Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Sneltram Maastricht - Hasselt

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk bericht
    Ik ben vandaag dus maar eens met een meetlint op pad gegaan. Het rode asfalt van het fietspad op het eerste stuk van de Bosscherweg is 130 cm. Met de goten erbij 160. Niet dat dit genoeg is, het is absurd smal zo tussen richels. Ik zou mensen die niet zo heel goed fietsen hier afraden om te fietsen, want naast elkaar kan niet, maar de brommer rammen je wel voorbij.
    Op een deel van dat stuk is er geen stoep/ventweg. Daar moeten de voetgangers ook over het fietspad.

    Opmerking


    • Hier nog meer plaatjes:
      Bestanden bijvoegen

      Opmerking


      • De laatste als de tram het bestaande spoor oploopt:
        Bestanden bijvoegen
        Last edited by Guinness; 8 oktober 2013, 22:31.

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Ton
          Als de tram doorgaat.
          Komt volgens mij hij te lopen over het fabrieks terrein sappi
          Langs het binnenwater (bassin naar kanaal)
          Niet volgens het (ontwerp) bestemmingsplan.

          Opmerking


          • Guinness heeft gelijk Ton!

            Er wordt wel overwogen om later, maar dan praten we over de komende jaren twintig, eventueel de Bassinbrug te laten vervallen.
            Dan zou de Tramlijn inderdaad over het Sappi-terrein moeten gaan lopen.

            Maar dat is echt toekomst!

            Overigens mooie heldere plaatjes, Guinness
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Zelf denk ik dat meer mensen naar Hasselt zullen gaan dan andersom om geld uit te geven. En als de lijn niet rendeert, kunnen er nog altijd groepjes toeristen door de stad op en neer geschoven worden. Ook denk ik dat het verstandig zou zijn nu al te werken aan een plan m.b.t. het KNP-terrein en niet te wachten totdat daar alles troosteloos jaren leeg komt te liggen. Een stationnetje SAPPI zou dan wel eens een boost kunnen zijn voor een nieuwe buurt.

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                Zelf denk ik dat meer mensen naar Hasselt zullen gaan dan andersom om geld uit te geven.
                Dat zou zomaar kunnen.
                Er zijn immers meer Maastrichtenaren dan Hasseltenaren (is dat woord goed?), in Maastricht en omgeving woont men gemiddeld dichter bij het station en neemt men dus gemakkelijker de trein en Nederlanders zijn gemiddeld toch wat treinlustiger dan Vlamingen. Tel die drie dingen op.

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                  nu aan alle onzekerheid over deze verbinding een eind komt
                  Van wie is deze optimistische quote

                  Opmerking


                  • ik hoorde dat zelfde op het journaal op EEN (belgische zender)
                    met groet
                    ik ben verguisd

                    Opmerking


                    • Kostenplaatje tram in Belgisch deel

                      De totale kostprijs voor het Vlaamse gedeelte van de sneltramlijn bedraagt 217 miljoen euro. Dit bedrag omvat de infrastructuur, de stelplaats en de sneltramvoertuigen. De kostprijs van de Vlaamse infrastructuur bedraagt in totaal 135,5 miljoen euro. Hasselt trekt 1,8 miljoen euro uit voor de heraanleg van de Stokerijstraat en de uitbreiding van de ondergrondse parking aan het Kolonel Dusartplein. Lanaken neemt 2 miljoen euro voor haar rekening om twee pleinen aan te leggen ter hoogte van het Heilig Hart en Europa-plein. Naast de infrastructuur zijn er twaalf elektrische sneltrams en een stelplaats in Hasselt voor de sneltrams voorzien. De trams kosten in totaal zo’n 56,4 miljoen euro, de stelplaats 25 miljoen.

                      Daarnaast moet De Lijn de nodige gronden verwerven. De kostprijs daarvan wordt geraamd op 9,1 miljoen euro. De verbinding tussen Hasselt en Maastricht wordt gerealiseerd dankzij een unieke samenwerking in de Euregio.

