Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 21 maart 2018

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Lijkt mij verstandig om naar de verkiezing praatjes van 2014 te kijken van onze gem partijtjes.

    Opmerking


    • #17
      Het nieuwtje van PVDA gemeenteraad Maastricht.

      Anita van Ham neemt de functie van De Dhr. Bastiaans over.
      op 3 oct. 2017

      En Manon Fokke wordt lijsttrekster. in maart 2018 voor de gemeenteraad verkiezingen.PVDA.

      Opmerking


      • #18
        Ik las inderdaad vanochtend in DDL dat Anita van Ham de nieuwe fractievoorzitter wordt van de PvdA.
        Op zich logisch dat Frans Bastiaens, die zich niet meer herkiesbaar stelt, tijdig plaats maakt voor zijn beoogde opvolg(st)er.

        De website van de PvdA Maastricht ( https://maastricht.pvda.nl/wieiswie/manon-fokke/
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #19
          Morgen wordt door D66 officieel bekend gemaakt, maar inofficieel is het al bekend, dat het raadslid Bert Jongen de nieuwe wethouder en opvolger van Mieke Damsma wordt.

          Mieke Damsma gaat aan de slag als burgemeester in de gemeente Midden-Drenthe.
          We wensen de inwoners van die gemeente veel succes met hun nieuwe burgemeester die in Maastricht heeft getoond wat haar bestuurlijk niveau is.

          Bert Jongen wordt dus voor precies een half jaar wethouder. Je moet er maar zin in hebben om voor zo'n korte periode de erfenis van Mieke Damsma over te moeten nemen.

          Het volgen van politiek kan toch zo leuk zijn ????
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #20
            Ik wou dat ik de gave had van iets te verwoorden zo als u Pier.
            Heerlijk toch hoe u de Maastrichtse politiek kunt verwoorden.

            ((We wensen de inwoners van die gemeente veel succes met hun nieuwe burgemeester die in Maastricht heeft getoond wat haar bestuurlijk niveau is.))

            twee wat ((de "affaire rond burgemeester Leers".)) betreft.

            Zelf denk ik dat dit niet zoo,n groot probleem is ,Manon heeft bewezen dat ze kwaliteiten heeft.

            Als ik voor me zelf spreek als oud kiezer op P.V.D.A. ca. 45 jaar.
            Vind ik me zelf niet meer terug in deze partij.
            Deze partij is niet meer waar hij voor staat Namelijk de partij voor de arbeid (der)

            De grootste blunder is de rol van het schoothondje van de V.V.D.
            Met name toen het voorstel er lang ziekenfondspremie naar inkomsten..
            Na nog geen twee dagen liet men dit vallen en volgde ze de V.V.D.

            Daar zal P.V.D.A. ook plaatselijk op afgerekend worden.
            Want vele staat het water aan de lippen.

            En niet te vergeten de affaire rondom asielzoekers // minckeleers // en de man van 4 miljoen vinkenslag.// enz.
            Ten slotte dit is de mening van een simpel iemand.
            voor het geval iemand lange tenen heeft. gr ton.......Xe.( p.v.d.a)(kiezer)
            Last edited by Ton.2014; 28 september 2017, 14:31. Reden: woordje vergeten (kiezer)

            Opmerking


            • #21
              Het nieuws van Maastricht gezien vanaf volgende week zwaaien bij 6 partijen
              de vrouwen de scepter oa
              CDA..... Vivian Heijnen.
              D.66.......Franca Eurlings.
              Groen/links ....Marlise Korsten.
              Liberale Partij ....Maastricht....Kitty Nuyts.
              Pvda ....Anita van Ham.
              Pvm ....Tiny Meesse.
              Last edited by Ton.2014; 29 september 2017, 17:49. Reden: puntje vergeten

              Opmerking


              • #22
                Primeur Voor Maastricht
                Vanavond zitten er twee raadfracties van de P.V.D.A. in de raad.
                Een leuk stukje in de Limburger vandaag.
                De moeite waard om te lezen, ( Onze Maastrichtse politiek )
                Last edited by Pier; 3 oktober 2017, 20:47.

