Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2010 - 2014

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Is de burger onmachtig ?

    (Oorspronkelijk geplaatst door Breur op 21 juli 2011, te 09.48 uur)

    Neen. Mijn ervaring is dat overleg met ambtenaren wel iets kan opleveren.

    Maar dan dien je je zaken goed voor te bereiden. In wezen moet je nog deskundiger zijn dan de betreffende ambtenaar over het onderwerp (en dat is lang niet altijd zo moeilijk). Verder moet je beschikken over doorzettingsvermogen, gespeeld brutaal kunnen zijn en ja, helaas is dat niet iedereen gegeven verbaal niet te bescheiden zijn. Enige humor is ook niet te versmaden om je doel te bereiken.
    Nog belangrijker is dat als mensen samen iets willen bereiken TOTAAL op een lijn zitten. Onderlinge meningsverschillen moet je naar buiten nooit laten blijken. Een bondgenoot kan de pers zijn. Maar ook hier vereist dat een doordachte aanpak.

    En laat ze niet met rust. Blijf bellen, blijf ze ter plekke uitnodigen. Op eigen terrein sta je altijd sterker. Zorg dat er ook anderen bij zijn. Hou de vaart erin. Vaak krijg je je zin (of een gedeelte) omdat ze van je af willen zijn
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • (Oorspronkelijk geplaatst door Klaas om 10.30 uur)

      Het klink heel mooi breur samen op een lijn zitten
      In elk clubje of dat nu een voetbalclub of een buurtplatform is
      er zijn altijd mensen bij, die zich inzetten om er zelf beter van te worden.
      dan de deskundigheid.
      Om met de gemeente zaken te doen moet je al vrij hoog opgeleid zijn
      Je krijg bijvoorbeeld 4 blz maar eigenlijk staat er niks in.
      Een mooi voorbeeld Jekerzicht convenant ,achteraf trek men zich er geen bal van aan.
      Wat moet je nu ?
      tweede het convenant betreft zwerfjongeren, vorig jaar start men een project gps (GPS is een stichting die werkt met jongeren die Exstra aandacht nodig hebben!)
      kan dit zomaar?
      derde .
      Eind 2010 wilde men het convenant wijzigen.
      Op die vergadering was ik aanwezig.
      Ik heb toen twee vragen gesteld.
      Een.
      Welk recht heeft buurtplatform/gemeente om een convenant te wijzigen dat tot stand is gekomen door bewoners Kommelkwartier en is bekrachtigd door bewoners kommelkwartier.
      Twee
      Welke rechtskracht heeft een convenant met de gemeente
      (febr 2011
      Wij wachten nog op antwoord.
      Helaas ik ben geen jurist
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • (Oorspronkelijk door mij geplaatst op 21 juli 2011, te 12.56 uur)

        Breur,

        Een fijne onderbouwing, uit de praktijk, waaruit dus blijkt dat de vorm belangrijker is dan de inhoud.
        Als je dan ook nog deskundig bent en gelijk hebt is dit mooi meegenomen.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • Raadsgriffier onder vuur

          (Oorspronkelijk door mij geplaatst op vrijdag 22 juli 2011, te 15.02 uur)

          De afgelopen tijd heb ik op MO ook al eens geklaagd over de werkwijze en service van de raadsgriffie in Maastricht.
          Eerlijk is eerlijk, ik heb eens een mail gestuurd naar de raadsgriffier Eric Willems en kreeg binnen 24 uur een correct antwoord. Maar daar bleef het dan ook bij.
          Een onlangs verstuurde mail werd niet meer beantwoord. Dat had ik ook niet verwacht, want Willems gaf in zijn eerste mail aan dat hij uitsluitend nog zou reageren op mails die ik onder mijn echte naam zou versturen en niet onder de naam van Pier.

          Nu lijken de dagen als raadsgriffier voor de oud-D'66 politicus echter te zijn geteld.

          Voor degene die het hebben gemist, hier en hier de artikelen van vandaag in DDL van Stefan Gybels en John Hoofs.

