Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Leedsjes

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Leedsjes

    LEEVEKE

    Diech zags tege miech leeve sjat
    Iech mot evekes naor de stad
    Dus zet diech heij lekker de neer
    Un haaf oor dan been iech d'r weer
    Noe bis diech nog altied neet terök
    Iech val heij haos zaat van de krök
    Nog eve daan slot ut kaffee
    En diech hobs mien portemenee

    refr.:
    Leeveke, bis diech miech vergete
    Leeveke, dat wel iech gere wete
    Iech zit al nege oor aon ut beffet
    Iech laos al twelf kiere de gezet
    Leeveke, bis diech miech vergete
    Leeveke, dat wel iech gere wete
    Iech mis dien werm erm um miene nek
    Es diech neet gaw trök bis jao dan weur iech gek

    Iech wet ut iech been vuil te laat
    Iech trof un vriendin in de Staat
    V'r zaoge us nao lange tied
    En moste us eike 'ns kwiet
    En veur iech ut wis miene jong
    Ging haaf Mestreech euver de tong
    Dat doorde zoen eurke of ach
    Aon diech hob iech neet mie gedach

    refr.:
    Leeveke, bis diech miech vergete
    Leeveke, dat wel iech gere wete
    Iech zit al nege oor aon ut beffet
    Iech laos al twelf kiere de gezet
    Leeveke, bis diech miech vergete
    Leeveke, dat wel iech gere wete
    Iech mis dien werm erm um miene nek
    Es diech neet gaw trök bis jao dan weur iech gek
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #62
      Leedsjes

      "Ein Taol"

      Doe zaes diech
      En iech zek iech
      Ich kal van veur
      En veer zegke geer tege geur
      Maar as veur dan allebei zegke waat veur meine
      Dan is t'r hei geine dae us neet kin verstaon

      Geur kint pune terwiel veur 't nog mit kusjes motte doon
      Meh tege sjoen sjeun zek geer zoe leuk sjoon sjoon
      Doe hoofs neet te vraoge boe iemand is gebore of getoge
      Want aan die prachtige eige weurd habs se det geliek zo geheurd

      't Is ein taol/taal
      't Is ein land(j)
      Van Meulenhook toet Moelingen
      Van Buul toet de Zelfkant(j)
      Veur kinne us versjtaon want allemaol
      Kalle v'r Ein taol

      Ich doon boodsjappe en doe duis kommissies
      Euge klits het bei us gewoen krissie
      Ich hob effe motte raoje maar noe weit ich:
      Veural van zinge krieg ich sjevraoje
      As iech de microfoon pak,
      Gaon iech ouch door kappes en tabak

      't Is ein taal/taol
      't Is ein land(j)
      Van Meulenhook toet Moelingen
      Van Buul toet de Zelfkant(j)
      Veur kinne os versjtaon want allemaol zinge veur ein taol

      Dan rieds se van New York nao California
      En doe heurs allein 'n klein accentversjil
      Fiets se van hie nao Horst-America
      En opens kalle ze van wae en gae, weej en geej of van wier en gier
      Meh det maak niks oet want veur weite waat ze bedoele

      Want 't is ein taal/taol
      't Is ein land(j)
      Van Meulenhook toet Moelingen
      Van Buul toet de Zelfkant(j)
      Veur kinne os versjtaon want allemaol
      Kalle v'r Ein taol/taal
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #63
        Fabrizio - Sjiek is miech dat

        Fallor ergo sum

        Opmerking


        • #64
          Leedsjes vaan Fabrizio

          Limburgia zet tweewekelijks Limburgse artiesten in de schijnwerpers.
          Nu is de Italiaanse sunnyboy Fabrizio (33) uit Maastricht aan de beurt, die onlangs het album ‘n Bitsje amore uitbracht.

          >> Fabrizio is al een ster in Maastricht en wil nu ook de rest van Limburg veroveren.
          Maar wie gaat er eigenlijk schuil achter het personage Fabrizio?