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
                  (...)
                  Vanavond zitten er twee raadfracties van de P.V.D.A. in de raad.
                  Een leuk stukje in de Limburger vandaag.(...)
                  Vanavond, dinsdag 3 oktober 2017, behandelt de gemeenteraad inderdaad een raadsstuk met de navolgende inhoud.

                  Beslispunten
                  Toe te laten als lid van de raad der gemeente Maastricht mevrouw M.A. den Broeder, wonende
                  Tongerseweg 255A, 6213 GC Maastricht.

                  1.
                  Aanleiding, bevoegdheden en context.
                  Als gevolg van het vertrek van het raadslid F.H. Bastiaens is er een zetel vacant.
                  Voor de ze vacature wordt door de voorzitter van het centraal stembureau dan ook aangegeven een nieuw raadslid toe te
                  laten. Mevrouw Den Broeder heeft verklaard te benoeming aan te nemen. Voorgesteld wordt te besluiten haar toe te laten als lid van uw raad.


                  Dit is geen opmerkelijk raadsstuk. Het is normale dat wanneer een zittend raadslid de raad verlaat de partij een nieuw lid benoemd en dat dit een raadsstuk wordt.
                  Het nieuwe lid moet echter wel bij de laatste gemeenteraadsverkiezing op de kieslijst hebben gestaan van de bewuste partij.
                  Vervolgens geldt, ongeacht het aantal stemmen destijds van het beoogde raadslid, dat de eerstvolgende op de kieslijst wordt benoemd.
                  In maart 2014 stond Marianne den Broeder op plaats 8.Den Broeder haalde slechts 57 stemmen, maar dat doet dus niet ter zake.
                  Nu Frans Bastiaens - om welke reden dan ook - als fractievoorzitter en raadslid opstapt, vervalt zijn zetel.
                  De PvdA zit momenteel met 5 raadsleden in de raad. De nummers 6 en 7, resp. Antoine van Lune en Josje Godwin-Wehrens, zitten al in de raad. Daarom heeft no. 5 nu weer de eerste keus. Dat was en is Jean Dols. Hij bedankte eerder al voor deze eer en niet toen de nummers 6 en later 7 voor gaan.

                  Nu is dus is Marianne den Broeder aan de beurt. Daar kan de PvdA niets tegen doen, want inmiddels is wel duidelijk dat de zittende raadsleden/fractie gebrouilleerd zijn met Marianne den Broeder.
                  Marianne den Broeder eist - geheel rechtmatig - deze vacante PvdA zetel nu op.
                  De fractie, onder aanvoering van de kersverse fractievoorzitster Anita van Ham, is daar niet blij mee en wenst in principe niet mee te werken.

                  Gevolg zou dus kunnen zijn dat Marianne den Broeder alleen komt te zitten. Formeel kan dat niet, maar feitelijk is er wellicht sprake van PvdA-fractie 1 en PvdA-fractie 2.
                  Kijken hoe zich dat verder ontwikkelt.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #24
                    Ze kan dus net zo als twee andere met haar zetel overstappen naar een andere Partij ?..
                    sorry drie zelfs eentje met zijn hele partij.
                    Last edited by Ton.2014; 3 oktober 2017, 23:43. Reden: iets vergeten.

                    Opmerking


                    • #25
                      Maastrichtse Volkspartij laat weten mee te doen in 2018

                      Het lag/ligt in de lijn der verwachting dat de Maastrichtse Volkspartij (MV), momenteel in de Maastrichtse raad vertegenwoordigd door Jan Hoen, niet meer zou/zal deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018.
                      Niet dat de MV geen goed programma had in de raadsperiode 2014-2018, maar in praktijk bleek dat de MV heel vaak de spreekbuis was voor het CDA cq. zich met enige regelmaat voor het karretje liet spannen door het CDA.
                      Dat is niet vreemd als je weet dat Jan Hoen is nog steeds lid van het CDA.
                      Om uiteenlopende reden, maar zeker ook vanwege de nauwe contacten met het CDA, hebben belangrijke steunende leden afscheid genomen van de partij (o.a. Mia Dircke) cq. hebben leden aangekondigd in maart 2018 niet meer herkiesbaar te zijn (bijv. het burgerraadslid Jacquemain Sondeijker, tevens onbetwist best gekleed (burger)raadslid).

