Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tweede Kamerverkiezingen 22 november 2023

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Tweede Kamerverkiezingen 22 november 2023

    Nog pakweg 12 weken voor de verkiezingen van de 2de kamer op 22 november 2023.

    Ik denk dat 'we' nu echt zijn begonnen met verkiezingsstrijd.

    Vandaag, vrijdag 1 september 2023, gelijk een drukke (politieke) dag.
    Mona Keijzer werd gepresenteerd als potentiële premierkandidaat voor de BBB,
    de VVD presenteerde haar (concept-)verkiezingsprogramma,
    de SP kwam met hun (concept-)verkiezingsprogramma en
    Henri Bontenbal, de lijsttrekker van het CDA, hield de jaarlijkse Annie van Leeuwenlezing.

    VVD-verkiezingsprogramma
    Voor de geïnteresseerde lezer bijgaand de link naar het concept-verkiezingsprogramma van de VVD, Ruimte Geven. Grenzen stellen
    https://www.vvd.nl/wp-content/upload...-2023-2027.pdf

    SP-verkiezingsprogramma
    Het concept-verkiezingsprogramma van de SP, Nu de mensen, is via bijgaande link te vinden:
    https://www.sp.nl/sites/default/file...ogramma_sp.pdf
    (Let op! bovenstaande link zal wellicht veranderen als de het verkiezingsprogramma definitief wordt)

    Hannie van Leeuwenlezing 2023 (CDA)
    Bijgaand de site waarop de Hannie van Leeuwenlezingen doorgaans worden gepubliceerd.
    Helaas is vandaag, de dag dat Henri Bontenbal (CDA) de lezing hield, de tekst van de lezing nog niet gepubliceerd.
    Ik denk echter dat dit snel zal gebeuren. Bijgaand de link: https://www.koepeladviesraden.nl/han...-leeuwenlezing

    Veel leesplezier met de (concept-)verkiezingsprogramma's.

    BBB top 3
    Op dit moment iets zeggen over de komende en vertrekkende politici heeft weinig zin.
    Voordat ik ben uitgetypt is er weer een nieuw vertrekkend of overstappend kamerlid en weet nog niemand wie waar op de kandidatenlijst komt te staan.
    De meeste lijsttrekkers zijn wel al bekend, maar wie de nummers 2 t/m 10 zijn/worden is veelal nog gissen.
    Alleen de BBB heeft dus al duidelijk aangegeven dat Mona Keijzer de nummer 2 wordt en Heerlenaar Gijs Tuinman, drager van de Nederlandse Militaire Willems-orde (Ridder 4de Klasse), de nummer 3 wordt.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Overzichtelijke 'aftrap', Pier, met dank.

    Opmerking


    • #3
      Klimaatdrammen is vlgs. D66 voorbij....

      Gisteren, 2 september 2023, hield Rob Jetten, de lijsttrekker van D66, een toespraak.
      De man die de term 'Klimaatdrammer' als geuzennaam ging gebruiken en zelfs met enige regelmaat een trui droeg met daarop 'klimaatdrammer', is tot het inzicht gekomen dat 'drammen' toch niet werkt.
      Zelfs kernenergie is nu bespreekbaar.

      De volledige toespraak staat hieronder.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Actuele peilingen verkiezingen Tweede kamer 2023

        Onderstaand een link naar de wikipedia-site (!!) die actueel alle peilingen vermeldt op chronologische volgorde.
        https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede...2023/Peilingen

        De prognose (Peil.nl) van gisteren meldt dat NSC van Pieter Omtzigt de grootste wordt met 28 zetels, op de voet gevolg door de VVD (25).
        De duikvlucht van de BBB is, wellicht t.g.v. het Mona Keijzer-effect, tot staan gebracht. De BBB wordt de derde partij met 18 zetels.
        Maar.... het zijn prognoses en met nog 12 weken te gaan zou ik er niet te veel waarde aan hechten.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          De duikvlucht van de BBB is, wellicht t.g.v. het Mona Keijzer-effect, tot staan gebracht.
          Ik had verwacht dat Mona Keijzer de duikvlucht van de BBB alleen maar zou versnellen, maar dat is (nog) niet gebeurd. Die vrouw is toch een tikkende tijdbom: ze kan zich elk moment tegen haar eigen partij keren. Eén ding maakt die tabel wel duidelijk: of je als partij nou positief of negatief in het nieuws bent, maakt niet uit, maar je kunt er zeker van zijn dat je een dag later het goed doet in de peilingen.

