Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tweede Kamerverkiezingen 22 november 2023

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Ik ben niet gelukkig met de uitslag van de verkiezingen, maar de kiezer heeft altijd gelijk. Dus het is maar zo.....
    Ik ben er ook niet gelukkig mee. We zullen het moeten afwachten. We hebben gelukkig wel nog een democratie, dus het proces moet zijn beloop hebben. Maar ik heb er niet veel vertrouwen in. Vooral niet met een PVV en een BBB, die beide weinig kennis en ervaring in huis hebben. Dat wordt nog wat in de Kamer!

    Wie er ook weinig vertrouwen in heeft, is Rianne Letschert, de voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Maastricht. Ze liet aan De Limburger weten dat ze zich zorgen maakt over het feit dat de vier meest waarschijnlijke kabinetspartijen allemaal willen bezuinigen op onderzoeksgelden. Volgens Letschert zal dat de UM harder raken dan de andere universiteiten. Onder andere de Einsteintelescoop en de Brightlands-campussen in Maastricht, Heerlen, Geleen en Venlo zullen daardoor getroffen worden. Verder wil de PVV ook het aantal buitenlandse studenten beperken. Volgens Letschert zullen dan ook veel Nederlandse studenten afhaken, die nu nog voor Maastricht kiezen vanwege het internationale profiel. Dat betekent voor de UM terug naar af. We zullen het gaan zien de komende tijd...

    Wat mij verbaast is dat van de Nederlandse universiteitssteden alleen in Maastricht, Tilburg en Rotterdam de PVV de grootste is geworden (Rotterdam is dan eigenlijk niet eens een echte universiteitsstad; meer een grote stad met een niet al te grote universiteit). Zijn Maastrichtse studenten rechtser dan die in Delft of Groningen? Of zijn Maastrichtse studenten - in meerderheid geen Nederlanders tenslotte - gewoon niet gaan stemmen?

    Komt er trouwens nog een uitslag met stemgedrag per wijk/buurt? Zou wel eens heel verhelderend kunnen worden. My guess: Villapark/Sint Pieter als rood bolwerk!

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers
      Pier, zet even een spatie tussen het haakje en het nr. 8. Terwijl je het uittypt, lijkt het correct, maar bij het vastleggen wordt het een smiley.
      ook een typfoutje VVD is dit niet 24 zetels nu ?

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
        Ik ben er ook niet gelukkig mee. We zullen het moeten afwachten. We hebben gelukkig wel nog een democratie, dus het proces moet zijn beloop hebben. Maar ik heb er niet veel vertrouwen in. Vooral niet met een PVV en een BBB, die beide weinig kennis en ervaring in huis hebben. Dat wordt nog wat in de Kamer!!
        Het zal best zo zijn dat er een "aardverschuiving" moest gaan komen om de loop van de politieke wateren te veranderen. Via links of rechtsom naar zee.
        Maar wederom de VVD erbij?
        Om een meerderheid voor een coalitie te vinden zit die VVD er alweer bij. Dat is zuur, te zuur.

        Een proces moet zijn beloop hebben. Mee eens. Maar het is voorspelbaar. En tijd kost geld. Asiel en migratie zal heel veel tijd kosten. Alleen al wetgeving daaromtrend aanpassen zal via de eerste kamer moeten en dat gaat een zware last worden voor PVV

        p.s.
        dan komen noch de verplichtingen die we binnen Europa hebben inzake asiel en migratie beleid.
        Last edited by Antonius; 24 november 2023, 10:32. Reden: p.s.
        Iets te oud voor re-educatie
        iets te jong voor afdanking
        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

        Opmerking


        • #19
          Oeps, de VVD trekt z'n keutel in
          Iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afdanking
          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
            Oeps, de VVD trekt z'n keutel in
            Je zult maar een ton gespendeerd hebben in de VVD
            Last edited by Ton.2014; 24 november 2023, 12:44. Reden: verkeerd geschreven.

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers
              Pier, zet even een spatie tussen het haakje en het nr. 8. Terwijl je het uittypt, lijkt het correct, maar bij het vastleggen wordt het een smiley.
              en

              Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014
              ook een typfoutje VVD is dit niet 24 zetels nu ?
              Bedankt voor de oplettendheid

              Is nu verbeterd!
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                Oeps, de VVD trekt z'n keutel in
                Denk dat dit een tactiek is in het kader van 'Hard to get!' in de komende onderhandelingen
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #23
                  Ben van mening dat PVDA zonder groen links beter af was.
                  Hoewel ze met Timmermans ook niet verder dan 12 a 14 zetels waren gekomen
                  een behoorlijk miskleun .(( De partij voor de arbeider..))

                  Opmerking


                  • #24
                    BRON RTL nieuws.
                    Voormalig PvdA-minister Ronald Plasterk is de beoogde nieuwe verkenner. Dat melden bronnen aan de politieke redactie van RTL Nieuws. Plasterk wordt naar verwachting morgen voorgedragen.