          "Fabrizio is een sunnyboy uit het Italiaanse Rimini, die door het leven gaat op zijn snelle Vespa met witte Ray-Ban zonnebril en zijn
          Duran Duran-kapsel in jaren tachtig stijl.
          Maar in het dagelijks leven ben ik Kevin Cramer uit Maastricht, een van de voormalige zangers van de groep Zoeper.
          Ik houd enorm van de foute hits uit de jaren tachtig en de bekende Italo Disco.
          Die liedjes zijn in dialectversies terug te vinden op het album ‘n Bitsje amore."



          Fabrizio (Kevin Cramer; ex zanger van Zoeper)

          >> Is Fabrizio het Italiaanse antwoord op het 'schlagergeweld' van Dieter Koblenz?
          Jullie spelen beiden een typetje?

          "Haha, dat valt wel mee hoor.
          Daar is het mij niet om te doen.
          Maar het is wel toevallig dat Patrick, de broer van Eric Jaspers, die beter bekend is als Dieter, heeft meegeschreven aan de teksten van een aantal liedjes die op mijn cd staan."

          >> Hoe is het typetje Fabrizio eigenlijk ontstaan?
          "Dat dateert alweer van anderhalf jaar geleden.
          Na het einde van Zoeper.
          In eerste instantie was er sprake van het duo Fabio en Fabrizio.
          Fabio werd gespeeld door zanger Mark Voorst van Pikkatrillaz.
          We zijn met iets begonnen waarvan we in eerste instantie niet de verwachting hadden dat het succesvol zou kunnen zijn.
          Afgelopen carnaval zijn we doorgebroken met het nummer Bel Lando, een Maastrichtse variant op de bekende zomerhit Bailando.
          Mark is ondertussen vader geworden en daarom afgehaakt als Fabio.
          Hij had te weinig tijd voor onze act.
          Op het album staan wel acht nummers die we samen hebben opgenomen."

          >> De muziek die Zoeper maakte is toch niet echt te vergelijken met de foute Italo Disco?
          "Nee, maar ik vind het dus wel heel grappig om te doen.
          Ik geniet van de eightiesmuziek.
          Hoe fouter, hoe beter.
          Mijn oudere broer kocht in de jaren tachtig vaak van die singletjes.
          Ik heb ze ook gedraaid.
          Ik werk als producer en ik vind het prachtig om liedjes te maken die de mensen leuk vinden.
          Tenminste, dat is toch wel de bedoeling."



          >> Ja, en dan wordt 'Club Tropicana' van Wham 'Vespa in z’n twie', 'Vamos a la playa' van Righeira 'Veer goon us begaoje' en 'Felicidad' van Al Bano en Romina Power 'Sjiek is miech dat', om er maar eens een paar te noemen?
          "Ja, de liedjes zijn allemaal opnieuw ingespeeld.
          Omdat ik de muziekbanden zelf maak zijn ze net een tikkeltje anders dan het origineel.
          Het was in elk geval mijn bedoeling om lekker te knallen en volgens mij is dat best gelukt, gezien de reacties die ik krijg.
          De computersoftware is tegenwoordig veel beter dan dertig jaar geleden.
          Het tempo is net iets sneller en dat slaat zeker aan bij de jeugd."

          >> De cd is eigenlijk net iets te laat verschenen.
          Had een album met zo’n vrolijke en zonnige liedjes niet midden in de zomer moeten uitkomen?

          "Nou, het was eigenlijk de bedoeling om de cd ruim voor de zomer uit te brengen.
          Maar dat is helaas niet gelukt.
          Nu zijn we eind juli met ‘n Bitsje amore naar buiten gekomen.
          Achteraf was dat ook weer niet zo handig, want platenmaatschappijen brengen niet voor niets geen albums uit in de zomermaanden.
          Dan zijn de meeste mensen immers op vakantie.
          Ik merk echter dat de cd nu wel goed begint te lopen."
          Dat zal mede komen door 'Sjiek is miech dat', inmiddels meer dan honderdduizend keer bekeken op de internetsite van YouTube?
          "Ik vind Hyves en YouTube eigenlijk nog belangrijker dan de verkoop van het album, maar het liefst heb ik natuurlijk een volle zaal met publiek.
          Cd’s worden toch nauwelijks meer verkocht.
          De mensen downloaden het wel van internet."



