Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tweede Kamerverkiezingen 22 november 2023

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
    BRON RTL nieuws.
    Voormalig PvdA-minister Ronald Plasterk is de beoogde nieuwe verkenner. Dat melden bronnen aan de politieke redactie van RTL Nieuws. Plasterk wordt naar verwachting morgen voorgedragen.
    Dat klopt dus helemaal.
    Ronald Plasterk (PvdA) is vandaag, 28 november 2023, benoemd tot verkenner.
    Het is nog steeds de bedoeling dat hij op 5 december zijn eindverslag naar de Kamer stuurt.
    Ben benieuwd.....

En nu ga ik mij verder voorbereiden op de perikelen in onze lokale politiek met de raadsvergadering van vanavond.

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    BRON RTL nieuws.
    Voormalig PvdA-minister Ronald Plasterk is de beoogde nieuwe verkenner. Dat melden bronnen aan de politieke redactie van RTL Nieuws. Plasterk wordt naar verwachting morgen voorgedragen.

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    Ben van mening dat PVDA zonder groen links beter af was.
    Hoewel ze met Timmermans ook niet verder dan 12 a 14 zetels waren gekomen
    een behoorlijk miskleun .(( De partij voor de arbeider..))

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Oeps, de VVD trekt z'n keutel in
    Denk dat dit een tactiek is in het kader van 'Hard to get!' in de komende onderhandelingen

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers
    Pier, zet even een spatie tussen het haakje en het nr. 8. Terwijl je het uittypt, lijkt het correct, maar bij het vastleggen wordt het een smiley.
    en

Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014
    ook een typfoutje VVD is dit niet 24 zetels nu ?
    Bedankt voor de oplettendheid

Is nu verbeterd!

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Je zult maar een ton gespendeerd hebben in de VVD
    Last edited by Ton.2014; 24 november 2023, 13:44. Reden: verkeerd geschreven.

Leave a comment:

• Antonius
    replied

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Ik ben er ook niet gelukkig mee. We zullen het moeten afwachten. We hebben gelukkig wel nog een democratie, dus het proces moet zijn beloop hebben. Maar ik heb er niet veel vertrouwen in. Vooral niet met een PVV en een BBB, die beide weinig kennis en ervaring in huis hebben. Dat wordt nog wat in de Kamer!!
    Het zal best zo zijn dat er een "aardverschuiving" moest gaan komen om de loop van de politieke wateren te veranderen. Via links of rechtsom naar zee.
    Maar wederom de VVD erbij?
    Om een meerderheid voor een coalitie te vinden zit die VVD er alweer bij. Dat is zuur, te zuur.

Een proces moet zijn beloop hebben. Mee eens. Maar het is voorspelbaar. En tijd kost geld. Asiel en migratie zal heel veel tijd kosten. Alleen al wetgeving daaromtrend aanpassen zal via de eerste kamer moeten en dat gaat een zware last worden voor PVV

p.s.
    dan komen noch de verplichtingen die we binnen Europa hebben inzake asiel en migratie beleid.
    Last edited by Antonius; 24 november 2023, 11:32. Reden: p.s.

Leave a comment:

• Ton.2014
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers
    Pier, zet even een spatie tussen het haakje en het nr. 8. Terwijl je het uittypt, lijkt het correct, maar bij het vastleggen wordt het een smiley.
    ook een typfoutje VVD is dit niet 24 zetels nu ?

Leave a comment:

• El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Ik ben niet gelukkig met de uitslag van de verkiezingen, maar de kiezer heeft altijd gelijk. Dus het is maar zo.....
    Ik ben er ook niet gelukkig mee. We zullen het moeten afwachten. We hebben gelukkig wel nog een democratie, dus het proces moet zijn beloop hebben. Maar ik heb er niet veel vertrouwen in. Vooral niet met een PVV en een BBB, die beide weinig kennis en ervaring in huis hebben. Dat wordt nog wat in de Kamer!

Wie er ook weinig vertrouwen in heeft, is Rianne Letschert, de voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Maastricht. Ze liet aan De Limburger weten dat ze zich zorgen maakt over het feit dat de vier meest waarschijnlijke kabinetspartijen allemaal willen bezuinigen op onderzoeksgelden. Volgens Letschert zal dat de UM harder raken dan de andere universiteiten. Onder andere de Einsteintelescoop en de Brightlands-campussen in Maastricht, Heerlen, Geleen en Venlo zullen daardoor getroffen worden. Verder wil de PVV ook het aantal buitenlandse studenten beperken. Volgens Letschert zullen dan ook veel Nederlandse studenten afhaken, die nu nog voor Maastricht kiezen vanwege het internationale profiel. Dat betekent voor de UM terug naar af. We zullen het gaan zien de komende tijd...

