Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Geschiedenis van de Firma Petrus Regout en haar opvolgers

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Antonius
    replied
    voor minder dan een aanleiding worden enkele nog steeds op de pijnbank (rektafel) gebonden...

    ovatie van het aantal kameraden terecht

    Leave a comment:


  • Verwijderde gebruiker
    replied
    Glasblazer Robeers gearresteerd.

    Over mijn groot opa Jacobus Robeers:



    Bron: Nieuwsblad van het Noorden van 26 september 1896.

    Leave a comment:


  • Verwijderde gebruiker
    replied
    Kadaster laat ik graag over aan Clio .

    Leave a comment:


  • Verwijderde gebruiker
    replied
    Vanavond krijg je een interessante

    Hij staat er al
    Last edited by Verwijderde gebruiker; 26 september 2013, 17:06. Reden: aanvullen

    Leave a comment:


  • Verwijderde gebruiker
    replied
    Maria van Hulsberg

    R(everend)a D(omin)a Maria de hulsbe[rgh]
    dicta schalovn ab(batis)sa in ho[cht]

    Dat is haar visitekaartje en dat kan iedereen zelf vertalen.

    Ave Petrus, morituri te salutant

    Leave a comment:


  • Verwijderde gebruiker
    replied
    Chronogram (2) Maastricht, Boschstraat 71-73, achtergevel

    CoeLestI ptr oMnIpotens
    ope protega(t) a(eDes)


    de almachtige Vader
    bescherme met zijn hemelse
    hulp (dit) huis (1652)

    Met dank aan gevelstenen Jef .

    Leave a comment:


  • Verwijderde gebruiker
    replied
    Volgende opgave please

    Leave a comment:


  • Verwijderde gebruiker
    replied
    Chronogram Boschstraat 71-73, achtergevel

    hoChtanae saCrae Mo
    nbeCa antIstIta CaVLae
    strVXI. tV strVCtIs
    Vtere posterItas


    ik, Mombeeck, overste van de
    gewijde Hochtse schaapstal heb dit gebouwd, gij nageslacht,
    gebruik het gebouwde (1590)

    Bron: http://www.maastrichtsegevelstenen.nl/bekeken/chronogrammen.htm
    Last edited by Verwijderde gebruiker; 26 september 2013, 16:19.

    Leave a comment:


  • Verwijderde gebruiker
    replied
    Bij de herhaalde verbouwingen, welke de refugie van Hocht in den loop der tijden onderging, is van het oorspronkelijk karakter niet veel overgebleven. De gevel aan de tuinzijde heeft nog gedeeltelijk het karakter van de XVIIde eeuw; gedeeltelijk ook is oud materiaal herbruikt. Twee gevelsteenen in dezen gevel herinneren aan de bovengenoemde verbouwingen. De oudste vermeldt tusschen twee wapenschilden het volgend tijdvers (1590):
    hoChtanae saCrae Mo
    nbeCa antIstIta CaVLae
    strVXI. tV strVCtIs
    Vtere posterItas
    Het ruitschild, bezaaid met leliën, waarboven de kromstaf met sluier, is dat van Francisca van Mombeeck bovengenoemd. Ter rechterzijde bevindt zich in een cartouche een ovaal schild, dat van het geslacht de Corswarem, voerende: twee dwarsbalken van keel op hermelijn, waaruit de moeder der abdis was (vgl. de Crassier, blz. 43).

    Iets hooger zijn nog twee steenen bewaard. 1. De eene steen draagt een ruitschild: beladen met drie koeken in de richting van een schuinbalk, eveneens met abtsstaf en sluier. 2. De andere steen vermeldt in een vers den naam der abdis en in den eersten regel het jaartal (1652); het noordelijke eind van het opschrift moet aangevuld worden; het luidt volledig:
    CoeLestI p(a)t(er) oMnIpotens ope protega[t] a[eDes]
    R(everend)a D(omin)a Maria de hulsbe[rgh]
    dicta schalovn ab(batis)sa in ho[cht]

    Zie: http://www.dbnl.org/tekst/nisp034mon...02_01_0009.php

    Leave a comment:


  • Verwijderde gebruiker
    replied
    Boschstraat 71

    Naast het huidige gebouw van het Leger des Heils, Boschstraat 69, staat het pand Boschstraat 71. Aan de achterzijde is dit gebouw verbonden met de kapel, behorende bij het het voormalige klooster van de Zusters van het arme kindje Jezus. Op de muur trof ik de onderstaande gevelstenen aan met daarop een tekst, voor mij onleesbaar, ben op dat gebied een analfabeet.





    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Eiffel-gebouw

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    de bevolking (was) in 1927 gefascineerd van de stalen constructie van het gebouw. In die tijd was het een bijzonder groot en indrukwekkend gebouw (33 meter hoog, 21 meter breed en 60 meter lang) dat werd opgetrokken met ijzeren balken. Dat gaf een associatie met de in 1887-1889 gebouwde Eiffel-toren in Parijs. Daarom ging men het, aanvankelijk in de volksmond, "Eiffel" noemen.
    Pier heeft het goed verwoord. Het gebouw wás enorm, veel hoger nog dan de zeven verdiepingen van de Cité Ouvrière, de Grote Bouw. Bovendien lag het in tegenstelling tot de Grote Bouw helemaal vrij, zodat de afmetingen de voetganger op de Boschstraat overweldigden. Maastricht kende in de jaren twintig nog helemaal geen hoogbouw, zeker niet toen de Grote Bouw was gesloopt. De eerste woonflat zou in de jaren 1950 de Gemeenteflat zijn aan het Koningsplein.

