Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #91
    Buiten-schaakbord Plein 1992

    Ik denk dat 80% van alle moties, hoe belangrijk ook, onopgemerkt voorbij gaan aan het grote publiek.
    Het zijn vaak vragen over en voor ambtelijke stukken en aansluitende beleidsstukken, maar voor het grote publiek vaak onzichtbaar dan wel niet ingrijpend in hun dagelijks bestaan.

    Hoe anders met een motie van het CDA, mede ondertekend door de SP, Groep Gunther en D66, van 12 november 2019 over een buiten-schaakbord.
    Dit buiten-schaakbord kwam voort met de doelstelling van het coalitieakkoord 2018-1022 (Onbegrensd en Ontspannen) om o.a. algemene laagdrempelige voorzieningen en ontmoetingsplekken te faciliteren.
    In mijn herinnering, maar ik kan mij daarin vergissen, was de toenmalige verantwoordelijke wethouder, Bert Jongen (D66), niet erg enthousiast over die motie.
    Maar de motie werd aangenomen door de gemeenteraad.

    Kort daarna kwam corona en lag "alles stil". Maar uiteindelijk kwam er op 9 februari 2021 een collegebesluit. (Zie ook HIER
    (Twee schakende mannen, diep verzonken in hun schaakspel op Plein 1992. Foto Pier)

    We zijn dus nu in juli 2022 en jullie pierlementair-verslaggever ging eens ter plaatse kijken hoe het ervoor staat.

    Ter plaatse trof ik toevallig een van de vrijwilligers, dhr. Peter Martens.
    "Ik ben net bezig met de schaakstukken op te ruimen in een afgesloten kist verwerkt in de bankjes naast het schaakbord. Ik woon hier aan het Plein 1992 en zie dat het wel een succes is en zeer geregeld heb ik bij het schaakbord aangename ontmoetingen en gesprekken.
    's Avonds, als ik zie dat niemand meer aan het schaken is, ruim ik de schaakstukken op.
    Het vandalisme rond dit schaakbord valt reuze mee. Ik geloof dat 1 stuk inmiddels is vervangen en onlangs zag ik nog 2 opgeschoten jeugdigen voetballen met de schaakstukken. Maar dat is eerder uitzondering dan regel. Ik denk dat het schaakbord een goede uitwerking heeft en de sociale controle op het plein heeft vergroot. Kortom, ik vind het een succes".
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #92
      Veel schriftelijke vragen ondanks zomerreces

      Uiteraard weet ik dat het zomerreces in de politiek niet betekent '2 maanden vakantie', iets wat alle politici met klem benadrukken als je deze suggestie doet, maar wat mij wel opvalt is dat er deze maand, tijdens het zomerreces dus, veel schriftelijke vragen worden gesteld aan de het college van B&W.
      In de laatste 11 dagen zijn er niet minder dan 9 (negen) schriftelijke vragen ingediend. De PvdA, proletarirs aller landen hebben kennelijk genoeg aan 2 of 3 weken vakantie , alleen al heeft 4 vragen ingediend!
      In diezelfde periode van 1 t/m 11 augustus in 2021 en 2020 werden respectievelijk 7 en 15 (!!) schriftelijke vragen gesteld.
      En ook in die periodes was de PvdA hofleverancier.

      Een van die PvdA-vragen van dit jaar, over het bestemmingsplan van De Beyart, is nader uitgewerkt in onze MO-topic over De Beyart en is direct te vinden via onderstaande link.
      https://forum.mestreechonline.nl/for...612#post105612
      Last edited by Pier; 5 april 2023, 16:27.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #93
        Vervolg gesprekken met de Maastrichtse wethouders.

        Als buitenstaander sta je er niet bij stil, maar nu Maastricht van vier wethouders in 2010 is doorgegroeid naar zeven wethouders nu, betekent dit dat er binnen ons historisch stadhuis, in de loop van de jaren, drie (nieuwe) wethouderkamers zijn gecreeerd.

