Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Politiek café

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
    (...) Limburgse CDA-staatssecretaris Vivianne Heijnen gaat niet voor een plek in Tweede Kamer: ‘Ik zie mezelf eerder in een bestuurlijke rol’
    zal wat moeilijker worden (..)
    Ik vind dit wel opmerkelijk!
    Uiteraard dienen wij de oprechte keuze van ons voormalig gemeenteraadslid en wethouder Vivianne Heijen (CDA) te respecteren.
    In feite is ze gewoon eerlijk en heeft ze bestuurlijke ambities en wil ze geen volksvertegenwoordiger (meer) zijn.

    Ik persoonlijk - en dat heb ik ook wel eens tegen haar gezegd - zie een goede burgemeester in Vivianne.
    Het zou mij dan ook niet verbazen als ze binnenkort ergens benoemd zou worden als burgemeester.
    Maar dit neemt niet weg dat het 'beroep' van volksvertegenwoordiger bij velen niet echt meer gewild is.
    Vergeet niet dat ook 'onze' Manon Fokke het na 4 jaar Tweede Kamerlidmaatschap voor gezien hield in Den Haag.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Waarom zou dat niet kunnen? Je komt immers uit een regio waar men heel behoudend is qua mentaliteit en zienswijze. Deze partij of de andere kiezen maar geen echte duurzame samenwerking en overeenkomsten sluiten inzake de vraagstukken. In het westen van Nederland is er veel meer bereidwilligheid voor coöperatie en samenwerking, ook al omdat er veel meer mensen op de vierkante kilometer wonen. De noodzaak om de handen in elkaar te slaan is er groter. En dat geld dus ook voor de "leden" van de politieke partijen die op de congressen over zo'n samenwerking stemmen.(...)
    Ik hoop niet dat je gelijk hebt, Antonius
    Als jouw redenatie klopt, is dit weer een teken aan de wand dat er weldegelijk een (grote?) kloof is tussen 'het westen van Nederland' en 'de provincie'.
    Dat zou dus - kunnen - betekenen dat we een een soort van 'Randstedelijke' partij krijgen met beduidend minder steun in de 'Provincie'.

    Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat er een kloof is tussen 'het westen' en 'de provincie', maar heb wel de hoop dat dit min of meer normale proporties zijn.
    Er is ook een kloof tussen 'Maastricht' en 'de Parkstad'. Maar als puntje bij paaltje komt valt dit allemaal wel mee.
    Als het echter zo zou zijn dat een (kleine) meerderheid in de provincie tegen samenwerking is van PvdA en GL en uiteindelijk landelijk 87,9% toch voor samenwerking is, dan zie ik wel een probleem.
    Dus ik hoop dat je ongelijk hebt.​

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    uit de website van de PVDA geknipt =>

    Met de val van het kabinet krijgen we de kans die toekomst vorm te geven. Na de ledengesprekken die we afgelopen maanden door heel het land voerden, is het een logische stap dat PvdA en GroenLinks gezamenlijk deelnemen aan de Tweede Kamerverkiezingen. Maar liefst 87,9 procent van onze stemmende leden koos dan ook vóór een gezamenlijke kandidatenlijst en verkiezingsprogramma. We gaan dus samen de campagne in!​
    net als bij andere stemmingen gelden dus die cijfers als meerderheid van de stemmende leden
    ga je niet stemmen en/of hebt geen stem uitgebracht heb je pech, bij gemeentes, provinciën of nationaal en Eurpees.

    Dus ik vind het niet zo spannend wat er gebeurd en er lijkt me niets bekokstoofd te zijn geworden.

    KVP en CHU + ARP zijn immers ook gefuseerd destijds en vormden toen het CDA na 1980 en werden daarmee daadkrachtiger in oppositie en kabinet.


    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Och het is inderdaad komkommer tijd
    de een na de ander verdwijnt met een leuke uitkering

    En het zal nu wat moeilijker worden in het (Ons kent Ons systeem )
    Misschien is er nog hoop op een goed beleid .

