Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastrichtse gevelstenenrubriek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Jef-VMG
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Jef, we hebben de site gevonden via Facebook en dan de foto's en tekst bekeken. De tekst is niet de juiste, eigenlijk helemaal verkeerd.
    Toller, nou ben ik het even kwijt. Welke site bedoel je? en welke tekst zou niet juist zijn?

    Ik heb die stichtingssteen zelf nog niet gezien, alleen één foto (zie #76)
    De steen zou bij asbestsloopwerkzaamheden op het Sphinxterrein zijn gevonden (door wie, de precieze vindplaats en de naam van het sloopbedrijf, daar proberen we nu achter te komen).
    Vragen over de steen zijn dus nog niet te beantwoorden

    Je vermelde eerder nog dat je weet dat Regout in de Groete Bouw een gevelsteen liet plaatsen, die later door zijn zoon Pierre II werd verwijderd. Zou graag daar de bron van weten.
    Lijkt wel verdacht veel op het verhaal dat de ronde doet over de gedenksteen bij kasteel Vaeshartelt.
    Zie 'de mythe van Vaeshartelt', kijk hier
    Last edited by Breur; 17 juli 2015, 08:24. Reden: MO-naam

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Jef, we hebben de site gevonden via Facebook en dan de foto's en tekst bekeken. De tekst is niet de juiste, eigenlijk helemaal verkeert. Het gebouw was namelijk bij de sloop eigendom van Regout. Hij had het teruggekocht van de gemeente en als opslag van zijn fabriek in gebruik. Is de sloper dezelfde als die van het Groene Hert?

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Jef, weet je meer van de steen, we denken dat deze steen ook wel eens in de vloer, gelet op de vorm zou hebben gelegen. Weet je ook of hij zeker in de fabriek werd gevonden. Zou het ook een cadeau kunnen zijn van hem zoals bijvoorbeeld bij een religieus pand (kerk?).
    Is het mogelijk dat je een foto plaats van de achterzijde en de zijkanten.
    Last edited by Toller; 16 juli 2015, 19:09. Reden: Aanvulling

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    We weten dat Regout er een gevelsteen in liet plaatsen, die later door zijn zoon Pierre II werd verwijderd.
    Dat is voor mij nieuw. Waar komt die wetenschap vandaan?

    Overigens: de eerste steen (dus bij het begin van de bouw) is van 24-03-1864; dat is meer dan een maand ná de opening van de Groete Bouw op 15-02-1864.
    Beetje rare volgorde zou dat zijn.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Op 15 februari 1864 opende, volgens Maenen op pag. 64, de "Groete Bouw" haar deuren. We weten dat Regout er een gevelsteen in liet plaatsen, die later door zijn zoon Pierre II werd verwijderd. Zou het kunnen dat het deze steen is? Ik heb alle foto's die ik heb van het ex- en interieur van Sphinx bekeken en niets gezien.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Delpher heeft forse 'gaten' wat betreft Limburgse/Maastrichtse kranten. Misschien is er iets te vinden in het kaartsysteem van de Documentatie Limburg (Centre Céramique, 4e verdieping)? Of rechtstreeks nazien in de krant rondom die datum?

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Natuurlijk heb ik ook al zelf al gezocht, en inderdaad, het Hoeg Hoes (1865-1939) zou kunnen (meteen naast de Penitentenpoort waar nu bioscoop Pathé verrijst.)



    Maar ...... een echt sluitend bewijs daarvoor heb ik nog niet kunnen vinden.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    In 1864 trekt Regout een niet nader aangeduid gebouw op aan de Boschstraat, waar later dat jaar een ernstig ongeluk plaats heeft tijdens de bouw. Mogelijk gaat het om het zogenaamde 'hooghuis', nr. 37 op de plattegrond in het WIAM-deelrapport nr. 5 (Het Sphinxterrein), pagina 38. Daar wordt het jaar 1865 vermeld, hetgeen heel goed het jaar van voltooiing kan zijn geweest.

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Stichtingssteen P. Regout. Info gezocht.



    cette premiere pierre de fondation
    a été placee par mou(=n)sieur p. regout

    le 24 mars 1864 jour de son anniver(sai)re

    deze eerste (stichtings)steen is gelegd door de heer P. Regout
    24 maart 1864, op de dag van zijn verjaardag

    (NB. Opvallend is dat Petrus Regout niet op 24 maar op 23 maart jarig was)

    Deze steen zou tijdens recente sloopwerkzaamheden gevonden en meegenomen zijn van het Sphinxterrein.
    Heeft iemand die steen daar wel eens gezien? En zo ja, op welk gebouw, of lag hij gewoon ergens los?

    Leave a comment:


  • Karel de Kale
    replied
    Heel erg mooi, Jef. Mijn complimenten.

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Waldeck Pyrmontstraat: oeps, vergeten; bouwjaar 1930

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Drie maal is scheepsrecht, Jef, via je eigen site kwam ik er wel. En drie B's... Bredero heeft je uiteindelijk nog heel wat opgeleverd, zie ik. Mooie reportage over een hier weinig meer bekende firma. Typische jaren '30-stijl met die erkers op de eerste verdieping. Het lijkt mij er prettig wonen. Het staat er niet expliciet bij, maar ik neem aan dat de laatste reeks eveneens van voor de oorlog is.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 14 juli 2015, 22:53.

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Gevelstenenrubriek nr. 156

    Bed, bad en brood ?



    kijk hier
    Last edited by Jef-VMG; 14 juli 2015, 21:33.

    Leave a comment:


  • Karel de Kale
    replied
    Alles kan je verschillend interpreteren.

    Natuurlijk is het goed dat de stenen behouden zijn en ook voor het publiek weer zichtbaar.

    Alhoewel, ik denk dat de stenen zonder nadere toelichting min of meer een "folie" vormen. Wellicht dat het derde gat in de gevel gebruikt wordt om enige uitleg over de stenen te geven.

    Ik kom met enige regelmaat langs de nieuwbouw. En de eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat het in de praktijk nog erger is dan op tekening.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Karel de Kale Bekijk bericht
    Alleen jammer dat ze in een misplaatst gebouw zijn ingemetseld
    Deze opmerking kun je verschillend interpreteren. Zelf vind ik het fijn dat deze stenen behouden zijn en weer zichtbaar.

    Leave a comment:

Bezig...
X