          De artikelen zijn gebaseerd op het onderzoek en verslag van bureau Pluijmaekers & Kramer, die onderzoek deden naar het functioneren van Eric Willems.
          De conclusies zijn, voor zover in de artikelen omschreven, funest voor Eric Willems.

          De eindconclusie van het onderzoek is dat er veel moet verbeteren. Als je de klachten echter leest, die kennelijk ook zijn geuit door de directe medewerkers van Eric Willems, dan lijkt mij het langer aanblijven van Eric Willems als Raadsgriffier onmogelijk.

          Tja, zo gaat dat......
          Laat dit een les zijn voor iedereen die een mail van Pier ontvangt en overweegt om daar niet op de antwoorden.....
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • (Oorspronkelijk geplaatst door Clio op 21 juli 2011, te 15.53 uur)

            Oorspronkelijk geplaatst door Pier
            Laat dit een les zijn voor iedereen die een mail van Pier ontvangt en overweegt om daar niet op de antwoorden.....


            Geweldig, zo'n causaal verband
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • (Oorspronkelijk geplaatst door Klaas op 22 juli 2011, te 16.39 uur)

              Vandaag bericht ontvangen.
              Mijn klachten tegen de gemeente amtenaren,is Conclusie klacht gegrond.
              2 keer
              de andere twee
              Eentje is een zaak voor de Gemeenteraad (vogelaars geld)
              de ander voor de Ombusman Zuid Limburg.(buurtplatform)
              klaas.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • (Oospronkelijk door mij geplaatst op 24 juli 2011, te 10.04 uur)

                Nou Klaas,

                Heb je toch een "overwinning" gehaald.
                Heel goed.

                Kun je ook, zonder de privacy van de betrokken ambtenaren te schaden, aangeven wat de inhoud van je gegrond verklaarde klachten was?
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • Hoorzitting

                  (Oorspronkelijk geplaatst door Klaas op zondag 24 juli 2011, te 10.56 uur)

                  Hallo Pier
                  Mijn klachten zijn /waren in het kort
                  klacht een.
                  24 jan 2011 het niet verstrekken van besteding vogelaarsgelden
                  klacht gegrond.

                  klacht twee .
                  de besteding er van
                  geen uitspraak (hoort thuis in gemeenteraad)

                  klacht drie .
                  Gierzwaluw project het niet eenduidig verstrekken van inf door medewerkers van team Buurt gericht werken.
                  klacht gegrond.

                  klacht 4.
                  samenstelling dagelijks bestuur.
                  geen uitspraak.

                  Er blijven er twee over
                  waarvan ik eerst ze voorlegt aan gemeente raadsleden.
                  daarna heb ik nog altijd de mogelijkheid
                  Ombudsman Zuid Limburg.

                  Verder heb ik info gekregen via/via dat u zeer nauwkeurig bent met info
                  die u wordt verschaft.
                  ik ben gaarne bereid om alle info betreffende bovenstaande.
                  plus het spel in het kommelkwartier vanaf 2004 in te laten zien en mondelinge toelichting (desnoods een middagje bij abrahamslook)
                  of het u laten toekomen

                  Dan een persoonlijke noot ik voel me geen winnaar
                  Want de ondergeschikte krijg de joker ,en haar Superieur.
                  Blijft buiten schot.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Beste MO'ers,

                    We zijn weer helemaal bij wat betreft het Politiek café - Stadsbestuur 2010-2014 !!!
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Rachida Es Sadki verlaat PvdA fractie

                      De van origine Marokkaanse Rachida Es Sadki (PvdA) uit Maastricht-West heeft kenbaar gemaakt definitief de Maastrichtse gemeenteraad te verlaten.
                      Es Sadki, die al enkele maanden thuis was vanwege gezondheidsproblemen, heeft in een brief aan burgemeester Hoes laat weten dat zij het raadslidmaatschap niet meer kan combineren met haar baan en haar jonge gezin.

                      Rachida Es Sadki was bezig aan haar tweede periode in de Maastrichtse gemeenteraad. Zij werd beide keren met veel voorkeursstemmen gekozen en was klaarblijkelijk zeer populair bij haar achterban.

