Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2022-2026

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • (Terechte) kritiek op postings
    Raadsvergadering 28 november 2023

    Na afloop van de laatste raadsvergadering werd ik aangesproken door een fractievoorzitter van een van de partijen in onze gemeenteraad in Maastricht.
    De betreffende fractievoorzitter, die trouw onze postings leest, gaf aan dat ik wel selectief te werk ga in het beschrijven van de onderwerpen in de agenda.
    In posting #362 over de aankondiging van de raadsvergadering van 28 november 2023, benoemde ik mn. de agendapunten 11, 12 en 15 van de agenda.
    Alle drie agendapunten die eerder behandeld werden in de domeinvergadering Fysiek.

    De kritiek was dat ik te weinig oog had en heb voor agendapunten uit de domeinvergadering Sociaal.
    De fractievoorzitter gaf aan dat bijvoorbeeld agendapunt 9 Nota Onderwijsachterstandenbeleid op MestreechOnline te weinig belicht wordt!
    Dit betreft een zeer belangrijk dossier en de fractie van betrokkene is daar dagen mee bezig geweest.

    Helaas moet ik erkennen dat deze kritiek op zich volledig terecht is!

    Ik trek mij deze kritiek aan, maar..... ik moet daar wel iets aan toevoegen.
    Tijdens de voorbereiding van deze raadsvergadering had ik dit agendepunt weldegelijk gezien en bekeken.
    Zoals gezegd komt dit dossier uit de domeinvergadering Sociaal.
    In een eerdere posting de beste stuurlui..... van 15 november 2023, # 352, gaf ik aan dat domeinvergadering zeer chaotisch verlopen. Ze zijn over het algemeen moeilijk te volgen, zeker als ze niet plaatsvinden in de raadszaal.
    De domeinvergadering Sociaal, waarin de Nota Onderwijsachterstandenbeleid werd besproken, vond, als ik mij goed herinner, op zowel 3 als 31 oktober 2023, plaats in de Groene Zaal.
    Deze vergadering valt dan samen met de domeinvergadering Fysiek in de Raadszaal.
    Dan geef ik sowieso de voorkeur aan de raadszaal, want daar zijn vergadering beter te volgen dan in de Groene Zaal.
    Los daarvan, kan ik mij niet splitsen en is er helaas (nog) steeds geen MO'er te vinden die ook Raads- en Domeinvergaderingen wil bezoeken

    Maar dan naar de inhoud van het bewuste dossier.
    De PvdA kwam tijdens de raadsvergadering met 2 amendementen en 1 motie.
    Uiteraard las ik die ter voorbereiding.
    Tijdens de begrotingsvergadering van 7 november jl werd nog een motie besproken over het gebruik van begrijpelijke taal.
    Nu nodig ik iedereen uit om het dossier Nota Onderwijsachterstandenbeleid​ te lezen en dan te kijken wat hierin 'begrijpelijke taal' is!
    In een amendement heeft de PvdA het over Het aantal indicaties van de vve-doelgroep komende beleidsperiode terugbrengen naar 300.
    Begrijpt u het?
    Ik dacht aan een Vereniging Van Eigenaren (VVE), maar dat is niet zo. Het is eigenlijk voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
    Dat ontdek je overigens pas als je het Raadsvoorstel Onderwijsachterstandenbeleid 2024-2027 (doss. no. 2023.03751) leest.

    Dat verweer, los van de terechte kritiek, gaf ik terug aan de bewuste fractievoorzitter.
    Dus hoewel ik de kritiek onderschrijf werd het mij ook niet gemakkelijk gemaakt!

    Maar gelukkig zijn we tot een goed vergelijk gekomen. In de komende week krijg ik - in Jip-en-janneketaal - informatie over dit dossier toegestuurd.
    Met veel plezier zal ik dit dan posten in deze topic.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      (Terechte) kritiek op postings
      Helaas moet ik erkennen dat deze kritiek op zich volledig terecht is!
      Well done, politieke correspondent. En ja, het is lastig twee locaties tegelijk te bezoeken, dus het is u vergeven. Men kan zich niet opsplitsen. Goed dat er een handreiking wordt gedaan ten andere zijde. Ik ben benieuwd.

