Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Geschiedenis van de Firma Petrus Regout en haar opvolgers
Plaquette van Charles Vos: schuilkelder in het Eifelgebouw
De website Charles Vos is misschien wel informatief als je deze site nog niet kent? Ook een goede foto. De webbeheerder is alleszins een meedenkend en prettig aanspreekbaar man. Overigens maakte Vos ook plaquettes voor de schuilkelder van de ursulinen (Jeanna d'Arc) en van de Philips Tabakfabrieken aan de Tongerseweg.
Last edited by Clio; 4 oktober 2019, 09:03.
Reden: correctie kop
Nav de hierboven genoemde kelder onder het Eiffelgebouw; er waren hier in de oorlog meerdere kelders ingericht als schuilkelder voor omwonenden.
In een van die kelders moet als herinnering daaraan een gedenksteen van Charles Vos geplaatst zijn.
Ten eerste zou ik graag willen weten of die steen er nog is en zo ja, of het mogelijk is er nog eens een fatsoenlijke foto van te kunnen maken.
Iemand een idee hoe ik daar binnen kan komen of wie/waar ik kan vragen?
Petrus Regout (en de apostel Petrus) als weldoener in de Sint-Gerlachuskerk in Houthem
Detail van de wandschildering van J. Stroucken uit 1873 met het wapen van Regout
De door El Loco geplaatste schilderijen zijn niet de enige waar een relatie tussen Regout en Sint Gelach blijkt. In het Museum Jacob van Horne in Weert hangt dit schilderij:
Christus aan het kruis omgeven door Franciscaanse heiligen
Tot 1916 liep onder de tribune van het zangkoor een gang die ten tijde van de Norbertinessen als ‘onder Coor’ of bidplaats dienst had gedaan. In dat jaar werd de ruimte, die door de parochianen tijdens de kerkdiensten nogal eens tot ergernis van de pastoor werd gebruikt om even uit te wijken, bij de kerk getrokken. Voor de afbraak hing tegen de scheidingsmuur een schilderij, gesigneerd: Joan Snellinck (1549-1638 ), een befaamd Vlaams meester, hofschilder van de aartshertogen Albrecht en Isabella alsmede van Ernst van Habsburg.48 Midden onder de voorstelling staat het opschrift: ‘amplissimus senatus trajectensis pietatis ergo poni curavit d d tossano walther et aegidio ruyschen consulibus 1608’.
Het volledige stadsbestuur van Maastricht heeft uit vroomheid er zorg voor gedragen, dat door de raadsleden Tossanus Walther en Aegidius Ruyschen dit geschenk geplaatst werd. Voorts zijn het wapen van Maastricht en van de beide raden afgebeeld.
Het doek dat het opmerkelijk formaat bezit van 1.97 × 6.48 cm, was oorspronkelijk afkomstig van het Minderbroedersklooster aan de St. Pieterstraat in Maastricht (afb 274).49 Het moet vervolgens zijn overgebracht naar hun klooster op de Minderbroedersberg aldaar en is waarschijnlijk bij de kerkrestauratie van 1872 die door Regout werd gefinancierd, vandaar naar Houthem gekomen. Regout heeft ook de onkosten voor de opknapbeurt van dit enorme doek voor zijn rekening genomen, zoals bijkt uit de van zijn wapen en onderscheidingstekens voorziene tekst links onder op het doek: ‘donis geni domini p. regout ord: gregorii m et sti sepulchri 1872’
Na 1916 is het schilderij door de Franciscanen teruggenomen en overgebracht naar hun klooster aan de Tongersestraat in Maastricht. Bij de opheffing van dit klooster ging het naar het klooster aan de Biest in Weert. Het doek kreeg na een grondige restauratie in januari 1999 een definitieve plaats in het Museum Van Horne in Weert.
De uitgebeelde thematiek paste heel goed bij de in 1872-'73 gewijzigde iconografie van de gewelfschildering, waarbij in afwijking van Schöpfs creatie met de Oud-Testamentische voorafbeelding van de Eucharistie het accent kwam te liggen op de passie en kruisdood van Christus (zie p. 223). Ofschoon het doek geen echte relatie had met het oorspronkelijke decoratieprogramma, kreeg het als tegenhanger van de in 1873 eveneens gewijzigde schildering achter het hoogaltaar iconografisch een zekere betekenis.
