Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De Nieuwe Ster

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

zaterdag weer het maandblad De nieuwe ster

Aanstaande zaterdag (26 juli) is de nieuwste editie van het stadsmagazine van De Nieuwe Ster weer GRATIS af te halen bij 45 uitgiftepunten in en rondom Maastricht.​

Opmerking

HIJ is er al met interessante stukken zoals

Op zoek naar de echte geschiedenis van Maastricht

Opmerking

Het magazine is af te halen bij de supermarkten Click image for larger version

Name:	de ster.jpg
Views:	92
Size:	52,5 KB
ID:	108229in Maastricht.

Opmerking

Nu weten we het onderhand wel Ton.2014
          't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
          is es Mestreechteneer te mage leve ...

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
            Op zoek naar de echte geschiedenis van Maastricht
            Ton.2014 vergat hierboven te vermelden, dat het woordje echte in de kop van het artikel tussen aanhalingstekens staat: 'echte' geschiedenis dus. Het artikel is een pleidooi van notaris Stefan Vranken voor de definitieve digitalisering van de notariële archieven van Maastricht. Inderdaad een onuitputtelijke bron van details uit het dagelijks leven van de stadsbevolking.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 27 juli 2025, 16:54.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht

Ton.2014 vergat hierboven te vermelden, dat het woordje echte in de kop van het artikel tussen aanhalingstekens staat: 'echte' geschiedenis dus. Het artikel is een pleidooi van notaris Stefan Vranken voor de definitieve digitalisering van de notariële archieven van Maastricht. Inderdaad een onuitputtelijke bron van details uit het dagelijks leven van de stadsbevolking.
              Ton was de comma,s niet vergeten ,maar vond ze niet op zijn type bord
              wat niet weg neemt dat De Nieuwe ster een interessant maand blad heeft.
              en ten slotte met mijn 82 jaar en zes klasjes probeer ik (hier) nog mee te schrijven
              tussen deze hoog opgeleide intellectuele .

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
                Ton was de comma,s niet vergeten ,maar vond ze niet op zijn type bord.
                Jammer, Ton, want die komma's maken wel het verschil in die krantenkop. Schrijf het er de volgende keer even bij, dát er aanhalingskomma's zouden moeten staan. Ook gewone komma's maken dat duidelijk genoeg. Het gaat om juistheid. Fijn dat het toetsenbord en de bovenkamer nog werken!
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 28 juli 2025, 05:14.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                  Jammer, Ton, want die komma's maken wel het verschil in die krantenkop. Schrijf het er de volgende keer even bij, dát er aanhalingskomma's zouden moeten staan. Ook gewone komma's maken dat duidelijk genoeg. Het gaat om juistheid. Fijn dat het toetsenbord en de bovenkamer nog werken!
                  Ik ben blij met uw goede bedoelingen
                  ik kon me al moeilijk voorstellen dat dit gold als kritiek.
                  ( Beetje mensen kennis )
                  Daarom bracht ik U mijn boekje over de geschiedenis K.N.P.
                  Graag na u toe (gratis )
                  Mijn verdere collectie daar heb ik andere mensen een plezier mee gedaan.
                  tot wederhoren gr .Ton

Opmerking

Het is echt komkommertijd als De Nieuwe Ster vandaag het grote artikel van Stefan Vrancken, over de 'echte' geschiedenis van Maastricht, uit het maandblad moet afdrukken in de dagelijkse krant. Overigens een heel lezenswaardig artikel dat, zoals ik hierboven al aangaf, de waarde van de notariële archieven van de stad benadrukt.

In het stuk ook het geval van een Maastrichtse handelaar in de zeventiende eeuw, die een schuld heeft in te winnen in verband met de aankoop van een jonge 'negerslaaf' in het Spaanse Cadiz. Een zeldzaam geval van slavenhandel in de Maastrichtse archieven, dat al eerder werd gesignaleerd door Régis de la Haye, in een van zijn archiefsprokkels. Pier en ik hebben er op deze site in het draadje Slavernij in Maastricht dan wel Limburg in juli 2022 al eerder naar verwezen. Een deel van de tekst blijkt daar nu weggevallen en de vroegere link naar de archiefsprokkels bij het Historisch Centrum Limburg werkt momenteel niet meer.​

Het oorspronkelijke artikel van 5 maart 2008 in De Maaspost is onder deze knop te lezen.
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 31 juli 2025, 12:36.

Opmerking

De nieuwe ster..
                      Hoe Maastricht haar industriële erfgoed verkwanselt.
                      een mooi stuk helaas niet het enige.

Opmerking

Bezig...
                      X