Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Ziesjoem - Heerleke straot. Blauw Dorp.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Heerleke straot. Blauw Dorp.

    Ook ik heb in blauwdorp vanaf 1951 gewoond tot na mijn diensttijd.

    Op de hoek Ruttensingel André Severingsweg was het zuivel winkeltje van Caris en op de een andere hoek Aart van Trichtweg, waar nu de rijwiel handel is, was vroeger de textiel winkel van Penders.
    Ook woonde daar een bekende fotograaf met een minderleuke bijnaam. Zijn naam was Van Gladbeek. Mijn broer heeft nog veel foto's van hem gekregen.
    De textiel winkel van Sarneel op de Mr Ulrichweg was in die tijd een begrip.
    Benny Neyman, CD Terug naar Blauwdorp heeft ook in die hoek gewoond ik dag in de Rozestraat.

    Op de Proosdijweg, naast de Café Van Paul Stassen, de Kolenboer waar we in de winter voor een gulden een mud kolen kochten. In die tijd had niemand een cent te makken.

    Ook was het de tijd van moeten trouwen, en dan werd bij de ouders ingetrokken. Zo woonden in de huisjes van Blauwdorp kinderrijke gezinnen en vaak ook nog inwonende kinderen.

    Veel lachen maar ook af en toe tranen.
    Als een buurman de hele breedte van de straat nodig had om thuis te komen.
    Waar ik als jongetje de klok van de duivenmelkers naar het duiven lokaal op zondag terug bracht en daar een kwartje voor kreeg en voor een kwartje een donker bier bestelde. Als een leuke bijkomstigheid was dat de duivenmelker vijf ontzettend leuke dochters had.

    Dat zijn voor mij de leuke herinneringen die terug komen van een onbezorgde jeugd. Op straat spelen, Moeder mag ik overvaren, Bükske spreengen en inderdaad ook belletje trekken.
    In die tijd waren geen doe het zelfzaken, die moesten nog uitgevonden worden.
    Als we een spijker nodig hadden of een schroef af een latje om een wejjer te maken ging je naar de Witte Ster op het Volksplein, daar kon je alles kopen op het gebied van doe het zelf.

    Als leerjongen stoffeerder ben ik er vele malen geweest om er kretsnegel te halen of rolletjes voor de gordijnen. Het vak stofferen heb ik geleerd bij Sjeng op de Past. Wijnenweg en Frans was mijn zeer goede meester.

    Bij Paul Stassen, ja de vader van Annie, vaak op zaterdag avond een pilsje drinken, in de tijd van duw nog een kwartje in de Joebox.

    Waar een vaste stamgast af en toe brulde "Lekker wiefer".

    Als er een feest was, trouwpartij of communiefeest, in het hok achter de kook die zorgde voor knijnsbatsen, tafel de tuin in, de stoelen langs de muur en in de grote wasteil een stang ijs met de flesjes bier en de halve straat zong uit volle borst "zie de boerinnekes met de rokjes zwaaien. Als dat dan ook daadwerkelijk gebeurde hadden we het grootste plezier.

    Ik heb misschien nog wat foto's van uit die tijd, mogelijk stuur ik er een paar op.

    Maar wat mij wel een beetje stoort is de onderstaande zin.

    Weliswaar hadden sommigen leerlingen een zekere taalachterstand om dat bij hen thuis alleen maar het Maastrichts dialect werd gesproken. En vooral bepaalde woorden en vervoegingen van werkwoorden leverden dan meestal de nodige problemen op.

    In de jaren na de oorlog tot de 60tiger jaren spraken wij als kind Mestreechs en pas in de eerste klas van de grote school, vanaf 6 jaar kwamen we in aanraking met Nederlands. Dat was voor ons als kind gewoon een vreemde taal.
    Ook ik heb een iets minder goede ervaring met een leraar in de eerste klas van de Sint Lambertusschool. Nu horen de kinderen bij de kinderopvang al Nederlands, bij 2 maanden.


    Als je zo een liedje met foto's hoort komen weer heel veel herinneringen terug.

    Geneet vaan ’t leeven.
    Herman.

    Opmerking


    • #47
      Oorspronkelijk geplaatst door Herman
      Maar wat mij wel een beetje stoort is de onderstaande zin.

      [SIZE
      Weliswaar hadden sommigen leerlingen een zekere taalachterstand om dat bij hen thuis alleen maar het Maastrichts dialect werd gesproken. En vooral bepaalde woorden en vervoegingen van werkwoorden leverden dan meestal de nodige problemen op.[/SIZE]
      Beste Herman ik snap dat je daar zo tegen aankijkt. En ik weet heus wel waar dat aan lag. Het laatste wat ik met die opmerking wil is de indruk wekken dat ik daar ook een oordeel over had. Het was gewoon een constatering zonder daar verder een waardeoordeel aan te willen geven.

      Overigens complimenten voor de sfeervolle beschrijving van die tijd, als ik het lees zie ik als het ware de beelden zo weer voor me. De Witte Ster op het Volksplein herinner ik mij evenzeer, samen met de handelaar in (vogel)-zaden. Het was in die tijd enigszins gebruikelijk dat sommige mensen in een klein kooitje een mannetjesputter hielden, en er dan trots op waren dat die net iets mooier floot dan die van de buurman.

      Opmerking


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door Herman Bekijk bericht
        Ook ik heb in blauwdorp vanaf 1951 gewoond tot na mijn diensttijd.

        Op de hoek Ruttensingel André Severingsweg was het zuivel winkeltje van Caris en op de een andere hoek Aart van Trichtweg, waar nu de rijwiel handel is, was vroeger de textiel winkel van Penders.
        Ah ha dus wat nu het Graffiaotsje is was dus de zuivelwinkel waar ik in een eerdere reactie naar verwees.

        Opmerking


        • #49
          Als bezorger van post kan ik zeggen dat de Meester Ulrichweg op de Ruttensingel uitkomt tussen de nummers 75 en 77. Nummer 93 is derhalve een gewoon rijtjeshuis.

          Los hiervan, over de wijk nog het volgende: het hierna beschreven incident moet zich een jaar of 15 geleden hebben afgespeeld, en vond zijn oorsprong in de vele vooroordelen die er in de wijk leefden ten opzichte van buitenlanders.

          Op zeker moment ging het gerucht dat er sprake was van kindermisbruik. Waar precies, wist niemand. Een van de sfeerbepalende bewoners in de wijk voedde het gerucht, door te stellen "dat het die zwarten wel zouden zijn". In de buurt was kort ervóór een gezin uit Irak komen wonen, de vader was een officier van Justitie, op de vlucht voor Hoessein, dus iemand met een respectabele achtergrond.

          Kort daarop werd zijn huis nabij de Ruttensingel bezocht door buurtbewoners, en de huisraad kort en klein geslagen. De bewoner bleek onschuldig te zijn. De initiatiefnemer werd vervolgens zelf uit zijn huis gezet, en kreeg een forse vrijheidsstraf.

          Het deed de reputatie van de buurt geen goed. Kan iemand hier zich dat incident nog herinneren?
          Last edited by Haas; 7 januari 2014, 00:40.
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #50
            Hollender, ook de bloemenwinkel met die lastige naam is er al jaren niet meer. Herman: Benny Neyman is geboren op de Brouwersweg.
            I am not a complete idiot. Some parts are missing

            Opmerking


            • #51
              Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
              Het deed de reputatie van de buurt geen goed. Kan iemand hier zich dat incident nog herinneren?
              Jazeker, al dacht ik dat het al heel wat langer geleden was. Het was een zaterdag. Ik zat op mijn kamer en hoorde glasgerinkel en keek naar buiten (achterkant woning) en zag hoe deze Irakees via het dak van de uitbouw naar de buren rende waar hij toevlucht vond.
              Het schijnt (heb ik gehoord) dat het kind tegen haar pa had gezegd dat de Irakees haar misbruikt had, waarop deze (met enkele anderen) daar alles kort en klein is gaan slaan. Vanuit de Geusselt (waar op dat moment een risico-wedstrijd bezig was) kwam men met 4-5 auto's aanrijden. Het volk stond inmiddels op de Tulpenstraat te kijken naar wat er loos was. Ik weet dit nog goed, omdat toen een agent uitstapte met (naar mijn mening nog steeds onnodig) geschreeuw wegstuurde de mensen gelijk achteruit duwde. Welk door de toeschouwers wel gelijk opgevolgd werd, maar aso gedrag vond van deze agent. De dag erna stond in de krant dat het volk zogenaamd de politie in de weg zat. Welk dus pertinent onwaar was!
              Enfin, deze Irakees heeft erna niet lang meer gewoond en inderdaad was het verhaal niet waar. Het kind had het verzonnen. Heel summier staat me iets bij dat ze dat deed omdat ze het ergens mee oneens was, maar wat weet ik niet meer en of dit ook zo was ook niet.
              Trust me, I know what I am doing

              Opmerking


              • #52
                Heerleke straot. Blauw Dorp

                Kan iemand hier zich dat incident nog herinneren.

                De buren waren mijn ouders.
                Herman.

                Opmerking


                • #53
                  Hoe lang het precies geleden is, kan ik niet natrekken. Ik was in elk geval wel al bezorger, en kende de (ligging van) de straten. Waar ik wel benieuwd naar ben, is naar het verhaal dat de betrokken buurtbewoners uit een soort schaamte of solidariteit een inzamelingsactie hebben gehouden voor het getroffen gezin, met de mededeling dat men welkom was om in hun woning terug te keren. Ze woonden intussen al elders, en hadden geen interesse in een tweede verhuizing binnen korte tijd.