        Hebben we net voor miljoenen het hele stadhuis gerenoveerd, moest er dit jaar weer een extra kamer gecreeerd worden.
        Iedereen begrijpt dat dit geen kwestie is van even een muurtje slopen of juist metselen, maar dat dit met beleid moet gebeuren, want het moet natuurlijk een representatieve kamer worden.

        De nieuwste (7de) kamer is in ieder geval nu van wethouder Manon Fokke (PvdA).
        Als ik het wel heb moest het gezamenlijk college-secretariaat op de 2de verdieping hier voor wijken en is deze ruime kamer nu van onze nieuwe wethouder van de PvdA.

        Op woensdag 10 augustus 2022 had ik een afspraak met Manon Fokke voor een gesprek, maar daar later meer over.
        Wel prettig was dat de kamer aan de noordkant van het stadhuis ligt, want met een buitentemperatuur van circa 31 graden is het wel zo prettig dat de kamer aan de schaduwkant ligt.
        Misschien heeft Manon Fokke wel voor deze kamer, zeker geen achterkamertje zo is mij verzekerd!, gelobbyd..​
        Last edited by Pier; 5 april 2023, 16:29.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #94
          Gesprek met wethouder Manon Fokke (PvdA)

          Zoals hierboven al gepost had ik dus op woensdag 10 augustus 2022 een afspraak met Manon Fokke (PvdA) in de nieuwste wethouderkamer van ons stadhuis.

          Voor iedereen die, af en toe, de politieke perikelen volgt in Maastricht, maar zeker voor de (trouwe) volgers van ons (politiek-)forum, zal Manon Fokke (46) geen onbekende zijn.

          Click image for larger version  Name:	2022%20manon%20fokke.jpg?h=ddedbdb1&itok=MkV3qasw.jpg Views:	0 Size:	86,1 KB ID:	105648
          (Foto: gemeente Maastricht)

          Maar hoe kwam Manon Fokke eigenlijk in Maastricht terecht?
          Maar hoe kwam Manon Fokke eigenlijk in Maastricht terecht?
          Het begon in 1996 toen ze rechten ging studeren aan de Universiteit in Maastricht.
          Na haar studie vond ze een baan bij de afdeling bestuursrecht van de rechtbank in Maastricht en bleef ze hangen in Maastricht.
          Ze was al lid van de PvdA, maar in 2005 wilde ze actief worden binnen de (gemeentelijke) politiek.
          Bij de verkiezingen van 2006 haalde de PvdA nog 13 (!!) zetels en werd ze raadslid, om in 2007 zelfs fractievoorzitter te worden.
          Alleen tijdens het kabinet Rutte II maakte ze, voor (ruim) vier jaar als volksvertegenwoordiger, een uitstapje naar Den Haag.
          In 2018 keerde ze terug als fractievoorzitster van de PvdA in Maastricht, waar de PvdA nog slechts 3 zetels had.

          In haar Haagse periode kreeg ze wel 2 kinderen met haar partner.

          Anno 2022 heeft de PvdA in Maastricht 4 zetels
          Sinds 15 juni 2022 is ze beedigd als wethouder met de portefeuilles:
          Financine; Bedrijfsvoering m.u.v. P&O; Publieke Dienstverlening; Burgerparticipatie en Lobby.
          Daarnaast is ze Stadsdeelwethouder van Maastricht West en 4de locoburgemeester.

          De komende maand, aansluitend op het zomerreces, wordt het priv ook nog even druk, want dan gaat het gezinnetje verhuizen naar het stadsdeel Zuid-West.
          Het zomerreces wordt buiten een gesprek met MestreechOnline ook gebruikt voor het inpakken van alle spulletjes.

          In haar wethouderskamer hebben wij een leuk en geanimeerd gesprek waarbij de tijd vliegt. Nog voor ik goed en wel toekom aan mijn eerste vooraf bedachte - vraag zie ik dat er al 25 minuten verstreken zijn.

          Welke hobbys heeft Manon Fokke eigenlijk?
          Je hoopt, verwacht wellicht, een opzienbarende hobby zoals diepzeeduiken, bergbeklimmen of skydiven, maar neen.
          Het blijken (bord)spelletjes met vrienden en met de kinderen te zijn en vakantie/weekends met het gezin in een stacaravan in Overijssel. Dus geen poespas, maar gewoon normaal.

          En hoe zit het nu met het college? Laat me raden Samen is het toverwoord, niet?
          Manon lacht, maar het klopt. Samen is, zo ik wil, het toverwoord, al wil ze het niet zo hard uitspreken.

          Het is mooi dat dit college er voor gekozen heeft om dossiers en problemen gezamenlijk het hoofd te bieden in een coalitieakkoord in hoofdlijnen. Geen wethouder met een strikt afgebakende portefeuille, maar portefeuilles die elkaar complementairen.
          Kijk naar bijvoorbeeld de indeling van de portefeuilles.
          Bedrijfsvoering (M. Fokke) t.o.v. P&O-beleid (A. Meij)
          Wonen (J. Pas) t.o.v. Ruimtelijke ontwikkeling (F. Bastiaens)
          Europa en de Euregio (A. Bastiaans) t.o.v. Lobby (M. Fokke)
          Onderwijs (J. Pas) t.o.v Jeugdzorg (A. Meij)
          "De een kan (meestal) niet zonder de ander", aldus Manon Fokke. " De chemie tussen de wethouders, ondanks de wellicht soms grote politieke verschillen, is uitstekend.
          Daarmee geeft Manon Fokke hetzelfde signaal af als eerder de wethouders Frans Bastiaens (SPM) en Johan Pas (PVM).

          In het uitvoerige gesprek met Manon Fokke, dat ik niet krijg samengevat in circa 500 woorden voor een goed leesbare posting, ben ik erg nieuwsgierig naar de portefeuilles lobby en stadsdeelwethouder.

          Wat doet de wethouder met lobby en hoe wordt het stadsdeelwethouderschap vorm gegeven?
          Even een cliffhanger, om het in goed Nederlands te zeggen, maar de uitleg over deze portefeuilles volgt.​


          Last edited by Pier; 5 april 2023, 16:36.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #95
            topic no 77 blz. 6 Topic 'Gemeenteraadsverkiezingen 2022'.
            2 maart 2022, 21:34

            Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
            Ik ben niet van plan om mijn stem weg te gooien ,dus daarom ga ik voor Manon.
            Naar mijn gevoel de nieuwe wethouder.2022. een vrouw met karakter.


            duidelijk.....
            Last edited by Pier; 18 augustus 2022, 14:55. Reden: Toevoegen quote-tekens

            Opmerking


            • #96
              Wat doet een wethouder van lobby en een Stadsdeelwethouder ?

              Voor het eerst, voor zover bekend, heeft Maastricht een wethouder voor lobby, i.c. Manon Fokke (PvdA).

              Manon Fokke legt uit dat bewust is gekozen om lobby bij een wethouder neer te leggen. Normaliter is het een (ongeschreven) taak van de burgemeester.
              Fokke: Maastricht heeft uiteraard ambitieuze toekomstplannen en het geld en/of de medewerking voor dergelijke plannen komt niet vanzelf aangevlogen.
              Bovendien heeft Maastricht lessen getrokken uit het verleden.
              Want misschien was Maastricht in het (recente) verleden wat teveel naar binnen gericht.


              En dus?
              Gooi de luiken open!, aldus wethouder Fokke, Kijk naar de provincie, de regio, Brussel en Den Haag.
              Als voorbeeld de plannen rond het (nieuwe) station en/of de spoorwegovergang Duitse Poort.
              Dat is weliswaar de portefeuille mobiliteit (verkeer) van collega John Aarts (VVD), maar we moeten wel in gesprek met Prorail
              .

              Spreken we dan over een soort van achterkamertjespolitiek?
              Absoluut niet! Alles is open en inzichtelijk. Tegenwoordig blijft niets geheim en dat moet je ook niet willen. Overal zijn verslagen, notities en agendas of mails van. Maar het is goed om met andere partijen, bijvoorbeeld Prorail, in gesprek te gaan en uit te leggen wat wij willen, maar ook wat wij kunnen betekenen.

              Lijkt me een leuke portefeuille, zeker als dadelijk een grote multinational zich meldt voor een paar hectaren industriegrond.
              Dan verwijs ik die multinational gelijk door naar collega Hubert Mackus (CDA) met de portefeuille Economie. Daar treed ik niet tussen. Mijn lobby beperkt zich feitelijk tot gesprekken met de (semi-)overheid, al dan niet over de grens.
              En indien nodig geldt ook hier dat we het eventueel samen kunnen en zullen doen.


              En het stadsdeelswethouderschap?
              Een vurige wens van de PvdA in jullie verkiezingsprogramma. Lost deze stadsdeelwethouder, zo mogelijk, de problemen zelf op, ook al is het niet direct zijn/haar portefeuille?
              Neen, de stadsdeelwethouder is zichtbaar en aanspreekbaar in zijn/haar stadsdeel. Burgers hebben behoefte aan een herkenbaar aanspreekpunt. Bij hem of haar kunnen ze terecht met vragen, opmerkingen en eventuele wensen of suggesties.
              De stadsdeelwethouder neemt deze signalen over en zorgt dat de signalen terecht komen bij de verantwoordelijke wethouder en/of afdeling. Hij/zij laat de burger weten dat zijn/haar signalen worden opgepakt en dat de verantwoordelijke wethouder/ambtenaren zullen reageren. Dat zal de stadsdeelwethouder, zo mogelijk, ook monitoren.
              Verder zal de stadsdeelwethouder proberen met regelmaat aanwezig te zijn bij buurtevenementen en - gevraagd en ongevraagd wellicht eens een mening of suggestie te geven als er een bijeenkomst is over bijvoorbeeld een probleem in de wijk.


              Mijn gesprek op woensdag 10 augustus 2022 met de PvdA-wethouder Manon Fokke duurde bijna 2 uur.
              Een prettig en open gesprek met een wethouder die ogenschijnlijk laagdrempelig benaderbaar is, al voegt ze er onmiddellijk aan toe dat het nu zomerreces is en de agenda daarom redelijk leeg is.
              Na het zomerreces en haar prive-verhuizing zal de agenda wel sneller vollopen, maar de intentie is en blijft dat ze, zeker als stadsdeelwethouder, gemakkelijk benaderbaar wil blijven.​
              Last edited by Pier; 5 april 2023, 16:37.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #97
                Met betrekking tot al die ellende die we op televisie zien omtrent de COA's en "Ter Apel" hoe staat Maastricht er eigenlijk voor of in qua opvangplekken?
                ik ben verguisd

                Opmerking


                • #98
                  PVM stelt vragen voor een asielstop

                  De PVM heeft deze week het stadsbestuur van Maastricht, cf. art. 47-RvO (Reglement van Orde), schriftelijk vragen gesteld met de onderliggende gedachte om de asielinstroom te beperken.

                  In de inleiding op hun vragen, stelt de PVM het navolgende:
                  "Vandaag lazen wij in de krant dat de fractievoorzitters van de VVD in 16 Limburgse gemeenteraden bij hun eigen Tweede Kamerfractie voor een asielstop hebben gepleit.
                  Ook Partij Veilig Maastricht maak zich grote zorgen over de enorme toe- en instroom van asielzoekers. De impact op onze samenleving is enorm, waardoor het draagvlak om asielzoekers op te vangen drastisch afneemt. We kunnen de hoge instroom nauwelijks nog aan. Er is een groot tekort aan woningen, waarbij mensen die jarenlang op een wachtlijst staan ook nog eens worden gepasseerd t.o.v. statushouders.
                  Daarnaast moeten we ook nog eens rekening houden met de energiecrisis en de economische tijdbom, waardoor veel mensen niet meer kunnen voorzien in hun eigen levensonderhoud. De voedselbanken kraken in hun voegen.
                  Partij Veilig Maastricht is en blijft van mening, dat echte oorlogsslachtoffers altijd geholpen moeten worden, maar we zijn van mening dat we onder ogen moeten zien dat, als we dit op een veilige verantwoorde manier willen doen voor zowel onze eigen burgers als voor de echte oorlogsslachtoffers, de rek eruit is en er een asielstop moet komen. Het feit dat het kabinet wil tornen aan onze grondwettelijke autonome positie door te dreigen opvanglocaties desnoods tegen de wil van de gemeente te realiseren, stuit ons ontzettend tegen de borst en daar zijn wij fel op tegen. (..)"


