Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Waarom landelijke politici dat roepen is toch duidelijk (zie vet gedrukt in m'n quote)

    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Het lijkt enkel een spiegel aan de wand wie er het schoonst is in ons Land.

    Die Gemeenteraadverkiezingen zullen een beeld geven van hoe men het "Rutten ~ Samson Kabinet" apprecieert gedurende al dat handelen de laatste maanden.
    En eigenlijk is het jammer dat de voorjaarsnota van het Kabinet te laat komt voor deze Gemeenteraad verkiezingen.
    Want die Nota voorspelt geen Suikerspin te worden.

    Daarmee wil ik zeer zeker niet op de belangrijkheid van de Gemeenteraad afdingen, maar het lijkt een tegenpool te gaan worden als de locale thema's niet voldoende behandeld worden. Het afstraffen van nationaal beleid en politiek, dat zal het zijn.

    mvg
    Dat voor enkele partijen het gevaar dreigt om onder de drempel te vallen door zo'n lage opkomst is natuurlijk ook belangrijk om te weten.

    klein of groot; stemmen brengt balans in het grotere systeem.

    met vriendelijke groet
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • Ondanks de oproep van wilders, zal ik mijn stem niet uitbrengen op de lokale zondebok-zoekers.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • BeStemming 19 maart: Mat Brüll en Josephine Dols van het CDA

        Het CDA gaat ook koken voor TV Maastricht, en maakt boerenkool met schnitzel:
        Past dit beter bij de culinaire voorkeuren van Pier?
        Last edited by Greune; 24 februari 2014, 11:20.

        Opmerking


        • BeStemming 19 maart. Ook van de Partij. 9. Senioren Partij Maastricht

          BeStemming 19 maart. Ook van de Partij (9) Senioren Partij Maastricht met Gea van Loo en Jan Erckens
          RTV Maastricht PLUS 2
          Gea van Loo staat op plaats 3 van de lijst van de Senioren Partij Maastricht (SPM) voor de Gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart. Jan Erckens op plaats 5. In 'Ook van de Partij' een menselijk, politiek portret van hen beiden terwijl ze praten en koken.
          rtvmaastricht.nl/verkiezingenmaastricht

          Opmerking


          • Een culinaire verwennerij?

            Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
            Het CDA gaat ook koken voor TV Maastricht, en maakt boerenkool met schnitzel: http://vimeo.com/87259925
            Past dit beter bij de culinaire voorkeuren van Pier?
            Ik weet het niet?
            Ik moet het kokkerellen van het CDA nog bekijken en vervolgens nog de Seniorenpartij.

            Eerst nog even de culinaire verrichten van D66 beschrijven in onderstaande posting, maar ik kan al verklappen dat Piers voorlopig culinaire volgorde is:
            1) VVD
            2) SP
            3) D66

            Maar er kan nog van alles veranderen
            Ik zal morgen de boerenkool en het schnitzel van het CDA bekijken en wellicht zondag eens kijken wat de Seniorenpartij (SPM) voor ons in petto heeft.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • D66: Fettuccini met Sarranoham en een vlaflip-toetje

              Bert Jongen en Guido Mertens, respectievelijk de nummers 2 en 3 van de kieslijst van D66-Maastricht, serveerden in het RTV Maastricht programma "BeStemming 29 maart 2014", ondanks het feit dat ze beiden aangaven geen keukenprinsen te zijn, toch nog een alleraardigst etentje van Fettuccini met Sarranoham.
              Nu weet ik niet (meer) hoe Fettuccini precies smaakt, maar voor Sarranoham mag je me wel eens wakker maken en met een vlafliptoetje weet ik ook wel raad.