      Opmerking


      • Persbericht:
        PARTIJ VEILIG MAASTRICHT DRAAGT ALAIN GARNIER VOOR ALS WETHOUDER
        Partij Veilig Maastricht draagt Alain Garnier voor als wethouder. Garnier is 38 jaar jong, getrouwd en trotse vader van een dochter en zoon.…
        Meer weergeven​

        Opmerking


        • Ja blijf lachen
          Wethouder vanwege ouderschapsverlof niet geaccepteerd; Volt Maastricht uit coalitie


          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
            Persbericht:
            PARTIJ VEILIG MAASTRICHT DRAAGT ALAIN GARNIER VOOR ALS WETHOUDER
            Partij Veilig Maastricht draagt Alain Garnier voor als wethouder. Garnier is 38 jaar jong, getrouwd en trotse vader van een dochter en zoon.…
            Meer weergeven​
            Bijgaand het volledige persbericht:

            PARTIJ VEILIG MAASTRICHT DRAAGT ALAIN GARNIER VOOR ALS WETHOUDER

            Partij Veilig Maastricht draagt Alain Garnier voor als wethouder. Garnier is 38 jaar jong, getrouwd en trotse vader van een dochter en zoon.

            Alain is al enkele jaren burgerraadslid voor Partij Veilig Maastricht en was campagneleider tijdens de verkiezingen.
            Garnier werkte onder andere voor gemeente Riemst en is momenteel senior-communicatieadviseur voor gemeente Kerkrade.

            Fractievoorzitter Tiny Meese:
            “Alain volgt Alex Meij op die wegens gezondheidsproblemen zijn taken neerlegde. Met Alain halen we een goede opvolger in huis. Hij is iemand die zich snel nieuwe vaardigheden eigen kan maken.“

            Portefeuille:
            Als de gemeenteraad van Maastricht instemt met deze voordracht, zal Alain met ingang van 19 december worden benoemd als wethouder sociale zekerheid, arbeidsmarktbeleid, armoedebeleid, gezondheid, en vastgoed & grondbeleid. Daarnaast is hij stadsdeelwethouder voor Maastricht-Noord.​
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Nou Ton,

              Ik denk dat het iets genuanceerder ligt.
              VOLT heeft zichzelf in de problemen gebracht.
              Het begon met het accepteren van de partijloze Anita BASTIAANS als wethouder.
              Daarvoor moest Anita halsoverkop lid worden van VOLT.

              Over het werk van Anita Bastiaans als wethouder heb je nooit iemand horen klagen, maar de wijze waarop ze zich een plaats in het wethoudersteam verschafte heeft toch menigeen zijn wenkbrauwen doen fronzen.... (Zie ook Posting dd. 14 november 2023)

              Oorspronkelijk geplaatst door Pier
              (..) Dit zal ongetwijfeld nog een staartje krijgen.
              Is dit het einde van deelname van VOLT aan het college?​
              Ik voorspelde het al 17 november 2023 (zie posting # 358 ) dat het best eens zou kunnen zijn van VOLT uit de coalitie zou vliegen.
              Niet alleen is Anita Bastiaans op een opvallende manier bij VOLT terecht gekomen, ze is ook op een opvallende manier vertrokken.
              Het bestuur en/of de fractie van VOLT hebben dit totaal verkeerd aangepakt en worden daar nu op afgerekend.
              Hun kandidaat kan, inderdaad vanwege het feit dat hij ouderschapsverlof wil genieten, niet voor 1 april 2024 daadwerkelijk aan de slag.
              Dat ons stadsbestuur dit niet acceptabel vindt, vind ik heel logisch.
              Weer blijkt dat VOLT geen gevoel heeft voor de manier waarop ze moeten omgaan met het benoemen van iemand voor het wethouderschap.

              Dus begrijp ik dat de coalitie afscheid neemt van VOLT.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • Beste Pier.

                Onze schrijfstijl ligt ver uit elkaar oa mijn( 6 klasjes )
                Ons inzicht in de Maastrichtse politiek ligt niet ver uit elkaar.
                Voor vele is het geloof in de Maastrichtse politiek tot een nulpunt
                gedaald.
                zeker als je ziet hoe gemakkelijk men van baantje wisselt
                waar is dan het belang voor je achterban.. de kiezer.
                En als zelfs buurt netwerken geen heil meer zien in deze raad
                dan zijn we diep gezakt.
                En zeker de mensen van het kommelkwartier oa kruisherenhotel en Calvarienberg
                voelen zich zwaar genomen.
                helaas heb je maar een keer op de 4 jaar de kans om dat duidelijk te maken..
                Ook dat is en probleem wat vele hebben een kort geheugen .
                in ieder geval ik als verwoede kiezer en voor diverse partyen folders uit gebracht
                zie hier geen heil meer in
                gr ton .

                Opmerking


                • Raadslid Rene Betsch (v/h PVV) stapt over naar PVM

                  Bron: Persbericht PVM

                  Raadslid René Betsch voegt zich per direct bij Partij Veilig Maastricht (PVM)
                  Daarmee komt het aantal zetels van Partij Veilig Maastricht als vanouds weer op drie.

