Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Winkelcentrum Brusselse Poort

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Winkelcentrum Brusselse Poort

    N.a.v. het op handen zijnde 40-jarig bestaan en een voorgenomen uitbreiding van het winkelcentrum, veel aandacht voor 'Brusselse Poort' in de media. Hier een artikel in Dagblad De Limburger, waarin ook de geschiedenis van het winkelcentrum wordt verhaald.
    Op naar het funshoppen
    door Benti Banach

    Een pond jong belegen, grove tarwe, 60 watt gloeilamp, nieuwe onderbroek, maar ook try-out van André Rieu, hulpactie voor Sri Lanka en ouderensoos. Brusselse Poort is het allemaal. Maar na veertig jaar is het tijd voor verandering.

    Iedere bezoeker die de Brusselse Poort betreedt - het maakt niet uit via welke ingang - wordt geteld met een elektronisch oog. Zo weet eigenaar Delta Lloyd dat er wekelijks tachtigduizend mensen gebruikmaken van het winkelcomplex. Dat is in de ogen van het vastgoedbedrijf een geruststellend aantal. Vandaar dat Delta Lloyd met het nodige vertrouwen een forse investering doet in uitbreiding en verfraaiing van Brusselse Poort. Over de hoogte van de investering zwijgt het bedrijf. Maar: zonder uitbouw dreigt de consument weg te blijven. De ‘groei-is-noodzakelijk’-mantra klonk nog niet op de overdekte markten in de middeleeuwen, die gezien kunnen worden als de eerste winkelcentra in de geschiedenis. Door de opkomst van de auto zijn shopping malls sinds de TweedeWereldoorlog hoofdzakelijk aan de rand van de stad gebouwd. Daar kon de consument gemakkelijk parkeren en vond hij of zij alles onder één dak.

    Dat was volgens projectontwikkelaar - en eerste eigenaar -Wilma ook de reden om Brusselse Poort te bouwen, want „het kooplustig publiek weigert in toenemende mate zich naar een detaillist te begeven, waar men niet zeker is van voldoende parkeerruimte”, aldus de folder waarmeeWilma begin jaren zeventig winkeliers voor Brusselse Poort poogde te lijmen. De winkelcentra van die generatie hadden trekjes van een middeleeuwse handelsvesting: naar buiten toe een gesloten karakter, maar eenmaal binnen een en al transparantie en levendigheid om de bezoeker te verleiden zo lang mogelijk te blijven en geld uit te geven.

    Brusselse Poort, ontworpen door Theo Boosten, zoon van de bekendere architect Alfons, behoort tot die categorie, al noemde iedereen het centrum Miro. Dat was een nieuwe formule uit 1971 van grootgrutter Albert Heijn, de zogeheten hypermarkt, waar het gebruikelijke assortiment was uitgebreid met warenhuisartikelen. Ieder winkelcentrum had en heeft minimaal één grote trekker of anchor nodig. De Miro was dat voor Brusselse Poort, omdat die ruim de helft van de dertienduizend vierkante meter in beslag nam. De oudere Maastrichtenaar zegt daarom nog steeds dat hij naar de Miro gaat.

    De eerste perifere shopping malls stammen uit de Verenigde Staten. Veertig jaar geleden kwam daar ruim veertig procent van alle detailhandelomzet voor rekening van de winkelcentra. Europa keek toen echter nog de kat uit de boom. Het liep de eerste jaren zeker niet storm bij de Miro en diens buren. Bovendien hadden de wijken in de directe omgeving van het winkelcentrum zelf nog een groot winkelaanbod.

    Winkelen stond toen nog gelijk aan het doen van de broodnodige boodschappen. Funshoppen moest nog worden uitgevonden. Na enkele moeizame beginjaren begon Maastricht echter te ontdekken dat een bezoek aan Brusselse Poort wel degelijk zijn plezierige kanten heeft. De credits daarvoor verdient niet alleen het centrum zelf, maar ook de actieve en geëngageerde winkeliersvereniging. Die organiseerde optredens (Boney M., Frans Bauer, André Rieu), tentoonstellingen (geraniums, postzegels, Corneille, Book of Kelts) en talloze acties voor het goede doel, zoals voor blindengeleidehonden, de slachtoffers van de tsunami op Sri Lanka, het Ronald McDonaldhuis, ziekenomroep Bert Buis of, zoals nu, de bouw van een school in Guatemala met stichting Pimma. Ook was Brusselse Poort het eerste winkelcentrum in Europa dat defibrillators aanschafte. Dank zij de reanimatieapparaten zouden minimaal vier levens zijn gered.