              Het geserveerde gerecht van D66 lijkt mij nog niet eens zo slecht.
              Ook was ik wel onder de indruk van de persoonlijke verhalen van Bert Jongen en Guido Mertens. Beiden legden uit waarom zij zichzelf als sociaal liberaal zien.
              De rode draad in hun motivatie is de individuele kracht van mensen bij het overwinnen van tegenslagen. Hun stelling is dat je niet bij de pakken neer moet gaan zitten als je gehandicapt bent en/of getroffen wordt door een ernstige ziekte.
              Je moet je op eigen kracht terugvechten in deze maatschappij.
              Ik kan beiden daarin alleen maar gelijk geven, ware het niet dat sommige mensen, om welke reden dan ook, die kracht niet hebben cq niet (meer) kunnen opbrengen.
              Juist dat aspect verliest D66 vaak uit het oog :(

              Mensen die die kracht niet (meer) hebben worden door D66 gestraft, dan wel D66 heeft het empatisch vermogen van een gekookte garnaal, om in culinaire begrippen te blijven spreken.
              Ik vrees dat de succesvolle D66'ers, zoals Bert Jongen en Guido Mertens, die die kracht gelukkig wel hadden en nog hebben, dat juist door hun eigen kracht niet kunnen beseffen. Zonde!

              Of het hun kracht is, hun optimisme dan wel hun bluf, weet ik niet, maar gevraagd naar een prognose van de einduitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014, gooien beide D66'ers alle bescheidenheid ter zijde.
              Bert Jongen: "Met een sterke nummer 1, Mieke Damsma, gaan wij minimaal voor 6 zetels!"
              Zelf gokt Bert Jongen op 466 stemmen en helaas werd het Guido niet gevraagd, maar ik meende te lezen dat hij 300 stemmen opschreef.

              De minder krachtige WMO'ers, AOW'ers en laaggeschoolden onder ons adviseer ik, mocht D66 minimaal 6 zetels halen, alvast te beginnen met hamsteren.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • De vlaflip van Bert Jongen heeft mij nog het meest ontroerd. De kandidaten van het CDA waren dikschillers. De vervuilende Volvo is een miskleun. En het vingerverven ... goed voor de wasserette. O ja, het openen van de garagedeuren kost veel energie. Ik wacht op bloodweurs met appelschijven.

                Opmerking


                • KOM cultuurdebat “KOMmer en kwel”