          >> Wat heb jij eigenlijk met Vespa’s?
          De tweewieler komt wel erg vaak terug in de liedjes?

          "Dat is heel simpel.
          Ik rijd er zelf op.
          En de Vespa is toch het symbool van de Italiaanse lifestyle."


          http://fabriziobongers.hyves.nl/ .
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #65
            Leedsjes vaan Fabrizio

            MIE MESTREECH

            Meer dan 160.000 keer is op You Tube al het liedje ‘Sjiek is miech dat’ bekeken.
            Een culthit.
            Tijd om de 33-jarige rasechte Maastrichtenaar Fabrizio (Kevin Cramer) aan de tand te voelen over zijn stad.


            „Als Italiaanse lover vind ik dat kak en kitsch samen amore moeten bedrijven”
            'Ik maak me druk om Malpertoni'.



            Zanger Fabrizio (Kevin Cramer, ex-Zoeper) maakt furore met zijn cover van Felicità, van Al Bano en Romina Power.
            © foto: Ermindo Armino


            Meest positieve ontwikkeling in de stad?
            „Er zijn de laatste jaren 30 procent meer winkels bij gekomen.
            Geweldig voor mij, als haute couturefan.
            Ik ben continu op zoek naar mijn favoriete jaren’80-kleren.”

            Meest heikele thema?
            De kloof tussen volksfeesten en chique feesten.
            Als Italiaanse lover vind ik dat kak en kitsch samen amore moeten bedrijven.
            Zelf neig ik meer naar kak, maar ik ben natuurlijk populair bij beide groepen en kan ze nader tot elkaar brengen.”

            Wat is het gesprek van de dag in jouw wijk Malpertuis?
            „In Malpertoni maken we ons druk over de borden in de buurwijk: ‘Manjefiek Malberg’ staat daar, maar ze breken er alle flats af.
            Ik ben bang dat dat hier ook gebeurt.
            En dan moet ik maar hopen dat ze nog een plekje voor me hebben in Wittevrouwenveld.”

            Favoriete boek en film?
            „Door al mijn tournees kom ik weinig aan lezen toe.
            Maar de Pabo, dat is het boek der boeken; ik blijf het maar herlezen!
            En natuurlijk is Karate Kid II dé topfilm.
            Da’s ook logisch.
            Ralph Macchio als Italiaan die elders succesvol is, geweldig toch?
            Daar kan ik me compleet mee identificeren!”

            Wat maakt je gelukkig?
            „Als de lente aanbreekt in Rimini aan de Maas stap ik op m’n Vespa.
            Met een bakje verse gamba’s ga ik bij de Bassing (tegenwoordig heet dat heel chique ‘t Bassin, red.) zitten.
            Urenlang.
            Starend naar het haventje.
            En dan droom ik ervan ooit die Vespa in te ruilen voor een boot.
            Verrek, ik moet toch eens de BumaStemra bellen.
            Waarom vang ik eigenlijk niks van die ruim 160.000 kijkers naar 'Sjiek is miech dat' op YouTube?”

            Waar maak je je zorgen om?
            „De werkloosheid in Maastricht.
            Tijdens optredens speel ik ’t Leve zit mèt om de werklozen op te beuren.
            Mijn advies: ga zingen!”

            Wat is je motto?
            „Lier vaan ‘t verleije, mèr leef in ‘t heije.
            Door een verkeerde keuze van het management heb ik nooit een rooie lire gezien van al m’n successen uit de jaren tachtig.”

            Huidvleis of knien in ‘t zoer?
            „Pijnlijke vraag.
            Vroeger had ik een konijntje, Guiseppe.
            Ineens was hij weg.
            De spaghetti van de mamma kan ik niet meer zien, dus is het voor mij boerenkool met worst.
            Een van de redenen om naar Nederland te emigreren trouwens; naast het Limburgse heuvellandschap.”

            Favoriete horecaplek?
            „Natuurlijk het Amorsplein.
            Daar vind je amore, al zit ik vooral veel on the road.
            Privé heb ik weinig tijd om de kroeg in te duiken, maar ik ben op tournee nog geen vervelende plek tegengekomen.
            Ik heb juist gemerkt: op tournee is in Limburg elk café oké!”

