Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Panorama van Simon de Bellomonte

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Voor goed begrip, ik bedoelde met mijn vraag "longiusculo" dat in de beschrijving bij mijn versie van de prent voorkomt (ipv "magnifico"). Het is de versie die op de voorzijde van de Historische Atlas van Maastricht voorkomt. Er zijn meer kleine verschillen tussen de twee versies.
    In "De Maas over" van Régid de la Haye (pag 21), is sprake van 9 stenen bogen en een houten boog, dus totaal 10 !

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Overigens geloof ik dat er echt een elfde boog is geweest, en dan bedoel ik niet het huidige café op de Kesselskade.
      Het geheugen is onbetrouwbaar, zoals prof. Wagenaar al aantoonde!

      Opmerking


      • #33
        Click image for larger version

Name:	20220720_182808 (2).jpg
Views:	91
Size:	532,2 KB
ID:	105978

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door koiranou Bekijk bericht
          Het vertalen van onderstaande levert wat moeilijkheden:
          Pons Mosae lapideus decem constans :
          Vertaling:
          1 Maasbrug, vaststaand, van steen, op tien (bogen). Maar hoe kan een brug op tien bogen staan? Daarvoor heeft zij negen peilers nodig.
          2 Maasbrug, vaststaand, van steen, op tien (peilers). Maar op tien peilers staan elf bogen. We spreken steeds van de tiende baog.
          Is er ooit sprake geweest van een brug met stenen peilers en houten bogen?

          Opmerking


          • #35
            Houten bruggedeelte Maasbrug

            Oorspronkelijk geplaatst door JO3023 Bekijk bericht
            In de gravure naar Frans Hogenberg zijn 9 bogen te zien op tien pijlers, echter aan de Wycker zijde is een houten overspanning te zien (...). Overigens heb ik geen idee waarom er een houten overspanning aanwezig is.
            De Maas over,

            Overigens zult u moeten blijven spreken van de 'Maasbrug'. In Maastricht zijn er nog velen die spreken van de (de oude brug), maar eerst vanaf 1932 - sinds de opening van de Wilhelminabrug - heet de Maasbrug Sint Servaasbrug.

            Literatuur: Ubachs/Evers, Historische Encyclopedie Maastricht (2005).


            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 25 december 2022, 14:22.

            Opmerking


            • #36
              Voorstel: Een stenen brug over de Maas, bestaande uit tien pijlers.
              Boed

              Opmerking


              • #37
                Noodmunten 1579

                Uw voornemen om een artikel te publiceren in het Jaarboek van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Munt- en Penningkunde zie ik met belangstelling tegemoet. Ik moet u er echter op wijzen dat in vroeger jaren reeds over dit onderwerp is gepubliceerd.
                In de Historische Encyclopedie Maastricht staat het volgende lemma:


                noodmunten 15791, 2 stpro iustae causae defensione = 12 sttraiec[tvm] ab his[panis] obses[sit] pro ivs causae defensione 8, 16, 30 stprote[ge] d[omine] popv[lvm] t[vvm] prop[ter] nomi[ne] tvi glo[riae] 1, 2 sttraiecto ab hispanis obsesso 8 sttraie[ctvm] ab hispanis obsess[o] 16 sttraie[ctvm] ab his[panis] obsess[o] pro ivs cavsae defensione 12, 40 stprotege d[omi]ne popvlv[m] tvvm prop[ter] nomi[ne] tvi gloriam = Bescherm Heer uw volk ter verheerlijking van Uw naam.
                BL: PSHAL 41 (1905) 166 en n 2 [Dyserinck]. Sprenger 1962, nrs. 133-141. Morreau 1979, 61.


                Voor de uitgebreide bronnen- en literatuuropgaven verwijs ik u naar de papieren uitgave, die bij grotere bibliotheken in Nederland aanwezig is.

                Ook op Internet is hierover in 2003 gepubliceerd zie http://home.quicknet.nl/qn/prive/cgj.../maastricht.htm. Ik weet echter niet of die link nog werkt. Auteur mogelijk Pannekeet? Veel ook over de respectievelijke muntmeesters.
                A.G. van der Dussen, een munt- en penningverkoper in Maastricht, publiceerde een kort artikel over twee penningen.
                H. Dewit idem uitgebreider in het tijdschrift De Muntklapper, uitgave van het Europees Genootschap voor munt- en penningkunde (1994).

                Maar ik neem aan dat deze documentatie u reeds bekend is.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 oktober 2023, 20:56. Reden: toegevoegd: uitgebreide

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
                  Voorstel: Een stenen brug over de Maas, bestaande uit tien pijlers.
                  Hoera, gij zijt er nog! Zalig kerstmis, Boed!

