Aankondiging

Sluiten

Financiële situatie van ons forum (april 2025)


Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,

Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.

In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.

Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.

Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!

Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.

In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.

Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.

Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.

Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.†vermeld.

Het stichtingsbestuur MestreechOnline

Klik hier om naar het artikel (posting) te gaan

Meer lezen
Minder zien

Sneltram Maastricht - Hasselt

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #76
    Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
    Moet men toch eens uitleggen waar er in Maastricht fietspaden van 2m25 breed zijn.
    In het park?

    Opmerking


    • #77
      Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk bericht
      Ivo,
      De fietspaden zijn in Maastricht smal, maar je weet best dat het niet klopt wat je hier zegt. Jij weet ook best het verschil tussen een fietspad, -strook en een suggestiestrook.
      Die met varkensruggetjes afgescheiden krengen zijn vaak onder de meter.

      Opmerking


      • #78
        Oorspronkelijk geplaatst door Ton
        Voor de mensen die er tegen zijn.

        http://hasseltmaastricht.petities.nl
        Reuze bedankt, Ton.

        Opmerking


        • #79
          Spoorbrugtracé wellicht net zo duur!

          Oorspronkelijk geplaatst door Ton
          Voor de mensen die er tegen zijn.

          http://hasseltmaastricht.petities.nl
          Ik heb voor de leesbaarheid van het forum de petitie waar Ton ons naar verwijst, waarvoor dank!, maar even geknipt en geplakt.

          -----------------------------------------------------------------------
          PETITIE

          Wij
          burgers van Maastricht en belastingbetalers in Nederland
          constateren
          dat voor de Tram Hasselt – Maastricht:
          1. het spoorbrugtracé veel gunstiger is dan het tracé dwars door de binnenstad en dat de keuze voor het stadstracé onbegrijpelijk is
          2. de argumenten die ten grondslag hebben gelegen aan deze keuze, bij nadere bestudering onjuist, onvolledig en in elk geval ondeugdelijk zijn gebleken


          en verzoeken de gemeenteraad:


          1. de keuze van het tracé voor TVM opnieuw te overwegen, in volle omvang in de Raad ter discussie te stellen en voor de beste oplossing te kiezen
          2. bij de discussie over de belangrijke Euregionale verbinding alle nieuwe ontwikkelingen en nieuw verworven inzichten – zeker wat de kosten betreft - te betrekken.

          -----------------------------------------------------------------------

          Ik vind het een zéér sympathieke petitie.

          Één ding moet echter helder zijn.
          Het spoorbrugtracé, waar ik een grote voorstander van ben!, stuit op één héél groot praktisch probleem, namelijk dat de spoorbrug met grote regelmaat open moet voor de scheepvaart op de Maas.

          Het openen en sluiten van de brug duurt één kwartier, waardoor een normale dienstregeling niet mogelijk is, te meer daar het slechts één spoor betreft.
          Dus als de trein naar Maastricht stilstaat voor de geopende brug, moet de trein naar Hasselt niet alleen moet wachten op het sluiten van de brug, maar ook nog eens een of twee minuten extra op de de trein naar Maastricht.

          Het enige alternatief is verhoging van de brug.
          Wat dat gaat kosten willen we waarschijnlijk niet weten.........

          Bovendien, zo heb ik mij laten uitleggen, kom je Maastricht/Wyck binnen via een rangeeremplacement.
          Daar gelden weer andere regels en veiligheidseisen. Die moeten ook worden aangepast.

          Kortom, een treinverbinding via de spoorbrug vind ik geweldig, maar dan niet later klagen dat het toch niet goedkoper kon dan door de stad!
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #80
            Oorspronkelijk geplaatst door Ton
            Als ik het goed begrijp.
            Geen tram.
            (...)
            "Geen tram" is voor mij een te snelle conclusie!
            Persoonlijk ben ik voor een spoorverbinding, liefst een trein, maar desnoods een tram!

            Het is echter een politieke - economische - afweging, want je kunt een euro slechts één keer uitgeven.
            Bedenk wel dat de meeste euro's betaald worden door de Belgen.
            Ik vind dat je dan wel erg dom bent als je dit "cadeautje" niet uitpakt, al zal er ook nog Nederlands (Provincie en gemeente) geld bij moeten.

            Maar, zoals ik gisteren al zei, denk ik dat de spoorverbinding er na maart 2014 helaas niet meer in zal zitten........ :(
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #81
              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Ik vind dat je dan wel erg dom bent als je dit "cadeautje" niet uitpakt, al zal er ook nog Nederlands (Provincie en gemeente) geld bij moeten.
              Dat vind ik dus een asociaal argument waarmee in Europa al vele miljarden zijn verspild.

              Ik lees ergens dat het in 'Raadsvoorstel 129-2012 Bijlage 6 p. B1-12' staat dat de tram een onstellend kleine fractie van het autoverkeer gaat vervangen, iets van minder dan 0,1%. Een juiste verhouding met de kosten is dan ook afwezig. Maar dat vermoedde ik al.
              Last edited by Lenfite; 4 oktober 2013, 18:20.

              Opmerking


              • #82
                Zelf ben ik een voorstander van een goede en snelle treinverbinding Luik -Maastricht en Maastricht - Aken. Door allerlei oorzaken zijn die verbindingen niet geoptimaliseerd. Zou het asociaal zijn als hier Europees geld werd geaccepteerd? Deze projecten zijn immers grensoverschrijdend.

                Opmerking


                • #83
                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  Zou het asociaal zijn als hier Europees geld werd geaccepteerd? Deze projecten zijn immers grensoverschrijdend.
                  Asociaal vind ik het als veel tekenen er op wijzen dat het project niet lukt of geen zin heeft. Een goede treinverbinding richting Aken en Luik heeft per definitie al meer kans dan een verbinding naar een kant waar om te beginnen al minder mensen dichtbij een stadkern wonen.

                  Opmerking


                  • #84
                    Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk bericht
                    Asociaal vind ik het als veel tekenen er op wijzen dat het project niet lukt of geen zin heeft. Een goede treinverbinding richting Aken en Luik heeft per definitie al meer kans dan een verbinding naar een kant waar om te beginnen al minder mensen dichtbij een stadkern wonen.
                    Van de treinverbinding met Aken weet ik niets, wel dat de bus om het kwartier naar en van Aken vertrekt en ik meen voor € 7
                    De trein naar Luik gaat ieder uur € 7.50 heen en terug.
                    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                    Opmerking


                    • #85
                      Economische visie ontbreekt bij kretologie Lenfite

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk bericht
                      Asociaal vind ik het als veel tekenen er op wijzen dat het project niet lukt of geen zin heeft. Een goede treinverbinding richting Aken en Luik heeft per definitie al meer kans dan een verbinding naar een kant waar om te beginnen al minder mensen dichtbij een stadkern wonen.
                      Ohh.... is dat zo of bedient Lenfite zich hier van populaire kretologie?
                      Een (directe) treinverbinding met (de haven van) Antwerpen of Brussel, via Hasselt, is economisch gezien veel luceratiever dan een verbinding met of via Luik!
                      Toegegeven, in de huidige discussie is helaas geen sprake van een volwaardige treinverbinding (via de (verhoogde) spoorbrug), maar slechts van een tramlijn (door de stad).
                      Dat vind ik persoonlijk erg jammer, maar wellicht wel een begin!

                      Bovendien komt die verbinding met Aken er sowieso, daar heeft Maastricht part noch deel aan.
                      Die wens heeft Eindhoven namelijk en op dat concept (via de Avantis-lijn) fietst Maastricht gratis mee, of is dat soms ook asociaal??

                      Tot slot constateer ik dat het animo voor de petitie (nog) niet erg groot is.
                      Tot nu toe hebben "slechts" 159 personen de petitie getekend.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #86
                        Asociaal in de betekenis van het woord is "onmaatschapppelijk" of geen sociaal besef hebben. Dit doet weer denken aan de onmaatschappelijke "sociaal besef lozen" in het Stokstraatkwartier van na de oorlog. Zij, de onmaatschappelijken moesten heropgevoed worden. Maar wie bepaald of iemand maatschappelijk of onmaatschappelijk is? Het juiste woord in deze conversatie zou eerder "onbetamelijk" zijn.

                        Opmerking


                        • #87
                          Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                          Asociaal in de betekenis van het woord is "onmaatschapppelijk" of geen sociaal besef hebben.
                          Ik schreef niet voor niets de woorden 'ik vind', dus ik wilde er al geen definitie aanhangen.
                          De woorden 'geen sociaal besef hebben' komen echter wel in me op als ik grote projecten zie waar sommigen hun voordeel mee doen en die naderhand bij voorbaat al tot mislukken gedoemd bleken te zijn geweest (worden sind... excusez les mots ;-).

                          Opmerking


                          • #88
                            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                            Zelf ben ik een voorstander van een goede en snelle treinverbinding Luik -Maastricht en Maastricht - Aken. Door allerlei oorzaken zijn die verbindingen niet geoptimaliseerd. Zou het asociaal zijn als hier Europees geld werd geaccepteerd? Deze projecten zijn immers grensoverschrijdend.
                            Dat is iets waar ik ook aan denk. Als je Maastricht een boost wilt geven dan zorg je er voor dat de trein van Veolia start in Luik en via Maastricht rijdt naar Aken. Dat zou pas echt Europees zijn.

                            Opmerking


                            • #89
                              Oorspronkelijk geplaatst door Guinness Bekijk bericht
                              Dat is iets waar ik ook aan denk. Als je Maastricht een boost wilt geven dan zorg je er voor dat de trein van Veolia start in Luik en via Maastricht rijdt naar Aken. Dat zou pas echt Europees zijn.
                              Of die trein gewoon een rondje Maastricht - Aken - Luik - Maastricht laten draaien. Onderlangs is ook nog een spoorlijn.

                              Opmerking


                              • #90
                                Oorspronkelijk geplaatst door Guinness Bekijk bericht
                                Als je Maastricht een boost wilt geven dan zorg je er voor dat de trein van Veolia start in Luik en via Maastricht rijdt naar Aken. Dat zou pas echt Europees zijn.
                                Hulde voor het idee!
                                Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
                                Of die trein gewoon een rondje Maastricht - Aken - Luik - Maastricht laten draaien. Onderlangs is ook nog een spoorlijn.
                                Op zondagen over de goederenlijn over het viaduct van Montzen en door de tunnels bij Hombourg en Veurs zal het ook aardig wat toeristen trekken. Als de fiatjes bij de tunnelmond inmiddels zijn opgeruimd natuurlijk.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X