            Een avondje stappen met...?
            „Fabio, m’n broer.
            Ik kan er niet te veel over uitweiden, maar hij had probleempjes met de fiscus.
            Maar ik weet het bijna zeker: ooit keert hij terug en vormen we weer het duo Fabio & Fabrizio.

            Mooiste plek in de stad?
            De Pieterstraat.
            Als je uit het stadspark komt, heb je een kapper, café en Vespawinkel.
            Van de Vespa rechtstreeks naar de kapper, meer heb ik eigenlijk niet nodig om gelukkig te zijn.”

            Grootste wens?
            „Om net als vroeger met Fabio op wereldtournee te gaan.
            Het onderling contact is perfect.
            Heerlijk om weer samen de hartjes van die jonge meiden op hol te laten slaan.
            Ik kan het natuurlijk ook wel alleen af, maar het blijft toch je broer.”




            © Tekst: Joos Philippens
            dagblad De Limburger
            5 november 2009
            Last edited by SJEF ; 5 november 2009, 20:32. Reden: tekstopmaak verbeterd
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #66
              Fabrizio: Sjiek is miech dat…

              Sjiek is miech dat… rukt ook in Florida op.

              Clip Maastrichtse Italiaan Fabrizio wordt massaal bekeken.

              Fabrizio weet ook niet wat hem overkomt met de clip van zijn Limburgse vertaling van de Italiaanse evergreen Felicità.
              Oftewel: Sjiek is miech dat…
              Maastrichtse jongeren die in België op school zitten, hebben de clip al geëxporteerd naar Lanaken en Maasmechelen.
              Ook dáár is het ‘Sjiek is miech dat’, in plat-Maastrichts, inmiddels een gevleugelde uitspraak.
              En de opmars richting Belgisch Limburg lijkt voorlopig onstuitbaar.
              Maar ook in andere windrichtingen is het clipje op YouTube doorgedrongen, tot in Florida toe.
              Over het algemeen reageren mensen razend enthousiast op de cover van Felicità en vooral op het filmpje dat de 33-jarige Fabrizio in zijn eigen studio erbij heeft gemaakt.
              ‘Cool’ en ‘geniaal’, wordt het gevonden.
              En als criticasters de cover als flauw Maastrichts of Limburgs jatwerk wegzetten, krijgen ze te horen dat ook ene Marco Borsato in hoogtijdagen niet anders heeft gedaan.
              ’Sjiek is miech dat’ is een van de liedjes van de cd 'Ein bitsje Amore', waarop Fabrizio zich in het Maastrichts bedient van wat hij zelf „foute jaren tachtigmuziek uit de Italiaanse synthesizerkeuken” noemt.
              „Die zijn zo fout dat het gewoon weer heel leuk wordt.”
              Het fimpje voor de clip heeft hij ook zelf gemaakt.
              De Maastrichtenaar kan zelf nog maar moeilijk geloven dat zijn clip op YouTube gemiddeld 4500 keer per dag wordt aangeklikt.
              De clip wat tot gistermiddag meer dan 194.000 keer bekeken.
              De hype van dit moment heeft hem in elk geval al de nodige extra boekingen opgeleverd.
              En vooral vanuit Belgisch-Limburg beginnen mensen te bellen, is hem opgevallen.
              Het Italiaanse imago dat de oer-Maastrichtse Fabrizio zich met verve aanmeet, komt ook in die teksten naar voren.
              Niet zelden rijdt een Vespa voorbij in de teksten.
              Waar de Limburgse hype eindigt, durft ook de veroorzaker zélf niet te voorspellen.
              Als het aan hem ligt, eindigt die sowieso voorlopig nog niet.
              Fabrizio zelf staat bij de opening van het carnavalsseizoen vandaag tussen 12.00 en 13.00 uur ook op de planken in Maastricht.

              Zélf oordelen: www.youtube.com en dan ‘Fabrizio’ en ‘sjiek’ in zoekvenster intikken.