                      Bron nieuwsblad

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                        De kostprijs van de Vlaamse infrastructuur bedraagt in totaal 135,5 miljoen euro.
                        Ik vermoed dat ze er van uit gaan dat de vierendeelbrug allen schoongemaakt en geschilderd moet worden. Geen idee, ik ben geen bruggentechneut, maar ik ben benieuwd.

                        Opmerking


                        • Wellicht dient men eea in een breder perspectief te plaatsen.

                          We redeneren hier vooral vanaf het standpunt dat Maastrichtenaren de tram gebruiken om naar Hasselt te gaan en winkelen is de boventoon. We hebben het zelfs over inwoneraantallen Maastricht vs Hasselt.

                          Feit; Vergeleken is de agglomeratie Hasselt 75K/Genk 66K net zo groot en zelfs groter als Maastricht 121K alleen. De regio Hasselt/Genk is een sterke regio die impulsen nodig heeft verder te groeien.

                          We redeneren vooral niet over het feit dat er in Hasselt (+Diepenbeek) als in Maastricht 2 Uniefs met vele faculteiten liggen die banden hebben met mekaar en mekaar aanvullen (net zoals de Unief in Aken het doet waarmee UMC+ ook een band heeft).

                          Ook redeneren we niet over het vele woon/werk-verkeer vanuit de omliggende gemeenten zoals Bilzen/Lanaken/Riemst naar Maastricht toe.

                          De belangrijkste redenen vanuit Vlaanderen voor deze sneltram hier is de ontsluiting van Belgisch Limburg naar omliggende sterke regio's en in dat kader kan ik wel begrijpen dat een sneltram tot in Maastricht veelal door Vlaanderen gefinancierd wordt.

                          - woon/werk verkeer, óók door studenten en Nederbelgen in de Vlaamse buurgemeenten naar de bedrijven in Maastricht e.o. o.a.. Unief in Maastricht. De werkende en studerende mensen die nu voor parkeerproblemen zorgen in Maastricht zal dan afnemen is de aanname.
                          - betere koppeling tussen Hasseltse campus en Maastrichtse faculteiten op universitair vlak.
                          - betere koppeling voor UMC+ en patiënten uit de grensregio (ook ziekenhuis St Barbara Lanaken is bereikbaar)
                          - betere aansluiting op het treinverkeer in Nederland vanuit kleinere gemeenten in Vlaanderen (in Lanaken zal nimmer een intercity van de NMBS stoppen). Vergeet niet ik redeneer vanuit Vlaams perspectief.

                          In dit kader bezien vind ik persoonlijk de sneltram -met meer kleinere haltes en stops - geen slechte ontwikkeling een trein kan dit nooit aan. Omdat hier meer mensen van gebruik kunnen maken dan als het was een treinverbinding Hasselt-Maastricht. Het klein denken vanuit enkel de Maastrichtse gedachte moest dan ook maar eens stoppen.

                          Wel vind ik dan dat deze sneltram - na deze implementatie - breder ontwikkelt dient te worden;

                          - deze sneltram doorrijdt naar Randwyck,
                          - ook een sneltram naar Tongeren, via Riemst,
                          - ook een sneltram vanuit Hasselt/Genk naar Sittard, bijv. voor Ford Genk en VDL/Nedcar medewerkers.
                          - Aansluiting richting Eindhoven - is onderdeel Spartacus plan Vlaanderen.
                          - vanuit de bovenstaande aansluitingen zijn er IC verbindingen binnen NL (naar Eindhoven en verder); er een IC ontsluiting komt naar Aken en Luik. Ook om MAA beter te voorzien en autoverkeer te verminderen).

                          Een sterke Eurregio begint niet in Maastricht alleen maar met samenwerken is dan het motto en accepteer initiatieven van over de grens zodat beide Limburgen er sterker voor staan.

