Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2010 - 2014

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #76
    Het nieuwe college. Komt er nog een pittige discussie?

    Sinds afgelopen dinsdag, 26 oktober 2010, hebben we dus voor het eerst in de moderne geschiedenis van het gemeentebestuur van de stad Maastricht een college zonder inbreng van de KVP of het CDA.

    Het coalitieakkoord 2010-2014 van dit Regenboog-college heet "Investeren in Vertrouwen"

    Sinds gisteren weten we ook wie de "nieuwe" wethouders zijn.
    Het is geen verrassing dat het John Aarts (VVD) en Gerdo van Grootheest (GroenLinks) zijn.

    Kort na de verkiezingen en de installatie van het oude college was ik nog bijzonder verheugd dat Gerdo van Grootheest naast de wethouderszetel had gegrepen.
    I.v.m. mijn "Voortschrijdend inzicht" ("een eufemisme voor "Ik heb me vergist") moet ik nu echter bekennen dat Gerdo de wethouderszetel wellicht wel verdiend heeft.
    In ieder geval heeft hij in de afgelopen maanden blijk gegeven over de capaciteiten te beschikken om, schijnbaar, zonder emotie het oude college te fileren en te breken.
    Dat getuigt van veel politieke vaardigheden.
    Vraag is nu echter of "politieke vaardigheden" wel wenselijk zijn?
    Politieke vaardigheden is wellicht een eufemisme voor "geslepenheid" of "achterbaksheid".
    Maar als we het daarover gaan hebben, moeten we niet alleen Gerdo van Grootheest op de korrel nemen, maar velen en zeker ook John Aarts.

    Anderzijds, we spreken hier over gemeentepolitiek.
    En daar gelden nu eenmaal andere wetten dan in de nationale politiek.
    De VVD Maastricht kan ik niet direct betrappen op a-sociaal beleid t.o.v. sociaal-economisch zwakkeren in Maastricht en GroenLinks, en dan doel ik voornamelijk op oud-wethouder Wim Hazeu, kan niet ontzegt worden dat men alle mobiliteitsontwikkelingen rond de A2 in Maastricht heeft gefrustreerd. Verre van zelfs !
    Dus in de gemeentelijke politiek regeren andere grootheden.

    Om die reden zou een Regenboog-coalitie in Maastricht wel kunnen.
    Maar..... hoe zit het met het persoonlijk contact tussen Gerdo van Grootheest en wethouder Jacques Costongs (PvdA) die bij de vorming van het vorige college (CDA-PVDA-SPM-D66) Gerdo pardoes aan de kant zette?
    Zit daar nog oud zeer? Barst die bom binnen nu en 2-3 jaar? Volgen er binnen het college nog pittige discussies?
    Ik weet het niet.

    Overigens, gesproken over pittige discussies......
    Dit is de thead POLITIEK CAFE, voor de pittige discussies.....

    Het kan aan mij liggen, maar veel discussie ontdek ik hier niet

    Dus wellicht heeft iemand een mening over hoe het zit met de overlevingskansen van dit Regenboog-college......
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #77
      Misschien valt het wel voor je mee, Olijfje.
      (Ben ik nu iemand van GroenLinks aan het verdedigen ?????? :( )

      In het coalitieakkoord staat bijvoorbeeld, en dat zal je aanspreken,
      "De tarieven voor het vergunninghoudersparkeren worden NIET jaarlijks verhoogd en worden bevroren op het peil 2010.
      De tarieven van het straatparkeren worden NIET verhoogd en de voorgestelde verhoging van het lage tarief in 2011 gaat NIET door"
      en
      "Doseerlichten worden ALLEEN ingezet als dat nodig is. (...)"


      Dit zijn toch punten waar jij voor bent schat ik zo in, toch?

      Vermoedelijk heeft John Aarts bij deze punten een flinke duit in het zakje gedaan, maar GroenLinks heeft er ook voor getekend!
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #78
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Overigens, gesproken over pittige discussies......
        Dit is de thead POLITIEK CAFE, voor de pittige discussies.....

