Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Sneltram Maastricht - Hasselt

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #91
    De NS heeft nog wat Fyra's staan, kunnen ze die niet in zetten als "Eurregio-ringlijn" (weet niet of die geschikt zijn voor normaal spoor of enkel voor HSL), daarnaast is de techniek (bovenleiding) in België anders dan in NL, dus dan zou je altijd een Belgische loc moeten hebben. Nederlands locmaterieel kan nl niet in België rijden.

    Ik zou het 'rondje Eurregio" dan wel uitbreiden om ook aansluiting te vinden met DSM/Sabic/Nedcar in de omgeving van Sittard; en Aken en Luik per trein verbinden natuurlijk ivm de centrale ligging van Maastricht Aachen Airport

    Rundjse: Luik Guillemins-Maastricht CS-Sittard-Heerlen-Aken Hbf-Luik Guillemins.

    Maar we wijken een beetje af van het sneltram Hasselt-Maastricht plan ; ik zie in onderstaand topic nog wat leuke ideeën staan;
    http://forum.mestreechonline.nl/show...ight=intercity
    Last edited by Markie; 6 oktober 2013, 12:58.

    Opmerking


    • #92
      de BUSTRAM van Mettis

      toch alternatieven
      gisteren op het journaal van EEN (belgische zender)
      een succes in veel steden
      zonder spoor en bovenlijn
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • #93
        Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
        Of die trein gewoon een rondje Maastricht - Aken - Luik - Maastricht laten draaien. Onderlangs is ook nog een spoorlijn.
        Je hebt in Maastricht op het moment veel Duitsers wonen die hier studeren. Als er een makkelijke treinverbinding zou zijn tussen Aken en Maastricht dan zou een gedeelte van die jonge mensen hier misschien blijven hangen. Mensen die we hier in de toekomst hard nodig hebben.

        Opmerking


        • #94
          Mettis trambus

          Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
          toch alternatieven: de Mettis trambus; gisteren op het journaal van EEN (belgische zender); een succes in veel steden
          zonder spoor en bovenlijn
          Nog geen Nederlandstalige site gevonden voor dit wonder, dat ik ken uit Frankrijk, maar ook uit België.

          Opmerking


          • #95
            In Eindhoven rijdt al een aantal jaren een tramachtige bus, de Phileas. Dit vervoermiddel heeft vele aanloopproblemen gekend die nu onder controle lijken te zijn. Er is ook een prototype op waterstof in ontwikkeling.

            Over pakweg 10 jaar in 2025 is waarschijnlijk een rendabel vervoersysteem denkbaar dat niet meer op fossiele brandstof hoeft te rijden. Maastricht met de krappe binnenstad zou dit goed kunnen gebruiken. Nu is het nog te vroeg daarvoor, ivm kosten en techniek.

            Zo'n Mettis of Phileas vervoersysteem koop je anno 2014 niet voor het stukje Station - Mosea Forum - Boschstraat - Boschpoort als alternatief voor de spoortram. Dan zou je het op meer lijnen moeten kunnen inzetten om het rendabel te maken.

            Een lastige keuze die tram.

            Foto Phileas

            Opmerking


            • #96
              Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
              Over pakweg 10 jaar in 2025 is waarschijnlijk een rendabel vervoersysteem denkbaar dat niet meer op fossiele brandstof hoeft te rijden. Maastricht met de krappe binnenstad zou dit goed kunnen gebruiken. Nu is het nog te vroeg daarvoor, ivm kosten en techniek.
              Het is nog niet eens denkbaar op dit moment maar je veronderstelt wel als vanzelf dat het iets is dat kostbaars en technisch is ... ik vind het een klassieke fout om altijd te denken aan meer, groter, uitgebreider, kostbaarder en ingewikkelder. Ik snap het wel, maar iedereen die het onderwerp extrapoliatie van exponentiële functies op de middelbare school heeft begrepen weet dat er dan iets knaagt.

              Opmerking


              • #97
                Oorspronkelijk geplaatst door Guinness Bekijk bericht
                Je hebt in Maastricht op het moment veel Duitsers wonen die hier studeren. Als er een makkelijke treinverbinding zou zijn tussen Aken en Maastricht dan zou een gedeelte van die jonge mensen hier misschien blijven hangen. Mensen die we hier in de toekomst hard nodig hebben.
                Er is een gemakkelijke en relatief comfortabele busverbinding tussen Maastricht en Aken.

                Lijn 50 van Veolia is een zeer populaire verbinding tussen Maastricht ''CS", en Aachen Hbf-Theater.

                Met deze verbinding ben je voor 7 euro klaar, zelfs vanuit buitenwijken van Maastricht. Als je dit met de trein zou proberen, ben je momenteel ruim het dubbele kwijt. Je betaalt de treinrit van Maastricht naar Heerlen, en stapt daar over op de Euregiolijn Heerlen-Aken.

                Er was inderdaad een rechtstreekse treinverbinding, die echter niet sneller was dan de huidige buslijn 50, maar toen al betaalde je daarvoor meer dan nu met de bus.

                Lijn 50 wordt gebruikt door dagjesmensen, maar ook zeker door studenten.
                I am not a complete idiot. Some parts are missing

                Opmerking


                • #98
                  Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                  Er is een gemakkelijke en relatief comfortabele busverbinding tussen Maastricht en Aken.
                  Vroeger hadden we zelfs de Interliner tussen Maastricht en Aken. Dat was een mooie bus die niet bij elke dikke boom stopte. Weet iemand waar die uiteindelijk en feitelijk aan ten onder is gegaan?

                  Opmerking


                  • #99
                    Aan het intrekken van de subsidie. Het was een project van de provincie in samenwerking met NS, je kon er ook NS-abonnementen voor gebruiken.