              © Henk Schroen
              Dagblad De Limburger
              11-11-2009
              Last edited by Rubke; 12 november 2009, 18:15.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #67


                De Jubranco's
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #68
                  Download Sjiek is miech dat!

                  Hier kun je fabrizo met “Sjiek is miech dat” legaal downloaden. http://www.legaldownload.net/downloa...bums/fabrizio1

                  Sjiek is miech dat

                  Opmerking


                  • #69
                    Rundsje Mestreech(s)

                    Een CD-album van Maastrichtenaar Will Wintjens (69) van wie Rundsje Mestreech(s) als opvolger van Inkel Mestreech(s) is verschenen.

                    Het album valt meteen op omdat op de hoes en in het tekstboekje tientallen oude ansichtkaarten van Maastricht te zien zijn.
                    Bijzonder materiaal.

                    „Ja, de titel van de cd laat al zien dat dit album grotendeels over Maastricht gaat.
                    Gitarist Roger Weijenberg kwam met het idee van de oude ansichtkaarten en dat vond ik bijzonder.
                    Het is interessant voor Maastrichtenaren die oude foto’s van voor de oorlog willen terugzien en het is daarnaast leuk voor toeristen.
                    Is weer eens wat anders dan een mok of T-shirt van Maastricht.”

                    Op Rundsje Mestreech(s) staan vijftien nummers en vele daarvan doen Frans aan.
                    Een bewuste keuze?

                    „Een groot deel van de liedjes is oorspronkelijk Franstalig, van de zangers Jacques Brel, Charles Aznavour en Yves Montagne.
                    Dat zijn mooie melodieën en ik vind dat je daarop prettig zingt.
                    Chansons gaan mij aan het hart.
                    Misschien houdt dat ook verband met Maastricht, een stad met Franse invloeden.
                    Het Maastrichtse dialect zingt gemakkelijk op die nummers, het ligt natuurlijk vrij dichtbij.”

                    Jij hebt een groot deel van de liedteksten geschreven.
                    Hoe ging dat?

                    „Van de vijftien teksten heb ik er tien geschreven.
                    Dat begon met melodietjes die ik in mijn hoofd had.
                    Daarmee loop je een lange tijd rond en op een bepaald moment weet je dat je er iets mee wilt.
                    Dan ga ik zitten en begin te tikken, want ik kan niet wachten totdat er misschien een vonk van inspiratie komt.
                    Natuurlijk zijn dan niet alle teksten meteen goed.
                    Soms moet ik concluderen dat - om het op zijn Engels te zeggen - it sucks.
                    Maar met het eindresultaat ben ik zeer tevreden.”

                    Maar het vervolg op Inkel Mestreech(s) liet wel vijf jaar op zich wachten?
                    „Er was niet meteen sprake van een vervolg, totdat ik een oude buurjongen tegenkwam.
                    Hij zei dat hij ontzettend had genoten van Inkel Mestreech(s) en dat die liedjes voor hem een reden waren om vanuit het noorden van Nederland weer terug te keren naar Limburg.
                    Hij vroeg of er een vervolg aankwam en toen vertelde ik dat ik een sponsor zocht.
                    Hij kon wel iets voor me betekenen en zo is het balletje gaan rollen.
                    Vanaf toen is het vlot gegaan.”

                    Zie je de cd ook als een ode aan Maastricht?
                    „Voor een deel wel.
                    Maar je moet het niet overdrijven.
                    Je kunt niet eeuwig de Maas en de Sint-Servaas bezingen.
                    Daarnaast zingen we ook over de minder leuke kanten van de stad.
                    Neem het nummer La Crapule: dat gaat erover dat Maastricht steeds vaker overlopen wordt door niet altijd even nette daytrippers en daar is de fine fleur nou niet bepaald blij mee.
                    Het zijn echter wel steeds situaties die de echte stadsbewoners herkennen, soms beschouwend en soms met humor.”