    Limburgse CDA-staatssecretaris Vivianne Heijnen gaat niet voor een plek in Tweede Kamer: ‘Ik zie mezelf eerder in een bestuurlijke rol’
    zal wat moeilijker worden




    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Toch stemden 89% (als ik mij goed herinner) van alle PvdA'ers voor samenwerking met GL. (...)
    Statistisch kan het toch niet zo zijn dat iedereen die ik spreek tegen stemt (ongeveer 10 personen) en dat dan 89% wel voor stemt
    Ik vraag mij eigenlijk af hoe men tot die 89% voorstemmers is gekomen. Lang niet al die leden waren aanwezig bij het partijcongres waar dit werd bekokstoofd. Heeft het partijbestuur dus alle leden schriftelijk of mondeling benaderd en is er per kerende post geantwoord, of betreft het alleen die leden die aanwezig waren op de bijeenkomst en golden die dan als pars pro toto? Of heeft men plaatselijke besturen de vraag voorgelegd en is dat niet of te weinig gecommuniceerd naar individuele leden? Vragen te over.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Waarom zou dat niet kunnen? Je komt immers uit een regio waar men heel behoudend is qua mentaliteit en zienswijze. Deze partij of de andere kiezen maar geen echte duurzame samenwerking en overeenkomsten sluiten inzake de vraagstukken. In het westen van Nederland is er veel meer bereidwilligheid voor coöperatie en samenwerking, ook al omdat er veel meer mensen op de vierkante kilometer wonen. De noodzaak om de handen in elkaar te slaan is er groter. En dat geld dus ook voor de "leden" van de politieke partijen die op de congressen over zo'n samenwerking stemmen. VVD en D66 heeft er het zijne aan bijgedragen de laatste twee kabinetten. Daar moet een veel groter machtsblok tegenover gezet worden. Als men door heeft hoe weinig positiefs die versplintering van partijen en zetels opbrengt / opgebracht heeft moet je tot de conclusie komen dat je beter de grote partijen steunt.
    Last edited by Antonius; 9 augustus 2023, 08:01. Reden: aanvulling

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Ik begrijp het echt niet.....

    Het is een beetje komkommertijd in de (lokale) politiek.
    Los van het feit dat we iedere week wel 1 of 2 keer horen dat een zittend kamerlid niet opnieuw verkiesbaar is, gebeurt er niet erg veel.
    Maar, laten we even genieten van deze rust, want over pakweg 3 weken barst de landelijke verkiezingsstrijd los en kom ik waarschijnlijk ogen en oren te kort om alles te volgen.

    Toch moet mij iets van het hart.
    Ik ben geen lid van de PvdA en/of GroenLinks.
    Nu is het wel zo dat ik in mijn familie-, vrienden- en kennissenkring wel personen ken die lid zijn van de PvdA.
    Uiteraard heb ik afgelopen maanden met hen gesproken over de samenwerking van de PvdA en GL.
    Niemand van hen was voor samenwerking in de zin dat ze met een lijst de verkiezingen in gaan.
    Ze waren dus tegen en zouden tegen stemmen.

    Ook dit weekend heb ik het aan 2 familieleden en leden van de PvdA gevraagd. Ze stemden tegen!
    Toch stemden 89% (als ik mij goed herinner) van ale PvdA'ers voor samenwerking met GL.

    Ben ik nu gek of hoe zit dat?
    Statistisch kan het toch niet zo zijn dat iedereen die ik spreek tegen stemt (ongeveer 10 personen) en dat dan 89% wel voor stemt
    Raar......

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    En nieuws van vandaag; Frans Timmermans wil zich als lijsttrekker van PvdA en GL aanbieden aan de kiezers van Nederland.

    Een gedurfde zet maar niet onverwacht.

    Mijn steun heeft hij.

    Het lijkt mij als een van de weinigen die een helder doel voor ogen heeft.
    Last edited by Antonius; 20 juli 2023, 12:22.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Gelukkig is er altijd nog ruimte voor verandering en vernieuwing ondanks de in kleitafels gekerfde 10 geboden en/of beginselmanifesten van partijen.
    Zo'n beginselmanifest moet men niet zien als "een wet van Meden en Perzen" wetende dat de Meden en Perzen absoluut geen democraten waren en hun wetten onherroepelijk oplegden aan de onderdanen.
    Zoals bijvoorbeeld Netanjahu nu doet met z'n beperkingen van rechterlijke macht terwijl ook de rechtspraak evolueert en op ethisch niveau met de samenleving mee beweegt.

    Ook het Nederlands bestuursrecht kent beleidsvrijheid tot op zekere hoogte. Waarom politieke partijen dat dan niet zouden mogen hebben als ze groeien en mee bewegen met de maatschappij is toch ietwat dogmatisch.

    Overigens Klaver is geen lijsttrekker meer, NOS journaal heden.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Als ik eerlijk moet zijn ben ik wel erg blij met zo een "verbond" van politiek geëngageerde stemmers, leden en dus partijen. Samen de schouders er onder zetten. Er is nog maar een kans.
    moet ik meer schrijven?
    Mooi!
    Antonius en ik zijn het fundamenteel oneens wat betreft het verbond tussen GL en de PvdA.
    Ik ben blij dat Antonius een ander geluid laat horen
    Daarvoor is dit forum bedoeld!