Wat mij verbaast is dat van de Nederlandse universiteitssteden alleen in Maastricht, Tilburg en Rotterdam de PVV de grootste is geworden (Rotterdam is dan eigenlijk niet eens een echte universiteitsstad; meer een grote stad met een niet al te grote universiteit). Zijn Maastrichtse studenten rechtser dan die in Delft of Groningen? Of zijn Maastrichtse studenten - in meerderheid geen Nederlanders tenslotte - gewoon niet gaan stemmen?

Komt er trouwens nog een uitslag met stemgedrag per wijk/buurt? Zou wel eens heel verhelderend kunnen worden. My guess: Villapark/Sint Pieter als rood bolwerk!

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Waarom schuiven we op naar rechts?

In een andere thread over de slavernij in Maastricht en specifiek over een Schilderij Ephraim Daniel Pichot in het stadhuis stond onderstaande quote.

Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
    (..) Nederland schuift alsmaar verder op naar rechts. Veel mensen hebben genoeg van het 'woke' gedoe op links. Door een issue te maken over een portret van iemand die 200 jaar geleden een plantage in Suriname bezat, helpt [vraagsteller] daar in mijn ogen aan mee.

Dat alsmaar oprakelen van het slavernijverleden! Laat ze er eens mee ophouden.​ (..)
    .

Persoonlijk ben ik het helemaal eens met deze quote.

Mensen hebben er schoon genoeg van dat (veel linkse) politici en protest- en actiegroepen steeds met een wijsvingertje omhoog staan en precies zeggen te weten wat 'het Volk' moet doen, denken en/of moet zeggen.
    Met Wilders en in mindere mate Caroline van der Plas staan daar plotseling politici die zeggen wat de zwijgende (ruime) meerderheid van 'het Volk' denkt!

Ze vertegenwoordigen de proteststemmen van de zwijgende meerderheid die niet op barricaden staan, de A12 bezetten, met spandoeken door de stad lopen en niet bij ieder beeld of iedere straatnaam in archieven zoeken of de naamgever niet ooit iets verkeerds heeft gedaan, al heeft hij honderden dingen goed gedaan.

Ik ben niet gelukkig met de uitslag van de verkiezingen, maar de kiezer heeft altijd gelijk. Dus het is maar zo.....

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Uitslag Tweede Kamerverkiezingen 22 november 2023.

De definitieve uitslag wordt pas vastgesteld op 6 december 2023, maar op grond van een eerste telling van ALLE gemeenten is de uitslag:
    PVV : 37 zetels (was 17)
    GL-PvdA : 25 zetels (was respectievelijk 8 en 9 zetels)
    VVD : 24 zetels (was 34)
    NSC: 20 zetels (nieuw)
    D66: 9 zetels (was 24)
    BBB: 7 zetels (was 1)
    CDA: 5 zetels (was 15)
    SP: 5 zetels (was 9)
    FvD: 3 zetels (was 8 )
    PvdD: 3 zetels (was 6)
    CU: 3 zetels (was 5)
    SGP: 3 zetels (waren 3)
    DENK: 3 zetels (waren 3)
    VOLT: 2 zetels (waren 3)
    JA21: 1 zetel (waren 2)

50PLUS, BIJ1 en BVNL keren niet meer terug in de tweede kamer. Zij hadden eerst alle drie 1 zetel.

Persoonlijk vind ik het een zeer verrassende uitslag.
    Dat Nederland iets naar rechts zou opschuiven had ik wel verwacht, maar dat de PVV - met afstand!! - de grootste partij in Nederland zou worden komt voor mij als een totale verrassing.
    Toch denk ik dat het slechts een momentopname is, maar wel een momentopname met grote en wellicht langlopende consequenties.

Als de verkiezingen 2 weken eerder waren geweest waren waarschijnlijk de VVD of NSC de grootste partij geworden en had de BBB nog altijd 17-20 zetels gehaald.
    Dus het kan verkeren......

Last edited by Pier; 24 november 2023, 15:09.

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Als je het leest krijg je zo'n gevoel van verplicht nablijven op school en "strafwerk moeten maken" voor nagenoeg alles wat je klasgenootjes de afgelopen 30 jaar hebben uitgevreten.
    Maar ach heel veel goeds beloven andere partijen ook niet echt.

In ieder geval heeft het polderen (uitgevonden door dat paarse kabinet destijds) van oud CDA lid Omtzigt nog een tweede kans gekregen voor wie er nog in gelooft.

Makkelijk gaat het de komende 4 jaar niet worden.

Leave a comment:

• Pier
    replied
    Verkiezingsprogramma NSC

Eindelijk is het er.
    Het verkiezingsprogramma van Nieuw Sociaal Contract (NSC) van Pieter Omtzigt is er en onderstaand de link
    https://storage.googleapis.com/groep...ma_2023_01.pdf

Ik heb vanochtend wel live (via internet) naar de presentatie gekeken, maar heb het programma nog niet gelezen.
    Ben benieuwd.

Leave a comment:

• Antonius
    replied
    Geen doel hebben anders dan de grootste worden zonder oplossingen.

Leave a comment:

Bezig...
X