Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

50 Keigeleers - Nederlands oudste kegelclub

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Ik twijfel er niet aan, maar ik vind het niet......

    Misschien kun je even vertellen waar ik moet kijken in de krant?
    Hallo Pier,

    Je kunt een PDF document van het artikel maken en dan met Ctrl F het gezochte woord intypen , dan verschijnt het vanzelf .

    Opmerking


    • #17
      Hoewel ik met onderstaand krantenbericht nog steeds in het ongewisse ben of 'de 50 keigeleers ' in mijn ouderlijk huis aan de Tafelstraat 30 keigelde en vreigelde, is dit hoedendrama wel een mooie dagsluiter.

      http://kranten.kb.nl/view/article/id...3Ap004%3Aa0016

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
        Waarschijnlijk is het adres dus terug te vinden in de OAT (Oorspronkelijk Aanwijzende Tafel) en anders in de SAT (Suppletoir Aanwijzende Tafel.
        Er is misschien een snellere weg, nl. de adresboeken van Maastricht. De eerste dateren van respectievelijk 1855 en 1875. Daarna volgen er als ik mij goed herinner nog drie of vier vóór 1900.
        Die adresboeken wijken onderling nog wel eens af in wat ze opnemen en weglaten. Meestal kun je zoeken op naam van de eigenaar en onder het 'zakenregister' op naam van het café. Maar ook op straat!

        En verder in het jaarverslag van de gemeente. Daarin werden elk jaar de cafées 'met vergunning' opgenomen, omdat die geld in het gemeentelijk laatje brachten.

        De adresboeken en jaarverslagen zijn direct in te zien bij de bibliotheek (Centre Céramique, 4e verdieping). Ook aanwezig bij het RHCL, maar moeten tegenwoordig uit het depot komen.

        Een echte sociale hoogvlieger kan Café Baartmans niet geweest zijn. Ik heb van hem geen enkele advertentie gevonden in een kleine collectie oude gidsjes van Maastricht. Ook komt het café in de Tafelstraat niet voor in de telefoongids van 1915 of 1950.

        Opmerking


        • #19
          Ingrid, bedankt voor de gedegen informatie. Als ik weer eens in Maastricht ben (ik woon er ver vandaan) ga ik met deze informatie weer eens lekker graven in de geschiedenis.

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
            Er is misschien een snellere weg, nl. de adresboeken van Maastricht. De eerste dateren van respectievelijk 1855 en 1875. Daarna volgen er als ik mij goed herinner nog drie of vier vóór 1900. Die adresboeken wijken onderling nog wel eens af in wat ze opnemen en weglaten. Meestal kun je zoeken op naam van de eigenaar en onder het 'zakenregister' op naam van het café. Maar ook op straat!

            En verder in het jaarverslag van de gemeente. Daarin werden elk jaar de cafées 'met vergunning' opgenomen, omdat die geld in het gemeentelijk laatje brachten.

            De adresboeken en jaarverslagen zijn direct in te zien bij de bibliotheek (Centre Céramique, 4e verdieping). Ook aanwezig bij het RHCL, maar moeten tegenwoordig uit het depot komen.

            Een echte sociale hoogvlieger kan Café Baartmans niet geweest zijn. Ik heb van hem geen enkele advertentie gevonden in een kleine collectie oude gidsjes van Maastricht. Ook komt het café in de Tafelstraat niet voor in de telefoongids van 1915 of 1950.
            Ik ben vandaag even in het RHCL geweest. In de door Ingrid Evers genoemde adresboeken vind ik noch iets over een (familie) Baartmans, noch iets over een café Baartmans.

            Het enige wat ik gevonden heb is dat een zekere Paulus Henricus Hubertus Baartmans in 1845 is gestorven.
            Verder vond ik dat een Christiaan Baartmans in 1832 werd geboren.
            Uit de ingeschreven huwelijken blijkt dat er tussen 1795 en 1902 geen (mannelijke) Baartmans is getrouwd in Maastricht.

            Maar.... ik moet er wel bij aantekenen dat ik weinig tijd had en dat ik nog weinig ervaring heb in de genealogie.

            Tot slot heb ik maar even een foto gemaakt van het geboortehuis van Annefine, Tafelstraat 30, waar dus mogelijk een kegelbaan is geweest en waar dus mogelijk café Baartmans was gevestigd.


            Rest mij de vraag of iemand weet wat de (Franse) straatnaam was van de Tafelstraat!?!
            In het adresboek uit 1855 staan (bijna) alle straatnamen nog aangeduid in het Frans!
            In 1855 woonde overigens, volgens het adressenboek, geen familie Baartmans in Maastricht.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

              Rest mij de vraag of iemand weet wat de (Franse) straatnaam was van de Tafelstraat!?!
              In het adresboek uit 1855 staan (bijna) alle straatnamen nog aangeduid in het Frans!
              In 1855 woonde overigens, volgens het adressenboek, geen familie Baartmans in Maastricht.
              Rue des Tables.
              Last edited by Rubke; 11 januari 2012, 12:50.
              De leefs mer eine kier .