        Het kan aan mij liggen, maar veel discussie ontdek ik hier niet
        Pier, als ik je bijdragen lees merk ik gewoon dat ik van de Maastrichtse politiek zero kennis heb. En dat lijkt me noodzakelijk voor een discussie. Ik erken deze tekortkoming en ga er dus wat aan doen....

        Opmerking


        • #79
          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
          Pier, ik (..) merk gewoon dat ik van de Maastrichtse politiek zero kennis heb. (..)
          Volgens mij ben je dan geschikt voor kandidaat raadslid "op de tweede rij".
          Twitter en SMS je ook?
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #80
            Rectificatie !!

            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            (..)

            Wethouder Andre Willems, die zijn beleid tegenover haar (Kitty Nuyts) diende te verdedigen, zei zelfs letterlijk dat hij niet de precieze in- en outs kent van het “transparatiebeleid” en de perikelen rond het Europese aanbestedingsbeleid, maar zich hier meerdere malen over liet informeren door de stadsadvocaat……. Ferdinand Tripels!!!
            Als Pier zich nu door een iemand niet zou laten informeren dan was dit wel…….
            Ook Pier gaat wel eens de fout in......

            Ik ben erop gewezen dat Fernand Tripels niet de stadsadvocaat is, maar de advocaat van Sassen-Dielemans.

            De stadsadvocaat is Paulussen Advocaten.
            Ik heb dit advocatenkantoor en haar medewerkers/sters, mn deze, eens goed bekeken.
            (Tja sorry.... ben ook maar een mens van vlees en bloed.... )

            Dit in 1895 opgerichte advocatenkantoor is mij volledig, maar dan ook volledig onbekend.
            Dus als iemand aanvullende informatie heeft hoor ik het graag.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #81
              Advocatenkantoor Paulussen

              De familie Paulussen - let op: niet Paulissen - staat in deze stad bekend om haar advocaten en (gepensioneerde) rechter(s). Maar Pier heeft gelijk: je hoort zelden over dit kantoor en dat komt waarschijnlijk omdat het vooral diensten levert aan rechtspersonen. Ik denk dat ik over die lange geschiedenis eens wat informatie ga aanvragen.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 30 oktober 2010, 10:37.

              Opmerking


              • #82
                Als je op de website kijkt, doen ze ook echtscheidingen.
                Is dat niet particulier dan?
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #83
                  Je hebt helemaal gelijk; ik was een woordje vergeten en heb het inmiddels anders gesteld.

                  Opmerking


                  • #84
                    Buiten is het triest weer, maar dus ideaal voor weer achter mijn PC te kruipen en te gaan spitten in het een en ander.

                    In tegenstelling tot alle slecht en kolderiek nieuws dat we de laatste tijd en gelet op het trieste weer buiten, begin ik vandaag eens met wat vrolijke politiek.

                    Gisteren werden dus de nieuwe wethouders John Aarts en Gerdo van Grootheest beëdigd.

                    Voor Alex Meij van de VVD was er ook leuk nieuws. Hij werd gekozen als nieuwe fractievoorzitter van de VVD.

                    Nu kun je van VVD'ers veel zeggen, maar over het algemeen gesproken, ik zie het John Aarts eigenlijk niet doen, maar VVD'ers weten goed nieuws wel te vieren.

                    Zeker Alex Meij, want kijk maar eens hoe hij viert.


                    Wie nog meer van de artistieke kunsten van Alex wil zien, ik adviseer in het bijzonder zijn imitatie van Ike Turner in "Proud Mary"(Alex Meij Feestje deel I), moet maar eens op You Tube kijken.

                    Vraag me wel af hoe lang deze beelden op You Tube blijven staan?
                    Serieus..... Ik vind echt dat dit moet kunnen !
                    Last edited by Pier; 24 december 2014, 15:45. Reden: Videofilm door (waarschijnlijk Alex Meij zelf) verwijderd
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #85
                      Leny Eijssen.... ga zo daar !!