                  Fractievoorzitter Tiny Meese: “René is in de loop van de jaren bevriend geraakt met onze fractie en we werkten al heel goed samen. Het is een ontzettend zachtaardige man met het hart op de goede plek. Bovendien heeft hij een grote liefde voor Maastricht. Zijn overstap voelt als vanzelfsprekend aan.”

                  Volgens Betsch was het moment rijp om een keuze te maken:
                  “Ik voelde me al een tijdje niet meer op mijn plek bij de PVV. Ik sta er alleen voor. Het vertegenwoordigen van een gemeente als eenmansfractie is gewoon een te grote opgave en ook zie ik voor mezelf een beter toekomstperspectief bij Partij Veilig Maastricht.” En dus is hij zich gaan oriënteren.
                  “Het contact met Partij Veilig Maastricht is het afgelopen jaar heel sterk geworden. Ik sluit me aan bij een groep hechte vrienden en dat voelt goed.”

                  Bij Partij Veilig Maastricht zal René zich als raadslid gaan toeleggen op de portefeuille economie & cultuur.
                  Hij blijft verder, zoals gebruikelijk, ook voorzitter van de vergaderingen voor het domein fysiek en lid van de commissie begroting & verantwoording.​
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Maastricht van Nu


                    27m ·
                    Zoeken wij jou ?
                    Vacature: Burgerraadslid - Portefeuille Economie en Cultuur
                    Lokale politieke partij Maastricht van NU zoekt enthousiaste kandidaat!
                    Ben jij geïnteresseerd in lokale politiek en wil je een actieve rol spelen in de gemeente Maastricht? Dan is dit jouw kans! Wij zijn op zoek naar een gemotiveerd individu om ons team te versterken als burgerraadslid, met een specifieke focus op de portefeuille economie en cultuur.
                    **Functieomschrijving:**
                    Als burgerraadslid zul je betrokken worden bij belangrijke besluitvormingsprocessen en de ontwikkeling van beleid binnen de domeinen economie en cultuur. Je hebt de mogelijkheid om je bestaande kennis te benutten of je te verdiepen in deze boeiende portefeuilles.
                    **Wat we zoeken:**
                    - Interesse in lokale politiek en maatschappelijke betrokkenheid.
                    - Bereidheid om je te verdiepen in economische en culturele vraagstukken.
                    - Goede communicatieve vaardigheden en een teamspeler.
                    **Hoe solliciteren:**
                    Meld je aan door een e-mail te sturen naar jo.smeets@gemeenteraadmaastricht.nl. Stuur een korte motivatie waarin je aangeeft waarom je geschikt bent voor deze rol. Wie weet ben jij de volgende die ons team komt versterken!
                    Wacht niet langer en draag bij aan de toekomst van Maastricht! Solliciteer nu en maak het verschil.
                    Met vriendelijke groet,
                    Jo Smeets
                    Fractievoorzitter Maastricht van Nu.
                    Jo.smeets@gemeenteraadmaastricht.nl
                    Delen mag natuurlijk.

                    politiek ??

                    Opmerking


                    • Wie wil nu nog (burger-)raadslid worden?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
                      (...)

                      Zoeken wij jou ?
                      Vacature: Burgerraadslid - Portefeuille Economie en Cultuur
                      Lokale politieke partij Maastricht van NU zoekt enthousiaste kandidaat!
                      Ben jij geïnteresseerd in lokale politiek en wil je ...................(..)
                      Gelet op de vele personele veranderingen in ons (dagelijks) stadsbestuur was/ben ik bezig met een posting over de vele personele veranderingen.
                      Wat mij daarbij opvalt en wat ik ook begrijp tijdens de gesprekken die ik met (fractieleiders en/of) raadsleden van die partijen heb, is dat het voor partijen haast onmogelijk is om aan (geschikte) (burger-)raadsleden te komen.

                      Er is bijna geen interesse.
                      Sterker nog, steeds meer burgerraadsleden zeggen de lokale politiek vaarwel.
                      Deze week heeft bijvoorbeeld Danny Janssen, burgerraadslid voor VOLT, het bijltje er nog bij neergegooid...
                      (Of is daar misschien een andere reden voor??)

                      Verder zijn we 2 burgerraadsleden van de PVV kwijtgeraakt. Ten minste, dat neem ik aan.
                      De PVV in Maastricht is niet meer vertegenwoordigd in de raad, dus de burgerraadsleden, Dorethy BESSEMS en Jhon MIESEN, zullen ook uit beeld moeten verdwijnen, toch?

                      Tel daarbij op dat GroenLinks en de LPM (Kitty NUYTS) al een tijdje geen burgerraadsleden meer hebben en dat de PvdA en de SP slechts 1 burgerraadslid hebben, respectievelijk Jean PELLAERS en Sem BONTE, dan zie je dat het niet goed gaat met het imago van (burger-)raadslid.

                      DIVERSITEIT
                      Dan heb ik het nog niet eens over diversiteit!
                      Vrouwen zijn met een vergrootglas te zoeken (10 van de 39 gemeenteraadsleden en 4 van de (nog resterende) 22 burgerraadsleden).
                      Burgerraadsleden met een niet-Westerse achtergrond zijn er al helemaal niet!

                      Neen, het gaat goed met de lokale politiek....

                      Dat Jo SMEETS nu een oproep doet om je te melden als je gemotiveerd en enthousiast bent om namens MAASTRICHT van NU vind ik heel slim

                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Pier het gaat net zo goed (of slecht) als in de nationale politiek. Belabberd dus.

                        Het lijkt me dat men ook lokaal teveel polemiek (haat) ende nijd heeft t.o.v. anderen waardoor geen echte samenwerking tot stand komt tussen al die splinter partijen en in de huidige coalitie van raadsleden.
                        Om over een prettige werksfeer in de gemeente maar helemaal te zwijgen.

                        Wat "we" zoeken zoals in de vacature staat lijkt mij in combinatie van die vraag en de omstandigheden onhaalbaar. Of men moet veel meer bieden aan de burgerraadsleden.
                        Wil je een visie formuleren over onderstaande

                        **Wat we zoeken:**
                        - Interesse in lokale politiek en maatschappelijke betrokkenheid.
                        - Bereidheid om je te verdiepen in economische en culturele vraagstukken.
                        - Goede communicatieve vaardigheden en een teamspeler.​
                        en kun je oplossingen voor beleidsmakers aandragen

                        alleen maar interesse tonen is echt niet genoeg en daarom zijn er ook diverse burgerraadsleden afgebrand/uitgebrand
                        je moet bijdragen leveren en dat is geen hobby!
                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • Voortgang rattenbestrijding 2023 en hoe is het met onze PvdD "ratten-motie"?

                          Sorry, ik kan het niet laten, maar laten we nog eens genieten van onze vrienden van de PvdD.

                          Ik breng even het onderstaande in herinnering:
                          (..) Om te beginnen moeten we even terug naar de raadsvergadering van 18 oktober 2022.
                          Om onverklaarbare redenen, iets wat de meeste partijen inmiddels wel toegeven!!, heeft de raad toen unaniem ingestemd met wat ik de 'Ratten-motie' van de PvdD ben gaan noemen.
                          Deze motie is besproken in mijn posting van 18 oktober 2022, nummer 127.

                          Het dictum van die motie (Voorkom verdrinkingsdood zoogdieren en amfibieen in riolen) was destijds was als volgt:
                          Verzoekt het college van burgemeester en wethouders:
                          - Samen met RAVON te onderzoeken waar er in Maastricht dieren verdrinken in riolen en hoe dit verholpen kan worden;
                          - Deze onderzoeken te gebruiken bij het plaatsen van rioolsleuven en uitklimvoorzieningen;
                          - Over de voortgang hiervan te rapporteren aan de gemeenteraad.


                          Het, volgens mij, onzinnige van deze motie is dat alleen ratten er profijt van hebben als er een mogelijkheid komt om in rioolsleuven een laagdrempelige uitklimvoorziening(en) te plaatsen om (aan de wettelijke zorgplicht) te voldoen zodat dieren die in het riool terechtkomen niet verdrinken.
                          Ik verzeker iedereen dat wanneer bijvoorbeeld een egel meegesleurd wordt in een waterkolk zelfs een laagdrempelige uitklimvoorziening hem/haar niet zal redden. Egels zijn immers geen klimmers!
                          Dus wat is er gebeurd met de motie?? (..)
                          (Uittreksel van de posting dd 18 okt. 2023, nummer 317 en vervolg op posting van 18 oktober 2022, nummer 127).

                          De voortgang van deze Ratten-motie ligt bij het domein Fysiek.
                          Afgelopen dinsdag, 5 december 2023, was er weer een domeinvergadering Fysiek.
                          Het blijkt, uit de lijst openstaande moties, dat de stand van zaken - Onderhanden: Op 1 mei 2023 start samen met Ravon het onderzoek. Oplevering van onderzoek incl. maatregelen is voorzien eind 2023 - ​sinds 24 april 2023 ongewijzigd is.
                          We zitten al bijna bij het einde van 2023, maar ik zie nog steeds een oplevering van het onderzoek. Ik vrees dat het verlengd moet worden en dat daardoor de kosten wel zullen oplopen.

                          Maar, er is wel nieuws te melden.
                          Gisteren, 7 december 2023, is verantwoordelijjk wethouder John Aarts (VVD) gekomen met een RIB (RaadsInformatie Brief), no. 2023.05019, over de Rattenbestrijding 2023.

                          Hoe gaat het met de rattenbestrijding in Maastricht?
                          Nou, Maastricht hanteert standaard het Integrated Pest Management principe. Dit betekent dat men eerst de oorzaken van rattenoverlast identificeren en aanpakken!

                          Betekent dit dat men de PvdD-rattenmotie nu eindelijk in de prullenbak gooit en RAVON bedankt voor hun inzet?
                          Ik vrees van niet, want een ​ medewerker faunabeheer bekijkt nu ook de IOOR-plannen. Dat betekent, zo lees ik, dat het correct afdoppen van rioolleidingen essentieel is om
                          rattenoverlast te voorkomen.
                          Maar daar liggen de ratten echt niet van wekker. Als het aan de PvdD ligt krijgen ze binnenkort gewoon wat trapjes om uit het riool te ontsnappen

                          ​Verder zijn in 2022 en 2023 zijn op 62 locaties in de openbare ruimte rattenbestrijdingen uitgevoerd. Hierbij zijn geen chemische middelen ingezet, maar mechanische bestrijdingsmiddelen, zoals klemmen en verdrinkingsvallen (Eko1000 en Strygoo). De Strygoo verdrinkingsvallen, met een innovatief detectiesysteem en digitale registratie, blijken uiterst effectief bij het beheersen van rattenproblemen op hotspots.
                          Nogal drastische maatregelen denk ik dan, maar wees gerust!
                          De medewerker faunabeheer volgt de ontwikkelingen op het gebied van onderzoek naar de impact van verschillende bestrijdingsmethoden op dierenwelzijn en milieu.
                          Dus de ratten gaan misschien wel voor de bijl, maar dan wel rekening houdend met hun welzijn

                          Gelet op het feit dat er rekening wordt gehouden met het welzijn van ratten (bij hun doden, maar dit terzijde....), denk ik dat de Partij voor de Dieren met een gerust hart kan gaan slapen, wellicht in afwachting van de oplevering van het onderzoek door Ravon, toch?

                          Maar iets in mij zegt mij dat de PvdD volgende week met schriftelijke vragen komt........

                          Tot slot, hoewel ik het meestal oneens ben met de lokale PvdD-raadsleden, kan ik ze goed hebben. Het zijn best wel leuke raadsleden en zeer bevlogen ​​
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Domeinvergaderingen dinsdag 12 december 2023

                            Afgelopen dinsdag, 12 december 2023, waren er twee domeinvergaderingen, te weten
                            Domeinvergadering Algemene Zaken (zie agenda)
                            en de
                            Domeinvergadering Economie en Cultuur (Zie agenda).

                            De domeinvergadering Algemene Zaken (AZ) was in de raadszaal en de domeinvergadering Economie en Cultuur (E&C) in de zgn. Groene Zaal.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier
                            (..)Bij domeinvergaderingen loopt alles een beetje door elkaar. (...)
                            Een gratis advies is om bij domeinvergaderingen, als die plaatsvinden in de raadszaal, te proberen een vorm van discipline in te voeren waarbij een bijdrage gebeurt vanaf de spreekstoel en een interruptie plaatsvindt via de interruptiemicrofoon.
                            Ik ben er namelijk van overtuigd dat als (burger-)raadsleden uit hun stoel moeten komen, ze 2x nadenken alvorens dat te doen en eenmaal achter de interruptiemicrofoon korter van stof zijn dan vanuit hun stoel.
                            Bovendien is het dan voor het publiek beter te volgen.

                            Maar ja..... over de wijze waarop er vergaderd wordt tijdens de domeinvergadering(en) gaan de (weinig) disciplinaire (burger-)raadsleden. Dus of de domeinvergaderingen - tenminste in de raadszaal - minder chaotisch worden!?!.......... Ik waag het te betwijfelen.
                            (..) Dan geef ik sowieso de voorkeur aan de raadszaal, want daar zijn vergadering beter te volgen dan in de Groene Zaal.
                            Domeinvergaderingen in de Groene Zaal zijn verleden tijd
                            Los van het feit dat ik sowieso meer interesse heb in domeinvergaderingen AZ dan in E&C, bezoek ik sowieso geen vergaderingen in de Groene Zaal.
                            Maar, in het WIS (Wandelgang Informatie Systeem) hoorde ik dat nu ook de ons stadsbestuur en het college van B&W tot de conclusie zijn gekomen dat vergaderen in de Groene Zaal verre van ideaal is.
                            Daarom is er besloten dat in de toekomst domeinvergaderingen (in principe) alleen nog plaatsvinden in de raadszaal dan wel (gelijktijdig) in de oude raadszaal in het oude Stadhuis
                            Als de (burger-)raadsleden nu ook nog de discipline gaan opbrengen om interrupties en bijdragen te doen via resp. de interruptiemicrofoons en het spreekgestoelte, wordt het wellicht ook voor burgers gemakkelijker het debat te volgen en zet men een stap richting de zo gewilde burgerparticipatie. Maar..... zover zijn onze (burger-)raadsleden nog niet. Ze blijven vooralsnog liever gewoon zitten.