    Maar het is zoals Pier zegt: voor wat het waard is. De herkomst van de naam is in dichte nevelen gehuld. Algemeen wordt door historici echter aangenomen dat deze mondelinge overlevering er niet ver naast zit.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 oktober 2019, 21:42. Reden: diakritische tekens hersteld

    Leave a comment:


  • Verwijderde gebruiker
    replied
    De Eiffel is toch een betonnenskelet, met pilaren in de vorm van een paddestoel. Het enige ijzer is de laagbouw tussen de Eiffel en de muur aan de Boschstraat.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Benaming Eiffel in Maastricht

    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    (...) Wellicht verwijst de benaming naar het stalen skelet? (Is dan wel geen smeetijzer).
    Voor wat het waard is!
    Vele jaren geleden, ver voor mij actief MO-leven, was ik al gefascineerd door het feit dat dit fabrieksgebouw "Eiffel" werd genoemd.

    Ik heb toen, zeker met de kennis van nu, heel simpel "onderzoek" gedaan.
    Uiteindelijk leverde dit totaal niets op, waarop ik besloot de toenmalige directie van de Sphinx, die toen nog in een gebouw aan de Boschstraat zetelde, te bellen.
    Aanvankelijk kreeg is wat telefonistes en secretaresses aan de lijn, maar uiteindelijk werd ik doorverbonden met "een baas".
    Vraag mij nu niet meer hoe die goede man destijds heette en wat zijn precieze functie was.

    De man was alleraardigst, maar hij moest bekennen dat hij een beetje overvallen was door mijn vraag. Hij gaf aan dat hij het niet met 100% zekerheid kon vertellen, maar dat hij altijd gehoord had dat de bevolking in 1927 gefascineerd was van de stalen constructie van het gebouw.
    In die tijd was het een bijzonder groot en indrukwekkend gebouw (33 meter hoog, 21 meter breed en 60 meter lang) dat werd opgetrokken met ijzeren balken.
    Dat gaf een associatie met de in 1887-1889 gebouwde Eiffel-toren in Parijs.
    Daarom ging men het, aanvankelijk in de volksmond, "Eiffel" noemen.

    Leave a comment:


  • Verwijderde gebruiker
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Op RTV-Maastricht zag ik een wandeltocht over de Boschstraat. Ik dacht in de snelheid te lezen dat een man, die Van den Boogaard heette, vertelde over het industrieel verleden van Maastricht. Aangekomen bij de Sphinx ter hoogte van het Standbeeld van Petrus Regout hoorde ik hem nog net het volgende zeggen: “De Eiffel, wijzend naar het grote witte gebouw is vernoemd naar de Eiffeltoren in Parijs. De heren van de Sphinx wilden hiermee uitdrukking geven het gezichtbepalend fabrieksgebouw, hetzelfde als de Eiffeltoren in Parijs.”
    Is dit een leuk verhaal of de werkelijkheid?
    Ik heb deze uitzending ook gezien. In de volksmond wordt dit gebouw inderdaad de Eiffel genoemd. Maar de verklaring van Jac van den Boogaard voor de naam van het gebouw, heb ik nog nooit gehoord. Zelf heb ik geen verklaring voor de benaming. Wellicht verwijst de benaming naar het stalen skelet? (Is dan wel geen smeetijzer).
    Last edited by Verwijderde gebruiker; 17 september 2013, 19:27. Reden: edit.

    Leave a comment:


  • Verwijderde gebruiker
    replied
    De Eiffel

    Op RTV-Maastricht zag ik een wandeltocht over de Boschstraat. Ik dacht in de snelheid te lezen dat een man, die Van den Boogaard heette, vertelde over het industrieel verleden van Maastricht. Aangekomen bij de Sphinx ter hoogte van het Standbeeld van Petrus Regout hoorde ik hem nog net het volgende zeggen: “De Eiffel, wijzend naar het grote witte gebouw is vernoemd naar de Eiffeltoren in Parijs. De heren van de Sphinx wilden hiermee uitdrukking geven het gezichtbepalend fabrieksgebouw, hetzelfde als de Eiffeltoren in Parijs.”
    Is dit een leuk verhaal of de werkelijkheid?

    Ik weet niet waar de naam Eiffel, voor de fabriek, vandaan komt, het gebouw is gebouwd en ontworpen in de Nieuwe Zakelijke Stijl. Zover ik weet is de architect van de Eiffel P. Knols. De Eiffel I ontwierp hij en de bouw duurde ongeveer 2 jaar en kwam gereed in 1929. In 1930 kwam Eiffel II gereed en uiteindelijk in 1941 Eiffel III.
    Bron: Zicht op Maastricht

    Leave a comment:

Bezig...
X