    Als ik het niet bij het rechte eind heb, namelijk dat de PvdA haar beginselmanifest vergeet, hoor ik het graag.
    Wellicht ben ik er nog minder gerust op wanneer er ook nog eens een Amsterdamse (PvdA) wethouder, Marjolein Moorman, zou worden gekozen als lijsttrekker van het PvdA en GL verbond!
    Dan wordt - denk ik - de afstand tussen enerzijds de PvdA Randstad en GroenLinks en anderzijds de provincies alleen maar groter.
    De PVV en de BBB spinnen daar garen bij!



    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Als ik eerlijk moet zijn ben ik wel erg blij met zo een "verbond" van politiek geëngageerde stemmers, leden en dus partijen. Samen de schouders er onder zetten. Er is nog maar een kans.
    moet ik meer schrijven?
    graag ieders mening is eer een
    dit is mijn mening oa

    ,Jesse klaver heeft zich bekeerd en is lid van
    de PVDA geworden..

    de geschiedenis herhaald zich

    Het paard van troy ,de ondergang PVDA .(Mijn mening )​ de toekomst zal verrassend worden.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Als ik eerlijk moet zijn ben ik wel erg blij met zo een "verbond" van politiek geëngageerde stemmers, leden en dus partijen. Samen de schouders er onder zetten. Er is nog maar een kans.
    moet ik meer schrijven?

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier
    (….)

    Nogmaals, ik hoop dat alle PvdA- en GroenLinksleden, deze week tegen nauwere samenwerking stemmen!
    Jammer dus….
    Bij GroenLinks stemde 91,8 procent voor samenwerking en bij de PvdA was dat 87,9 procent.
    Dat leden van GL voor stemmen begrijp ik wel.
    Al moet ik bekennen dat 91,8 % wel heel hoog is. Lijkt welhaast op een Russische opiniepeiling, maar goed….
    Dat bij de PvdA 87,9% voor zou stemmen had ik echt niet verwacht

    Ik beweer nu niet dat ik heel veel PvdA-leden ken, maar in mijn kennissenkring zijn er wel enkelen.
    Niet een, zo vertelden ze mij, zou voor samenwerking stemmen
    Raar…..

    Maar goed, ik hoop dat de SP hiermee zijn voordeel kan doen, als het dan toch een stem op links wordt.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
    Erger nog ,Jesse klaver heeft zich bekeerd en is lid van
    de PVDA geworden.. de geschiedenis herhaald zich

    Het paard van troy ,de ondergang PVDA .(Mijn mening )
    Vanmorgen heeft Jesse Klaver in een door hem geschreven opiniestuk in de Volkskrant inderdaad gezegd dat hij lid is geworden van de PvdA.
    Nou, goed nieuws wat mij betreft!
    Ik ben het politiek niet eens met de huidige leider van GroenLinks, juist vanwege zijn GL-gepraat, maar ik vind wel dat Jesse Klaver een groot politiek talent is en het eeuwig zonde was dat hij niet voor de PvdA, of desnoods de SP, had gekozen.
    Maar ja, als hij nu dus PvdA-lid is, is een innige samenwerking (fusie mag je niet zeggen) tussen de PvdA en GroenLinks sowieso niet meer nodig!
    Jesse kan eventueel minister of fractievoorzitter worden namens of bij de PvdA.
    Oftewel, linksaf te slaan met de PvdA en Jesse Klaver.
    Prima wat mij betreft , als het GroenLinks-gedachtegoed maar bij GL blijft en niet meekomt.

    De GroenLinksers met wie ik contact heb of heb gehad in Maastricht zijn/waren zeer prettige en leuke mensen. Kan ik goed mee overweg, ondanks onze politieke meningsverschillen.
    Maar ik moet er niet aan denken dat Nederland in de GL-invloedsfeer komt. Hoe aimabel de GL-kandidaten ook zijn!
    Een paar jaren D66 vond ik al meer dan genoeg.

    Nogmaals, ik hoop dat alle PvdA- en GroenLinksleden, deze week tegen nauwere samenwerking stemmen!

    Leave a comment:


  • Ton.2014
    replied
    Erger nog ,Jesse klaver heeft zich bekeerd en is lid van
    de PVDA geworden.. de geschiedenis herhaald zich

    Het paard van troy ,de ondergang PVDA .(Mijn mening )

    Leave a comment:

Bezig...
X