                      Afeglopen vrijdag, 29 oktober 2010, stond dit commentaar van Joos Philippens van de stadsredactie Maastricht van DDL in de krant.

                      Nu moet mij niemand aan Leny of Kitty komen, want dan klim ik in de pen :(
                      (Overigens doe ik dit sowieso, maar dan heb ik een leuke aanleiding)

                      Leny krijgt het volstrekt (on)terechte verwijt gemaakt dat ze als raadslid "elke stoeptegel in de stad twee keer omdraait".
                      Waarom zit ze anders in de raad?
                      Is het niet volstrekt logisch dat een volksvertegenwoordiger alles controleert en dit desnoods twee keer doet?
                      Of heeft Joos Phillippens liever dat ze lui achterover leunt en wat twittert vanuit de raadszaal?

                      En dan nog een aperte leugen in het artikel!!
                      In het commentaar wordt gesteld dat de presentatie van het nieuwe college vertraging opliep door Leny Eijssen.
                      Dit is voor 200% NIET WAAR.

                      Ik zal de feiten even noemen.
                      De persconferentie was aangekondigd voor 20.00 uur in de oude raadszaal van het stadhuis.
                      Rond 19.00 uur vervoegde de formateur Joop van den Berg zich in de raadszaal aan het Mosa Forum, waar op dat moment de raadsvergadering nog gaande was.
                      Feitelijk was de raadsvergadering rond 19.05 uur gedaan.
                      Toen namen achtereenvolgens Jan Hoen (namens de raad), Jacques Costongs (namens het college) en tenslotte Jan Mans zelf het (afscheids)woord.
                      Rond 19.35 uur was het toen echt afgelopen.

                      De oude raadszaal ligt op maximaal 5 minuten lopen van de huidige raadszaal.
                      Enkele journalisten attendeerden Joop van den Berg erop dat ze nog niet gegeten hadden.
                      Joop had daar begrip voor en stelde voor de persconferentie te verplaatsen naar 20.30 uur !!!!!

                      EN DAN GEEFT JOOS PHILIPPENS LENY DE SCHULD...... FOEI !!
                      Verontschuldigingen en een bos bloemen zijn meer op z'n plaats.
                      En mocht Joos Philippens twijfelen aan mijn uitleg, mag hij zich melden via een P-bericht.
                      Dan kan hij de naam en toenaam hebben van betrokkenen!

                      Waarvan acte!
                      Last edited by Pier; 30 oktober 2010, 15:38.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #86
                        Wel veel werk dat Pierlementair gedoe...

                        Jeetje,

                        Ik word de laatste week overstelpt door heel veel goed bedoelde informatie van alle zijden.
                        En ik klaag niet!!!
                        Maar het is wel veel werk......

                        Terugkijkend naar deze week hebben we een nieuwe burgemeester, een geïnteresseerde burgemeester en een onder vuur liggende oud-burgemeester.

                        Afgelopen maandag werd dus Onno Hoes door onze gouverneur Leon Frissen geïnstalleerd als nieuwe burgemeester,
                        is 'onze' burgemeester in de ban geraakt van de (gemeente)politiek en
                        is onze oud-burgemeester onder vuur genomen i.v.m. de afwikkeling van de door hem opgerichte stichting Fudicia Trajectum en de uitzetting van en het weer afblazen van de uitzetting van uitgeprocedeerde Irakese asielzoekers.

                        En ik maar lezen.....

                        Positief is dat ik kan melden dat ik een vraag heb gesteld aan de Raadsgriffie van de gemeente Maastricht en dat ik de dag erna een keurig en uitvoerig antwoord kreeg op deze vraag van de raadsgriffier Eric Wilems.
                        Chapeau

                        Jammer dat ik wel een opmerking kreeg, en misschien ook wel begrijpelijk, over het feit dat men graag mijn echte naam wilde weten i.p.v. mijn nickname......
                        Dus ik sluit niet uit dat ik de volgende keer wat moeilijker informatie krijg. Maar dat moeten we maar eens bezien.

                        Tot slot kwam ik bij toeval terecht op de vergoedingen voor de gemeenteraadsleden.
                        Ik heb dat nog niet geheel helder.
                        Voor zover ik het nu kan zien zit de gemiddelde vergoeding + onkosten zo rond de 1670,- euro's per maand !!
                        Daar komt voor de fractievoorzitters nog wat procentjes bij en voor de leden van speciale commissies (bijvoorbeeld de vertrouwenscommissie) nog eens 114,15 euro per bijgewoonde vergadering.
                        Hier een overzicht.
                        Het kan echter ook nog zo zijn dat de gemeenteraad iets afwijkende bedragen, max. 20 %, heeft vastgesteld.... maar dat betwijfel ik.

                        Ik ga dat nog eens navragen.
                        Is wel interessant, want misschien wordt nu de een of ander toch plotseling bijzonder geïnteresseerd in de gemeenteraad.....
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #87
                          Rectificatie vergoedingen vertrouwenscommissie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          (...)
                          Tot slot kwam ik bij toeval terecht op de vergoedingen voor de gemeenteraadsleden.
                          Ik heb dat nog niet geheel helder.
                          Voor zover ik het nu kan zien zit de gemiddelde vergoeding + onkosten zo rond de 1670,- euro's per maand !!
                          Daar komt voor de fractievoorzitters nog wat procentjes bij en voor de leden van speciale commissies (bijvoorbeeld de vertrouwenscommissie) nog eens 114,15 euro per bijgewoonde vergadering.
                          Hier een overzicht.
                          Het kan echter ook nog zo zijn dat de gemeenteraad iets afwijkende bedragen, max. 20 %, heeft vastgesteld.... maar dat betwijfel ik.

                          Ik ga dat nog eens navragen.
                          Is wel interessant, want misschien wordt nu de een of ander toch plotseling bijzonder geïnteresseerd in de gemeenteraad.....
                          Het blijkt dat 'we' worden gelezen!
                          Ik kreeg namelijk een mailtje van een deskundig en geïnteresseerd MO-lid dat ik een fout heb gemaakt betreffende de opsomming van de vergoedingen.

                          In het bijzonder werd ik gewezen op
                          art. 4a van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, dat bepaalt dat een lid van een vertrouwenscommissie, als bedoeld in art. 61 van de gemeentewet,
                          een toelage ontvangt van 5% gedurende de tijd dat dit lid in die commissie zit.
                          Althans, als de raad dit in een verordening heeft vastgelegd!!
                          Waarschijnlijk is dit overigens niet gebeurd.
                          Daarom was de vertrouwenscommissie natuurlijk ook één maand te vroeg klaar

                          Dus mijn stelling dat de leden van de vertrouwenscommissie een vergoeding van € 114,15 per bijgewoonde vergadering zouden hebben ontvangen klopt dus niet!
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #88
                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Het blijkt dat 'we' worden gelezen!
                            Lastig hoor, we moeten zo gaan opletten wat we zeggen

                            Opmerking


                            • #89
                              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                              Lastig hoor, we moeten zo gaan opletten wat we zeggen
                              Precies..... er schijnen sujetten (geweldig woord, met dank aan Mr. Theo Hiddema) te zijn die op ons letten

                              Maar morgen, 9 november 2010, staat vanaf 14.30 uur de raadsvergadering over de begroting 2010 op het programma

                              Nu maar hopen dat er geen recordpoging wordt ondernomen zoals in Meerssen
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #90
                                Raadsvergadering 9 nov. 2010

                                Vandaag, 9 november 2010, was er de raadsvergadering over de begroting van 2011.

                                In tegenstelling tot de reguliere raadsvergaderingen begint de raadsvergadering over de begroting niet om 17.00 uur, maar al om 14.30 uur.
                                Algemeen was/is de verwachting dat de raadsvergadering niet erg spannend zou gaan worden. Het nieuwe college heeft feitelijk te weinig tijd gehad om de begroting van 2011 nog te wijzigen, waardoor een spannend debat niet in de lijn der verwachting ligt.
                                Tenminste, dat hoop ik. Want helaas kon ik de hele vergadering niet bijwonen, want ik moet zo af en toe nog iets doen voor mijn werkgever, waardoor ik niet de gehele tijd aanwezig kon zijn.

                                Dit betekent feitelijk dat ik nu niet weet hoe de stemmingen zijn afgelopen, want er zijn, ongeveer, 17 moties ingediend.
                                Maar, ik ga dan ook meer voor de lach en de traan, dan voor de daadwerkelijke inhoud, al wil ik zo nu en dan wel eens een serieus stukje meepikken.

                                Omdat ik dus de eindstemming nu nog niet weet, beperk ik me nu dus tot de (on)gein van de vergadering.

                                Waar moet ik dan beginnen?
                                Moet ik beginnen met te vermelden dat Manon Fokke met haar 34 jaar weer gelooft in Sinterklaas?
                                Manon Fokke vertelde dat ze lang in Sinterklaas geloofd heeft, maar met de jaren begreep dat het een fabeltjes was.
                                Maar sinds vandaag gelooft ze er toch weer in. “De Sinterklaas heet Jos Gorren en is de fractievoorzitter van de de CDA fractie in Maastricht”.
                                De “Sinterklaas-fractie”, maar ook LPM overigens, willen namelijk o.a. het parkeren op koopzondag gratis houden. Daar voelt de PvdA dus helemaal niets voor.

                                Overigens kwam Manon Fokke dus ook met de motie om het hondenlosloopgebied op de Sint Pietersberg te behouden, maar dat is te lezen in de aparte thread over dit hondenlosloopgebied.
                                Voorts vertelde Manon mij een historische wetenswaardigheid die ik eigenlijk nog niet wist. De hondenbelasting is oorspronkelijk afkomstig van de belasting op trekhonden.
                                Daar hebben we toch ook een thread over op MO (hier), maar ik geloof niet dat dit daarin staat. Dus de vraag is of die klopt!?!

                                Wat ik wel opmerkelijk vond, is dat de Sinterklaas van het CDA voorstelde om de plannen van de sneltram Maastricht-Hasselt maar te schrappen……..

                                De fracties van SPM, GroenLinks, SBM en D’66 hadden m.i. niets opmerkelijks te melden, of is het toch zo dat ik echt niet geboeid kan worden door deze fracties???
                                GroenLinks haalde wel nog even aan dat ze blij was dat de Kraakwet gisteren deels onderuit gehaald was door de rechtbank in Amsterdam en SBM hield nog een pleidooi over de Maas waarover zij binnenkort duwbakken van 200x25 meter zit varen.

                                Maar de echte ‘kanonnen’ voor de Pierlementiare verslaggeving komen nu.
                                Laat ik beginnen met de ‘maidenspeech’ van de kersverse fractievoorzitter van de VVD, Alex Meij.
                                Ik moet bekennen dat ik hem, sinds ik hem heb zien feesten (zie #99), zelfs leuk begin te vinden!
                                Daar waar de eveneens kersverse raadsvoorzitter, Onno Hoes, iedere fractie had gevraagd zich te beperken tot een spreektijd van 10 minuten, iets wat door geen enkele fractie werd gedaan tot op dat moment, lukte het Alex Meij om na 6 ½ minuut klaar te zijn.
                                Leuk was dat de VVD, altijd een verklaard tegenstander voor steun aan “Maastricht Cultuurstad 2018”, nu plotseling wel voor “Maastricht Cultuurstad 2018” is. Dwz, voor de vorm hebben ze nog wat “mitsen en maren”, maar geloof nu maar dat de VVD zich schaart achter “Maastricht Cultuurstad 2018”. Tja, het kan verkeren. Ligt het aan de nieuwe VVD burgemeester met waarschijnlijk veel interesse in Cultuur, of moet John Aarts als kakelverse VVD-wethouder in het college concessies doen??
                                U mag het zelf invullen.
                                En geheel zoals ik het wil horen, eindigt Alex Meij met woorden die mij uit het hart gegrepen zijn. Hij spreekt de hoop uit dat “we in 2011 hopelijk weer in de raad kunnen lachen”.
                                Alex, met deze wijze woorden heb je er weer een fan bij !

                                Dan Trots Op Nederland (TON, Esmiralda Thieme).
                                Ik begon me al zorgen te maken dat Esmiralda vandaag niet het meest korte en krachtigste betoog had, immers Alex Meij deed het in 6 ½ minuut, maar mijn vrees bleek ongegrond. Esmiralda wist als enige Alex Meij te verslaan door haar rede in ruim 5 minuten te houden.
                                En van die 5 minuten had ze ongeveer 2 minuten nodig om bij te komen van de schrik omtrent de draai van 180 graden van de VVD, daar waar het de steun aan de cultuur(hoofdstad 2018 ) betrof.
                                Wat mij opviel was dat TON een lans brak voor de WMO, de Armoedebestrijding en de Veiligheid.
                                Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik wel verwacht had dat TON een pleidooi zou houden over de “Veiligheid”, maar dat TON min of meer op één lijn zit op met de SP tegen bezuinigen op de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) en de Armoedebestrijding, was voor mij een positieve verrassing.
                                Thieme verwees daarbij zelfs naar een uitspraak van Leny Eijssen, waarin deze aan de kaak stelde dat Maastricht meer uitgeeft aan Cultuur, dan aan Armoedebestrijding!
                                Daar waar de landelijke politiek ook fors bezuinigt op Cultuur, gaat Maastricht daar, volledig tegen de stoom in, juist in investeren.
                                Wat het item “Veiligheid” betreft wil TON natuurlijk keihard optreden en is zij kwaad op ambtenaren die laconiek reageren op een gegeven dat er ergens 15 patroonhulzen op straat liggen.
                                Het gevoel van veiligheid moet terug naar de burger op straat.
                                Overigens diende TON, net als GroenLinks, D’66, de Seniorenpartij en SBM, geen motie in.

                                Maar, na TON komt dan een van mijn favorieten, Leny Eijssen van de SP.
                                Kijk als Leny aan het woord komt, dan weet je dat de uitgespaarde minuten van Alex Meij en Esmiralda Thieme teniet worden gedaan……
                                Vermoedelijk weet Onno Hoes dat ook al, want nog voor dat Leny iets had gezegd, vroeg hij of Leny het binnen de 10 minuten kon houden. En Leny is altijd eerlijk, dus zei ze “Dat kan ik niet beloven”.
                                Dan volgt het betoog van Leny.
                                Nu ben ik het heel vaak met haar eens, maar….. eigenlijk is de SP wel tegen heel veel dingen......
                                Maar laat ik dan ook een heel positief punt pakken.
                                Dat betreft een motie over “Inverdienkosten WSW”.
                                Een vrij technisch verhaal, maar samengevat komt het (geloof ik) erop neer dat wanneer de gemeente Maastricht vaker medewerkers van de MTB inzet, dat WSW-ers (Wet Sociale Werkvoorziening) dan (sneller) aan een reguliere baan komen en dat de gemeente bovendien € 34.000 rendement daaruit behaalt.
                                Wat ik wel niet goed kan plaatsen is dat de SP niet veel wil besteden aan cultuur, maar ook absoluut niet wil korten op de Muziekgieterij.
                                Dit lijkt een beetje tegenstrijdig. Maar Leny leest dit ongetwijfeld, dus als ze mij dit kan uitleggen, zie ik haar mail met belangstelling tegemoet.
                                O ja…. Voor de rest diende de SP nog 3 moties in (Protesteren en in verzet komen tegen Rijksbezuinigingen op de WMO, WSW, WWB Zorg enz…, het invoeren voor een speciale kortingspas (ROOS)en tegen de sluiting van de bibliotheek in Heer).
                                Jammer voor de SP is dat “Sinterklaas” Gorren 5 moties indiende dus de titel van recordhouder raakte de SP in deze raadsvergadering kwijt.

                                Als we Leny Eijssen hebben gehad is meestal Kitty Nuyts (LPM) aan de beurt. Ook bij Kitty weet je dat ze nooit en te nimmer binnen 10 minuten tot een afronding komt.
                                En eerlijk is eerlijk. Kitty is dan weliswaar wat erg uitvoerig, maar wat ze zegt snijdt meestal wel hout.
                                Als Kitty dit alles nu eens in een iets korter tijdsbestek kon brengen, dan zou men waarschijnlijk ook beter opletten.
                                Maar ja….. hoor wie dit zegt, eh schrijft…..
                                Ik schrijf ook altijd veel te uitvoerig, dus wat dat betreft zou ik Kitty direct kunnen opvolgen….
                                De LPM is dus tegen betaald parkeren op (koop)zondag, tegen verhoging van de hondenbelasting, voor werk voor laaggeschoolden, ziet liever “blauw” op straat dan op TV (doelt op (onnodige) politie-inzet tbv “Flikken Maastricht” en Evenementen), een extra investering van 115.000 euro in “de Werken” (LPM diende daarover een motie in) en vraagt zich af of het college nog geld geeft of blijft geven aan MVV en wat de subsidie aan AINSI kost.

                                Tot slot komt dan altijd de uitsmijter.
                                Jan Hoen van de Christelijke Volkspartij.
                                Jan ontpopt zich hoe langer hoe meer tot de “eminent grise” van de Maastrichtse raad, die hij feitelijk natuurlijk ook is.
                                Jan begint met een doordenkertje.
                                Voor het eerst, aldus Hoen, staat hij in de raadszaal zonder stropdas. Dat komt, aldus de CVP voorman, omdat hij ook voor het eerst in de oppositie zit.
                                Dit is een geweldige sneer naar het CDA. Jan Hoen heeft zich dus altijd nog met het CDA verbonden gevoeld !
                                Jan was ook de enige die tijdens de gehele 1ste ronde naar de interruptiemicrofoon ging om “Sinterklaas” Gorren erop te wijzen dat een motie van het CDA een exacte kopie was van een motie van de CVP. Toen deze motie in stemming werd gebracht…….. stemde het CDA tegen !!!
                                Dan deelt hij nog een sneer uit richting John Aarts. Het nieuw coalitieakkoord heet "Investeren in Vertrouwen"
                                Hoezo “vertrouwen”? De VVD was toch altijd tegen “Maastricht Culturele Hoofdstad 2018”.
                                En nu zit John Aarts in het college en kijk…. De VVD is nu voor!
                                Net keurig binnen de 10 minuten rond Jan Hoen zijn betoog af met een gedicht richting het nieuwe Regenboogcollege.
                                Ik raad iedereen eens aan dit terug te beluisteren (over 7 dagen als alles audio-technisch is verwerkt op de site van Maastricht!!).
                                jan Hoen zou zo als Stand-Up comedian aan de slag kunnen.

                                Nou, tot zover mijn verslag.
                                Jammer dat ik niet weet hoe de stemming over de moties is verlopen, maar dat is binnenkort terug te vinden op de website van de gemeente Maastricht.

                                O ja, hebben we als MO invloed?
                                Ik weet het niet, maar de vorige keer klaagde ik erover dat veel raadsleden tijdens de vergadering zaten de SMS’en of te Twitteren.
                                Het kan toeval zijn, maar op een kleine uitzondering na, zag ik geen enkel raadslid deze keer SMS’en of Twitteren.
                                En de blackBerry koningin van de vorige keer, Franca Tonnaer (D’66) dan?
                                Neen, Franca was niet met haar BlackBerry in de weer….. ze had nu een laptop bij zich waarop ze de gehele tijd zat de typen!!!
                                Volgens mij kreeg ze weer niets mee van de vergadering om haar heen………:(
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X