                  Daarna volgende de vragen. Kortheidshalve verwijs ik naar onderstaande link.
                  https://maastricht.parlaeus.nl/user/questions/action=showdoc/gd=28322/Partij_Veilig_Maastricht___Asielinstroom_beperken. pdf

                  Na het lezen van de schriftelijk vragen van de PVM rezen bij mij toch wat vragen, waarop ik via mail, contact zocht met de fractievoorzitster Tiny Meese.

                  Ik gaf aan dat er enerzijds gezegd wordt dat echte oorlogsslachtoffers altijd geholpen moeten worden, maar anderzijds vindt de PVM dat desondanks de rek eruit is en er een asielstop moet komen. Dat lijkt tegenstrijdig.
                  Verder bestaat er, m.i., geen grondwettelijke autonome positie voor gemeenten in het kader van de huisvesting van asielzoekers.

                  Wat ik vervelend vind is dat gemeentelijke partijen, of dat nu een lokale partij of een landelijke partij is, de suggestie wekken dat zij daar formeel wel inspraak in hebben en dat dit recht nu genegeerd wordt door de Rijksoverheid.

                  Tot slot is de asielprocedure niet exclusief voor oorlogsslachtoffers, maar mn. voor politieke vluchtelingen die moeten vrezen voor vervolging in het land van herkomst.

                  Reactie PVM:
                  Op de minuut af exact anderhalf uur nadat ik de vragen gesteld had aan Tiny Meese kreeg ik al antwoord.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #99
                    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                    Met betrekking tot al die ellende die we op televisie zien omtrent de COA's en "Ter Apel" hoe staat Maastricht er eigenlijk voor of in qua opvangplekken?
                    Hoe het precies er voor staat weet ik niet.
                    Ik ga er echter vanuit dat dit wel belicht wordt bij het beantwoorden van de art. 47 RVO vragen van PVM in bovenstaande posting.
                    De antwoorden op schriftelijke vragen worden doorgaans binnen 4 weken gegeven.

                    Maastricht heeft wel een groot permanent AZC (Francois de Veyestraat) en in het verleden zijn er in Maastricht, als ik put uit mijn geheugen, wel vaker (nood)opvangen geweest, denk aan St. Pieter, Malberg en het voormalige Huis van Bewaring "Overmaze" in Limmel/Beatrixhaven.
                    In die zin denk ik dat Maastricht gekenmerkt mag/kan worden als een gemeente die meedenkt en/of meewerkt.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        Ik ga er echter vanuit dat dit wel belicht wordt bij het beantwoorden van de art. 47 RVO vragen van PVM in bovenstaande posting...
                        Nou ik viel er dus hier met mijn neus in de boter qua thema.

                        Ik was zelf in vele verschillende landen aan het werk.
                        En een steuntje in de rug waardeerde ik zeer zeker. Ik was geen asielzoeker maar Europeaan met een van de belangrijkste noden die je kan hebben, het dak boven je hoofd in een vreemde stad waar je aan de slag gaat als werkende en betalende burger.

                        Net zoals al die Europese studenten die hier komen studeren en jobs nodig hebben om hun peperdure kelderwoning te bekostigen in Maastricht.

