Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Buurtbudgetten anno 2012/2014: hoe nu verder?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Ja dat vraag ik mij ook nog altijd af Wim.

    Nog een citaat uit het rapport van de rekenkamer:

    "Voor wat betreft de doelmatigheid constateert de rekenkamer tenslotte dat het bijhouden van de (financiële) administratie de buurtplatforms veel tijd en moeite kost. De rekenkamer beveelt de gemeente aan om de buurtplatforms hierin meer te faciliteren door gebruik te gaan maken van één administratiekantoor dat voor alle buurtplatforms de (financiële) administratie bijhoudt. Zowel bij de buurtplatforms als bij de gemeente zal dat leiden tot een aanmerkelijke kostenbesparing van de administratieve werkzaamheden. Ook kan hierdoor een beter inzicht in en controle op de daadwerkelijke bestedingen worden bereikt ".
    Daar snap nu ook niets van Breur.
    Omdat ik in 2009 veel contact had met buurtplatform Eyldergaard en ook regelmatig een vergadering bij heb gewoond werd mij ook hoe het "vogelaars" geld aangevraagd en wat de verplichtingen waren omtrent dit geld.

    Er moest eerts een volledig plan met ook de kosten wat dit plan zou moeten kosten bv 10.000€

    Werd dit plan aangenomen dan wilden het nog niet zeggen dat buurtplatform meteen 10.000€ kreeg.

    Het buurtplatform moest eerts met een rekening komen wat met het plan temaken had en als rekening bv 1000€ was dan kregen ze 1000€ om die rekening te betalen .

    Als er maar bv 6000€ werden uit gegeven dan kreeg men ook niet meer.

    Werd er 11000€ uit gegeven dan was die 1000€ voor eigen rekening van
    het buurtplatform.

    Dus buurtplatforms konden dus gewoon weg toen niet "knoeien" met vogelaarsgeld zonder dat gemeente dat zag.

    Als goed begrijp heeft de gemeente naar verloop van tijd bepaalde regels en eisen gaan veranderen . Waarom ? Waarvoor?

    Waarom iets veranderen wat goed werkte ???

    En painterartist hoe kunt u nu over een buurtplatform oordelen daar u zelf niet deelneemt aan buurtplatform-initiatieven ?

    Een tip houd 15december vrij en neem deel aan hetgeen waar ook u info
    over ontvangen hebt

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
      Onderstaand gaat het over de besteding van buurtbudgetten en niet om bijv. de ‘Vogelaarsgelden’ !


      Maastricht is momenteel verdeeld in vijf stadsdelen.
      Elk stadsdeel heeft een stadsdeelleider die werkzaam is bij het Bureau Buurtgericht Werken. De stadsdeelleider regisseert de samenwerkingsprocessen tussen enerzijds de gemeente Maastricht en anderzijds de buurtplatforms, de woningcorporaties, politie, Trajekt.
      Alle inspanningen zijn gericht op een verbetering van de leefbaarheid in de buurten.

      Voor het verbeteren/aanpassen van de leefbaarheid van buurten heeft de gemeente Maastricht aan de diverse buurtplatforms buurtbudgetten ter beschikking gesteld.

      Ik meen dat de woningcorporaties ook een bijdrage leveren...

      De meeste buurtplatforms weten best wel wat in hun buurt verbeterd kan worden.
      .........
      De gemeente heeft participatie hoog in het vaandel staan, terwille van de sociale cohesie vlak dit ook niet uit..... het gaat er niet om dat de buurtplatforms het ook wel weten.

      .........
      Een korte ‘concept handleiding’ voor het besteden van deze buurtbudgetten.

      Waar komt deze concepthandleiding vandaan?

      Zoals bovenaan staat is dit een ‘concept handleiding’.
      Persoonlijk heb ik er wel vertrouwen in, maar dan moet eenieder open en eerlijk zijn !

      Open en eerlijk is een mooi streven maar haalt het niet zonder goede en dwingende afspraken....