                    Het begon in 1994, lijn 420, van Maastricht naar Aken, vv.

                    Maar het was in feite een vervanging van de gewone buslijn, die intussen door lijn 50 wordt uitgevoerd. Er reden toen veel minder frequent ''gewone'' bussen tussen Maastricht en Aken.

                    Later is men gaan experimenteren met verlenging van de lijn naar wat nu Maastricht-Aachen-Airport heet, en ook verder naar Sittard, maar dat werd geen succes.

                    Toevallig was ik er twee weken geleden getuige van hoe ze in Aken de nog altijd aanwezige haltepaal van de Interliner weghaalden. Het ding stond er al jaren weg te roesten.

                    De lijn stond er bekend om, dat was ook 1 van de speerpunten, dat men gegarandeerd op tijd bij een halte vertrok. Helaas was dat door vele wegaanpassingen niet altijd haalbaar.

                    Voor zover ik weet, reed de laatste Interliner in 2003. Er rijdt echter nog 1 lijn onder de naam Interliner, maar die heeft meer het karakter van een ''gewone'' buslijn: lijn 395 tussen Rotterdam en Zierikzee.

                    Dit laatste haal ik, eerlijkheidshalve, van Wikipedia af. Interliner als ''zakenconcept'', zoals het ooit bedoeld was, bestaat dus al 10 jaar niet meer.
                    Last edited by Haas; 7 oktober 2013, 00:06.
                    I am not a complete idiot. Some parts are missing

                    Opmerking


                    • Lijn 50 is onnodig langzaam. In Gulpen wordt bijna iedere keer lang gestopt voor een pauze. Die kan ook in Maastricht genomen worden. Nu zitten de pasagiers maar wat te suffen. Dit moet een centrale speerpuntlijn zijn, niet een bijproduct zoals het nu is. Bij 4 bussen per uur kan dit makkelijk omgezet worden naar 2 snelbussen en 2 'stop'bussen. Lijn 20a kent dezelfde problemeen. Er wordt zowat iedere faculteit in Diepenbeek aangedaan. Met de fiets ben ik bijna sneller in Hasselt dan met de 20a. Zeker op zondag als de 20a maar om de 2 uur rijdt. Veel gemiste kansen.

                      Opmerking


                      • Bus Maastricht-Vaals en vice versa

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
                        Lijn 50 is onnodig langzaam. In Gulpen wordt bijna iedere keer lang gestopt voor een pauze. Die kan ook in Maastricht genomen worden. Nu zitten de passagiers maar wat te suffen.
                        Van de zomer 1958 tot de zomer van 1962 nam ik als jong meisje elke zes weken die bus. De rit van Maastricht naar Vaals en vv. duurde (in mijn herinnering) een uur. Dat kwam mede omdat in Gulpen erg lang werd gestopt, zeker 20 minuten, zo niet langer. Ik heb altijd gemeend dat dit was omdat men wachtte op de bus uit Heerlen. We zijn inmiddels vijftig jaar verder en er is kennelijk nog niets veranderd in de dienstregeling!

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                          Van de zomer 1958 tot de zomer van 1962 nam ik als jong meisje elke zes weken die bus. De rit van Maastricht naar Vaals en vv. duurde (in mijn herinnering) een uur. Dat kwam mede omdat in Gulpen erg lang werd gestopt, zeker 20 minuten, zo niet langer. Ik heb altijd gemeend dat dit was omdat men wachtte op de bus uit Heerlen. We zijn inmiddels vijftig jaar verder en er is kennelijk nog niets veranderd in de dienstregeling!
                          Zoals ik al zei ligt de toekomst volgens mij echt in een spoorlijn Luik-Maastricht-Aken. Wie in de politiek de Euregio een warm hart toedraagt kan beter zorgen dat al die subsidies worden geïvesteerd in grensoverschrijdend laagdrempelig openbaar vervoer.

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                            Nog geen Nederlandstalige site gevonden voor dit wonder, dat ik ken uit Frankrijk, maar ook uit België.

                            dank je voor de aanvullende links (al is er een daarvan erg rood getint )
                            maar die rijden dus al geruime tijd met succes
                            dat was in het nieuws en dat is het nieuws

                            en voldoen aan de euronorm6 waarbij ook de geluidoverlast een belangrijk aspect is.

                            Maastricht grote projecten 2025 en weer 6 jaar op de schop voor rails en bovenleiding...?
                            Bovendien kun je verwachten dat in 6 jaar tijd ook compleet nieuwe aandrijving ontwikkeld wordt ipv Diesel-Hybrid, dus nog ecologischer en milieuvriendelijker.

                            en geen fyra tram
                            ik ben verguisd

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
                              Die met varkensruggetjes afgescheiden krengen zijn vaak onder de meter.
                              Ik ben vandaag dus maar eens met een meetlint op pad gegaan. Het rode asfalt van het fietspad op het eerste stuk van de Bosscherweg is 130 cm. Met de goten erbij 160. Niet dat dit genoeg is, het is absurd smal zo tussen richels. Ik zou mensen die niet zo heel goed fietsen hier afraden om te fietsen, want naast elkaar kan niet, maar de brommer rammen je wel voorbij.
                              Het fietspad-bijna-gootje op de capucijnenstraat richting statensingel is 130 cm tussen stoepranden. Je kunt duidelijk aan het wegdek zien dat er maar één rijd fietsers achter elkaar fietst. Dat is de Maastrichtse norm geworden.

                              Opmerking


                              • L'histoire se répète

                                Vandaag op Facebook van Kitty Nuyts (LPM) een foto uit het verleden...... of toch de toekomst????

                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X