                      Es-Sadki wordt nu definitief vervangen door de 45-jarige Anita van HAM.
                      Van Ham, die sinds februari 2009 burgerraadslid was, verving Es Sadki al een tijdje in de gemeenteraad.
                      Zij leidde de PvdA verkiezingscampagne in 2010.
                      In de paar keer dat ik haar heb gezien tijdens commissie- en raadsvergaderingen maakt Van Ham een sterke en deskundige indruk.

                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Lokale politiek tegen MOGELIJK vertrek belastingdienst

                        Pier's vakantie zit er op.
                        Fijn dat de gemeentepolitiek de afgelopen tijd ook wat rustig aan heeft gedaan, al heeft onze Klaas wel bereikt dat mn. de Seniorenpartij in de media al van zich heeft laten horen over de door Klaas aangekaarte problematiek rond het Kommelkwartier.

                        Pier zag tijdens zijn vakantie wel plotseling de SMB fractievoorzitter John Steijns op de lokale televisie, staand voor het belastingkantoor aan de Terra Nigrastraat te Maastricht.
                        In eerste instantie dacht ik dat dit nooit John Steijns kon zijn.
                        Immers, SBM laat haar gezicht zelden of nooit zien aan deze zijde van de Maas, toch?
                        Ja, oké het SBM burger-raadslid Hugo Close woont in Caberg en John Steijns is in Maastricht-West geboren, maar voor de rest is Maastricht-West niet echt een speerpunt van SBM.
                        Maar, bij nader inzien bleek het toch John Steijns te zijn.

                        John Steijns eiste actie van het college. Volgens zijn informatie zouden medewerkers van het belastingkantoor in Maastricht schriftelijk door de directie belastingen al zijn geinformeerd dat het Maastrichts belastingkantoor medio 2012 gaat sluiten!
                        SBM heeft daarover, middels een art. 39 RvO schrijven, het college van B&W voor uitleg gevraagd. Jammer voor een grammaticafout in deze brief, maar sinds wij Klaas in ons midden hebben kijken we daar niet meer zo nauw naar.

                        Kijk, als zoiets gebeurt, is het goed dat een (lokale) politieke partij aan de bel trekt en met het oog op de regiofunctie die Maastricht nog steeds heeft is het vertrek van de belastingdienst geen goed signaal.
                        Uit Maastricht verdween al de Kamer van Koophandel.

                        Maar wat gebeurt er vervolgens?
                        Trots op Nederland (TON), afdeling Maastricht, komt nu ook in het geweer tegen een mogelijk vertrek van de belastingdienst uit Maastricht. (zie HIER)

                        In eerste instantie reageer ik daarop richting TON met de mededeling dat SBM al aan de bel trok en dat ik mij sowieso niet kan voorstellen dat er één partij in Maastricht te vinden is die zich niet publiekelijk wil inzetten voor het behoud van de belastingsdienst in Maastricht.
                        Maar, het moet gezegd worden, TON heeft toch een andere kijk op het geheel.
                        Volgens TON bestaan er plannen voor een reorganisatie bij belastingdienst. Het is mogelijk dat de belastingdienst Maastricht verlaat.
                        Natuurlijk is TON ook tegen een eventueel vertrek van de belastingdienst. Ook de oudste Koninklijke Marechausee brigade van Nederland dreigt binnenkort uit Maastricht te verdwijnen
                        Het vertrek van de belastingdienst en de KMAR zou immers de zoveelste afbraak zijn van het bestuurscentrum Maastricht in de Euregio stelt TON terecht.

                        We kunnen het niet leuker maken, maar echt gelukkkig opereert SBM niet in Maastricht-West
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • Spreektijden fracties in de gemeenteraad

                          Zoals ik reeds eerder in deze thread schreef is de lengte van de spreektijd die een fractie krijgt in de raadsvergaderingen inmiddels een punt van discussie.
                          Het verbaasde mij ook al eerder dat DDL hier geen aandacht voor had. Maar vandaag komt DDL, op de voorpagina van het Regionieuws Maastricht/Heuvelland, met een artikel en een overzicht over dit onderwerp.
                          Uit onderstaand diagram (DDL, 25 aug. 2011, Mersim Hodzic, Bron: Gemeente Maastricht) blijkt dat de kleinste partijen, niet alleen verhoudingsgewijs maar ook in absolute tijd gemeten, het meest aan het woord zijn.
                          Blauw is het aantal zetels en Rood het aantal procenten dat men aan het woord is.