De voorstelling laat de gekruisigde Christus zien, omgeven door engelen die in kelken het H. Bloed opvangen. Aan de voet van het kruis knielt Maria Magdalena en staat Franciscus, herkenbaar aan zijn stigmata. Aan weerszijden van de centrale voorstelling staat een grote schare heiligen, bestaande uit Franciscanen en geestelijke en wereldlijke heersers. Op de achtergrond is afgebeeld dat paus Honorius in een droom ziet hoe de Kerk omvalt en Franciscus en zijn volgelingen dit gevaar afwenden door het gebouw te stutten. Hierop heeft de later aangebrachte tekst betrekking: ‘Vade Francisce, Repara Domum meam quae Labitur. Cap 2 Vitae S.F.’50
Einde citaat
bron: A.G. Schulte, Landgoed Sint-Gerlach. Kruispunt van culturen in het Land van Valkenburg. Waanders Uitgevers, Zwolle / Rijksdienst voor de Monumentenzorg, Zeist 1999 http://www.dbnl.org/tekst/schu211lan...01_01_0015.php
Het Kinderwetje van Van Houten uit 1874 is de eerste wet die in Nederland een einde moest maken aan kinderarbeid. De wet verbood kinderen tot 12 jaar in fabrieken te werken. Tot aan de invoering van deze wet, was kinderarbeid in Nederland heel gebruikelijk. De industriële revolutie en de armoede maakte dat er veel voorstanders van kinderarbeid waren. De tegenstanders van kinderarbeid hadden politiek minder invloed. Toch lukte het de tegenstanders in 1874 de kinderwet van Van Houten aangenomen te krijgen. Deze wet was bedacht door het liberale kamerlid Samuel van Houten, wat opmerkelijk was omdat de liberalen wel voor kinderarbeid waren. Doordat uitvoering van de wet nauwelijks gecontroleerd werd, ging het inzetten van jonge kinderen in de fabrieken in de praktijk overigens gewoon door. In 1901 kwam er door de leerplicht wel een eind aan kinderarbeid. Deze wet verplicht kinderen van 6 tot 12 jaar onderwijs te volgen. De leerplichtwet werd maar net aan genomen met 50 tegen 49 stemmen.
Klaas, mijn vader werkte reeds in 1915 en was toen 9 jaren oud.
Breur ik heb het over wat voor de wet mocht.
(zelf Als je het werken noemt ik was acht toen ik met mijn vader kranten uitbracht.
en 10 jaar toen vond men mij al Groot genoeg om het alleen te doen )
voor school tijd bezorgen /na schooltijd geld ophalen 39 cent per week..
de leeftijd van 12 jaar voor de tweede wereld oorlog lijkt mij niet onmogelijk.
Klaas, mijn vader werkte reeds in 1915 en was toen 9 jaren oud.
Leave a comment:
Gast antwoordde
Ik ben in 1957 begonnen met werken
ik was toen 14 jaar men moest voor de Wet/Arbeid insp ?
een dag naar de levensschool.
de leeftijd van 12 jaar voor de tweede wereld oorlog lijkt mij niet onmogelijk.
(Wanneer spreek je over kinder arbeid 12 jaar ? 14 jaar.)
Mijn opa zaliger heeft heel lang gewerkt op de sphinx..
.Wat die gang betreft deze kwam uit in de voormalige werkplaats.
is mij vertelt..
Volgens mij is het me gelukt een grote foto te plaatsen. De gang die jullie bedoelen loopt onder de Boschstraat door van de fabriek naar het kantoorgedeelte bij de Timmerfabriek. Ik heb deze gang een viertal jaren geleden gezien en daar liepen geen buizen doorheen. Deze gang werd onder andere gebruikt om bij een inspectie naar kinderarbeid, de kinderen van de ene plaats ongezien naar de andere te krijgen.
De gang die jullie hier zien bevindt zich onder het complex van de Eifel. Onderin zijn opslagplaatsen voor grondstoffen. Na WOII lagen hier de Amerikaanse levenmiddelen voorraden.
Op de zolder vond ik deze deur met opschriften. Het is de zolder die in het verlengde van de Statensingel ligt.
In de kelder aan de zijde van de Boschstraat trof ik de onderstaande ruimte aan waar de arbeiders zich konden omkleden.
Er zijn nog meer foto's van het complex voor de sloop.
Last edited by Breur; 16 november 2012, 17:10.
Reden: foto's vertikaal uitgelijnd.
Leave a comment: