Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    Ja, dat vraag ik me ook af. Ik wacht al maanden op een 'hamerstuk'. Hoop dat het er gisteren door is gekomen.
    Als jouw 'hamerstuk' gisteren op de AGENDA stond, dan is het ook aangenomen.
    De eigenschap van 'hamerstukken' is dat ze niet meer besproken worden in de raadsvergadering, maar letterlijk binnen 10 seconden worden afgehamerd voor uitvoering.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      Als jouw 'hamerstuk' gisteren op de AGENDA stond, dan is het ook aangenomen.
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 juni 2022, 07:10.

      Opmerking


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        (..)

        Vervolgens is er een verkiezing voor de 2de plaatsvervanger.
        Hiervoor zijn 3 kandidaten beschikbaar, Bennie van Est (50Plus), Anita van Ham (PvdA) en Bert Jongen (D66).
        In de eerste ronde voor deze functie haalde Dhr. Van Est gelijk 20 stemmen.
        Daarmee is hij benoemd tot 2de plv. voorzitter.
        Door een oplettend meelezend raadslid werd ik via mail erop gewezen dat ik een fout heb gemaakt
        Er waren namelijk slechts 2 kandidaten beschikbaar voor het 2de plv. voorzitterschap.
        Namelijk Bert Jongen en Bennie van Est.
        In mijn concept posting, ik was alleen nog aan het wachten op de uitslag, had ik dat ook zo geschreven.
        Maar bij het bekendmaken van het aantal stemmen zat er 1 stem bij op Anita van Ham. Zij bleek echter helemaal geen kandidaat te zijn!
        Een raadslid had dus haar naam ingevuld.
        Dat mag. Als raadslid mag te ieder raadslid voordragen, ook als die zichzelf niet heeft genomineerd.
        Bij de definitieve posting maakt ik er dus abusievelijk van "Hiervoor zijn 3 kandidaten beschikbaar".
        Dat was dus niet correct

        Mooi dat dit oplettend raadslid zich de moeite nam om mij dit mee te delen
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #64
          Percentage 'nieuwkomers' in de Maastrichtse raad

          Afgelopen vrijdag, 25 juni 2022, las ik een ANP nieuwsbericht dat er steeds meer nieuwkomers in de Nederlandse gemeenteraden zitting namen.
          Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen was dit landelijk 44,3 %.

          Zulke berichten wantrouw ik vaker. Ze zijn gebaseerd op kale cijfers zonder achtergrond informatie.
          Ik ging dus eens tellen hoeveel nieuwkomers er nu in de gemeenteraad van Maastricht zitten t.o.v. van de periode 2018-2022.
          Welgeteld zijn er nu 17 'nieuwkomers', hetgeen percentueel op 43,6 % is.
          Maastricht zit cijfermatig dus rond het gemiddelde, maar......

          Wat is een nieuwkomer?
          In de Maastrichtse gemeenteraad zitten slechts 8 echte nieuwkomers, tenminste als je de definitie aanhoudt dat ze nooit eerder in de gemeenteraad hebben gezeten dan wel actief waren als burgerlid.
          Dat zijn: Kim Rekko (GL); Addie Redmeijer (PvdA); Jules Vaessen en Chandra Merx (PvdD); Jules Ortjens en Mart den Heijer (VOLT); Martin van Rooij (Med) en Bram Nab ((FvD).

          De andere 9 'nieuwkomers' hebben ervaring als burgerlid, raadslid namens een andere partij of waren ooit al raadslid en wetbouder voor hun huidige partij.
          Dat zijn:
          Ria Makatita-Hendrix (SPM, eerder burgerlid);
          Gert-Jan Krabbendam (GL, raadslid en wethouder);
          Mirjam Elfassih (nu D66, maar eerder raadslid namens GroenLinks en burgerlid namens D66), Thomas Gardien (D66, eerder burgerlid) en Bert Jongen (D66, eerder raadslid en wethouder);
          Nol Beckers (CDA, eerder al raadslid en in de periode 2018-2022 burgerlid);
          Henri Borgignos (PvdA, eerder burgerlid);
          Jurgen van Heertum (VVD, eerder burgerlid)
          en
          Jack van Gelooven (SP, eerder burgerlid).

          Zo bekeken valt het aantal echte nieuwkomers in Maastricht wel mee en is het percentage feitelijke nieuwkomers een - vind ik - gezonde 20,5%

          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #65

            Opmerking


            • #66
              Verhouding man - vrouw raadsleden gelijk aan periode 2018-2022

              Ton,
              Volgens mij baseer je je op oud achterhaald nieuws. Misschien is het handig om de volgende keer, buiten de bronvermelding, ook de datum van het nieuws te vermelden.
              De verhouding man-vrouw in de Maastrichtse raad is momenteel namelijk gelijk aan de periode 2018-2022.
              Ik verwijs kortheidshalve naar mijn eerdere posting van 30 maart 2022 in de topic Gemeenteraadsverkiezing 2022: https://forum.mestreechonline.nl/for...994#post104994

              In bovenstaande posting ging ik er nog vanuit dat er 13 vrouwen uiteindelijk in de raad zou komen, maar door het feit dat Manon Fokke (PvdA) is doorgeschoven naar het wethouderschap en vervangen is door een man, zitten er momenteel slechts 12 vrouwen in de raad!
              Dat is iets minder dan 31%
              Uiteraard kan zoiets per maand fluctueren.
              Met zekerheid zullen niet alle 39 raadsleden van dit moment nog in 2026 in de raad zitten en zal zeker een man of vrouw vervangen zijn door iemand van het andere geslacht.
              Maar, wat ik wel wil opmerken is het feit dat 2 vrouwen vrijwillig hebben afgezien van hun raadszetel.
              Dus het ligt deze keer zeker niet aan de oude grijzen witte mannen
              Last edited by Pier; 8 maart 2023, 13:06.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #67
                Contant betalen in zwembad Geusselt wel mogelijk na vragen van LPM, maar....

                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Kitty Nuijts (LPM) wil cash kunnen betalen bij zwembad

                De Liberale Partij Maastricht (lees: Kitty Nuyts), heeft gisteren een schriftelijke vraag gesteld aan het college van B&W over het feit dat het klaarblijkelijk niet meer mogelijk is om cash te betalen voor de toegang tot het Geusselt-zwembad.
                De vragen zijn via bijgevoegde link te lezen: https://maastricht.parlaeus.nl/user/...eusseltbad.pdf
                (...)

                Ben benieuwd naar het antwoord!
                Ik was het bijna vergeten, maar Kitty Nuyts (LPM) heeft toch een klein succesje behaald inzake het contant betalen in zwembad De Geusselt.
                Zie bijgaand het antwoord van de toenmalige verantwoordelijke wethouder: https://maastricht.parlaeus.nl/user/...eusseltbad.pdf

                Hoewel enigszins verborgen in deze brief is het uiteindelijke antwoord terug te vinden bij het antwoord op vraag 8:
                "".

                Er is (terecht) wel eens kritiek op Kitty Nuyts. Ook mijnerzijds, maar toch heeft ze regelmatig wel een punt.
                Ook hier heeft ze voor een oplossing gezorgd, al moet gezegd worden dat volgens de cijfers van de gemeente er nagenoeg niemand was/is die nog met contant geld wil betalen.
                Maar, en daar is het grote punt volgens mij, contant geld is nog steeds een wettig betaalmiddel...... dus je zal het moeten accepteren. Zeker als gemeentelijke instelling.
                Last edited by Pier; 5 juli 2022, 13:14. Reden: Typefouten contact = contant verwijderd. Goed opgemerkt door Antonius :good:
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #68
                  Je gebruikt contact en contant door elkaar Pier
                  Mijn voorkeur gaat uit naar contactloos middels een iris scan (heel james bond)
                  ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • #69
                    Slavernijverleden Maastricht ?