      Dank! Kermit

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
        Daar snap nu ook niets van Breur.
        Omdat ik in 2009 veel contact had met buurtplatform Eyldergaard en ook regelmatig een vergadering bij heb gewoond werd mij ook hoe het "vogelaars" geld aangevraagd en wat de verplichtingen waren omtrent dit geld.

        Er moest eerts een volledig plan met ook de kosten wat dit plan zou moeten kosten bv 10.000€

        Werd dit plan aangenomen dan wilden het nog niet zeggen dat buurtplatform meteen 10.000€ kreeg.

        Het buurtplatform moest eerts met een rekening komen wat met het plan temaken had en als rekening bv 1000€ was dan kregen ze 1000€ om die rekening te betalen .

        Als er maar bv 6000€ werden uit gegeven dan kreeg men ook niet meer.

        Werd er 11000€ uit gegeven dan was die 1000€ voor eigen rekening van
        het buurtplatform.

        Dus buurtplatforms konden dus gewoon weg toen niet "knoeien" met vogelaarsgeld zonder dat gemeente dat zag.

        Als goed begrijp heeft de gemeente naar verloop van tijd bepaalde regels en eisen gaan veranderen . Waarom ? Waarvoor?

        Waarom iets veranderen wat goed werkte ???

        .....
        Ik deel deze analyse, men is gaande weg gaan veranderen, met regels gaan schuiven, dit is in de loop van 2009 gebeurd, niemand ook de bewoners in de buurt zijn hier van op de hoogte gesteld. Moet nader uitgezocht worden vind ik.
        Last edited by ; 10 december 2012, 09:18.

        Opmerking


        • #34
          Wordt het geen tijd voor een wiki?

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht

            En painterartist hoe kunt u nu over een buurtplatform oordelen daar u zelf niet deelneemt aan buurtplatform-initiatieven ?
            Beste Wim,

            Jouw vraag is heel eenvoudig te beantwoorden. Ik hou mijn ogen open, ik praat met mensen, heb zelf een jaren lange ervaring met organiseren van evenementen en
            ik kan logisch en analytisch denken!

            Tja, en daar ik mezelf trouw blijf neem ik niet deel aan initiatieven van het buurtplatform. Een organisatie die ik (in haar huidige vorm) niet zie zitten!

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
              Het is schokkend dat tientallen raadsleden twijfels hebben over de integriteit van het bestuur in hun gemeente. Dat zegt Peter Otten, voorzitter van beroepsvereniging Raadslid.nu.
              Dit is een goeie.
              Dit gaat ten koste van de controlerende taak als volkvertegenwoordiger!

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
                Beste Wim,

                Jouw vraag is heel eenvoudig te beantwoorden. Ik hou mijn ogen open, ik praat met mensen, heb zelf een jaren lange ervaring met organiseren van evenementen en
                ik kan logisch en analytisch denken!

                Tja, en daar ik mezelf trouw blijf neem ik niet deel aan initiatieven van het buurtplatform. Een organisatie die ik (in haar huidige vorm) niet zie zitten!
                Het is bijna een plicht om te oordelen over de kwaliteiten van een buurtplatform, dat is nu net lokale democratie en meedoen en denken Het lijkt erop dat dit bijna niet mag, dat je je eerst moet compromitteren en dan pas je zegje mag doen.

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                  http://forum.mestreechonline.nl/show...&postcount=173



                  het gaat om 1,1 miljoen
                  Het mooiste voorbeeld is dat buurt gericht werken inzage kreeg op 6 nov..
                  Weken voor dat het rapport uitkwam.

                  weet je hoe het ging bij de ombuds com
                  boem voor iedereen op het zelfde moment op de zelfde dag.
                  Ik denk dat dit geen aanvulling behoeft
                  gr ton.