                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Raadsvoorstel invoeren Enqueteverordening
                              Domeinvergadering 12 december 2023

                              Ik weet niet of het goed te zien is in de video-opname over het agendapunt 6, (raadsvoorstel over) de Enqueteverordening, maar in de zaal meende ik heel duidelijk te zien dat de (burger-)raadsleden die deelnamen aan deze domeinvergadering zich niet of anders heel slecht hadden voorbereid.
                              Hierbij moet ik een uitzondering maken voor Jules Vaessen (PvdD) en dan gun ik Gabrielle Heine (CDA) en Stephanie Blom (SP) het voordeel van de twijfel.
                              De overige raadsleden hadden ogenschijnlijk de stukken wel gelezen en vonden het wel goed zo.

                              Waar gaat het over?
                              Bij de dualisering van het gemeentebestuur per 7 maart 2002, heeft de gemeenteraad (van Maastricht) de beschikking gekregen over een belangrijk en ingrijpend instrument, te weten het doen van onderzoek naar het door het college of de burgemeester gevoerde bestuur.
                              De bevoegdheid tot het doen van een dergelijk onderzoek is opgenomen in de artikelen 155a t/m 155f van de Gemeentewet.
                              Alvorens de raad besluit tot het doen van een dergelijk onderzoek dient e.e.a. nader te worden geregeld in een plaatselijke verordening.
                              Dat was dus in Maastricht nog niemand opgevallen!! Pas toen de griffie eerder dit jaar op een cursus of themadag was, realiseerden ze zich dat Maastricht een dergelijke verordening (nog) niet heeft.
                              Op dit moment is het instellen van een dergelijk onderzoek ook niet aan de orde. Daarom is het nu een goed moment om nu de nadere regelen vast te leggen om ingeval daartoe aanleiding bestaat over een rechtsgeldige verordening te kunnen beschikken.
                              (zie ​ Raadsvoorstel Enquêteverordening reg. no. 2023.04924 ).

                              De vragen die (terecht) gesteld werden door de wel ingelezen raadsleden waren bijvoorbeeld
                              - wat te doen met een onwillige getuige of deskundige (art. 11, lid 1 van de Enqueteverordening) en
                              - is de voorbereidingscommissie van dezelfde samenstelling als de onderzoekscommissie (al dan niet op het moment dat ze haar vooronderzoek doet in de beslotenheid (art. 8, lid1))?

                              Verder stelde Jules Vaessen voor om de griffier in art. 7 lid 1, te vervangen door de gemeentesecretaris.

                              Kortom.... dit is een zeer ingrijpende verordening. Maar..... alleen al het feit dat het niemand in de afgelopen 2 decennia (!!) is opgevallen dat Maastricht een dergelijke verordening helemaal niet heeft, doet bij mij wel de wenkbrauwen fronzen!
                              De Spionageaffaire (ambtenaren die onderzocht werden door een particulier onderzoeksbureau al dan niet verzoek van het college van B&W) van enkele jaren geleden was bijvoorbeeld een mooi dossier geweest om het recht op Enquete toe te passen, zo gaven enkele raadsleden bijvoorbeeld aan.
                              Maar niemand kwam op dat idee cq wist dat het mogelijk was!

                              Bovendien vraag ik mij echt af of onze raad de capaciteit, de kennis en kunde heeft om een dergelijk zwaarwegend middel in te zetten!!
                              Een (voorbereiding tot een) goed verhoor vergt namelijk nogal enige kennis en vaardigheden.

