkt er wel op inderdaad. Zo'n onzalig plan, die tram. Hasselt is geen aantrekkelijke bestemming (ja, voor een keertje misschien) en het tussenliggend gebied is te dun bevolkt. Veel te langzaam ook. Een treinverbinding is wat Maastricht nodig heeft. En niet zozeer om in Hasselt te komen, maar om via Hasselt in Brussel en Antwerpen te geraken. Ach ja, ze luisteren ook helemaal niet naar ons

                              Opmerking


                              • Gein woonder dat die Belschje unne Auto hubbe.
                                Last edited by Antonius; 18 december 2020, 10:38.
                                Iets te oud voor re-educatie
                                iets te jong voor afdanking
                                m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X