                  Als kandidaat voor de groepering OPA loop ik nu, juist als de andere kandidaten en politici, allerlei politieke avonden en debatten af. Gisteravond het Armoededebat(waarover later meer) eergisterenavond. Op het programma stonden eergisteren een bezoek aan de kinderboerderij Daalhof en de vermeende deelname aan het KOM Cultuurdebat. Voor dit debat had onze campagneleider mij als woordvoeder voor OPA-Maastricht aangemeld. Omdat ik de campagneleider assisteer weet ik dat hij het erg druk heeft en heb ik mezelf voor de zekerheid ook nog eens via het internet aangemeld. Gisteren middag had ik me dus voorbereid op het debat. Ik was er klaar voor! Doch toen ik in het Centre Ceramique arriveerde bleek snel dat ik niet deel mocht nemen aan het debat. De kleine partijen waren niet uitgenodigd. Dat was dan ook de reden dat Mevr. Vivianne Heijnen (CDA) ook had afgezien van deelname. Dit als een soort solidariteitactie. Nu neem ik het de organisatie niet kwalijk dat ze OPA of andere partijen niet uitnodigen. Dat is natuurlijk helemaal hun zaak. Kwalijk vind ik het echter wel, dat ik daarvan niet op hoogte gesteld wordt en een week lang in de overtuiging leef dat ik daar moet/mag debatteren. De coalitie partijen waren bijna allemaal aanwezig op het CDA na. De genodigde partijen maakte van de gelegenheid gebruik om het publiek te vertellen hoe goed ze het de afgelopen periode wel niet gedaan hebben en hoe goed ze het nog doen. Een heel betoog over de “broedplaatsen van kunst en cultuur” en men bedoelde daar dingen mee als het sphinx-park, het Landbouwbelang, het Landhuis e.d. Echter allemaal burgerinitiatieven vanuit de lokale cultuurscene. Projecten waar de gemeente geen of nagenoeg geen geld voor hoeft uit te geven. Dhr. Albert Nuss (PvdA) lag een duidelijk accent op de wijken en het buurtwerk en daar mee kwam de kunst en cultuur eigenlijk helemaal niet meer aan de orde. Gelukkig kreeg ik toch nog een vraag te stellen. Mijn vraag had betrekking op de mensen die beroepshalve met kunst en cultuur bezig zijn, Deze (beroeps)groep(en) lijken vergeten te worden. Mijn vraag werd correct, doch niet volledig door Dhr. John Aarts (VVD) beantwoord. Zijn antwoord eindigde met een open tegenvraag over een thema dat later nog ter sprake zou komen. Ik gaf aan hierop dan ook nog terug te willen komen. Dhr. Andre Willems (Senioren Partij) meende er met nog een lang, wollig, onbegrijpelijk, onsamenhangend, verhaal (waarmee hij zelf zichtbaar moeite had) te opperen dat er tussen amateurs en professionals eigenlijk geen verschil is. Ik werd verder gedurende het hele debat doodgezwegen en heb ook niet meer de kans gekregen om verder nog van mening te wisselen met Dhr. John Aarts af andere leden van het cultuurforum.. De pauze was aangebroken en tijdens deze pauze verontschuldigde Dhr. Aarts zich dat hij niets over de organisatie te zeggen had en betreurde het feit dat ik niet kon deelnemen aan het debat. Na de pauze heeft de heer Aarts nog verschillende keren de groepering OPA genoemd maar de gespreksleider was voor deze hints niet gevoelig. Het debat dwaalde weer af en verzande uiteindelijk in een glad niet ter zaken doend verkiezingspraatje. Er volgde daarna nog een heel betoog van Dhr. Bert Jongen over een stichting jeugdcultuur en hij ging daarmee ook helemaal voorbij aan het thema “de toekomst van cultuur in Maastricht”. Steeds verder dwaalde men af van het thema en het werd een erg slap praatje. Zo erg zelf dat de gesprekleider ingreep, Hij vroeg of iedereen het nu echt zo eensluidend met elkaar eens was. Hij vroeg naar wat tegenover stellingen. Hierop regeerde de Dhr. Aarts zichtbaar geïrriteerd en met een typische gebaartje (met naar boven gerichte handpalmen). En beantwoorden de vraag met de tegenvraag, wat de gespreksleider verwacht als hij alleen de coalitie partijen uitnodigt. De Culturele Hoofdstad (MCH) werd door Dhr. Gerdo Grootheest (Groen Links) ter sprake gebracht, zijn conclusie was dat het hele culturele gebeuren pas de laatste weken (voor het fatale juryrapport) echt leefde in Maastricht. Het positieve van (het miljoenen verslindende) MCH was volgens hem, het feit dat er nu contacten waren gelegd over de grenzen heen in de Euregio. Zijn uitspraak riep niet alleen ergernis bij mij op maar ook bij Dhr. Eric Wetzels (directeur Kumulus/NatHis-Museum/Centre Ceramique) deze benadrukte dat dit soort contacten allang bestond en dat zijn organisatie (en de Maastrichtse professionals) al vele jaren lang over deze contacten kon beschikken. Dat laatste kan ik beamen, want al jaren gelden werden buitenlandse professoren met hun kunstkringen in Maastricht ontvangen (in oude stoffige fabrieksloodsen) door de Maastrichtse cultuurscene -wat dit dan ook moge zijn-. Al met al was het een leerzame avond waarin mij duidelijk werd dat er nog veel gemeentelijke zaken in Maastricht zijn die voor verbeterring vatbaar zijn.
                  Last edited by Painterartist; 22 februari 2014, 17:16.