          Opmerking


          • #6
            (Advies) Verkiezingsprogramma CDA 2023 en Kandidatenlijst

            Bijgaand de link naar het verkiezingsprogramma, Recht Doen, van het CDA.
            https://www.cda.nl/verkiezingsprogramma
            (klik daarna op de link: Lees ons verkiezingsprogramma)

            Ik ken natuurlijk nog niet alle verkiezingsprogramma's, dus er is nog te weinig vergelijking, maar bij het CDA viel mij het navolgende op:
            9.11.
            We willen een eerlijkere verdeling van de capaciteit van politie, Openbaar Ministerie en de rechtspraak over heel Nederland. Met meer aandacht voor (grens)regio’s die een spil zijn in het internationale drugscircuit, zoals het lange grensgebied van Limburg. De capaciteit moet optimaal gericht zijn op het bestrijden van misdaden die de maatschappij ontwrichten.


            Maar waar was het CDA dan de laatste 2 kabinetsperiodes toen o.a. onze voormalige burgemeester Annemarie Penn-Te Strake, namens alle burgemeesters in Limburg, aandacht vroeg voor een eerlijkere/betere verdeling van de politiecapaciteit in Limburg?
            Dus ik betwijfel of het CDA hier echt iets van meent. Concreet staat niets over de politiecapaciteit (in Limburg) in het verkiezingsprogramma.

            En dan heeft het CDA, vlgs. mij, een nieuw woord geïntroduceerd: hasj-heffing
            Lijkt mij gewoon een populair woord, dat het wellicht goed gaat doen in een debat over streng (handhavings)beleid voor accijnzen!

            ​Verder is ook de (advies) kandidatenlijst bekend gemaakt:
            De advieslijst ziet er als volgt uit:

            1. Henri Bontenbal (40), Rotterdam, Zuid-Holland

            2. Eline Vedder (44), De Wolden, Drenthe

            3. Derk Boswijk (34), Kockengen, Utrecht

            4. Inge van Dijk (48 ), Gemert-Bakel, Noord-Brabant

            5. Harmen Krul (29), Den Helder, Noord-Holland

            6. Hilde Palland (43), Kampen, Overijssel

            7. Bart van den Brink (44), Amersfoort, Utrecht

            8. Marlou Absil (49), Peel en Maas, Limburg

            9. Hanneke Steen (40), Hengelo, Overijssel

            10. Anne Kuik (36), Ermelo, Gelderland

            11. Jouke Spoelstra (33), Achtkarspelen, Friesland

            12. Evert Jan Slootweg (54), Bennekom, Gelderland

            13. Saïda Chaoui (47), Wateringen, Zuid-Holland

            14. Jantine Zwinkels (33), Utrecht, Utrecht

            15. Ralph Diederen (32), Beek, Limburg

            16. Sarath Hamstra (36), Ermelo, Gelderland

            17. Easther Houmes (27), Goes, Zeeland

            18. Chantal van den Berg (46), Vijfhuizen, Noord-Holland

            19. Jalt de Haan (32), Groningen, Groningen

            20. Jenny Vermeer (55), Westland, Zuid-Holland

            21. Liesbeth van der Heide (37), Leidschendam-Voorburg, Zuid-Holland

            22. Johan Goos (64), Noordoostpolder, Flevoland

            23. Paul Boogaard (53), Hoeksche Waard, Zuid-Holland

            24. Wieke Goudzwaard-Wiersma (44), Leeuwarden, Friesland

            25. René Segers (42), Rotterdam, Zuid-Holland

            26. Arjen Kier van Gijssel (54), Berkelland, Gelderland

            27. Lennard Goudriaan (47), Albrandswaard, Zuid-Holland

            28. Marieke van der Spek (39), Vijfheerenlanden, Utrecht

            29. Mart van Lagen (28 ), Enschede, Overijssel

            30. Floris Out (26), Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland

            31. Jacky Silos (42), Vlaardingen, Zuid-Holland

            32. Yusuf Tuncer (33), Schiedam, Zuid-Holland

            33. Chantal Broekhuis (48 ), Utrechtse Heuvelrug, Utrecht

            34. Antoine van den Oever (47), Rotterdam, Zuid-Holland

            35. Joba van den Berg (65), Utrecht, Utrecht

            36. Antje Beers (20), Breda, Noord-Brabant

            37. Delano van Luik (27), Nijmegen, Gelderland

            38. Bart van Dekken (61), De Wolden, Drenthe

            39. Stef Luijten (38 ), Bergeijk, Noord-Brabant

            40. Harma Dost (50), Het Hogeland, Groningen

            41. Frank Buijs (49), Veenendaal, Utrecht

            42. Laura van de Giessen (28 ), Zwolle, Overijssel

            43. Nahid Aoulad Bouchta (40), Uithoorn, Noord-Holland

            44. Dani Bracke (25), Hulst, Zeeland

            45. Jan Joosten (52), Eindhoven, Noord-Brabant

            46. Pien Meppelink (42), Zuidplas, Zuid-Holland

            47. Robert van Dijk (55), Maasdriel, Gelderland

            48. Franko van Lankvelt (53), Maashorst, Noord-Brabant

            49. Lody van de Kamp (75), Amsterdam, Noord-Holland


            Komt Limburg er even bekaaid vanaf met 2 Limburgse kandidaten, Marlou Absil (8 ) en Ralph Diederen (15).
            Ter vergelijk.
            Zuid-Holland levert 9 kandidaten, Utrecht 5 kandidaten en Noord-Holland 4 kandidaten.
            Noord-Brabant en Gelderland leveren ook 5 kandidaten.

            Volgens mij heeft het CDA nog steeds niet in de gaten dat het grootste deel van de traditionele CDA kiezers toch vooral uit de provincie kwamen en niet uit Noord/Zuid-Holland en Utrecht.

            Last edited by Pier; 9 september 2023, 14:30.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              (Concept) verkiezingsprogramma BBB

              Velen zullen uitgekeken hebben naar het verkiezingsprogramma van de BoerBurgerBeweging (BBB )
              Gisteren, 8 september 2023, werd eindelijk het concept verkiezingsprogramma gepresenteerd.

              Het programma is een dikke pil. Niet minder dan 128 pagina's!!
              Uiteraard heb ik het nog niet helemaal en minutieus gelezen, maar wat mij bijvoorbeeld opvalt is dat het woord 'Politie' niet genoemd wordt in het hele verkiezingsprogramma.
              Laat staan dat er aandacht is voor extra (Limburgse) politiecapaciteit .
              Het woord 'politiecapaciteit' wordt alleen op pagina 90 terloops gebruikt rond het probleem drugscriminaliteit.
              Andere verkiezingsprogramma's, voor zover ik ze heb gelezen, zijn daar toch wat duidelijker in.

              De Algemene Ledenvergadering van BBB stelt op 23 september het definitieve verkiezingsprogramma en de definitieve plekken van alle kandidaten op de lijst vast.
              Hieronder de link naar de pagina van de BBB waarop het (concept) verkiezingsprogramma te vinden is.
              https://boerburgerbeweging.nl/verkiezingsprogramma/

              Als de peilingen kloppen, ALS..... dan zou de BBB rond de 15 zetels krijgen.

              Dat zou inhouden dat 3 Limburgers direct gekozen zouden worden, te weten
              Gijs Tuinman* (plek 3);
              Lilian Helder (plek 5) en
              Marieke Wijen (plek 11).

