Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tsaar Peter de Grote in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht


    (foto van posting#28 van JEF-VMG)

    (...) .
    Vandaag zag ik voor het eerst een wel heel lelijk schilderij hangen naast de boven getoonde bovendorpel van de dienstingang van de Bijenkorf aan Achter het Vleeshuis in Maastricht.
    Ik weet niet waarom dit kunstwerk er nu hangt, maar het is in mijn ogen foei en foei lelijk .

    Oordeel zelf:
    Click image for larger version  Name:	540.jpg Views:	17 Size:	120,2 KB ID:	101634
    Last edited by Pier; 25 april 2020, 13:52. Reden: Grammaticale aanpassing
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #32
      Ik denk dat je in 2017 een beetje veel uitstedig bent geweest, Pier? Ik kan me vaag zoiets herinneren.

      Je hebt gelijk: het ziet niet uit. Maar ja, iemand heeft zijn uiterste best gedaan er nog iets van te maken. Het portret is gebaseerd op het authentieke dodenmasker van Tsaar Peter. Hij was pas 43 toen hij overleed, maar zijn einde was nogal heftig (hij stierf na drie maanden lijden aan gangreen).
      Het blijkt overigens wel een groot ding te zijn, die plaquette Achter het Vleeshuis.

      https://www.chapeaumagazine.com/nl/h...2017/07/tsaar/

      https://l1.nl/bezoek-russische-tsaar...quette-130796/
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 april 2020, 14:06.

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
        Het ziet niet uit.

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
          Ik denk dat je in 2017 een beetje veel uitstedig bent geweest, Pier? Ik kan me vaag zoiets herinneren.(...)
          Het klopt dat ik sinds 2016 niet meer met een min of meer wekelijkse frequentie in de binnenstad van Maastricht kom.
          Ik kom er nu helaas (!!) nog slechts sporadisch en wellicht dat ik daarom de plaquette over het hoofd heb gezien.
          Anderzijds weet ik vrijwel zeker dat ik enkele maanden geleden daar heb gelopen en toen een collega heb verteld over de bovendorpel.
          Ik moet toen wel heel blind zijn geweest om dan deze plaquette te missen
          Ik kan alleen maar hopen dat mijn collega het ook niet heeft gezien.......



          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
          (..). Waarom kijk ik nu zo weinig enthousiast tegen dat schilderij/die plaquette aan? (..).
          Ik ben het volledig eens met de door Ingrid Evers opgesomde redenen.

          Ik wil er nog een belangrijk ding aan toevoegen!
          Dat de bovendorpel nu in het gebouw van de Bijenkorf aan Achter het Vleeshuis zit is meer toeval dat logica (vermoed ik)
          Peter de Grote is daar never nooit geweest. Njet..... zou ik willen zeggen.

          Het zou beter zijn geweest als ze deze (wanstaltige) plaquette hadden opgehangen bij het Russisch Consulaat in Maastricht.
          Dat zou dan geen afbreuk hebben gedaan aan de bovendorpel bij de Bijenkorf.
          Last edited by Pier; 25 april 2020, 14:37.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking

          Bezig...
          X