              Opmerking


              • #22
                Baartmans

                Overlijdensaangifte Maastricht 12-10-1830
                Overledene Maria Helena Hoebosch
                Vader van de overledene Joannes Leonardus Hoebosch
                Moeder van de overledene Maria Delphina Baartmans


                Geboorte-aangifte Maastricht 30-01-1819
                Geborene Maria Ida Baartmans
                Vader van het kind Matheus Baartmans
                Moeder van het kind Ida Van Swol


                Geboorte-aangifte Maastricht 30-01-1819
                Geborene Maria Ida Baartmans
                Vader van het kind Matheus Baartmans
                Moeder van het kind Ida Van Swol


                Overlijdensaangifte Maastricht 12-10-1830
                Overledene Maria Helena Hoebosch
                Vader van de overledene Joannes Leonardus Hoebosch
                Moeder van de overledene Maria Delphina Baartmans


                Overlijdensaangifte Maastricht 26-07-1831
                Overledene Nn Baartmans
                Vader van de overledene Wijnandus Baartmans
                Moeder van de overledene Maria Isabella Dukers


                Overlijdensaangifte Maastricht 26-07-1831
                Overledene Nn Baartmans
                Vader van de overledene Wijnandus Baartmans
                Moeder van de overledene Maria Isabella Dukers
                De leefs mer eine kier .

                Opmerking


                • #23
                  Wijnandus Baartmans.

                  Voor opmerkingen, aanvullingen en correcties kunt U schrijven naar: karinsion@planet.nl
                  Wijnandus Baartmans
                  • Né le 25 septembre 1796 - Bilsen
                  • Décédé
                  Parents
                  Mariage(s)
                  Frères et sœurs
                  Notes


                  FAMS uur: 16:36:06

                  wissel: 27 mei 2007 17:03:19



                  Arbre d'ascendanceNaviguer dans l'arbre

                  De leefs mer eine kier .

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Tot slot heb ik maar even een foto gemaakt van het geboortehuis van Annefine, Tafelstraat 30, waar dus mogelijk een kegelbaan is geweest en waar dus mogelijk café Baartmans was gevestigd.

                    Ach Pier, bedankt, ik moet er bijna een beetje van huilen...en ik zie dat ze de gevel weer mooi wit geschilderd hebben. Ze hebben alleen een stukje van de muur van de buren meegeschilderd , rechts of links van de voordeur, het ligt er maar aan van welke kant je het bekijkt , zoals met zoveel dingen in het leven.
                    Last edited by Annefine; 8 november 2011, 11:23.

                    Opmerking


                    • #25
                      [quote=Breur;138664]
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

                      Rest mij de vraag of iemand weet wat de (Franse) straatnaam was van de Tafelstraat!?!
                      In het adresboek uit 1855 staan (bijna) alle straatnamen nog aangeduid in het Frans!
                      In 1855 woonde overigens, volgens het adressenboek, geen familie Baartmans in Maastricht.[/QUOTE

                      Rue des Tables.
                      Rue de la Table, volgens deze plattegrond uit 1850:
                      http://www.voorouderslimburg.nl/maas...egrond1850.htm

                      Opmerking


                      • #26
                        Deze variatie (Rue da la Table) heb ik ook vaker genoteerd. Marina C. A. Kessels-van der Heijde denkt er anders over:

                        http://books.google.com/books?id=NP3...straat&f=false
                        De leefs mer eine kier .

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                          Deze variatie (Rue da la Table) heb ik ook vaker genoteerd. Marina C. A. Kessels-van der Heijde denkt er anders over:

                          http://books.google.com/books?id=NP3...straat&f=false
                          Interessant! Toch ben ik geneigd te kiezen voor Rue de la Table omdat dit voorkomt op een kaart uit 1850 en omdat bijvoorbeeld bij de kranten collectie van de KB het zoeken op Rue de la Table in het Journal de la province de Limbourg 9 resultaten geeft (bijvoorbeeld deze: http://kranten.kb.nl/view/article/id...3Ap004%3Aa0011) en het zoeken op Reu des Tables geen enkele.

                          Opmerking


                          • #28
                            Franse straatnamen

                            In de officiële Staat van huiseigenaren, 1806-1807 - uit de Franse Tijd dus - heeft de Stokstraat de Franse naam Rue du Baton. De Tafelstraat draagt echter gewoon haar Nederlandse naam: Tafelstraat. Dat is in de lijst van 126 straten wat ongewoon, maar niet uitzonderlijk. Andere op dat moment nog steeds niet vertaalde namen zijn - zonder volledig te zijn - : Houtmaas, Exterstraatje, Moorestraat, Heckestraat (Heggenstraat) Heyestraat (Heidenstraat), Ridderstraat, Lang Grachtje, Zwingelput, Hexestraat, Kakberg en Breulingstraat.

                            We moeten dus constateren dat ruim twaalf (12) jaar na de inlijving bij Frankrijk nog steeds veel plaatselijke straatnamen hebben overleefd. De vraag is dus wie wanneer voor een verdere verfransing zorgden. Mogelijk dat dr. Kessels daar elders in haar proefschrift iets over zegt?

                            Wat betreft de uiteindelijke Franse benamingen van Stokstraat en Tafelstraat heeft zij - steunend op haar voorgangers - gelijk. De namen Rue du Baton en Rue du Table / des Tables / de la Table geven blijk van een schreinend gebrek aan historisch besef. Beide straatnamen hadden een parochiale achtergrond. De Stokstraat heeft niets met een stok te maken en de Tafelstraat werd genoemd naar de Tafel van Sint Aegthen die daar gevestigd was. Meer hierover in het draadje Gewelf Hotel Dis.
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 7 november 2011, 22:52.

                            Opmerking


                            • #29
                              Heeft iemand al bedacht dat de achterbouw van Hotel Dis en van nr. 30 wel erg dicht bijeen liggen en het mogelijk deels dezelfde percelen kan betreffen? Moeten we niet nog eens naar de kadasterkaart kijken die bij de servercrash in juli is verdwenen maar door onze burgemeester vast wel weer kan worden teruggevonden?

                              Opmerking


                              • #30
                                Het huis met ondergrond en erf, staande en gelegen te Maastricht Tafelstraat 30, kadastraal bekend Gemeente Maastricht Sectie B nummer 3603 , groot een are en vijf een tachtig centiare

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X