                      Bovendien hebben enkele leden - met instemming van Jan Hoen - opzichtig geflirt met andere partijen, voornamelijk het CDA.
                      Onderling - zo heb ik uit eerste hand vernomen - was de officieuze afspraak dat wanneer Peter Vrehen door het CDA bij de gemeenteraadsverkiezingen 2018 op plaats no. 5 zou worden geplaatst, Jan Hoen zou stoppen met de MV.
                      Kennelijk is ergens een kink in de kabel gekomen.

                      Rond 21 september 2017 liet Jan Hoen het navolgende weten.

                      "Beste Facebook Volgers,
                      Er gaan geruchten dat de Maastrichtse Volkspartij niet meer mee zou doen bij de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018.
                      Dit moeten wij tegen spreken en melden dat wij zeker met volle kracht onze bevolking en stad blijven vertegenwoordigen en verdedigen met alles wat in ons zit.
                      Dit hebben wij nu 8 jaar gedaan en gaan met u hulp bij het stemmen graag door.

                      Ons hoofdthema Omzien naar Elkaar en zorg voor hen die het nodig hebben blijven speerpunten van ons politiek handelen in de gemeenteraad van Maastricht.
                      Dit zullen we doen met zeer betrokken en deskundige kandidaten.

                      Voor U en door U zijn wij wederom gemotiveerd dit raadswerk goed aan te pakken.
                      En naar u te luisteren en ook via spreekuur hulp gebieden daar waar nodig is.

                      Dit willen wij u even laten weten.

                      Groet Jan Hoen"


                      Het is nog lang tot 21 maart 2018 en veel (nieuwe) partijen zeggen nu dat ze mee willen doen.
                      We zullen het zien.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #26
                        Nu dan wens ik Jan Hoen veel sterkte.
                        Want de motor is uit zijn auto gevallen (grappig bedoelt..)
                        Iedereen weet dat Mia de motor was waar deze partij op draaide
                        Plus nog eens de Heer Sondeijker en niet te vergeten.
                        Paul Herben onze Maastrichtse ster.(sociaal)

                        Opmerking


                        • #27
                          DE verkiezing lijst 2018 van PVM.

                          1.Tiny Meese.......2. Alex Meij.......3.Jo Smeets........4.Bert Garnier......5.Wiel hameleers........6.Theo Ramakers

                          7.Peter Hardy......8.Math Haaken........9. Paul Herben. .....10. Jean Meertens de top 10

                          https://www.facebook.com/tiny.meese/posts/1568205383260080

                          Opmerking


                          • #28
                            Herben, maar Paul Berben zal zijn. Maar ik kan mij natuurlijk vergissen.
                            Het bestuur omschrijft het karakter van de PVM (samengevat) als volgt.

                            "Partij Veilig Maastricht (PVM) is een rechtse partij, met een groot sociaal hart. We sluiten daarom niemand buiten. Meer veiligheid, aanpak radicalisering, goede integratie en lage lasten hebben voor PVM topprioriteit. Werk, zorg, volkscultuur en armoedebeleid zijn de onderwerpen waar ons sociale hart zich sterk voor maakt. De mens staat bij ons centraal.
                            (..)
                            PVM is geen populistische partij, maar een realistische partij.
                            (...)
                            PVM is bereid om bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen. PVM richt zich op Maastricht. Het welbevinden van de inwoners van onze mooie stad, onze tradities, normen en waarden, de zorg voor onze senioren, zieken en jeugd zijn hierbij belangrijke speerpunten.
                            (...)
                            Respect en tolerantie staan hoog in het vaandel. Daarnaast moet de stad zich blijven ontwikkelen en blijven groeien, maar niet ten koste van alles. PVM gaat in eerste instantie voor het welbevinden, de zorg en het geluk van onze inwoners. (...)"


                            De rest, waaronder de details van het verkiezingsprogramma staan op de fb-link die Ton hierboven heeft bijgevoegd.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #29
                              Ik geloof wel dat de nummer 9 niet Paul Herben, maar Paul Berben zal zijn. Maar ik kan mij natuurlijk vergissen.
                              Het bestuur omschrijft het karakter van de PVM (samengevat) als volgt.)) citaat Pier.

                              Uw correctie is juist, Pier . typefout van mij
                              mijn dank voor uw verbetering. gr ton.

                              ps. wat vindt u van de leden lijst en het programma ?
                              ik hecht namelijk veel waarde aan uw inzicht in de Maastrichtse politiek.

                              Opmerking


                              • #30
                                Reactie op verkiezingsprogramma en kandidatenlijst PVM

                                Zoals we hierboven hebben kunnen lezen presenteerde de Partij Veilig Maastricht deze week haar verkiezingsprogramma en hun kandidatenlijst, d.w.z. de top 10 van die kandidatenlijst, tijdens een persmoment.

                                Helaas is e.e.a. nog niet terug te vinden op de website van de partij, maar Tiny Meese liet mij weten dat dit te maken heeft met de vakantie van de webmaster van de partij. Tot die tijd moeten wij ons beperken tot hetgeen wij kunnen lezen op de facebooksite van de partij.

                                Het is wel even zoeken naar het juiste en volledige verkiezingsprogramma. Op FB vind je ook enkele postings waarin alleen enkele high-lights benoemt worden.
                                De hopelijk juiste facebookpagina lezende valt mij het navolgende op.

                                De PVM noemt zich een rechtse partij met een groot sociaal hart. In de afgelopen 4 jaar is dit ook wel gebleken uit het stemgedrag tijdens de raadsvergaderingen.
                                Het verkiezingsprogramma 2018-2022 vermeldt in tegenstelling tot het verkiezingsprogramma 2014-2018 - dat men niet meer bij voorbaat tegen uitbreiding van het aantal moskeen en minaretten is.
                                De PVM geeft daarmee een heel duidelijk positief signaal af richting de moslimgemeenschap.
                                Mijn inziens is dat een verbetering en onderscheidt de PVM zich hiermee duidelijk en in positieve zin van de PVV.
                                Uit eerste hand weet ik ook dat Tiny Meese, mede als gezicht van de PVM, zich in de afgelopen maanden heeft ingezet voor een afgewezen, maar nog niet uitgeprocedeerde (minderjarige) asielzoeker. Dat zegt ook wel iets over het sociale hart van de partij.
                                Desalniettemin werd de strenge maar rechtvaardige uitspraak van de rechter in deze asielkwestie, die negatief was voor de bewuste asielzoeker, uiteindelijk - wellicht met pijn in het hart - geaccepteerd.

                                Persoonlijk heb ik niets met referenda. Nooit gehad ook. Landelijk is zelfs D66 geen voorstander meer van referenda. Opmerkelijk is dat de PVM referenda wel nog in haar verkiezingsprogramma opneemt.

                                Ook de gekozen burgemeester is iets waar ik, in tegenstelling tot het verkiezingsprogramma van de PVM, een fel tegenstander van ben.

                                Opmerkelijk is dat PVM in haar verkiezingsprogramma een lans breekt voor MVV.
                                Nu ben ik toevallig geen MVV-fan, maar ik vind dit wel een hl goed punt. MVV heeft, of je het nu leuk vindt of niet, een belangrijke maatschappelijke functie voor veel mensen. Dat wordt wel eens onderschat.
                                Zeker in Maastricht is het politiek-correct om te promoten dat je voor Kunst & Cultuur bent waar op zich niets mis mee is maar ik hoor mijn collegas op maandagochtend bij het koffieautomaat zelden of nooit over Kunst & Cultuur praten.
                                Daarom vind ik het van moed en een goed inzicht getuigen dat de PVM in haar verkiezingsprogramma aandacht voor het maatschappelijk belang van MVV.
                                Voor mij bewijst dit dat de PVM midden tussen de mensen staat en de man/vrouw op straat begrijpt. Chapeau!!