    De winkeliers wijzen op hun beurt naar de eigenaar van het winkelcentrum als een van de vaders van het succes. In de beginjaren ging Brusselse Poort over vanWilma naar Maup Caransa BV naar Prudentia, voordat in 1977 pensioenfonds Nedlloyd het in handen kreeg. „Dat waren waren mensen met een groot hart voor Maastricht. De pot met geld om zaken te realiseren was altijd goed gevuld. Nedlloyd betaalde vijftig procent van de promotiekosten, terwijl andere centra hooguit een eenmalige donatie krijgen”, zegt voorzitter Leon Geurtjens van de winkeliersvereniging.

    Begin jaren negentig werd het complex anderhalf keer uitgebreid, gerenoveerd en van het gesloten karakter verlost. Totale kosten: veertig miljoen gulden. Belangrijkste nieuwkomer was Kwantum Hallen. De Miro heette toen al lang weer Albert Heijn. Brusselse Poort was zo’n sterke merknaam dat de bezoekers die werkzaamheden voor lief namen.Wie kaas kocht, proefde het zand van de verbouwing op zijn boterham. Geurtjens: „We werden gewaarschuwd voor een omzetverlies tot veertig procent tijdens de verbouwing. Maar door continu acties te houden, haalden we zelfs vijf procent méér omzet”. Kort na de verbouwing werd ‘BruPo’ uitgeroepen tot beste winkelcentrum van Nederland en niet veel later zelfs van heel Europa.

    De enige dip die het shoppingparadijs heeft gekend werd veroorzaakt door de invoering van het betaald parkeren, maar die is Brusselse Poort al weer te boven, verzekert Leon Geurtjens.

    Leegstand is er de laatste twintig jaar nooit geweest. De ruimte die onlangs leeg kwam in de kelder, wordt vrijgehouden met het oog op de verbouwing.Wie eenmaal een vestiging in Brusselse Poort heeft zit gebeiteld, lijkt het. Geurtjens heeft een hele lijst met winkels die zich hier graag vestigen. Die komen in beeld nu Delta Lloyd - sinds enkele jaren de nieuwe eigenaar - het centrum met tienduizend vierkante meter gaat uitbreiden. Het wordt meer een funcomplex, met meer mode, luxe-artikelen, zaken voor jongeren op het gebied van IT en spelletjes en ook voor de honkvaste oudere doelgroep.

    De uitbouw is ook aanleiding om de gedateerde uitstraling en ingangen te verfrissen. Want gebeurt er niets, dan verliest Brusselse Poort links en rechts klanten aan België en vernieuwde wijkcentra, zoals in Malberg en Caberg. Een shoppingcentrum is namelijk niet per definitie ook een funshopping-centrum.

    Bron: DDL, 6-9-2011
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    De oudere Maastrichtenaar zegt daarom nog steeds dat hij naar de Miro gaat.

    Die uitspraak is van mij afkomstig. Heb Benti pas nog persoonlijk gesproken, en daarbij kwam de Miro bij toeval ter sprake. Je kan er nog 25 jaar heen gaan, ook de mensen die nooit de Miro hebben meegemaakt, zullen nog steeds naar de Miro gaan.

    In de beginjaren heeft er inderdaad een bouwmarkt op de benedenverdiepeing gezeten. Die zat pal tegenover de supermarkt van de Miro, en maakte deel uit van die winkel, zij het in een apart pand.

    Het Non-food deel zat boven, met allemaal aparte afdelinkjes voor kleding, bloemen, juwelier, ''beeld en geluid'' en kantoorwaren. Weet iemand dat nog?
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

    Opmerking


    • #3
      Overigens vraag ik me af wat er intussen is gebeurd met de plannen om de Praxis naar het winkelcentrum zelf toe te trekken. In plannen van een jaar of vijf geleden werd vermeld dat het Gak/UWV-gebouw tegen de vlakte moest, omdat de Praxis daar zou komen, op de plek van de Praxis en de Bowling zouden dan vervolgens appartementen gebouwd worden. Nu huist er allerhande ongedierte. Een fraaie aanblik voor wie vanuit Pottenberg/Malpertuis komt, is het allerminst.