                    Dus Will Wintjens is trots op het resultaat?
                    „Dat mag je wel stellen.
                    Het is heel bijzonder dat dit album er nu is.
                    Dat is ook vooral heel leuk, want nu kun je mooie liedjes vastleggen.
                    Vaak zing je ze en ze gaan dan bij wijze van spreken het raam uit en vliegen weg.
                    Nu blijven ze voor altijd bewaard en dat geeft me een voldaan gevoel.
                    Ik ben hier trots op.”

                    En een vervolg lijkt dus een logische vervolgstap?
                    „Wie weet.
                    Ik kan nu niet zeggen dat het zeker gaat gebeuren.
                    Ik denk dat mensen zelf om een vervolg moeten vragen, maar het is niet zo dat ik meteen als een gek nieuwe liedjes ga schrijven.
                    Als blijkt dat het publiek deze cd leuk vindt, dan lijkt het me niet uitgesloten dat er een vervolg komt.
                    Muziek zit nu eenmaal in mijn bloed, daar houd ik ontzettend van.”

                    © De Limburger
                    05-12-2009





                    Rundsje Mestreech(s)

                    Vief jaor geleie brachte Will Wintjens en Phil Dumoulin, oeteraard bekind vaan eus Vastelaovends Cabberèt, 'ne cd oet mèt d'n titel Inkel Mestreech(s).
                    Noe, vief jaor later, is 't vervolg op deze cd e feit.

                    Mèt d'n titel Rundsje Mestreech(s) zien 'n vieftiental nómmers die aonvaankelek gesjreve zien veur 't Veldeke Vastelaovends Cabberèt noe veur ieweg vasgelag.
                    En 't rizzeltaot maag gehuurd weure.

                    D'n ierste cd woort op zoondag 15 november op 'n fiesteleke meneer aongebooje aon de minister vaan economische zake, Maria van der Hoeven.

                    Will Wintjens nump 't groetste deil vaan de nómmers veur zien rekening.
                    Meh ouch Phil Dumoulin, Hortense Brounts en Twajn Weijenberg zien op Rundsje Mestreech(s) te hure.
                    Zie weure daobij muzikaol begeleid door 't combo oonder leiing vaan Ben Perry.

                    Wèlt g'r Rundsje Mestreech(s) zelf beluustere, of mesjiens kedo geve?
                    Veur € 14,95 is ze te koup bij:
                    • De Kiekoet (Hègkesträötsje / Rechstraot)
                    • VVV Mestreech (Kleine Staat)
                    • De Chauvinis (Achter 't Vleishoes)
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #70
                      Leedsjes

                      't Nui Slachhoes

                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Potloed Bekijk bericht
                        D'r is ein groet versjèl tösse die twie kaffees. De Boonte kooj heet 'n nachvergunning en is vaan 01.00 tot oongeveer 07.00 ope en d'n Dolle Dries ging vreuger um 05.00 oor ope en tege 14.00 oor tow, noe is dat es geine mèrret is vaanaof 09.30, en heer geit tow es heer zin heet um naor hoes te goon.

                        Click image for larger version

Name:	BOONTE KOOJ.jpg
Views:	1
Size:	96,4 KB
ID:	89788

                        In de jaren ‘60, had je ook een pasje nodig om naar binnen te mogen. Mijn vriend was is het bezit van zo'n toegangsbewijs. In de deur zat een kijkglaasje waardoor de bezoeker persoonlijk door de eigenaar Pirson gemonsterd werd vooraleer toegang verleend werd. Binnen zat een verzameling nachtbrakers aan de bar ( ik herinner me nog een tandarts) en een treurig stemmende pianopingelaar in de hoek van de zaak, wiens muzikaliteit, het er voor mij althans, niet gezelliger op maakte. Wat ook niet hielp was dat ik toen (ik was 19) nog niet 'dronk', d.w.z. geen alcohol. Op de vraag wat ik wilde drinken maakte zich een blinde paniek van mij meester omdat ik het niet kon verzinnen. De altoos geduldige en lieve mevrouw Pirson maakte dan een glaasje tomatensap voor me met worcestersaus etc.
                        Dat ging in aantal dus gelijk op met de inname van de pilsjes van mijn vriend.
                        Ik kan nu geen tomatensap meer zien, en een grote drinker ben ik ook niet geworden.

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X