                                Uiteraard valt er nog veel meer te vinden van het hele verkiezingsprogramma. Toch wil ik n ding er nog uit halen.
                                De PVM wil dat De vlam van Minckeleers weer moet branden.
                                Dit lijkt, binnen het hele scala van politieke belangen in Maastricht, een onbelangrijk detail. Dat is het echter niet.
                                Die hele (politieke) discussie over de vlam was en is een symbool van machtspolitiek van het (vorige) zittende college.
                                Feitelijk gaat het om een relatief klein bedrag.
                                Toen deze discussie begon, ongeveer 4 jaar geleden, was het, economisch gezien, een iets zwaardere tijd.
                                Het leek daarom verdedigbaar dat er ook op kleine dingen bezuinigd ging worden. Gaandeweg de rit bleek echter dat het alternatief voor een permanente vlam ook niet zo goedkoop was. De besparing bleek steeds kleiner te worden, maar het college hield voet bij stuk.
                                De PVM wil nu de vlam terug. Zuiver symboliek, maar zowel politiek als historisch van groot belang.

                                Het laatste item dat ik even wil bespreken is de personele invulling van de lijst.
                                Niet geheel onverwacht is Tiny Meese unaniem gekozen als lijsttrekker.
                                Alex Meij, oud fractievoorzitter van de VVD, op plaats nummer 2 is een hele begrijpelijk en goede keuze.

                                Wat echter opvalt is plek 3 voor Jo Smeets. Dat is toch wel onverwacht. Momenteel zit Jo Smeets weliswaar in de gemeenteraad, maar Jo blinkt - laat ik het voorzichtig formuleren - niet echt uit vanwege zijn dossierkennis. Daarentegen heeft hij o.a. op facebook wel vaak het hoogste (ongenuanceerde) woord.
                                Tijdens de verkiezingen in 2014 werd Jo Smeets met voorkeursstemmen gekozen in de gemeenteraad. Hij behaalde maar liefst 454 stemmen. Dat behoorlijke aantal had hij waarschijnlijk te danken aan zijn connecties met de (werknemers van) de coffeeshops en de bewoners van Heugemerveld.
                                Ik denk niet dat hij veel voor hun heeft kunnen betekenen, maar dat moeten deze kiezers zelf maar invullen. Dat hij nu op plaats 3 staat vind ik hl opmerkelijk.

                                Bert Garnier en Wiel Hameleers op respectievelijk plaats 4 en 5 vind ik goed verdedigbaar.
                                Op zich denk ik dat de PVM in de breedte is gegroeid.

                                Grote afwezige op de kandidatenlijst is volgens mij Mia Dircke. i
                                In 2014 was zij de 2de kandidaat op de lijst van de Maastrichtse Volkspartij (MV), maar inmiddels is ze als fractieassistente verbonden aan de PVM.
                                Het is een publiek geheim dat Mia Dircke tegenwoordig vaak moties en initiatieven uitpluist en schrijft voor de PVM-fractie.
                                Kennelijk heeft Mia Dircke gekozen voor een rol achter de schermen.
                                Jammer. Volgens mij is zij waardevoller voor de partij dan Jo Smeets die waarschijnlijk nog nooit zelf een motie heeft geschreven. Maar ja, Jo zal waarschijnlijk wel meer stemmen trekken.
                                Ik denk wel dat het vragen is om problemen om Jo Smeets zon hoge plaats te geven.

                                Zeker bij een goed verkiezingsresultaat zou de PVM wel eens een gewenste coalitiepartner kunnen zijn met - of misschien wel in plaats van - de VVD.
                                Maar met Jo Smeets en zijn achterban op plek 3 wordt de PVM er niet echt Salonfahiger op.
                                Jammer.​
                                Last edited by Pier; 12 september 2023, 10:41.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X