      Ik vrees dat de komst van de Praxis alleen niet genoeg zal zijn om Brusselsepoort de noodzakelijke ''boost'' te geven. Daar is minimaal een vleugel voor nodig zoals je die ook ziet in bijvoorbeeld Genk (de Shopping 2 of 3 is dat, tegenover het park daar)

      En met alleen kleiding voor jongeren zal het centrum ook niet gebaat zijn. Het zal alleen maar meer van wat er al is betekenen.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #4
        Ik dacht dat de zaak die jij noemt, later bekend was onder de naam Quarto Beba, maar die zat op de andere hoek op het Amorsplein.

        Het eerste interieur van Brasserie Brussel heeft een tweede leven gekregen in de Makado, waar het nog steeds dienst doet in een van de eetgelegenheden daar.


        De zoon van de bloemenvrouw van de Miro zit overigens nog steeds in de plantjes, maar dan op een andere manier.
        Last edited by Haas; 6 september 2011, 14:10.
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #5
          Trouwens: Boney M (december 1977) was een van de publiekstrekkers. Zij stonden lekker in de warme etalage van de bij-vestiging van De Harp, die daar ook nog heel kort heeft gezeten in die tijd. Het [publiek stond te blauwbekken, buiten.


          En weet iemand zich nog de gekalkte tekst te herinneren, die daar jaren pal achter de bushalte op het lage muurtje heeft gestaan? Graffiti avant la lettre......maar wat stond er ook alweer?
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #6
            Yep, dat is de tekst. Goed onthouden. Ze viel pas ten prooi aan de slopershamer bij de grote verbouwing van 1992/1994, en had er toen 20 ''dienstjaren'' op zitten. De stadsbussen reden toen nog vlak voor de winkels aan de buitenzijden langs


            Je hebt niets aan die wetenschap, maar het zijn toch van die kleine dingen die blijven hangen.


            Trouwens, een van de 3 bezoeksters die vorige week werden geciteerd, had het over de Coop, maar was het niet de Massamarkt die daar zat, voordat het C1000 werd? Mijn moeder heeft destijds, bij een van de eerdere verbouwingen daar, een magnetron gewonnen met een slagzinwedstrijd. Was de hoofdprijs.
            I am not a complete idiot. Some parts are missing

            Opmerking


            • #7
              Woontoren vlaggenmast van toekomstig winkelcentrum Brusselse Poort

              Delicatessenzaak 't Rommedoeke in de Brusselse Poort.

              Winkelcentrum Brusselse Poort zal, na de grondige revitalisering die op het programma staat, worden gedomineerd door een woontoren bestaande uit 42 moderne appartementen. Deze komt op de plek van het voormalige GAK-gebouw aan de Artsenijstraat. Het winkelcentrum krijgt een overdekte parkeergarage met een duidelijke in- en uitrijroute. Het bestaande winkeloppervlak wordt uitgebreid van 20.000 naar 30.000 vierkante meter en er komt een nieuwe, aansprekende entree. En, om het allemaal nog aantrekkelijker te maken voor bewoners en bezoekers: betere verlichting en vooral meer groen. Ziedaar de belangrijkse onderdelen van het vernieuwingsplan voor winkelcentrum Brusselse Poort.

              Het plan, dat naar het zich laat aanzien op grote instemming van de Maastrichtse politiek mag rekenen, werd gisteravond voor het eerst gepresenteerd en toegelicht in de raadscommissie Stadsontwikkeling.
              Een flinke vernieuwingsslag van het bestaande complex is hard nodig. Het winkelcentrum, dat oorspronkelijk dateert uit 1971 en vorig jaar dus zijn veertigjarig bestaan vierde, voldoet op belangrijke punten niet meer aan de eisen van brandveiligheid, zo is gebleken. Bovendien wordt de indeling niet langer als optimaal beschouwd. Willen de gezamenlijke winkeliers bovendien hun concurrentievoordeel niet verliezen, dan moet er grootschalig worden geïnvesteerd, aldus eigenaar Delta Lloyd.

              Het winkelconcept is weliswaar nog altijd zeer succesvol, maar als er niets gebeurt, zullen klanten in toenemende mate naar andere Maastrichtse wijken trekken voor hun boodschappen of zelfs naar België.
              Opvallend is dat Delta Lloyd geen gegevens naar buiten brengt over de grootte van de voorgenomen investering. Vast staat wel dat de hele operatie de gemeente geen geld kost.

              Eind deze maand worden de buurtbewoners bijgepraat over de plannen van de eigenaar. Volgens verantwoordelijk wethouder Gerdo van Grootheest zal het weinig moeite kosten de bewoners mee te krijgen, omdat hun buurt na de revitalisering een stuk aantrekkelijker wordt. Zo wordt de verkeerssituatie aanzienlijk verbeterd en krijgt de omgeving ook 's avonds en 's nachts een levendiger aanzien doordat er straks mensen boven het complex wonen. ,,Het centrum van Maastricht-West", noemde Van Grootheest het winkelcentrum in zijn nieuwe opzet.

              De onoverdekte parkeerplaatsen die nu rond het winkelcentrum liggen, gaan in de toekomst verdwijnen. In parkeergarage die er komt zal in vergelijking met nu plaats zijn voor honderd extra auto's. Ook in de toekomstige garage kunnen klanten hun auto parkeren tegen een aangepast, gunstig tarief. Voor bewoners komt er een aparte parkeerplaats onder de woontoren die ingetekend staat. In beginsel wordt daarbij uitgegaan van één parkeerplaats per appartement.
              De gemeente gaat er vanuit dat het formele traject geen problemen oplvert, zodat snel kan worden begonnen met de daadwerkelijke verbouwing. Eigenaar Delta Lloyd hoopt de klus in 2015 te hebben afgerond.

              De laatste renovatie van Brusselse Poort dateert uit de eerste helft van de jaren negentig. In 1994 mocht het winkelcentrum nog een Nederlandse én een Europese prijs in ontvangst nemen vanwege de eigentijdse uitstraling. maastrichtdichtbij.nl

              Last edited by Equinox; 21 januari 2012, 12:01.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                Winkelcentrum Brusselse Poort zal, na de grondige revitalisering die op het programma staat, worden gedomineerd door een woontoren bestaande uit 42 moderne appartementen.
                Vreemd dat ik hier nergens informatie over kan vinden, noch op de site van de opdrachtgever (Delta Lloyd), noch bij de ontwikkelaar (3W New Development). De architect van het te renoveren en uit te breiden winkelcentrum is Bureau Van der Goes, maar ik zie nergens de architect van de woontoren genoemd staan. Zou toch wel graag een impressie van dat gebouw willen zien. Iemand een idee?

                Opmerking


                • #9
                  Inderdaad El Loco, ik heb ook internet af zitten struinen naar een impressie.
                  Helaas nog niks gevonden.

                  Ik ben m.n. ook geinteresseerd wat men in gedachte heeft m.b.t. de verlichting en groen etc. Zoals men al aangeeft in het bericht.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                  Het winkelcentrum krijgt een overdekte parkeergarage met een duidelijke in- en uitrijroute. Het bestaande winkeloppervlak wordt uitgebreid van 20.000 naar 30.000 vierkante meter en er komt een nieuwe, aansprekende entree. En, om het allemaal nog aantrekkelijker te maken voor bewoners en bezoekers: betere verlichting en vooral meer groen.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                    Vreemd dat ik hier nergens informatie over kan vinden, noch op de site van de opdrachtgever (Delta Lloyd), noch bij de ontwikkelaar (3W New Development). De architect van het te renoveren en uit te breiden winkelcentrum is Bureau Van der Goes, maar ik zie nergens de architect van de woontoren genoemd staan. Zou toch wel graag een impressie van dat gebouw willen zien. Iemand een idee?

                    Wiel arets heeft hier ooit een plan voor gemaakt i.o.v. Servatius.
                    http://198.63.55.197/html/Bus_20050809105613.html. Ik heb nooit beeldmateriaal van de plannen gezien.
                    Servatius heeft destijds ook de Praxis en Bowling opgekocht i.v.m. ontwikkeling en uitbreiding van de Brusselsepoort. Deze plannen zijn allemaal in de ijskast/vrieskist verdwenen. De huidige uitbreidingsplannen worden begrenst door de Eenhoornsingel.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                      Trouwens: Boney M (december 1977) was een van de publiekstrekkers. Zij stonden lekker in de warme etalage van de bij-vestiging van De Harp, die daar ook nog heel kort heeft gezeten in die tijd. Het [publiek stond te blauwbekken, buiten.