                              Agendapunt Enqueteverordening voorlopig aangehouden
                              Het misschien wel beste voorstel tijdens dit debat kwam wellicht van Guido Mertens (D66).
                              Hij constateerde (nu pas?) dat het recht op Enquete een zeer belangrijk instrument is. Daarbij waren sommige partijen helemaal niet aanwezig bij deze vergadering.
                              Wellicht om hun moverende redenen ontbraken minstens 4 partijen (FvD, VVD, M:OED en LPM).
                              De meeste andere wel aanwezige partijen bleken niet goed voorbereid. Daarom stelde Guido Mertens voor dit agendapunt voorlopig aan te houden en zeker niet in te brengen voor besluitvorming tijdens de aanstaande raadsvergadering.
                              Iedereen was het daar wel mee eens.
                              De Enqueteverordening zal, wellicht na wat aanpassingen n.a.v. deze domeinvergadering, in maart 2024 weer op de agenda staan van de domeinvergadering AZ.




                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB ) en de voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

                                Oorspronkelijk geplaatst door Pier, 30 nov. 2023
                                Na afloop van de laatste raadsvergadering werd ik aangesproken door een fractievoorzitter van een van de partijen in onze gemeenteraad in Maastricht.
                                (...)
                                De kritiek was dat ik te weinig oog had en heb voor agendapunten uit de domeinvergadering Sociaal.
                                De fractievoorzitter gaf aan dat bijvoorbeeld agendapunt 9 Nota Onderwijsachterstandenbeleid op MestreechOnline te weinig belicht wordt!
                                Dit betreft een zeer belangrijk dossier en de fractie van betrokkene is daar dagen mee bezig geweest.
                                (..)
                                Helaas moet ik erkennen dat deze kritiek op zich volledig terecht is.
                                (...)
                                Maar gelukkig zijn we tot een goed vergelijk gekomen. In de komende week krijg ik - in Jip-en-janneketaal - informatie over dit dossier toegestuurd.
                                Met veel plezier zal ik dit dan posten in deze topic.​
                                Afgelopen dinsdag, 12 dec. 2023, kreeg ik in Jip-en-janneketaal (waarvoor dank!) onderstaande mail die ik hierbij integraal plaats

                                Dag Pier,

                                Ik hoop dat ‘beter laat dan nooit’ vandaag een excuus mag zijn voor de vertraagde reactie van mij over jouw post n.a.v. mijn opmerking over je weergave van de onderdelen op de raadsagenda. Je ging wel héél diep door het stof… maar eerlijk is eerlijk: je kent mij als iemand die gewoon ontzettend enthousiast wordt van praten over of met het onderwijs, dus natúúrlijk vind ik het veel leuker als je ook eens iets schrijft over díe onderwerpen. Want zoveel is er niet om over te schrijven: de gemeente gaat namelijk niet over de invulling van het onderwijs – maar wél over de ‘bakstenen – maar moet wel beleid hebben om onderwijsachterstanden van de jongste Maastrichtse inwoners aan te pakken. Het Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB ). Hier hangt uiteraard een budget aan vast, dat de gemeente van het Rijk ontvangt.

                                Onlangs heeft het college – bij monde van Wethouder Pas van o.a. Onderwijs – voorgesteld de Nota OAB aan te passen. Op het eerste gezicht een best wel heel technisch voorstel dat ook nog eens bolstaat van de afkortingen… voor mij is VVE al jarenlang: voor- en vroegschoolse educatie, terwijl het voor een groot deel van de mensen natuurlijk gewoon VvE (Vereniging van Eigenaren) is.

                                Afin, op naar de inhoud en waarom ik juist deze Nota OAB wel heel belangrijk vind om de stad over te vertellen – en dank dat ik de kans krijg dit nu via deze weg ook te mogen doen.

                                In Maastricht kunnen peuters een VVE-indicatie krijgen: die krijgen ze van een jeugdarts op het consultatiebureau en heeft te maken met (kans op) een taalachterstand. Maastricht gebruikte jarenlang een zeer brede definitie om de VVE-indicatie op te baseren. Resultaat: veel meer peuters met een indicatie die gebruik kunnen maken van kinderopvang (waaronder ook de peuteropvang valt, de vroegere ‘crèche’). Gevolg: hogere kosten, want iedere peuter met een VVE-indicatie heeft recht op een aantal door de gemeente betaalde uren opvang per week. Dit kost de ouder(s) dus niets, en de gemeente iets. Een gegeven is in elk geval dat de VVE-geïndiceerde peuter in elk geval veel meer uren opvang bekostigd krijgt dan de niet-geïndiceerde peuter (de details van deze bekostigingsstructuur laat ik voor het gemak even achterwege, maar daar kan ik ook nog een hele pagina over volschrijven).

