Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    er rijdt één nieuwer type stofzuigwagen door Maastricht
    de rest is het zelfde gebleven.
    HOERA! Laten we hopen dat er meer volgen. Hoeven we de dode duiven niet meer in te ademen. En compliment, Antonius. De eenzame burger in de zwijgende en berustende massa blijkt toch invloed te kunnen uitoefenen op het beleid!

Opmerking

• Of ik iets ermee te maken heb gehad is de vraag, maar die rest van het wagenpark is nog steeds dezelfde oude troep.

NIEUWS:
      https://nos.nl/artikel/2539660-kabin...e-binnensteden

Maastricht staat op het kaartje om een uitstootvrije binnenstad te verplichten voor transporteurs, automobilisten en gemotoriseerde brommers, enig idee wanneer?
      Wat schreef en/of zei de Raad erover?

Ik hoef niet nogmaals te vertellen dat het tot 12 uur / noen, een dampende af en aanvoer van oude diesels is in de binnenstad.
      De roet en het fijnstof kleeft aan alle gevels en ramen op de bovenliggende verdiepingen als je er zicht op hebt. Glazenwassers doen alleen de begane grond.
      ​Afgezien van die fossiele uitstoot is er natuurlijk ook de geluidoverlast.

Ja als je er woont en toch nog een auto hebt zonder hybride aandrijving kun je nu al gaan kijken naar vervanging van die "dreckschleuder" .
      Iets te oud voor re-educatie
      iets te jong voor afdanking
      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

• Komt aanpassing Kieswet op tijd voor Maastricht?

Judith Uitermark, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) namens NSC, zou, aldus L1, onlangs een voorstel voor de aanpassing van de Kieswet naar de Tweede Kamer hebben gestuurd.
        Dat is op zich overigens geen schokkend nieuws. Dit voorstel lag al een hele tijd op de plank onder het kabinet Rutte IV.
        Alleen werd het insturen van het voorstel steeds maar weer uitgesteld i.v.m. andere meer spoedeisende zaken en de val van het kabinet.

Nu werd en wordt ook gevreesd dat deze wijziging in de Kieswet niet gerealiseerd wordt voor maart 2026. Dat is wanneer de volgende gemeenteraadsverkiezingen zijn.
        De aanpassingen behelzen namelijk - kort door de bocht - dat een partij een bepaalde kiesdrempel moet halen.
        Alleen wanneer een partij op eigenkracht de kiesdrempel van 1 zetel haalt, mag ze in de verdere verdeling van de restzetels meedingen naar een eventuele 2de zetel.
        Haalt een partij niet de benodigde stemmen voor minstens 1 zetel, dan vervallen alle aan deze partij uitgebrachte stemmen in die zin dat het reststemmen zijn.

Is het democratisch?
        De een zal dit een inperking van de democratie vinden, terwijl de ander het juist een versterking van de democratie vindt.
        Feit is wel dat we dan in Maastricht plotseling - ik spiegel het even naar de verkiezingsuitslag van 2022 - niet meer 16 partijen in de gemeenteraad hebben zitten, maar nog 'slechts' pakweg 10 partijen.
        Zestien partijen is echt absurd veel.
        Ik zie ook wel dat sommige eenmansfracties in de Maastrichtse gemeenteraad soms echt iets toevoegen met hun opvattingen, maar zitten de burgers, althans de overgrote meerderheid van deze burgers, te wachten op deze opvattingen?

Als je niet kunt kiezen uit pakweg 10 smaken, dan lukt het ook niet met 16 smaken of desnoods 39 smaken.
        Een situatie zoals in de VS, waar je alleen maar kunt kiezen uit zoet of zuur, is zeker niet gewenst, maar met 10 smaken word je als kiezer best wel goed bediend en verloopt het democratisch proces in de daarop volgende 4 jaar waarschijnlijk een stuk soepeler (in de Maastrichtse) gemeenteraad.

Nu maar hopen dat de gewijzigde kieswet op tijd door de Eerste en Tweede Kamer komt. Dat lukt overigens alleen als tussentijds het kabinet Schoof niet valt. En juist daar heb ik een hard hoofd in.......
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

• Komt aanpassing Kieswet op tijd voor Maastricht?
          ik denk het niet, als ik de situatie nu zo inschat, we zullen eerder nieuwe verkiezingen en een nieuwe formatie tot in 2026 gaan zien. Waar deze aanpassing aan de kieswet geen aandacht zal hebben.
          Is het democratisch?
          Natuurlijk is het democratisch om een kiesdrempel te hebben, afgezien van goede ideeën die vanaf de kantlijn richting de politiek komen is de toren van Babel onwerkbaar en onmogelijk.
          Opgebouwd met respect voor elkaar is er nu helaas niets meer heilig en veilig, dus die toren zal instorten door de onwil om samen te werken.