                  Niet na te trekken is bovendien het deel van het verhaal, dat de initiatiefnemer van de inval zelf kon vertrekken, na een tijd op staatskosten te hebben gelogeerd. Is er eigenlijk nog iets als een krantenartikel over het incident terug te vinden?
                  Last edited by Haas; 7 januari 2014, 10:11.
                  I am not a complete idiot. Some parts are missing

                  Opmerking


                  • #54
                    Ik heb aan het Volksbondweg/hoek Aert van Trichtweg op de lagere school gezeten. Jaren 50 en 60 (maar 5 jaren, toen was alle leerstof door mij opgegeten . Een prettige school waar ook veel kinderen vanuit de Ravelijn op school zaten. Het onderwijs was zeer flexibel gelet op de achtergrond van vele kinderen. Er werd geen verschil gemaakt binnen de school. Iedereen was gelijkwaardig. In de 4de of 5de klas werd ik voor het eerst geconfronteerd met een familiedrama. Een jongen kwam niet meer terug in de klas. Verdere details wil ik over deze kwestie hier niet kwijt. Het laatste schooljaar (toen nog klas 6) heb ik doorgebracht op de Aloysiusschool aan de Brusselsestraat. De broeder van klas 6 ving mij goed op en dankzij de inspanningen van de onderwijzers van de St. Lambertusschool had ik zelfs een voorsprong op de andere klasgenoten.
                    Last edited by Breur; 7 januari 2014, 11:46.

                    Opmerking


                    • #55
                      Ah, en nog goed terechtgekomen, Breur?:

                      Leuk trouwens om iets van de eerdere invulling van nu nog bestaande panden te weten te komen. Het was er geloof ik niet alleen kommer en kwel. Op de Ruttensingel is nog heel vaag iets van de contouren te zien van wat voorheen een winkel was. Hoek André Severinweg.
                      I am not a complete idiot. Some parts are missing

                      Opmerking


                      • #56
                        En dan heb ik het over wijk 14 als grote route?


                        Wat me opvalt, is dat mensen het steeds hebben over het Volksbondplein. Dat bestaat dus niet in Maastricht.
                        I am not a complete idiot. Some parts are missing

                        Opmerking


                        • #57
                          St. Lambertus jongensschool.

                          1958-1964:

                          Juffrouw Cozijnsen eerste klas (ik mocht niet links schrijven), meneer Nobbe tweede klas, een lieve man, klas 3 meneer Nijssen, jong en die had een scooter! Ik mocht een keertje achterop. Meneer Hendrikx in klas 4 en 5; deze had nog les gegeven geloof ik op Aruba, hij tekenende altijd palmbomen. Bijles van Dhr. Vermeer. Een leuke school, veel voetbal, bokspringen en bladeren vegen. Het badhuis in de Jekerstraat; het biechten in de St. Lambertuskerk en de schoolmelk. Laten wij de schooltandarts en het busje maar snel vergeten. Ik werd vaker uitgescholden omdat ik knal rood haar had, maar dat werd snel opgelost middels een opdonder. Ik herinner mij goed een zekere Peter, Harrie Willems, Willy Bakker, Ber Laenen, Willy Feij en zijn broertje, Jeanke Colombain, het pingelaartje, een van de jongens van Prevo. Mijn beste vriend was Chrit Rikers; wij leken erg veel op elkaar. De ouderen gingen de jongere kinderen thuis ophalen om samen naar school te lopen of te fietsen (uiteraard tweede hands fietsjes).

                          Opmerking


                          • #58
                            Heerleke straot Blauw Dorp

                            St. Lambertus jongensschool

                            St Lambertus school van 1947 tot ik 13 jaar was, toen een vak leren via het Leerlingstelsel en de Avondschool aan de Sint Maartenslaan.
                            1ste klas Geertjens, een verrekeling, maar het was volgens mij dat dat zijn eerste jaar was als schoolmeester. Ronda was de hoofd onderwijzer nu zou dat de Directeur zijn, die was heel streng. 4de klas Philippens, die kon heel goed voorlezen, Overwintering op Novazembla,toevallig dat de film net op tv is geweest. In de 5 de klas meester Vossen een fantastische meester van hem heb ik later nog tekenles gekregen op de Ambachsschool.
                            Kerbusch de liefste meester, volgens mijn broers, die er was. De andere onderwijzers weet ik niet meer. O ja klassen van meer dan 40 kinderen.
                            In mijn ervaring was deze school zondermeer goed.
                            Herman.

                            Opmerking


                            • #59
                              Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                              En dan heb ik het over wijk 14 als grote route?


                              Wat me opvalt, is dat mensen het steeds hebben over het Volksbondplein. Dat bestaat dus niet in Maastricht.
                              Die krantenwijk werd dan ook het beste betaald van alle wijken waar de Volkskrant werd bezorg. Op zaterdagen was het een ramp. Ter hoogte van het Vrijthof lag dan de rest van de stapel omdat vanwege de dikte van de krant niet alles in een keer in de tassen kon.


                              Ik weet niet beter dan dat het Volksbondplein werd genoemd, misschien gewoon vanwege het feit dat die weg grotendeels oogt als plein?

                              Opmerking


                              • #60
                                Het Volksplein en de Volksbondweg wordt gebezigd. Anders ken ik dit plein niet en dst is ook de juiste benaming.
                                Trust me, I know what I am doing

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X