                        Ik heb omstandigheden gezien in 2018 ~ 2019 inzake studenten huisvesting die gaan echt terug naar de armoede van 1930 zoals mijn vader ze vertelde aan ons. "De Achterbuurten" van Maastricht zal bekend zijn als halfhartige sociale opvang. Die achterbuurten wilden de Maastrichtenaren een voor een aanpakken en verbeteren gedurende de jaren 75~85~95.

                        Genoeg Maastrichtse Colleges die zich de verantwoordelijkheid bewust waren en ook iets deden. Zelfs Jan Hoen was socialer dan de PVDA zelf destijds. Omdat er een opdracht was die heel belangrijk was. En nu is er ook een opdracht.

                        Je mag best filteren in de asiel aanvragen. Heel effectief en simpel uit te voeren.
                        Er werd al melding gemaakt van Noord-Afrikanen die niet uit een onveilig land komen en de procedure misbruiken.
                        Maar dat betekend niet dat je een asielstop kan doorvoeren. Dat is onwettelijk beste PVM.



                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • De gemeenteraad is vandaag via een RIB (RaadsInformatieBrief) in kennis gesteld over het feit dat de noodopvang Don Bosco, Marienwaard 51 te Maastricht is geopend.
                          Een RIB is openbaar.
                          Voor degene die interesse heeft...... https://maastricht.parlaeus.nl/user/..._nwaard_51.pdf
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Ik ontvang tegenwoordig alle mutaties die worden aangebracht in het (politiek) bedrijfsprocessensysteem, Parlaeus, van de gemeenteraad, of beter gezegd de griffie.
                            Overigens is dat geen persoonlijke geste of zo, maar iedereen kan zich daarvoor aanmelden via onderstaande link:
                            https://maastricht.parlaeus.nl/user/maillist

                            Bij mij duurde het uiteindelijk wel 2,5 maanden alvorens het werkte.
                            Maar nu werkt het

                            (..... onder ons gezegd en gezwegen.... dat Parlaeus is een -systeem. En dan druk ik me nog milt uit )

                            Maar in datzelfde systeem zie je ook ingestuurde stukken.
                            En nu is er een mevrouw,
                            Trudy Veninga,
                            Spelbegeleider voor Politiek Zonder Spelletjes,
                            die denkt een gat in de markt te hebben ontdekt

                            Zij stuurt met enige regelmaat (digitale) foldertjes naar de Griffie over "De Politieke School".
                            https://www.depolitiekeschool.nl/

                            Zou er nu werkelijk een gek zijn die die cursussen gaat volgen??
                            Zo ja, dan volgt hier een - in tegenstelling tot de cursussen - gratis advies!
                            "Je bent dan volledig ongeschikt voor de politiek! "


                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • spannend dat er blijkbaar ergens op deze wereld volgens Veninga een politiek bestaat zonder spelletjes

                              https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/27...-over-a4140021p.s. Thea en Theo kennen jullie beslist nog wel.
                              Bestanden bijvoegen
                              Last edited by Antonius; 30 augustus 2022, 11:53. Reden: p.s.
                              ik ben verguisd

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                                Slavernijverleden Maastricht ?

                                Ik stond erop te wachten.
                                Wanneer komt een politieke partij in Maastricht (ik gokte op GroenLinks) met een motie of vraag over het slavernijverleden in Maastricht?
                                En natuurlijk de daarbij behorende excuses.
                                Het heeft even geduurd, maar..... daar is hij dus.
                                Op 4 juli 2022 stelde (uiteraard!) GroenLinks onderstaande vragen (zie link).
                                https://maastricht.parlaeus.nl/user/..._Keti_Koti.pdf

                                (..)
                                Ik zal wel een nieuwe topic openen op MestreechOnline die wellicht enige info zal verschaffen over wel of (nagenoeg) geen slavernij in Maastricht dan wel Limburg.
                                Zie: https://forum.mestreechonline.nl/for...urg#post105374
                                Gisteren, 8 september 2022, kwam burgemeester Annemarie Penn-Te Strake met een antwoord op de Keti Koti-vragen van GroenLinks van 4 juli 2022.
                                https://maastricht.parlaeus.nl/user/..._Keti_Koti.pdf
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X