                          Net zoals met MAA ligt Wallonië met Luik en Bierset op de loer, met alle gevolgen van dien voor werkgelegenheid in deze lokale regio.

                          Gemiste kansen:

                          De grootste binnenhaven van Europa wordt gemaakt in... juist Luik. Hadden de lokalen hier niet al een Beatrixhaven die uitgebouwd kon worden? Onze kanalen/rivieren moeten voldoen aan de Europese norm van deze Luikse haven, nietwaar? De bruggen moeten zelfs omhoog.... de Hoeg Brögk is alvast zo gebouwd...

                          U herinnert zich vast nog de Oost-West-baan van MAA die niet doorging en alle vliegtuigen die niet konden/mochten landen op MAA nu op Charleroi en Bierset toch landen en Zuid-Limburg toch doorkruisen - landing ingezet lawaai overlast is er toch! (hadden ze net zo goed kunnen landen en ons hier werkgelegenheid hadden opgebracht). Wallonië is ons nog steeds dankbaar.

                          Uiteraard moet Maastricht hieraan deelnemen en zo goed mogelijk alles inplannen - in de binnenstad - maar om nou te gaan "zeuren" over de breedte van een fietspad op een (Wilhelmina)brug die nauwelijks meer gebruikt wordt? Een brug die gebouwd is voor auto's en nu ingezet kan worden voor dit initiatief omdat de gemeente haar autoluw maakte? Daar laat Maastricht kansen liggen? Nee de gemeente begrijpt het! Grijp deze kans of de Eurregio is binnenkort om Maastricht heen gebouwd.

                          Zo verwordt Maastricht tot een slaperig dorp - dat vooral de werkgelegenheid de grens over jaagt - dat geen binding meer heeft met de snelle verbindingen binnen de Eurregio met alle gevolgen van dien.

                          Maastricht beschouwt zich als het hart van de Eurregio - in feite is het dat ook, tussen de sterke regio's Hasselt/Genk-Luik-Aken; handel daar dan ook naar. Te beginnen met inwoners te overtuigen van de noodzaak. Tegenwoordig klagen is makkelijk, vooruitkijken is lastig.

                          MCH mislukt, grijp deze aub voor het weer een gemiste kans wordt en we echt een dorp zijn net zoals Meerssen.
                          Last edited by Markie; 13 oktober 2013, 16:16.

                          Opmerking


                          • Wat een akelig eenzijdig verhaal.
                            Ik zal hier niet hetzelfde uithalen van de andere kant, maar dat zou eigenlijk wel eens mogen.
                            Last edited by Lenfite; 13 oktober 2013, 20:11.

                            Opmerking


                            • Wat wel een punt is dat er op diverse plekken fietspaden/stroken liggen waar inmiddels het autoverkeer vrijwel helemaal verdwenen is (Wilhelminabrug, langs het AZM). Dan heb je ook geen specifiek fietspad/fietsstrook meer nodig, de situatie is veranderd. Zeker als het dan ook nog een te smal pad is voor de hoeveelheid fietsverkeer (zoals bij het AZM) vraag je je af waarom het er dan nog ligt.

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
                                Wat wel een punt is dat er op diverse plekken fietspaden/stroken liggen waar inmiddels het autoverkeer vrijwel helemaal verdwenen is (Wilhelminabrug, langs het AZM). Dan heb je ook geen specifiek fietspad/fietsstrook meer nodig, de situatie is veranderd. Zeker als het dan ook nog een te smal pad is voor de hoeveelheid fietsverkeer (zoals bij het AZM) vraag je je af waarom het er dan nog ligt.
                                Helaas is het beleid van de gemeenten hier in de buurt om op brede wegen zo veel mogelijk vooral smalle fietsstroken aan te leggen.
                                Dat de afdaling van de Bemelerberg en de afdaling naar Slenaken daar erg gevaarlijk door zijn geworden maakt niet uit want de fietsvriendelijkheid van een gemeente wordt gemeten in kilometers rood asfalt, niet in veiligheid.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X