Opmerking

• Raadsvergadering dinsdag 29 oktober 2024

Afgelopen dinsdag was ik weer eens in de gelegenheid om de (raads)vergaderingen in Maastricht bij te wonen.
            Vooraf verraadde de agenda al dat het een lange zit zou worden.
            Niet minder dan 9 moties stonden op de agenda, waarvan 8 zgn. vreemd aan de orde van de dag.

Je hoeft geen afgestudeerd politicoloog te zijn om dan vooraf al te weten dat de geplande vergadertijd van 17.00 uur tot 23.00 uur daar veel te kort voor is.
            En dat bleek ook zo te zijn.

Meerdere overbodige moties
            Tijdens de vergadering werden 2 moties bij voorbaat al (voorlopig) ingetrokken, nml. Ambities gemeente en Sappi ingediend door VOLT en Pleidooi voor gewortelde kinderen ingediend door de Partij voor de Dieren.
            Ik vrees echter dat de motie voor de gewortelde kinderen bij de volgende raadsvergadering weer op de agenda staat, want de reden van intrekken was dat de indienster, Ria Strik, niet aanwezig was.
            Nu vind ik persoonlijk dit sowieso een motie voor de bühne - de gemeenteraad gaat daar namelijk niet over!! - maar als je deze motie intrekt omdat je persoonlijk niet aanwezig kunt zijn, is dit bij voorbaat al een teken dat het een motie is waar kennelijk niet veel waarde aan moet worden geacht. Maar goed..... we wachten af.

Overigens vinden inmiddels meerdere partijen dat er te veel overbodige moties worden ingediend.
            Gedurende de avond werd dit geluid diverse malen geopperd door mn. 50PLUS - een partij die terecht daar met regelmaat een mening over heeft en zelf het indienen van moties tot een minimum beperkt - maar ook FvD en Anne Lucas (GL) over de motie voor het inhalen van de wachtlijsten voor zwemlessen.

Zwemlessen
            Deze motie van PVM over het wegwerken van de wachtlijsten voor zwemlessen ging enerzijds abusievelijk uit van het feit dat deze wachtlijsten mn. te wijten waren aan de staking in het Geusseltbad (bleek niet zo te zijn, want de wachtlijsten waren daarvoor al!) en anderzijds had dit met schriftelijke vragen allang afgehandeld kunnen worden.

De laatste 2 moties, over de Kabelgootjes voor elektrische voertuigen (PvdA/GL) en Symposium: warmte- en energietransitie (GL) werden doorgeschoven naar de volgende vergadering, omdat het 23.00 uur was en men niet door wilde vergaderen.

Opruimdag
            De meeste tijd ging naar de uiteindelijk verworpen motie Organiseren van een opruimdag in alle wijken van Maastricht van Maastricht van Nu.
            Lang verhaal kort, maar indien geinteresseerd is het terug te kijken via de video-registratie, zou een dergelijke opruimdag te duur zijn.
            Ik betwijfel of een opruimdag veel duurder is dan de huidige regeling dat je kunt bellen naar de gemeente die een keer per jaar gratis alle spullen bij je thuis komt ophalen.
            Let wel.... het ophalen is gratis. Niet het afstorten van het (grof) huishoudelijk afval!
            Maar ik vraag mij ook af of er geen misbruik zou worden gemaakt van deze opruimdag in de wijken!?!

Bestrijdings- of beschermingsmiddelen?
            Een motie die, tot mijn verbazing, unaniem werd aangenomen was een motie van de PvdD, namelijk bestrijdingsmiddelen in gevoelige gebieden.
            Terecht vroeg Bennie van Est van 50PLUS wel nog even waarom er uitsluitend gewag wordt gemaakt van de term bestrijdingsmiddelen?
            Zijn er niet ook goede beschermingsmiddelen voor gewassen?
            Jules Vaessen, de indiener, gaf non-verbaal aan richting Bennie van Est dat hij daar wel een punt had.
            Slim als Jules Vaessen echter is is de term bestrijdingsmiddelen iets pakkender in een motie
            Hoe dan ook, de motie werd unaniem aangenomen.
            Zelfs de SP stemde voor, want deze notoire tegenpartij deed de rest van de raadsavond bij stemmingen haar geuzennaam alle eer aan.

Het was me weer een avondje volksvermaak in de raadszaal......