                          De SP (2 zetels), en dat is voor 80% Leny Eijssen, is verreweg van alle fracties het meeste aan het woord. Op gepaste afstand volgt het CDA en (7 zetels) met in haar kielzog de eenmansfractie LPM van Kitty Nuyts.

                          Natuurlijk is het zo dat ieder raadslid, of beter gezegd iedere partij, zijn of haar zegje mag doen in de raadszaal. Er is (meestal) ook slechts een woordvoerder per onderwerp, dus of je nu 7 zetels hebt of 1, dat maakt per onderwerp feitelijk geen wezelijk verschil.
                          Maar het blijft een feit dat wanneer de SP en de LPM aan het woord komen veel raadsleden en/of bezoekers even geen aandacht hebben, wetende dat het een (te) lang betoog wordt.
                          Dat is echt jammer.
                          Ik heb het al eerder gezegd op dit forum en ik kan het niet vaak genoeg herhalen, dat ik vind dat de SP en ook de LPM vaak goede argumenten hebben. Maar het kan allemaal korter....
                          Door (te) uitvoerig aan het woord te zijn ondergraven ze hun eigen argumenten. Dat is en blijft jammer.

                          Dat kort en krachtig beter kan bewijst TON (2 zetels en het minst aan het woord met slechts een kleine 3% van de tijd) heel vaak.
                          Of zij goede argumenten hebben is natuurlijk afhankelijk van ieders persoonlijke (politieke) opvatting, maar het lukt hun wel om kort en bondig te zijn en toch hun punt te maken.
                          Daarom verslapt ook de aandacht niet als zij aan het woord zijn en neemt iedereen kennis van de argumenten van TON.

                          Verder moet ik één belangrijke kanttekening maken bij de gepresenteerde cijfers.
                          Dat betreft Jan Hoen van de eenmansfractie van de CVP.
                          Ik sta versteld van het feit dat Jan Hoen ook bij de top van de "langsprekers" staat met ongeveer 11%, nagenoeg even lang als de PvdA (7 zetels).
                          Dat idee had ik niet, maar de cijfers liegen niet, maar Jan Hoen verstaat kennelijk de kunst, waarschijnlijk door zijn lange staat van dienst, om EN zijn punt te maken EN de aandacht tijdens zijn pleidooien vast te houden.
                          Ook dat heb ik vaker gezegd, de betogen van Jan Hoen zijn vaker college-lezingen over het betreffende onderwerp en meestal heel leerzaam.
                          Hij weet als geen ander de vinger op de zere plek te leggen.
                          Desalniettemin is het natuurlijk afhankelijk van ieders (politiek) opvatting of je mee- of instemt met het standpunt/argumenten van Jan Hoen.
                          Maar dat heet politiek.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Het grafiekje erbij is inderdaad leuk, maar verder was het natuurlijk ouwe koek - allemaal al maanden geleden op MO gelezen Trouwens, dat grafiekje klopt op een rare manier niet; de zetelaantallen althans.

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                              Het grafiekje erbij is inderdaad leuk, maar verder was het natuurlijk ouwe koek - allemaal al maanden geleden op MO gelezen Trouwens, dat grafiekje klopt op een rare manier niet; de zetelaantallen althans.
                              Jawel, het klopt wel El Loco.

                              Het aantal zetels is namelijk ook genoteerd in procenten.

                              1 zetel is 2,56%.
                              (..)
                              7 zetels is 17,95%

                              Kijk nu maar en je ziet dat het klopt.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Ja, klopt helemaal. Ik had niet ver genoeg naar rechts gescrolld en dat "in procenten" over het hoofd gezien.

                                Zouden de notoire veelsprekers zich er iets van aantrekken? Als niemand wat zegt is het ook zo stil.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X