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
                      BRON RTL nieuws.
                      Voormalig PvdA-minister Ronald Plasterk is de beoogde nieuwe verkenner. Dat melden bronnen aan de politieke redactie van RTL Nieuws. Plasterk wordt naar verwachting morgen voorgedragen.
                      Dat klopt dus helemaal.
                      Ronald Plasterk (PvdA) is vandaag, 28 november 2023, benoemd tot verkenner.
                      Het is nog steeds de bedoeling dat hij op 5 december zijn eindverslag naar de Kamer stuurt.
                      Ben benieuwd.....

                      En nu ga ik mij verder voorbereiden op de perikelen in onze lokale politiek met de raadsvergadering van vanavond.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #26
                        Het lijkt erop als ik dat zo inschat, dat de "grondwettelijkheid" nu niet de PVV maar de BBB parten gaat spelen.
                        EU wetgeving inzake stikstof moet gewaarborgd worden volgens de insiders bij de formatie gesprekken. In je eigen billen gebeten worden dus.
                        En verder ben ik heel bang dat NSC Omtzigt samen met VVD een rem op de hoogstnoodzakelijke transities zet die wel eens heel schadelijk kan blijken...

                        Iets te oud voor re-educatie
                        iets te jong voor afdanking
                        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                        Opmerking


                        • #27
                          Tja.... toch even een opmerking/stukje over de kabinetsvorming.

                          Vandaag, maandag 12 februari 2024, biedt informateur Ronald Plasterk zijn eindverslag aan, aan de Tweede Kamer over de informatie met de VVD, PVV, NSC en BBB.

                          Vorige week werd al bekend dat Pieter Omtzigt uit de gesprekken was gestapt.

                          In een eerste reactie van Pieter Omtzigt cq NSC, na het aanbieden van het eindverslag aan de Tweedekamer-voorzitter Bosma (PVV), blijkt dat NSC al op 9 januari 2024 (!!) kenbaar heeft gemaakt niet te zullen meedoen aan een regulier minderheidskabinet of een regulier meerderheidskabinet.
                          Op 10 januari hebben ze dit laten weten aan de andere formerende partijen, PVV, VVD en BBB. NSC wil alleen nog gedogen of meedoen aan een extraparlementair kabinet.

                          Op 22 november 2023, toen ik op weg was naar het stemhokje voor mijn stem uit te brengen, was ik nog een beetje aan het twijfelen.
                          Het werd uiteindelijk de eerste Limburger op plek 24 van NSC.
                          Ik ken Natscha Wingelaar helemaal niet. Is ze niet wethouder in Stein?
                          Maar de combinatie - in volgorde van belangrijkheid - NSC, Limburger en vrouw gaf de doorslag.

                          Door voor NSC te kiezen had ik nog een beetje hoop dat het gezonde verstand zou zegevieren en dat de PVV uit het kabinet zou worden gehouden.
                          Ik kon toen niet weten dat de PVV met afstand de grootste partij zou worden.
                          De kiezer, zo hoor je dan te zeggen, heeft altijd gelijk.

                          Ik troost mij nu met de gedachte dat IK gelijk had toen ik op NSC stemde.........
                          Ik hoop dat we uiteindelijk landen bij een Extraparlementair kabinet. En daar hebben we in Limburg goede ervaringen mee.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #28
                            Troost je Pier het is een pot nat.

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
                              Troost je Pier het is een pot nat.
                              Een pot nat of niet, we zullen het er wel mee moeten doen.......
                              Persoonlijk vind ik wel dat het een verschil maakt of je door een centrum-rechtse pot, onder aanvoering van de PVV, wordt bestuurd, of door een centrum-linkse pot met daarin GroenLinkse sentimenten.
                              Ik word oud..... ik begin terug te verlangen naar de zuilen onder aanvoering van de PvdA, CDA en VVD. Toen was geluk en een kabinetsformatie nog heel gewoon....

                              Ik vind het zo jammer dat de PvdA in zee is gegaan met GroenLinks en de VVD de PVV kennelijk salonfähig vindt
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #30
                                Wie wordt onze nieuwe premier?

                                Dat is de grote vraag die Nederland bezig houdt, nadat Geert Wilders en de andere onderhandelende partijleiders zijn afgevallen voor die functie. Gisteravond werd in de Avondshow bij Arjen Lubach een spelletje gespeeld, waarin zogenaamd de nieuwe premier van Nederland werd geselecteerd. Omdat de premier aan allerlei doldwaze voorwaarden moest voldoen, bleef er van de 17 miljoen Nederlanders uiteindelijk maar eentje over die het juiste profiel had. En laat dat nu net die asociale buurman van de presentator zijn!

                                Ik heb misschien toch een beter idee: Annemarie Penn-te Strake. Ik kan me geen beter iemand voorstellen om binnen de huidige chaotische politieke situatie die rol te vervullen. Ze heeft als burgemeester van Maastricht bewezen over de durf, kennis, gezag, energie en het doorzettingsvermogen te beschikken om een klus aan te pakken, waarin ze voordien geen enkele ervaring had. Dat heeft ze mijns inziens 8 jaar lang op onnavolgbare wijze gedaan, waarbij tevens haar communicatieve vaardigheden opvielen. Daarnaast heeft ze laten zien boven de politieke partijen te kunnen staan. Precies wat Nederland op dit moment nodig heeft.

                                Penn for PM? Ik zeg ja!

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X