                  Misschien kan me iemand uitleggen waarom kommelkwartier onder G 40 gelden valt?

                  http://www.rekenkamermaastricht.nl/p...maastricht.pdf
                  Goeie vraag!
                  Het kommel staten, boschstraatkwartier en .... werden bestempeld als aandachtswijken en kregen ook wat uit de pot, de hoofdmoot ging naar Maastricht N.O.
                  Dit is buiten om de de gemeenteraad gegaan meen ik. Op zich al niet goed.
                  De keuze is mede gevallen op deze wijken in de binnenstad omdat men een zekere ongunstige ontwikkeling (achterstand, verloedering) voor wilde zijn, men wilde deze wijken een steuntje in de rug geven. (Tegen de achtergrond speelde ook de onrust over allerlei drugscrimininaliteit en een zekere onrust en ontevredenheid onder bewoners.)

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                    In 2009 heeft men ook geprobeerd.

                    De macht van de twee petten te breken, ik heb nog al die krantenstukken,en dat is ook niet gelukt.
                    .:(
                    Leg dit nog eens uit Klaas de macht van de twee petten.. eh Ton
                    Dank.

                    Opmerking


                    • #40
                      Deze interessante topic dreigt te verzanden in eindeloze herhalingen! Iedereen kan het rekenkamer rapport inzien en zijn/haar conclusies trekken.

                      Het telkens aanhalen van passages uit het rekenkamerrapport brengt niks nieuws aan het licht. Het moge nu onderhand voor een iedereen wel duidelijk zijn dat er iets goed mis is met sommige buurtorganen. Tevens wordt duidelijk dat de controle en organisatiestructuur verre van optimaal is. Tot deze conclusie zijn niet alleen de lezers van deze topic gekomen maar deze mening wordt onderstreep door de Ombudsman en de Rekenkamer.

                      Kunnen we deze discussie niet constructief voort zetten, kijken naar waar het fout is gegaan en waar het beter of anders moet/kan. De vraag dringt zich ook op of hier nog wel mee moet worden doorgegaan in de huidige vorm.

                      Het ontkennen van het feit dat het niet allemaal in orde is lijkt mij zo iets als Holocaustrevisionismede, de feiten liggen nu immers (dankzij de vasthoudendheid van Klaas) op tafel.

                      Opmerking


                      • #41
                        Het is typisch, het herhalen van dingen. Kijk maar eens naar de TV. Voordat de uitzending begint, bestookt men je al dagen met wat er komt. Is het eindelijk zover, dan zal men in het begin van de uitzending uitleggen wat men allemaal gaat doen en dan eindelijk begint de uitzending. Het weerbericht kun je vele malen bekijken.

                        Painterartist heeft gelijk; veel eindeloze herhalingen. Het draadje heet ook Buurtbudgetten anno 2012/2013: hoe nu verder?

                        Opmerking


                        • #42
                          Radiostilte?

                          Zouden we dan niet wat radiostilte in acht nemen tot januari 2013, behoudens nieuwe ontwikkelingen?

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
                            Beste Wim,

                            Jouw vraag is heel eenvoudig te beantwoorden. Ik hou mijn ogen open, ik praat met mensen, heb zelf een jaren lange ervaring met organiseren van evenementen en
                            ik kan logisch en analytisch denken!

                            Tja, en daar ik mezelf trouw blijf neem ik niet deel aan initiatieven van het buurtplatform. Een organisatie die ik (in haar huidige vorm) niet zie zitten!
                            Dit schrijven van u geeft aan hoe goed u een info welke u in de brievenbus krijgt leest ,wie heeft gezegt dat deze info van het buurtplatform is ?
                            Ik niet daar de info van een werkgroep is die zich vrijwillig inzet met
                            leuke dingen voor de buurt .
                            Painterartist Eyldergaard heeft al tijdje geen buurtplatform meer

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                              Zouden we dan niet wat radiostilte in acht nemen tot januari 2013, behoudens nieuwe ontwikkelingen?
                              Je weet toch waar radiostilte toe leiden kan?

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                                Je weet toch waar radiostilte toe leiden kan?
                                Kermit niet in de betekenis van verzwijgen. De volumeknop kan ieder moment weer opengedraaid worden.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X