              De kans dat de in Maastricht wonende Antoine Gresel (plek 27), o.a. burgemeester van Heerlen van 2004-2010, (al dan niet rechtstreeks) gekozen wordt lijkt mij niet groot.

              Mijn eerste indruk, maar als er afwijkende meningen zijn hoor ik dat graag, is dat de BBB eerst en vooral een lobby is van diverse belangenorganisaties en bedrijven.
              Maar.... wel een uiterst efficiente lobby!
              Vraag is of ik daarop wil/moet stemmen?

              * Gijs Tuinman, zo chauvinistisch als we zijn, reken ik gemakshalve, als Limburger. Geboren in Heerlen (1979) en (lange tijd) gewoond in Valkenburg a/d Geul.
              Last edited by Pier; 9 september 2023, 14:36.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #8
                Pieter Omtzigt

                Vanmiddag heb ik gekeken naar het interview van Pieter Omtzigt (NSC) in Buitenhof (NPO1).
                Zeer de moeite waard om eventueel terug te kijken.
                Hij zegt, voor zover ik het kan interpreteren met mijn beperkte economische kennis van zaken, uitsluitend verstandige dingen.

                Rond 1 oktober 2023 zal hij (lees: de partij Nieuw Sociaal Contract (NSC)) het verkiezingsprogramma openbaar maken en wie er op de kandidatenlijst staan.
                Ook deed hij nog geen uitspraak over het feit of NSC wel/niet in alle kiesdistricten verkiesbaar zal zijn.

                Vanochtend keek ik natuurlijk ook naar WNL Op Zondag (NPO1) met Rick Nieman. Daar was 'stikstof'-minister Christianne van de Wal (VVD, plek 5), te gast.
                Die sloeg me toch wat onzin uit......
                "Neen, 2030 hebben wij nooit heilig verklaard!" of "De gedwongen uitkoopregeling voor boeren was nooit mijn intentie".

                Zet al dat gehuichel eens af tegenover Pieter Omtzigt!
                Al moeten we oppassen dat we Pieter Omtzigt ook weer niet heilig gaan verklaren..... zoals ooit het jaar 2023
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  (Concept) verkiezingsprogramma BBB
                  (...)

                  De kans dat de in Maastricht wonende Antoine Gresel (plek 27), o.a. burgemeester van Heerlen van 2004-2010, (al dan niet rechtstreeks) gekozen wordt lijkt mij niet groot.

                  (...)
                  De kans dat Antoine Gresel eventueel gekozen zou worden is nu helemaal voorbij.
                  Antoine Gresel heeft de eer aan zichzelf gehouden en ziet af van een plaats op de kandidatenlijst.

                  Lijkt mij niet geheel onverstandig......
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Pieter Omtzigt
                    Vanmiddag heb ik gekeken naar het interview van Pieter Omtzigt (NSC) in Buitenhof (NPO1).
                    Zeer de moeite waard om eventueel terug te kijken.
                    Meestal is Buitenhof wel interessant, maar zeker nu met een "ratrace" naar de verkiezingen. uitleg
                    Iets te oud voor re-educatie
                    iets te jong voor afdanking
                    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                    Opmerking


                    • #11
                      Geen doel hebben anders dan de grootste worden zonder oplossingen.
                      Iets te oud voor re-educatie
                      iets te jong voor afdanking
                      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                      Opmerking


                      • #12
                        Verkiezingsprogramma NSC

                        Eindelijk is het er.
                        Het verkiezingsprogramma van Nieuw Sociaal Contract (NSC) van Pieter Omtzigt is er en onderstaand de link
                        https://storage.googleapis.com/groep...ma_2023_01.pdf

                        Ik heb vanochtend wel live (via internet) naar de presentatie gekeken, maar heb het programma nog niet gelezen.
                        Ben benieuwd.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #13
                          Als je het leest krijg je zo'n gevoel van verplicht nablijven op school en "strafwerk moeten maken" voor nagenoeg alles wat je klasgenootjes de afgelopen 30 jaar hebben uitgevreten.
                          Maar ach heel veel goeds beloven andere partijen ook niet echt.