                    Ik stond erop te wachten.
                    Wanneer komt een politieke partij in Maastricht (ik gokte op GroenLinks) met een motie of vraag over het slavernijverleden in Maastricht?
                    En natuurlijk de daarbij behorende excuses.
                    Het heeft even geduurd, maar..... daar is hij dus.
                    Op 4 juli 2022 stelde (uiteraard!) GroenLinks onderstaande vragen (zie link).
                    https://maastricht.parlaeus.nl/user/..._Keti_Koti.pdf

                    Even voor alle duidelijkheid.
                    Ik veracht en veroordeel natuurlijk iedere moderne of oude vorm van slavernij.
                    Maar.... om in Maastricht nu excuses aan te bieden, dat gaat mij te ver.

                    Een passage van de brief van GroenLinks.
                    "(...) Te lang was er namelijk een aanname dat Limburg niets te maken zou hebben het slavernijverleden van Nederland. Echter, onderzoek van bijvoorbeeld historica Dineke Stam heeft aangetoond dat er minstens twee Limburgse kasteeleigenaren direct hebben geprofiteerd van de slavenarbeid. Eentje daarvan heeft ook een duidelijke link met de stad Maastricht.2 Het is verder (historisch) aannemelijk te veronderstellen dat ook veel mensen uit onze regio betrokken zijn geweest bij de exploitatie. (..)"

                    Ik ben geen historicus, maar als ik naar de geschiedenis kijk van Limburg en Maastricht lijkt het mij niet zeer aannemelijk dat in deze contreien de slavenhandel bloeide.
                    De kans dat een van mijn voorouders zelf ooit slaaf was in Oost-Europa of Zuid-Europa acht ik groter dan dat mijn familie ooit iets van doen heeft gehad met slavernij.
                    Maar - toegegeven - dat is een aanname.

                    Hoe dan ook, ik vind de brief van GroenLinks echt onzinnig.
                    Dat er verwijzen wordt naar 2 kasteelheren in Limburg rechtvaardigt m.i. niet tot het stellen van vragen over het Maastrichtse slavernijverleden.
                    GroenLinks had beter goed onderzoek kunnen doen ipv heel trendy te komen met vragen over slavernij(excuses).

                    Ik zal wel een nieuwe topic openen op MestreechOnline die wellicht enige info zal verschaffen over wel of (nagenoeg) geen slavernij in Maastricht dan wel Limburg.
                    Zie: https://forum.mestreechonline.nl/for...urg#post105374
                    Last edited by Pier; 5 juli 2022, 23:21.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #70
                      Reactie GroenLinks-fractie over vragen m.b.t. Keti Koto.

                      Naar aanleiding van bovenstaande posting, waarin ik aangaf dat het mij niet verbaast dat GroenLinks in Maastricht met vragen komt over de rol van Maastricht ten tijde van de slavernij, heb ik via mail contact gehad met de indieners van de betreffende vragen over Keti Koti.
                      Mijn complimenten over het uiterst correcte en beargumenteerde antwoord en vooral voor de hele snelle reactie van de indieners van deze vragen, de GL-fractievoorzitter Menno Janssen en het GL-burgerlid .
                      Samengevat stellen zij dat deze vragen nodig zijn met het oog op de actueel oplaaiende discussie over de rol van "Nederland" bij de slavenhandel.
                      Menno Janssen: "

                      Een van mijn kritiekpunten in de mail richting GroenLinks was dat het heel gemakkelijk is wat data te verzamelen, die te bundelen in een schriftelijke vraag aan het college van B&W en dan rustig afwachten welk antwoord het college geeft.
                      GroenLinks geeft aan dat dit niet hun opzet is. Liever hadden ze het "in de binnenring van het stadhuis" opgelost cq gevraagd aan het college, maar deze kwestie is toch iets te ingewikkeld daarvoor.
                      Maar, GroenLinks is wel bereid om hun motivatie de komende tijd nader toe te lichten op MestreechOnline.

                      Ik ben zeer benieuwd naar de (aanvullende) informatie die GroenLinks te melden heeft.
                      Positief vind ik vooral dat GroenLinks op die manier bereid is de directe dialoog met 'ons' aan te gaan op een uiteraard gedisciplineerde manier met uitwisseling van argumenten.
                      Dat we het misschien niet eens worden is tot daaraantoe, maar in deze tijd, van vooral polarisatie, naar elkaar luisteren is hoe dan ook winst.

                      I.v.m. de drukte vraagt GroenLinks wel even respijt om zich voor te bereiden. Die tijd gunnen we GL uiteraard!
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        Reactie GroenLinks-fractie over vragen m.b.t. Keti Koto.

                        Menno Janssen: "maar we zijn vooralsnog benieuwd naar hoe ze aankijken tegen het "collectief verontschuldigen" en wat ze als criteria hanteren om al dan niet aansluiting te zoeken bij zulke gemeenten. Die zoektocht kunnen we wat mij betreft ook samen gaan verkennen."
                        wel dan kom a.u.b. met nadere uitleg over
                        wat ze als criteria hanteren om al dan niet aansluiting te zoeken bij zulke gemeenten.
                        @ Menno Janssen

                        want daar staat net zo goed helemaal niets tastbaars in uw citaat => poep

                        Of heet dat een gemeente was fout en als collectie zijn alle gemeenten fout?

                        Een benieuwdheid die zomaar als pingpong spel tijd, geld kost en frustraties oplevert door een ongefundeerd vermoeden te plaatsen, zoek het zelf eerst eens uit joh, niks is zo eerlijk als je eigen bewijzen aan te leveren. Nee we stellen eerst een vraag en kijken dan hoe het uitpakt.
                        Politieke tijdverspilling.
                        Last edited by Antonius; 8 juli 2022, 07:37. Reden: gericht aan in blauw
                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • #72
                          Wethouder Peeters (CDA) neemt om ongezondheidsredenen ontslag

                          Click image for larger version  Name:	2022%20niels%20peters_0.jpg?h=140ea9f3&itok=qxEbDLtG.jpg Views:	0 Size:	159,9 KB ID:	105394

                          Wethouder Niels Peeters (CDA, Economie, Sport, Water, Natuur en Landschap) heeft vandaag, 9 juli 2022, per direct, ontslag genomen als wethouder in Maastricht.
                          "Dit besluit valt mij ontzettend zwaar. Maar de stad en de raad verdienen een wethouder met onbegrensde aandacht en energie. Het werken aan mijn gezondheid is daarmee niet langer verenigbaar,https://www.gemeentemaastricht.nl/si...%20Peeters.pdf

                          Voor zover ik kan beoordelen was Niels Peeters een zeer gedreven en toegankelijk wethouder.
                          Langs deze weg wens ik, mede namens de stichting MestreechOnline, Niels heel veel sterkte toe in de komende tijd.
                          Bestanden bijvoegen
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #73
                            Gemeenteraadsvergadering 12 juli 2022

                            Vandaag was de laatste gemeenteraadsvergadering voor het zomerreces.
                            Op de agenda stonden wat hamerstukken en vooral de jaarrekening 2021.
                            Normaliter goed voor hele lange debatten en vergaderingen (dacht ik).
                            Daarom begon de vergadering vandaag ook al om 14.00 uur ipv 17.00 uur.
                            Maar ja.... sommige mensen moeten gewoon werken.....

                            Dus toen ik even na 17.00 uur bij de raadszaal arriveerde ging ik er vanuit dat de vergadering nog wel even zou duren. Gepland was tot rond 22.00 - 23.00 uur.
                            De portier verbaasde zich over het feit dat ik nog kwam. Volgens hem was het al bijna gepiept.
                            Ik legde de portier nog even uit dat dit wel heel onwaarschijnlijk is.
                            Deze vergaderingen over oa. de jaarrekening duren altijd een eeuwigheid.
                            De portier haalde nog even zijn schouders op en wist het natuurlijk ook niet, maar volgens hem zat het er al op. Althans zo goed als.

                            Toen ik de raadszaal binnenkwam keek ik even bij welk agendapunt men was.
                            Het laatste....
                            Een motie van de LPM die het verre van haalde (3 voor en 33 tegen!)

                            Kortom, om pakweg 17.45 uur zat de vergadering erop
                            Wat restte was nog een goede Chinese maaltijd, die eigenlijk voor de pauze was bedacht, maar nu ter afsluiting kon worden genuttigd.

                            Mijn verbazing was uiteraard groot. Ik keek nog of ik de portier zag om hem te vertellen dat hij volledig gelijk had, maar die was al verdwenen

                            In het WIS (Wandelgang Informatie Systeem) werd mij verteld dat in het verkiezingsjaar uitsluitend teruggekeken wordt op de jaarrekening van het vorige jaar en er in het verkiezingsjaar nooit een zgn. Kaderbrief is. Zeg maar het financieel vooruitzicht voor het volgende jaar.
                            Behandeling van de Kaderbrief duurt altijd uren en uren..... maar ja, die was er vandaag niet.
                            Dat wist ik dus niet. Weer iets geleerd!




                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                              Vandaag was de laatste gemeenteraadsvergadering voor het zomerreces.
                              Dat betekent dan voor jou ook vakantie, Pier, tenminste wat de dinsdagavonden betreft. Ik zal even moeten wachten op mijn volgende portie Maastrichtse politiek. Dank voor het afgelopen seizoen!

                              Opmerking


                              • #75
                                Hubert Mackus (CDA) wordt de nieuwe wethouder in Maastricht.

                                Afgelopen weekend legde Niels Peeters om gezondheidsredenen per direct zijn wethouderschap neer.
                                Hij wil zich richten op het herstel van zijn gezondheid. Laat vooral duidelijk zijn dat dit de enige goede keuze is die een mens kan maken in een dergelijke situatie.

                                Het maakt echter ook dat het CDA Maastricht op korte termijn de ontstane vacature moet invullen.
                                Gisteren melden regionale media al dat het CDA gekozen had voor Hubert Mackus uit Nederweert.

                                Vandaag, 12 juli 2022, kwam het CDA op hun website met een persbericht
                                "(..)
                                De gemeenteraadsfractie en het bestuur van het CDA Maastricht hebben overleg gehad over de ontstane vacature en zijn unaniem tot het besluit gekomen om Hubert Mackus voor te dragen als wethouder van de gemeente Maastricht.

                                Gabrielle Heine: Met Hubert Mackus is gekozen voor iemand met bestuurlijke ervaring, die kennis van zaken heeft en over een relevant netwerk voor Maastricht beschikt. Met zijn ervaring als wethouder, statenlid en gedeputeerde hebben we er alle vertrouwen in dat hij van toegevoegde waarde is voor de inwoners van Maastricht, het stadsbestuur en de regio.

                                Hubert Mackus: ik zie er naar uit om met het nog maar pas geinstalleerde team van wethouders aan de slag te gaan voor alle Maastrichtenaren met het coalitieakkoord in de hand.


                                Click image for larger version  Name:	Schermafbeelding-2022-07-11-om-17.10.02.png Views:	97 Size:	474,4 KB ID:	105413

                                In het belang van een goede continuiteit van het stadsbestuur wordt ernaar gestreefd om Hubert Mackus zo snel als mogelijk te beedigen in zijn nieuwe functie."

                                Fractievoorzitter Gabrielle Heine neemt het politiek leiderschap van het CDA Maastricht nu op zich.​
                                Last edited by Pier; 5 april 2023, 16:39.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X