Is een vreugdesprongetje gepast bij het vallen van het kabinet Schoof (PVV, VVD, BBB en NSC)?
Nou, nog even onder een piepklein voorbehoud. De PVV (

Was er ook maar een iemand die had verwacht dat dit kabinet de hele rit tot 2028 zou uitzitten? Een kabinet met de PVV is bij voorbaat gedoemd om te mislukken.
Het was overigens de VVD, Dilan Yeşilgöz-Zegerius, die in 2024 de deur open zette voor de PVV door de PVV zgn. salonfähig te verklaren voor een coalitie.
Daardoor deed ze haar eigen partij te kort en maakte ze de weg vrij voor twijfelaars om op de PVV te stemmen. Wat mij betreft mag Dilan Yeşilgöz daarop ook afgerekend worden.
Rest nu de vraag op wie je eventueel moet gaan stemmen in september?
Het CDA zal naar verwachting de grote winnaar worden.
NSC wordt geminimaliseerd cq weggevaagd. Dat is overigens onterecht. Deze partij - met of zonder Pieter Omtzigt - heeft precies gedaan wat van haar werd verwacht, nml. de PVV in bedwang houden. Daar betalen ze nu een hoge prijs voor.
Voor PvdA en GroenLinks komt deze kabinetscrisis uiterst beroerd uit. Zij wilden namelijk in alle rust toewerken naar september 2025 om dan - gesteund door de leden - te komen tot een fusie. Die rust kunnen ze vergeten, maar ze moeten wel een besluit nemen of ze wel of niet gaan fuseren. Voor mij, maar ik ben noch PvdA noch GroenLinks lid, hoeft dat echt niet. Sterker nog, op het moment dat ze dit gaan doen gaat mijn zwevende stem zeker niet hun kant op.
Voor politiek geinteresseerden breekt nu een mooie tijd aan. Kijken of mensen weer de fout maken om op de dictatoriale club - het is formeel immers geen partij - van Geert Wilders te stemmen. Vladimir Poetin en al zijn andere Europese handlangers lachen zich dan kapot.
Los van het feit dat Rusland met een stem op de PVV een steun in de rug krijgt, zijn alle verkiezingsbeloften van de PVV iet nagekomen.
Ondanks dat er PVV ministers op de voor de PVV belangrijkste dossiers zaten.
De beoogt PVV-minister voor vreemdelingenzaken Gidi Markuszower kwam niet door de AIVD-screening en Marjolein Faber, de 2de keuze van Wilders, bakte er helemaal niets van.
En alle verkiezingsbeloften op het gebied van de Volksgezondheid, met als PVV-minister Fleur Agema, die ik op zich wel capabel vind, werden geschonden.
Het ziekenhuis in Heerlen blijft geen volwaardig ziekenhuis en de (gedeeltelijke) afschaffing van het eigen risico werd uitgesteld en nu mogelijk dus ook geschrapt ivm de val van het kabinet.
De geruchten gaan dat de champagne ten kantore van het CDA en mn. bij Henri Bontenbal niet aan te slepen valt

Leave a comment: