Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

50 Keigeleers - Nederlands oudste kegelclub

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Moeten we niet nog eens naar de kadasterkaart kijken die bij de servercrash in juli is verdwenen maar door onze burgemeester vast wel weer kan worden teruggevonden?

    Oei, dat draadje over Hotel Dis ziet er ernstig uit. Ik lever Elletje binnenkort de juiste plaatjes aan.

    Hierbij het kaartje:


    Kadastrale tekening van de Tafelstraat, ca. 1830.

    Het perceel 802 is dus de hoek van de Tafelstraat met Achter de Molens. 799 moet dan dus Tafelstraat 30 & 28 zijn. Vreemd dat dit maar 1 perceel is.

    Overigens heb ik ook even gekeken naar de eigenaren van de percelen. Helaas geen 'Baartmans'. Wellicht is Baartmans een grapje en is het cafe in eigendom geweest van de familie Bemelmans, die hier bezitting had. Zie ook het draadje over Hotel Dis.

    Overigens is het pand Tafelstraat 30 inmiddels een studentenhuis. Niet lang geleden sprak ik met een studente (verbonden aan de opleiding waarvoor ik werk) die hier woont. Helaas ben ik haar naam vergeten, maar loop een deze dagen wel even bij de administratie binnen. Ik zal haar dan benaderen met de vraag of die kegelbanen er nog zijn en, zo ja, foto's!

    Annefine, klik eens hier. 'Trip down memory lane', wellicht.... Herken je iemand op de tweede foto?
    Last edited by burgemeester; 8 november 2011, 04:09.

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
      Het perceel 802 is dus de hoek van de Tafelstraat met Achter de Molens.
      Volgens de kadastrale kaart van 1811-1832 ( sectie B, blad 07) had het pand (802) als adres Achter de Molens en had als eigenaar Antoon Pieter Hongen, een kleermaker. Het pand daarnaast had als adres (799) Tafelstraat, de eigenaren was het kind van Leonard Bemelmans, die daar een brouwerij gevestigd had.
      Zie hier voor de kaart:
      http://watwaswaar.nl/#bE-28-8-eq-1v-1-3jLU-9HU---qN
      en hier voor de voorlopige OAT:
      http://watwaswaar.nl/#bE-28-8-eq-1v-1-3jLU-9HU---CFJ
      Last edited by hermanw; 11 november 2011, 20:59.

      Opmerking


      • #33
        Ik heb nog eens in mijn familie rondgevraagd, en zij bevestigen het verhaal van mijn vader die altijd vertelde dat er vroeger in ons huis een kegelbaan is geweest.
        Een famielid wist te vertellen dat de bewuste steen met komvormige uithollingen is verplaatst van de achtergang naar het tweede binnenplaatsje helemaal achter in het huis.
        Last edited by Annefine; 10 november 2011, 12:06.

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
          Annefine, klik eens hier. 'Trip down memory lane', wellicht.... Herken je iemand op de tweede foto?
          Ja, die prachtige foto van de onvolprezen fotograaf Delemarre ken ik.
          Voor de deur bij nummer 26 staat mijn oude buurvrouw Medam Mulkens (op de rug gezien). De dame en het jongetje met wie ze staat te praten is mij onbekend. Als je helemaal naar beneden in de linkeronderhoek kijkt dan zie je daar nog net het nieuwsgierige gezicht van een jongetje omhoogkijken. Het is volgens mij Martje ( nu Mart) Habets, die nu-as we speak - nog steeds samen met zijn vrouw de voormalige zuivelhandel van zijn ouders Achter de Molens drijft.
          Last edited by Annefine; 10 november 2011, 12:14.

          Opmerking


          • #35
            Last edited by Pier; 23 november 2020, 19:32. Reden: Aanpassen lettertype en Unicode

            Opmerking


            • #36
              In ieder geval zijn de 50 Keigeleers niet lang aktief geweest in de Tafelstraat, al in 1863 zijn ze gegaan naar Cafe Dolhain aan de Bleekerij, zo valt te lezen op pagina 2 van dit document:
              http://www.maastrichtse-kegelbond.nl...Jaar%20MKB.pdf

