Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastrichtse gevelstenenrubriek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Sint Servaas, dat had ik kunnen weten (Muntstraat!). Verder klopt het allemaal, geloof ik. Goed dat Jacques het nog eens ergens heeft vastgelegd.

    Muntstraat ????

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Sint Servaas, dat had ik kunnen weten (Muntstraat!). Verder klopt het allemaal, geloof ik. Goed dat Jacques het nog eens ergens heeft vastgelegd.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    "In het geboorteregister stond hij ingeschreven met de roepnaam Pierre, 2 Germinal an IX, i.e. 23 maart 1801. Bij zijn doop kreeg hij de namen Petrus Laurentius, zoals het doopregister van de parochie van Sint Servaas d.d. 24 maart 1801 vermeldt". Bron: Regouts Rijkdom door Jac van den Boogard. Zie ook: http://shcl.x-cago.com/shcl/items/sy..._document.html

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Sint Matthias, denk ik. Overigens wordt hij op www.wiewaswie.nl ook opgevoerd onder de naam Pieter. Leesfout, typefout of correct?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Petrus Laurentius (Dominicus) Regout, 1801-1878

    Even voor de duidelijkheid: de 'Pierre' die in 1801 wordt aangegeven, is Petrus Regout, de stichter van de Regout-fabrieken. Hij mag dan in de Franse Tijd als 'Pierre' in de Burgerlijke Stand worden ingeschreven, zijn doopnamen waren in het Nederlands en luidden Petrus Laurentius. Zelf 'vergat' hij dat 'Laurentius' graag en noemde zich 'Petrus Dominicus', ongetwijfeld een eerbetoon aan zijn vader die hij op jonge leeftijd verloor.
    In welke parochie is betreffende gedoopt?

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Petrus Laurentius (Dominicus) Regout, 1801-1878

    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Pierre werd geboren op 23 maart 1801 (2 Germinal An IX) te Maastricht om 10 uur 's avonds Rue Neuve. De aangevers zijn naast vader Pierre Dominique, Pierre Laurent GHIJSEN, 68 jaar oud, handelaar wonend op de Grote Markt en Marie Ida LABAIJ, 55 jaar oud, handelaarster wonend in de Capucijnenstraaat.
    Even voor de duidelijkheid: de 'Pierre' die in 1801 wordt aangegeven, is Petrus Regout, de stichter van de Regout-fabrieken. Hij mag dan in de Franse Tijd als 'Pierre' in de Burgerlijke Stand worden ingeschreven, zijn doopnamen waren in het Nederlands en luidden Petrus Laurentius. Zelf 'vergat' hij dat 'Laurentius' graag en noemde zich 'Petrus Dominicus', ongetwijfeld een eerbetoon aan zijn vader die hij op jonge leeftijd verloor.

    In de wandeling werd Regout 'Pie' genoemd, al zal hij zich in het buitenland zeker Pierre hebben laten noemen. Zijn oudste zoon Petrus Alexander werd in de wandeling Pierre genoemd, maar is dus niet het hierboven aangegeven kind. Pierre is echter wel de 'Petrus Regout' die de nieuwe firma 'Petrus Regout en Co.' vestigt, die wordt opgericht als Pie Regout in 1878 overlijdt. Deze Petrus is dus niet de vader, maar de zoon. En 'Co.' staat dan voor zijn twee jongere broers, die als compagnons deelnemen in de voortzetting van de oude firma van papa. Zie voor deze Pierre ook posting # 87 hierboven.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
    deze eerste (stichtings)steen is gelegd door de heer P. Regout
    24 maart 1864, op de dag van zijn verjaardag

    (NB. Opvallend is dat Petrus Regout niet op 24 maar op 23 maart jarig was)
    Pierre werd geboren op 23 maart 1801 (2 Germinal An IX) te Maastricht om 10 uur 's avonds Rue Neuve. De aangevers zijn naast vader Pierre Dominique, Pierre Laurent GHIJSEN, 68 jaar oud, handelaar wonend op de Grote Markt en Marie Ida LABAIJ, 55 jaar oud, handelaarster wonend in de Capucijnenstraat.
    Last edited by Breur; 21 juli 2015, 08:36.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Kwam onderstaand artikel in Delpher tegen, waarin wordt geschreven dat de gemeente Maastricht de "gevelsteen" zou hebben weggekapt

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Voor de bouw van de nieuwe kerk "op de berg" te Sint Pieter schonk Petrus (II) Regout het middelste van de drie priesterkoorvensters met voorstellingen uit het leven van de Heilige Petrus (de sleuteloverdracht). De ramen werden gemaakt in het atelier van de glazenier Frans (François) Nicolas uit Roermond - grootvader van de glazenier Joep Nicolas. Ook werd door Petrus II de tweede steen van de bouw bij de toren gelegd, daarom noemde Petrus zich ook wel "patroon van de toren". In 1863/1864 werd te Limmel de Jan Baptistkerk (Johannes de Doper) in neogotische stijl herbouwd.
    Zou het niet kunnen zijn, dat betreffende steen geplaatst werd als een geschenk van Regout in een ander gebouw?

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Dat zou je inderdaad niet verwachten van een man van zo'n statuur.
    Een steen vervangen is natuurlijk heel ingrijpend, maar het was wel een geaccepteerd verschijnsel dat fouten gewoon op dezelfde steen werden aangevuld of verbeterd door er over heen te kappen. Voorbeelden daarvan op gevelstenen zijn er meerdere.
    Maar zelfs dat is niet gebeurd. Waarom niet? Wie het weet mag het zeggen.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Ik kan mij niet voorstellen dat Regout een steen met taalfouten en wellicht een weggekapte taalfout heeft geaccepteerd.

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Ik heb overigens een beetje moeite met de tekst op de steen en wel met 'à été placee'. De spatie tussen á en été is wel heel erg groot. Kan er ook nog iets anders hebben gestaan?
    Inderdaad, goed opgemerkt. Lijkt wel of er nog zo iets als een L te zien is.
    Maar ja, dit is een foto van een (opgevouwen) foto. Misschien dat er meer duidelijkheid komt als ik de steen in 'natura' te zien krijg.
    Last edited by Jef-VMG; 17 juli 2015, 11:55.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Ik heb even gekeken of de steen misschien geplaatst kon zijn door Pierre Regout, de oudste zoon van Petrus Laurentius, die werd geboren in 1828 ) en dus in 1864 36 is geworden. Hij was echter jarig op 24 februari en valt dus af.
    Ik heb overigens een beetje moeite met de tekst op de steen en wel met 'à été placee'. De spatie tussen á en été is wel heel erg groot. Kan er ook nog iets anders hebben gestaan?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 juli 2015, 07:19. Reden: aanvulling

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
    Toller, nou ben ik het even kwijt. Welke site bedoel je?
    http://herkendesporenuithetverleden.blogspot.nl/

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Jef, heb even met Breur alles op een rijtje gezet. De naam van de fotograaf ingevoerd op Facebook leverde de informatie met fotomateriaal en de prijs dat hij voor 1500€ te koop was. De fotograaf Jack Huntjens zegt met 100% zekerheid dat de steen uit de Groete Bouw komt. Wij betwijfelen dat. Wij denken dat de steen in een vloer heeft gezeten, gezien de schuine hoeken. Huntjens zegt dat de steen in een nis heeft gezeten naast de lijkenkamer. Volgens ons een l..verhaal. Het wegnemen van de gevelsteen van de Groete Bouw, zal ik morgen voor je onderbouwen.

    Leave a comment:

Bezig...
X