                  Opmerking


                  • @painterartist > Verontrustend relaas. Dit zijn geen verkiezingsdebatten meer, maar verziekingsdebatten.
                    1.
                    "Doordat we de democratie gereduceerd hebben tot representatieve democratie en de representatieve democratie tot verkiezingen, is een waardevol stelsel diep in de problemen gekomen."
                    2.
                    "Een stembusgang geeft nog slechts een zeer voorlopig mandaat. We roeien met steeds kortere riemen. De democratie is broos, brozer dan ze ooit sinds de Tweede Wereldoorlog is geweest. Als we niet oppassen, verwordt ze stilaan tot een dictatuur van verkiezingen."
                    3.
                    De Britse socioloog Colin Crouch heeft in 2004 de term ‘postdemocratie’ Hier zie je het hem begrip postdemocratie zelf uitleggen. bedacht om dit nieuwe, door massamedia gecontroleerde bestel te omschrijven:
                    'Het gros van de burgers speelt een passieve, gedweeë en zelfs apathische rol'
                    'Hoewel binnen dat model verkiezingen zeker nog bestaan en tot een andere regering kunnen leiden, is het publieke verkiezingsdebat een zorgvuldig gecontroleerd spektakel geworden, dat gemanaged wordt door rivaliserende teams van professionele experts in overredingstechnieken, een spektakel dat slechts over een beperkt aantal onderwerpen mag gaan dat op voorhand geselecteerd is door die teams. Het gros van de burgers speelt een passieve, gedweeë en zelfs apathische rol die louter bestaat uit het reageren op de signalen die ze voorgeschoteld krijgt. Achter de schermen van het electorale spelletje krijgt de echte politiek vorm tijdens discrete contacten tussen gekozen regeringen en elites die bovenal zakelijke belangen vertegenwoordigen.'

                    Citaten uit Tegen Verkiezingen - David van Reybrouck (de bezige bij)

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
                      KOM cultuurdebat “KOMmer en kwel”

                      Doch toen ik in het Centre Ceramique arriveerde bleek snel dat ik niet deel mocht nemen aan het debat. De kleine partijen waren niet uitgenodigd. Dat was dan ook de reden dat Mevr. Vivianne Heijnen (CDA) ook had afgezien van deelname. Dit als een soort solidariteitactie. Nu neem ik het de organisatie niet kwalijk dat ze OPA of andere partijen niet uitnodigen .... De coalitie partijen waren bijna allemaal aanwezig op het CDA na. De genodigde partijen maakte van de gelegenheid gebruik om het publiek te vertellen hoe goed ze het de afgelopen periode wel niet gedaan hebben en hoe goed ze het nog doen.
                      Beste MO'er & kandidaatsraadslid: het CDA zit al een dikke drie jaar niet meer in de coalitie. Misschien voorafgaand aan de verkiezingen toch iets vaker de raadsverslagen van Pier teruglezen? Het zou uw feitenkennis ten goede komen...

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
                        Beste MO'er & kandidaatsraadslid: het CDA zit al een dikke drie jaar niet meer in de coalitie. Misschien voorafgaand aan de verkiezingen toch iets vaker de raadsverslagen van Pier teruglezen? Het zou uw feitenkennis ten goede komen...
                        Greune, Ik schaam me diep :( Je hebt helemaal gelijk het CDA maakte geen deel uit van de coalitie! A slip of the pen!:(:(:(

                        Opmerking


                        • Bedankt voor het verslag!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
                          KOM cultuurdebat “KOMmer en kwel”
                          (..)
                          Al met al was het een leerzame avond waarin mij duidelijk werd dat er nog veel gemeentelijke zaken in Maastricht zijn die voor verbetering vatbaar zijn.
                          Ik kan begrijpen dat Painterartist teleurgesteld was dat hij niet aan het debat mocht deelnemen, maar wellicht was dat achteraf gezien nog niet eens zo'n straf.

                          In ieder geval bedankt voor dit verslag

                          Wie was trouwens de gespreksleider?
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                            Niks ten nadelen van jou John
                            Maar waarom is de lijsttrekker van OPA nergens aanwezig
                            oa
                            ? Daalhoeve, KOM, armoededebat???

                            Was het misschien niet verstandiger geweest om je aan te melden bij een partij
                            die aan de weg timmert ?