                  Opmerking


                  • #39
                    Ingrid, ook voor jou een zaolige keersmes, van verre.
                    Boed

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                      Houten bruggedeelte Maasbrug



                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door JO3023 Bekijk bericht
                        [/ATTACH]
                        Is er een reden waarom u juist deze prent wilt gebruiken en niet een uitsnede van het panorama van Bellomonte? U gaat ervan uit, dat dit een betrouwbare afbeelding is, maar dat is het zeker niet. Mogelijk gaat het u om het strijdtoneel op de brug, maar dat is ook maar een interpretatie 37 jaar na dato. Dit 'stadsgezicht' is knap onbetrouwbaar om locaties aan te verbinden.

                        Wat betreft de vermeldingen bij Bellomonte:

                        1. S. Servatij Canonicor Collegiu betekent meer dan Sint-Servaaskerk alleen (pas basiliek in 1985), namelijk kapittel van Sint Servaas. (Vrijthof)
                        2. Dominicanenklooster+-kerk (Dominicanenkerkstraat)
                        3. Franciscani = Eerste Minderbroederskerk (Sint Pieterstraat)
                        4. Lobbardi = de Bank van Lening, de Lombart, gerund door Lombarden; oorspronkelijk een kredietbank, eerst in de negentiende eeuw meer pandhuis. Lombarden kwamen oorspronkelijk uit Lombardije (hoek Bredestraat/Wolfstraat)
                        5. Alba Virgines = klooster van de Witte Vrouwen (Vrijthof)
                        6. Coenobiu virg: vulgo: = middeleeuws klooster van zusters franciscanessen uit Peer (Brusselsestraat)
                        7. S. Georgij - Sint-Joriskapel (Grote Staat, toen Sint Jorisstraat)

                        Verschillende locaties in uw opstelling zijn onjuist. Naar mijn mening doet u er beter aan dit stadsgezicht als fabel te zien. Overigens een vuistregel: een kerktoren mocht alleen gebouwd worden bij parochiekerken. Kloosters moesten het doen met een dakruitertje, vaak, maar niet altijd aangebracht boven de vieringsgewelf.

                        Opmerking


                        • #42
                          Wat betreft u reactie over de Noodmunten 1579, ook hiervoor dank voor de informatie. Inderdaad het overgrote deel van deze informatie is algemeen bekend, dat maakt het schrijven van, in mijn ogen, interessante numismatische artikelen heel erg lastig. Desalniettemin heb ik een volledig andere insteek gevonden dat zeer zeker nieuwe informatie zal opleveren. Geen wereldschokkend nieuws, maar toch ... In bijlage de door mij geraadpleegde literatuur, u geeft een aantal op die ik nog niet heb gevonden. Verder zou ik graag de raadsverdragen willen lezen, maar geen idee waar ik deze in digitale vorm zou kunnen opvragen. Daarnaast heb ik enige tijd geleden ook nog een email gestuurd naar https://www.archieven.nl/https://www.academia.edu/44026664/Sc...dmunten_30_OC_ 15_78, Errata: De geschatte slagaantallen voor de 4 stuivers is 3966 en niet 4462.) Ik ben er trots op dat Hugo Vanhoudt, een zeer bekende Belgische numismaat, mijn geschatte slagaantallen heeft opgenomen in zijn catalogus De munten van de Bourgondische, Spaanse en Oostenrijkse Nederlanden en van de Franse en Hollandse periode (1434-1830).
                          Bestanden bijvoegen

                          Opmerking


                          • #43
                            Last edited by JO3023; 25 december 2022, 15:21.

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door JO3023 Bekijk bericht
                              Daarnaast heb ik enige tijd geleden ook nog een email gestuurd naar https://www.archieven.nl/, waar ik totaal geen enkele reactie op heb ontvangen. Erg jammer.
                              De Raadsverdragen zijn gedigitaliseerd. Stuur uw vraag naar info@hclimburg.nl, of zoek even op de website van het HCL Maastricht.
                              https://www.rhcl.nl/nl/onderzoeken/zoeken

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                                Is er een reden waarom u juist deze prent wilt gebruiken en niet een uitsnede van het panorama van Bellomonte? U gaat ervan uit, dat dit een betrouwbare afbeelding is, maar dat is het zeker niet. Mogelijk gaat het u om het strijdtoneel op de brug, maar dat is ook maar een interpretatie 37 jaar na dato. Dit 'stadsgezicht' is knap onbetrouwbaar om locaties aan te verbinden.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X