                                Het voorstel dat de wethouder doet is onder andere om die definitieve (en dus indicatie-grond) van de VVE te verengen tot de CBS definitie. Veel minder peuters komen dan in aanmerking voor die extra gefinancierde uren. Vaak gaat dit om peuters wiens ouder(s) niet (allebei) werken, dus niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag (van het Rijk). Voor deze groep ouders is het dus niet mogelijk om hun peuter meer uren naar de opvang te brengen, want die kosten kunnen ze niet dragen. Ik begrijp zelf best dat het college voorstelt om de definitie aan te passen, maar waar onze zorg lag is dat deze peuters dan dus geen (extra) uren opvang meer krijgen, terwijl er misschien wél een andere reden dan een (mogelijke) taalachterstand is om het kind meer opvang te geven. Kinderopvang is namelijk wel wat meer dan werken aan taal van peuters…

                                De wethouder wil ook niet dat peuters tussen wal en schip vallen, maar biedt (nog) geen oplossing voor die grote groep peuters voor wie het wegvallen van de indicatie ook betekent dat belangrijke uren opvang wegvallen. Mijn hoop is dat er vanuit andere mogelijkheden gekeken kan worden om deze financiering toch op te vangen, niet vanuit VVE maar misschien vanuit een sociaal (medische) indicatie – die bestaan namelijk ook.

                                Wat ik écht niet oké vond aan het voorstel was het voorstel om maximaal 300 VVE-indicaties per jaar af te geven. Wat doe je dan met de 304de peuter die echt kans heeft op een taalachterstand? Heeft die dan maar pech? Bij een definitieve gebaseerd op zo’n inhoudelijke afweging mag een ‘maximum’ wat mij betreft nooit het antwoord zijn. Ik ben dan ook heel blij met steun van de wethouder en collega’s in de raad voor ons amendement om dit voornemen van een maximaal aantal indicaties per jaar te schrappen.

                                Ons tweede amendement ging over een heel technische wijziging in de verdeling van het aantal door de gemeente bekostigde uren en het door ouders bekostigde uren. Het college wilde dit per 1 januari 2024 introduceren, ons voorstel was dit een jaar op te schuiven en eerst nog eens heel goed door te rekenen wat het gevolg hiervan zou zijn voor het deelname aan de kinderopvang (als ouders méér uren zelf moeten bekostigen brengen ze hun kind misschien minder uren op weekbasis, wat – denk ik – niet per se goed voor elk kind zou zijn). Je moet bij het invoeren van zo’n maatregel echt wel heel goed nadenken over mogelijke gevolgen van zo’n wijziging.

                                Los van de twee (technische) voorstellen van mijn fractie wil ik ook hier het belang van het Onderwijs Achterstanden Beleid benadrukken. Dit beleid zorgt ervoor dat de gemeente – samen! met partners in onderwijs en kinderopvang – beleid ontwikkelt en uitvoert om kwetsbare kinderen, of kinderen met kans op (taal)achterstanden, te beschermen. Het heeft ook preventieve werking, want je hoopt dat peuters met een hoger taalniveau of op een andere manier beter instappen in de kleuterklas met 4 jaar.

                                Het is goed voor de lezers (en de transparantie) om te weten dat ik in een andere gemeente in Zuid-Limburg zelf verantwoordelijk ben als beleidsmedewerker voor het OAB beleid (en ook nog wel andere dingen), sinds 1 maart van dit jaar. Echter, die baan volgde de interesse en passie voor het onderwerp en niet andersom. Mijn inzet voor onderwijs en kinderopvang in Maastricht is gelukkig niet ingegeven door mijn huidige baan maar al prominent mijn favoriete gespreksonderwerp sinds ik in 2016 per toeval een baan kreeg bij een Maastrichtse kinderopvangorganisatie (en toen was ik nog geen raadslid).

                                Voor mij dus gesneden koek en een onderwerp waar ik uren over kan praten, lezen en leren. Ik hoop dat mijn uitleg als enthousiasme en niet als opdringerig wordt ervaren 😉 voor wie er meer over wil weten, of zelfs eens zijn of haar gedachten wil delen over dit onderwerp, dan is mijn e-mailadres maren.slangen@gemeenteraadmaastricht.nl (en dan is daarmee ook meteen bekend wie die reprimande aan Pier gaf…).

                                Heel hartelijk dank voor de interesse en het lezen van mijn verhaal!

                                Hartelijke groet,
                                Maren Slangen
                                (Fractievoorzitter PvdA Maastricht)

                                Ps. ik sluit me aan bij de eerdere ‘klacht’ van Pier dat stukken niet goed vindbaar zijn, zeker geamendeerde stukken. Ik kon namelijk zelf nergens de geamendeerde versie van de Nota OAB terugvinden… daar heb ik het college inmiddels op gewezen, hopelijk snel verbetering in het RIS-Doolhof!
                                ​​
                                Last edited by Pier; 15 december 2023, 14:44.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X