                            Want wat ik zo kan inschatten ben jij een van de weinige actieven.

                            Beste Ton, daarom is het ook erg belangrijk op welk nummertje je stemt vooral bij OPA (ik heb nummer 7) Dus behoor ik ook bij de "kansarmen" ik hoop alleen dat mensen die mij kennen weten dat ik mij helemaal voor hun inzet, voor de kansarmen, zwakke, zieken, gehandicapten, ouderen en kinderen. Ja, juist voor de groepen die het minst gaat stemmen.

                            De lijsttrekker kom deze week in aktie! Ik heb na de carneval een week "radiostilte"dan ben ik naar Praag ivm met het feit dat Praag Culturele Hoofstad word. Zoals je weet is dat ook een materie waar in ik me heb verdiept en waarin inmiddels een ruime internationale ervaring heb opgedaan.

                            Ik hoef ook niet (ten kosten van alles) decennia lang op dat stoeltje te zitten zoals zovele politici. Ik heb mijn principes en die verloochen ik niet, ook niet voor het pluche, dat is ook bekend!

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                              Wat voor waarde moet je hechten aan deze bijeenkomst
                              En trek deze bijeenkomst de burger.
                              Of maar alleen raadsleden/aankomende/kandidaat raadsleden

                              Sommige debatten trekken redelijk veel burgers. Andere debatten zijn meer een onder onsje van poltici die vertellen hoe goed ze het wel niet doen en gedaan hebben. Het hangt erg af van het thema en soort van debat. Opvallend is wel dat veel politici tijdens zo'n debat antwoorden geven op vragen die niet gesteld zijn. Ze willen maar o zo graag hun eigen verhaaltje kwijt. Merkwaardig vind ik ook dat dit vaak gebeurd door de meest ervaren politici. De oplossingen voor problemen (of de aanzet naar een oplossing toe) komt vaak van uit het publiek. Maar wordt helaas bijna nooit gehoord of opgemerkt. Soms is het een vermakelijk "kijk- en luisterspel" om te zien en te horen hoe iedereen langs elkaar heen praat.

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                                @painterartist > Verontrustend relaas. Dit zijn geen verkiezingsdebatten meer, maar verziekingsdebatten.
                                verder: Citaten uit Tegen Verkiezingen - David van Reybrouck (de bezige bij)
                                Beste Kermit,

                                Tegenspreken kan ik deze stellingen niet, er zit zeker een grote kern van waarheid in. De werkelijke macht ligt echter nog altijd in de bij de grootmachthebbers. Die verdelen onderling de macht en houden zich bewust angstvallig op de achtergrond daar is weinig democratisch aan. Tegen het geld van de Rothschilds en de wapens van de Verenigde Staten is geen zinvol verzet mogelijk.

                                Helaas is dit een mondiaalprobleem dat op zo hoog niveau speelt dat je daar helemaal niets aan kunt doen. Om op dat niveau te kunnen en mogen spreken moet je zelf grootmacht zijn. Waar je wel iets aan kunt doen dat is aan de beslissing of je dwarslaesie-gehandicapte buurman volgend jaar wel of geen aangepast vervoermiddel krijgt. Maastricht (hoe mooi dan ook) is in de grote wereld slechts een gehucht. De politiek hier beslist over een paar loopkrukken. Ik wil vechten voor de mensen die deze loopkrukken nodig hebben en die ze niet kunnen betalen. Dat soort dingen wil ik en dat kan ik......verder reikt mijn polsstok niet!

                                De grote wereldpolitiek die kan ik niet veranderen die is zelfs revolutie bestendig. Momenteel werkt ik 70 uur per week voor OPA en de verkiezingen, ik krijg veel reacties van de burgerij en vraag me vaker af "ben ik niet die Spaanse ridder die tegen windmolens vecht?"..............En dan, ergens in mijn achterhoofd, hoor ik weer mijn overleden moeder zeggen "Jong, gaank uns hellepe"

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X