                      En weet iemand zich nog de gekalkte tekst te herinneren, die daar jaren pal achter de bushalte op het lage muurtje heeft gestaan? Graffiti avant la lettre......maar wat stond er ook alweer?
                      op het dak van "de MIRO" staat ook een tekst gekalkt! kijk eens op BING!

                      AU REVOIR NEDLOYD

                      http://www.bing.com/maps/?v=2&cp=sg7...ds&form=LMLTCC

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Zevke Bekijk bericht
                        Wiel arets heeft hier ooit een plan voor gemaakt i.o.v. Servatius.
                        http://198.63.55.197/html/Bus_20050809105613.html. Ik heb nooit beeldmateriaal van de plannen gezien.
                        Servatius heeft destijds ook de Praxis en Bowling opgekocht i.v.m. ontwikkeling en uitbreiding van de Brusselsepoort. Deze plannen zijn allemaal in de ijskast/vrieskist verdwenen. De huidige uitbreidingsplannen worden begrenst door de Eenhoornsingel.
                        Ah, dank Zevke. Ik had wel gezien dat Servatius al eerder plannen had voor Brusselse Poort, maar wist niet dat Arets daarbij betrokken was. Het oude GAK-gebouw is inmiddels gesloopt, dus dat plan is sowieso van de baan, en Servatius ligt op apegapen, daar gebeurt überhaupt niet veel meer. En een 'toren' van 42 appartementen? Zou het 6x7 of 7x6 worden?
                        Oorspronkelijk geplaatst door Zevke Bekijk bericht
                        op het dak van "de MIRO" staat ook een tekst gekalkt! kijk eens op BING!

                        AU REVOIR NEDLOYD
                        Als dat geen slecht voorteken is voor de opdrachtgever (Nedloyd, Delta Lloyd, what's the difference?)

                        Opmerking


                        • #13
                          Een andere oplossing zou kunnen zijn:
                          5 x 8 of 8 x 5 en daarop 2 penthouse's !

                          Wat denken onze MO deskundigen hiervan ?
                          Mestreechter Geis mage beleve
                          en dat door te kinne geve.
                          God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
                            Een andere oplossing zou kunnen zijn:
                            5 x 8 of 8 x 5 en daarop 2 penthouse's !

                            Wat denken onze deskundigen hiervan ?
                            Ik zou zeggen: doe dan meteen 42 x 1 penthouses, kan Maastricht eindelijk een beetje concurreren met Rotterdam, Den Haag, Tilburg en Amsterdam!

                            Euromast, Delftse Poort, Montevideo (Rotterdam) Hoftoren (Den Haag), Westpoint (Tilburg), Rembrandttoren, Mondriaantoren (Amsterdam)

                            (bron: http://skyscraperpage.com/diagrams/?cityID=897)

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik meen ooit (in een grijs verleden) te hebben gezelzen dat men Brusselse poort meer zichtbaar vanaf de Via Regia wilde maken.

                              Dit door het winkelcentrum "naar voren te trekken" en de huidige panden van de Praxis, bowling en de garages/tankstation (peugeot/Esso) te slopen/verbouwen/betrekken bij de uitbreiding.

                              Ik heb dit trachten te visualiseren in onderstaande tekening. Ik heb daarnaast eens gekeken hoe men dan de verkeersafwikkeling zou kunnen doen.

                              Wat vinden jullie? Zijn deze plannen nog steeds opportuun? Mijns inziens zou het wel een flinke verbetering kunnen zijn als Brusselse Poort vanaf de Via Regia gezien een façade krijgt die indruk maakt.



                              In de tekening zullen de Eenhoornsingel en Artsenijstraat, deels wegvallen als op dat niveau daar bebouwing komt. Als daar een overdekte parkeerplaats komt dan natuurlijk niet en zullen deze wegen de afwikkeling van deze parkeerplaats op zich nemen.

                              De zwarte pijlen vormen een "rondweggetje" om het nieuwe deel van de Brupo.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X