                          In ieder geval heeft het polderen (uitgevonden door dat paarse kabinet destijds) van oud CDA lid Omtzigt nog een tweede kans gekregen voor wie er nog in gelooft.

                          Makkelijk gaat het de komende 4 jaar niet worden.


                          Iets te oud voor re-educatie
                          iets te jong voor afdanking
                          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                          Opmerking


                          • #14
                            Uitslag Tweede Kamerverkiezingen 22 november 2023.

                            De definitieve uitslag wordt pas vastgesteld op 6 december 2023, maar op grond van een eerste telling van ALLE gemeenten is de uitslag:
                            PVV : 37 zetels (was 17)
                            GL-PvdA : 25 zetels (was respectievelijk 8 en 9 zetels)
                            VVD : 24 zetels (was 34)
                            NSC: 20 zetels (nieuw)
                            D66: 9 zetels (was 24)
                            BBB: 7 zetels (was 1)
                            CDA: 5 zetels (was 15)
                            SP: 5 zetels (was 9)
                            FvD: 3 zetels (was 8 )
                            PvdD: 3 zetels (was 6)
                            CU: 3 zetels (was 5)
                            SGP: 3 zetels (waren 3)
                            DENK: 3 zetels (waren 3)
                            VOLT: 2 zetels (waren 3)
                            JA21: 1 zetel (waren 2)

                            50PLUS, BIJ1 en BVNL keren niet meer terug in de tweede kamer. Zij hadden eerst alle drie 1 zetel.

                            Persoonlijk vind ik het een zeer verrassende uitslag.
                            Dat Nederland iets naar rechts zou opschuiven had ik wel verwacht, maar dat de PVV - met afstand!! - de grootste partij in Nederland zou worden komt voor mij als een totale verrassing.
                            Toch denk ik dat het slechts een momentopname is, maar wel een momentopname met grote en wellicht langlopende consequenties.

                            Als de verkiezingen 2 weken eerder waren geweest waren waarschijnlijk de VVD of NSC de grootste partij geworden en had de BBB nog altijd 17-20 zetels gehaald.
                            Dus het kan verkeren......

                            Last edited by Pier; 24 november 2023, 14:09.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #15
                              Waarom schuiven we op naar rechts?

                              In een andere thread over de slavernij in Maastricht en specifiek over een Schilderij Ephraim Daniel Pichot in het stadhuis stond onderstaande quote.

                              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
                              (..) Nederland schuift alsmaar verder op naar rechts. Veel mensen hebben genoeg van het 'woke' gedoe op links. Door een issue te maken over een portret van iemand die 200 jaar geleden een plantage in Suriname bezat, helpt [vraagsteller] daar in mijn ogen aan mee.

                              Dat alsmaar oprakelen van het slavernijverleden! Laat ze er eens mee ophouden.​ (..)
                              .

                              Persoonlijk ben ik het helemaal eens met deze quote.

                              Mensen hebben er schoon genoeg van dat (veel linkse) politici en protest- en actiegroepen steeds met een wijsvingertje omhoog staan en precies zeggen te weten wat 'het Volk' moet doen, denken en/of moet zeggen.
                              Met Wilders en in mindere mate Caroline van der Plas staan daar plotseling politici die zeggen wat de zwijgende (ruime) meerderheid van 'het Volk' denkt!

                              Ze vertegenwoordigen de proteststemmen van de zwijgende meerderheid die niet op barricaden staan, de A12 bezetten, met spandoeken door de stad lopen en niet bij ieder beeld of iedere straatnaam in archieven zoeken of de naamgever niet ooit iets verkeerds heeft gedaan, al heeft hij honderden dingen goed gedaan.

                              Ik ben niet gelukkig met de uitslag van de verkiezingen, maar de kiezer heeft altijd gelijk. Dus het is maar zo.....
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X