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Raadsvergadering dinsdag 29 oktober 2024
              Ik betwijfel of een opruimdag veel duurder is dan de huidige regeling dat je kunt bellen naar de gemeente die een keer per jaar gratis alle spullen bij je thuis komt ophalen.
              Let wel.... het ophalen is gratis. Niet het afstorten van het (grof) huishoudelijk afval!
              Kunt u dat nog iets duidelijker uitleggen?
              Moet je dan zelf mee naar het stort / milieupark of maakt iemand een schatting van dat te verwerken afval en wat dat gaat kosten?

Opmerking

• (Grof) Huishoudelijk afval laten ophalen

Oorspronkelijk geplaatst door Antonius
                Kunt u dat nog iets duidelijker uitleggen?
                Moet je dan zelf mee naar het stort / milieupark of maakt iemand een schatting van dat te verwerken afval en wat dat gaat kosten?​
                ]

Het idee is als volgt.
                Je kunt de gemeente altijd bellen om grof huishoudelijk afval te komen ophalen.
                Dat is op zich best wel prijzig. Daarom brengt, indien mogelijk, iedereen zelf zijn grof huishoudelijk afval naar de milieuparken.

Nu zijn er mensen die om (economische) redenen niet beschikken over een eigen auto en die ook geen beroep kunnen doen op familie, vrienden of kennissen.
                Zij kunnen daarom nooit met hun grof huishoudelijk afval naar de milieuparken en zijn aangewezen op de ophaaldienst van de gemeente. En dat is een prijzige zaak.
                Niet echt wenselijk als mensen het toch al financieel zwaar hebben.

Als alternatief komt de politiek nu met de mogelijkheid dat men 1x per jaar gratis kan bellen voor het laten ophalen van het (grof) huishoudelijk afval.
                Maar let dus op!
                Het ophalen is gratis, maar het afstorten van het afval dus niet.
                Ik de praktijk betekent dit dat je niet hoeft te betalen voor de voorrijkosten, maar wel voor het weggooien van bijvoorbeeld het bankstel, de matras of wat dan ook.
                Natuurlijk hoef je niet mee te rijden met de wagen.
                Ook bij het milieupark bepalen ze de hoeveelheid (en dus de kosten) - als de weegbrug defect is!!! - op basis van de geschatte m3 aangeboden afval.
                Dat is echter een redelijk onnauwkeurige schatting. Bovendien geloof ik dat bepaalde prijzen vooraf zijn vastgesteld en weet je wat je voor een matras en bankstel bij voorbaat kwijt bent.

Dus, als je de gratis eenmalige ophaaldienst belt, betaal je dus wel voor de hoeveelheid afval, maar niet voor de ophaalkosten.

Rest de vraag, maar dat is natuurlijk ook een politieke afweging, of het niet goedkoper is om 1x per jaar in iedere wijk een paar containers neer te zetten zodat iedereen in die wijk daar gratis zijn grof huishoudelijk afval kan storten.
                De redenatie van de voorstanders van deze wijk-opruimdag is dat het misschien goedkoper is om het in een keer goed te doen in plaats van iedere keer een vrachtauto met 2 personeelsleden gratis naar een straat te sturen.
                In theorie komen ze dan vandaag bij mij thuis, volgende week bij mijn overbuurman, en de week daarna bij mijn buurman. Dat kost natuurlijk ook best veel.

Maar goed, de wijk-opruimdag komt er niet, misschien wel terecht ivm diverse andere bezwaren, dus kan er 1x per jaar gratis afval worden opgehaald, maar moet je dus wel betalen voor de (geschatte) hoeveelheid

Opmerking

• Voila en bedankt voor die uitleg.

De eerste keer dat ik ermee te maken kreeg was in Duitsland 1994 en daar hete het "Sperrmüll" => je plaatst het 's avonds aan de straatweg op een "veilige manier" en het wordt gratis afgehaald.
                  Meestal eerst door de Oost Europeeërs die zelfde avond nog en dan de dag er op door de officiële afval opruimers van de gemeente waar je woont.

De tweede keer dat ik ermee te maken kreeg was in Amsterdam waar twee maal per jaar op vastgelegde datum (destijds) dat huishoudelijk afval werd opgehaald.
                  Natuurlijk eerst door mannekes met een oude diesel bus en dan de dag erna door de officiële afval opruimers van de gemeente.

Dat weet ik het zat in Amsterdam verdisconteerd in de jaarlijks Gemeentelijke belasting aanslag.
                  Een vorm van recycling en herverdeling die t.z.t. als circulaire samenleving ingevoerd wordt.

Opmerking

Bezig...
                  X