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                In ieder geval zijn de 50 Keigeleers niet lang aktief geweest in de Tafelstraat, al in 1863 zijn ze gegaan naar Cafe Dolhain aan de Bleekerij, zo valt te lezen op pagina 2 van dit document:
                http://www.maastrichtse-kegelbond.nl...Jaar%20MKB.pdf
                Wederom een fraai boekwerkje dat hermanw weer eens wist op te duikelen.
                Toch een kleine aantekening bij de bewering dat de 50 keigeleers in 1863 zijn verkast naar café Dolhain.
                Feitelijk vermeldt het boekwerkje "Kroniek over 75 jaar Mastreechter Keigel-Boond" (Let trouwens op de spelling Mastreechter!) enkel dat de eerste houten banen in de tuin van cafe Dolhain aan de Bleekerij werden aangelegd en gereserveerd werden voor de 50 Keigeleers.
                Dit hoeft niet te betekenen dat de 50 Keigeleers (in de winter?) cafe Baartmans in de Tafelstraat de rug toe keerden.
                Maar..... het zou wel goed kunnen natuurlijk.

                Los daarvan, we hebben nog steeds geen bewijs van de juiste adressering van de lokaliteit in de Tafelstraat.
                Last edited by Pier; 23 november 2020, 19:33. Reden: Aanpassen Unicode
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #38
                  [QUOTE=hermanw;139082]
                  Geweldig, al die informatie, het wordt steeds spannender !
                  QUOTE]

                  Opmerking


                  • #39
                    Is er hier geen roker die zijn gerei bij Wum Otten haalt? Die staat toch op de foto van het krantenartikel en zal de exacte locatie wellicht kennen...

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                      Dit hoeft niet te betekenen dat de 50 Keigeleers (in de winter?) café Baartmans in de Tafelstraat de rug toe keerden.
                      Maar..... het zou wel goed kunnen natuurlijk.
                      Een terechte opmerking, Pier, het is waarschijnlijk maar niet zeker.

                      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                      Is er hier geen roker die zijn gerei bij Wum Otten haalt? Die staat toch op de foto van het krantenartikel en zal de exacte locatie wellicht kennen...
                      Of iemand zou de Keigeleers een mailtje kunnen sturen om het te vragen, maar waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan
                      -------------

                      Ik heb de twee bladen waar de Tafelstraat op voorkomt nagekeken en ik vind 'n paar dingen opvallend. In de Tafelstraat is geen tapperij, herberg, cafe of iets van zo'n soort benaming. Wel enkele brouwerijen en stokerijen. Of was er in die tijd in een brouwerij meteen ook een cafe? Op die twee bladen komt overigens geen enkele Baartman(s) voor.

                      Die twee bladen zijn sectie B, blad 07 voor de linkerkant van de Tafelstraat als je van Achter de Molens naar de Pietersstraat gaat en sectie B, blad 05 voor de rechterkant.
                      ---------------------
                      Edit 11-11-11 20:58: nr 802 hoort niet bij het gezochte pand
                      Herman
                      Last edited by hermanw; 11 november 2011, 20:58.

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                        Is er hier geen roker die zijn gerei bij Wum Otten haalt? Die staat toch op de foto van het krantenartikel en zal de exacte locatie wellicht kennen...
                        Een terechte opmerking!
                        Ik had daarom al lang een actie verwacht van onze Breur die ik laatst bij toeval in de zaak van Wum betrapte......

                        Misschien is hij wel een stiekeme roker!?!
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #42




                          http://forum.mestreechonline.nl/pict...5&pictureid=46

                          Mooi, hè? Deze foto komt van de pagina historie van de Maastrichtse kegelbond: http://www.maastrichtse-kegelbond.nl.../ATS00000.htm#

                          Op die site staat meer aardige kegelwetenswaardigheden, klik op 'Historie' boven in de menubalk: http://www.maastrichtse-kegelbond.nl/

                          Last edited by hermanw; 11 november 2011, 10:49.

                          Opmerking


                          • #43
                            Laatst betrapte ik Pier slenterend door Wijck. Ik stond gezellig te kletsen bij Wum Otten. Thuis rook ik de pijp, geen waterpijp, maar zo'n ouderwetse. Wum is een klant van mij en ook ken ik hem en zijn gezin persoonlijk.
                            Nu kan ik hem wel meteen vanalles gaan vragen, maar dan hebben anderen geen plezier meer aan dit draadje.

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                              (..) Nu kan ik hem wel meteen vanalles gaan vragen, maar dan hebben anderen geen plezier meer aan dit draadje.
                              Die Breur toch..... hij gunt ons onze hobby....
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #45
                                Het idee van een eigen keigelclub is geboren in het cafe Tafelstraat 30 (daar was inderdaad een kegelbaan). Hun eerste clublokaal werd het café Bonhomme in de Helstraat.
                                Last edited by Pier; 23 november 2020, 19:34. Reden: Aanpassen Unicode

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X